بازدید 16715

تلاش مسئولان برای تکرار حوادث خونبار بروجن به واسطه انتقال آب سبزکوه

مدت هاست در استان چهارمحال وبختیاری و شهرستان بروجن، زمزمه‌های طرح انتقال آبی مطرح است که به رغم اعتراضات خونبار گذشته هنوز در دستور کار مدیران ارشد ملی و استانی قرار دارد؛ طرح انتقال آب زیانباری که این بار شنیده می‌شود، مدیران سازمان محیط زیست نیز چندان مخالفتی با اجرایی شدن آن ندارند، اما مردم محلی به شدت معترض این اتفاق هستند.
کد خبر: ۸۳۰۸۶۹
تاریخ انتشار: ۱۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۵:۴۵ 04 September 2018
تلاش مسئولان برای تکرار حوادث خون بار بروجن به واسطه انتقال آبمدت هاست در استان چهارمحال و بختیاری و شهرستان بروجن، زمزمه‌های طرح انتقال آبی مطرح است که به رغم اعتراضات خونبار گذشته هنوز در دستور کار مدیران ارشد ملی و استانی قرار دارد؛ طرح انتقال آب زیانباری که این بار شنیده می‌شود، مدیران سازمان محیط زیست نیز چندان مخالفتی با اجرایی شدن آن ندارند، اما مردم محلی به شدت معترض این اتفاق هستند.

به گزارش «تابناک»؛ تیرماه سال ۹۵ شهرستان بروجن و صورت مشخص شهر بلداجی و روستا‌های اطراف آن، شاهد درگیری شدیدی میان مردم محلی و نیرو‌های نظامی بود که در جریان این درگیری‌ها، علاوه بر خسارت شدید به سازه‌های عمرانی و زیرساختی، یکی از شهروندان شهر بلداجی نیز کشته شد؛ اتفاق‌های تلخی که در اعتراض به اجرای طرح انتقال آب شکل گرفت و به رغم همه خسارات‌ برآمده از آن، هنوز در دستور کار مدیران قرار دارد.

سخن از طرح انتقال آب سبزکوه به چغاخور است که بر خلاف اسم متداولی که برای آن تعیین شده است، نام دقیق آن را باید انتقال آب سبزکوه به سفیددشت نام گذاشت.

از این روی معتقدیم نام این طرح انتقال آب را باید سبزکوه به سفید دشت نامید که بر اساس اطلاعات به دست آمده مبدأ طرح آبی مذکور ارتفاعات سبزکوه در استان چهارمحال و بختیاری است، اما مقصد نهایی آن نه تالاب و یا منطقه چغاخور بلکه شهر سفید دشت در مرز استان اصفهان و چهارمحال و بختیاری است.

در این شهر استان چهارمحال و بختیاری یعنی سفید دشت، شرکت فولادی تأسیس شده که گفته می‌شود چیزی حدود ۶۵ درصد از سهام آن مرتبط به شرکت فولاد مبارکه اصفهان است.

طرح انتقال آبی که به آن اشاره شد، از سال ۱۳۸۳ با اعتباری بالغ ۲ هزار و ۵۰۰ میلیارد تومان آغاز به کار کرد و قرار بر این بود که پس از حفر نزدیک به ۱۰۷۰۰ متر تونل در سال ۱۳۹۶ حجم آبی نزدیک به ۵۶ میلیون مترمکعب را سالانه از سبزکوه به سفید دشت منتقل کند.

هرچند در زمان آغاز به کار عملیات حفر تونل برای این پروژه، اهدافی چون حفظ گونه‌های گیاهی منحصر بفرد، استفاده بهینه از قابلیت‌های آب و خاک، اشتغال زایی و جلوگیری از مهاجرت، تأمین آب شهر بلداجی و نیز تأمین آب مورد نیاز صنایع پتروشیمی مطرح شد، اکنون و پس از چهارده سال برای همه مردم محلی منطقه و کارشناسان این امر مسلم شده که هدف اصلی اجرای این طرح، رساندن آب برای توسعه فولاد سفید دشت بوده است.

در پاسخ به این ادعا توضیح آنکه اگر واقعاً طرح انتقال آب سبزکوه به سفید دشت موجب اشتغالزایی، جلوگیری از مهاجرت، استفاده بهینه از منابع آب و خاک، حفظ گونه‌های گیاهی کمیاب و... شده بود، دیگر دلیلی برای اعتراض‌های مداوم و بعضاً خونبار مردم محلی علیه اجرای این انتقال آب وجود نداشت.

بررسی‌ها نشان می‌دهد، در زمان ریاست معصومه ابتکار بر سازمان محیط زیست، این سازمان بار‌ها اجرایی شدن انتقال آب سبزکوه به سفید دشت را به لحاظ محیط زیستی فاقد استاندارد‌های لازم دانست و در مخالفت با آن اعلام موضع کرد.

برای مثال پیشتر معصومه ابتکار، رئیس پیشین سازمان محیط زیست به «مهر» گفت: هرگونه فعالیت در این پروژه غیرقانونی است و باید متوقف شود. همچنین در نامه نهم دی ماه ۱۳۹۳ که به امضای شهرام احمدی مدیرکل محیط زیست چهارمحال رسید، خطاب به ریاست اداره حفاظت از محیط زیست بروجن آمد: در اسرع وقت از هرگونه عملیات اجرایی قبل از اخذ مجوز ارزیابی از سازمان حفاظت محیط زیست کشور جلوگیری کنید.

این سابقه تاریخی در مورد مخالفت‌های سازمان محیط زیست با طرح انتقال آب سبزکوه به سفید دشت و نیز اعتراضات مردمی، در حالی است که اکنون گمانه‌هایی مبنی بر نهایی شدن طرح و احتمال آغاز به کار آن مطرح می‌شود.

برخی رسانه‌ها در تأیید این موضوع نوشته اند که اکنون خدیجه ربیعی، نماینده مردم شهرستان بروجن در مجلس شورای اسلامی و نیز عیسی کلانتری، رئیس سازمان محیط زیست به شدت پیگیر نهایی شدن این طرح انتقال آب هستند و اعضای هیأت دولت نیز در دستوری که به سازمان محیط زیست ارسال کرده، از این سازمان خواسته است که این پروژه را با دید مثبت ارزیابی کند.

تلاش مسئولان برای تکرار حوادث خون بار بروجن به واسطه انتقال آب سبزکوه

یکی از مدیران محلی شهر بلداجی با اظهار تأسف از تلاش‌های مسئولان برای اجرای طرح به خبرنگار «تابناک»، گفت: اجرایی شدن این پروژه برای مردم شهرستان بروجن به ویژه مردم شهر بلداجی و روستا‌های اطراف آن هیچ سودی ندارد و هدف اصلی از اجرای آن انتقال آب به شرکت فولاد سفید دشت است که برخی مدیران استانی در آن سهام دارند.

این مقام محلی که تأکید دارد، نامش محرمانه ماند، ادامه داد: در جریان این طرح که منابع آبی کارون را از جنوب شهر بلداجی به سمت شمال شهر و منطقه سفید دشت منتقل خواهد کرد، بسیاری از روستا و شهر‌های منطقه را با بحران آبی شدید رو به رو خواهد کرد و به صورت مشخص، روستاهایی چون کلبی بک، سیبک، آورگان و... را در معرض تنش آبی جدی قرار خواهد داد.

وی ادامه داد: مکان یابی شرکت فولا سفید دشت اصلاً خوب انجام نشده است و مسئولان اکنون برای تأمین آب این پروژه مجبور به انتقال آب هستند. حال آنکه می‌توانستند شرکت فولاد را در کنار منابع آبی تأسیس کنند. از سویی نیز این پروژه تا کنون برای مردم محلی اشتغال یا درآمدزایی مشخصی نداشته و طبیعی است که مردم از اجرایی شدن آن ناراضی باشند.

 
تلاش مسئولان برای تکرار حوادث خون بار بروجن به واسطه انتقال آب سبزکوه
تصویری از حوادث تابستان سال 95 در شهر بلداجی

در رابطه با این طرح انتقال آب نکته مهمی که نباید از قلم انداخت، طرح این سؤال است که اگر در دوران ریاست معصومه ابتکار در سازمان محیط زیست، اجرایی شدن طرح فاقد استاندارد‌های زیست محیطی بوده است، اکنون و به دنبال تشدید بحران خشکسالی و کاهش ریزش‌های جوی، چگونه شرایط زیست محیطی مناسب برای انتقال آب فراهم شده است؟

پرسش مهم دیگر آنکه با توجه به سابقه تنش و درگیری شدید مردمی با محوریت انتقال آب سبزکوه، آیا اصرار‌های مسئولان برای اجرای این طرح را نمی‌توان به نوعی تلاش آن‌ها برای تشدید درگیری‌های آبی در این منطقه از کشور تفسیر کرد؟

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۳۰
قبلا هم گفته بودم بحران مدیران بیسواد بدتر از بحران آب است.
پشت هر فضاحتی یک مدیر نادان و بیسواد است.
تابناک، شیطان رسانه ها! انتقال آب از چهارمحال به چهارمحال برای ایجاد کار در چهارمحال. چکار داره به اصفهان؟
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
شیاطین وسط بیابون کارخونه فولاد میزنند
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
مطمئنید برای مردم چهارمحال است؟
در صورت انجام همچنین کاری اسم اونجا رو باید کوه خونی بزارن ،چرا که مردم تحمل ظلم رو ندارن، نابود کردن زندگی یک منطقه برای خوشگذرانی منطقه ی دیگر
با انتقال اين اب نه تنها تالاب هاي منطقه خشك مي شود بلكه اكو سيستم منطقه بلوط خيز پشكوه و منطقه حفاظت شده چهارطاق بختياري نيز از بين ميرود
کلا همه منابع ابی رو بفرستن اصفهان ببینیم سیر میشن، اخه کدوم عقل سلیم تو کویر کارخانه فولاد احداث میکنه، کارخانه های فولاد باید در ساحل دریا احداث بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۳
از قدیم گفتن طمع کار سیر مونی نداره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
این دیگه اصفهان نميره یک خرده مطالعه و دقت کنی متوجه میشی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
نادان این طرح اب منطقه ای در چهار محال را به منطقه دیگر منتقل میکنه

استانی که فقط سه درصد حوزه آبریز رو در خودش جا داده داره همه آبو میبره طلبکار هم هست
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
پس چرا احداث فولاد سفید دشت چهارمحال و بختیاری مورد استقبال استاندار و مسئولان استان چهارمحال و بختیاری قرار گرفت نکنه چهار محال و بختیاری دریا داره جمعش کنین این بساط دروغ گویی و یک بام و دو هوا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۴
اون کسی که سیر نمیشه شمایید در ضمن سبزکوه و سفید دشت هر دو در چهارمحال و بختیاری اند نه اصفهان
ایران
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۱۵
برنج کاری و 2500 کارخانه سنگ بری ،جنگل کاری ،فضای سبز گسترده را هم حساب بفرمایید.ه
آقاجان مگه ننوشتی که خود مسیولان سهام دار هستند خب اینها فقط به فکر جیب خودشون هستند حتی به قیمت ویرانی کشور
مسوولان این روزها و سال ها خیلی تلاش ها می کنند , بگذارید به تلاششان ادامه دهند الی برکت الله.
مسولیین عزیز ماشالله همه جاسهام دارن
یک کسی باید جلو زیاده خواهی اصفهانیها را بگیرد
والا دیگه باید به بعضی مسئولین شک کرد
شاید مردم قهدریجان بتونن مشغول کارگری یا کار دیگری در اصفهان بشن
اما مردم بلداجی ناچارن بعد از خشکسالی منطقه رو تخلیه کنن
چون هیچ فرصت شغلی یا راه جایگزین امرار معاش ندارن.
تابستان 95 هم تا پای جانشون ایستادن تا این اتفاق نیفته.
اما بعضی مسولان زالو صفت تا همه جا رو کویر نکنن آرام و قرار نخواهند گرفت
اون اعتراضات چیز دیگه بود. این کار دیگه هست.
دوست عزیز وزیر نیرو یزدی است و آب را با خود خواهد برد همانگونه که بیطرف برد
با انتقال آب تونل سیزکوه کل تالاب چغاخور زمین های بلداجی و تالاب گندمان ومنطقه حفاظت شده چهارطاق به وستگان و همچنین زمینهای بالا دستی لردگان و حداقل ۳۷ درصد رودخانه سبزکوه در ناحیه دوپلان که به رود بزرگ کارون می ریزد خشک می شود .
آخر کجای دنیا آب شیرین و گوارا را برای صنعت فولاد بخار هوا می دهند ؟؟؟ این صنایع آب بر باید بغل دریا احداث شود نه در دل کویر. خدا لعنت کند کسانی را که باعث و بانی این این حماقت ها هستند
با سلام
جهت اطلاع شما باید عرض کنم انتقال آب از تالاب چغاخور به فولاد سفید دشت انجام شده ولی چغاخور هم دیگه آبی نداده به خاطر همین مجبورن آب را بیارن چغاخور که بعد برسه به سفید دشت .
کلا گردش امور در کشور خود بخود تمایل به پیروی از نظر و فتوی دارد تا کار علمی و قانون مدار ...طبیعی است
اصلا اقایون دوست دارند مردم رو یکجور سرگرم کنند و اون پشت کارشون رو پیش ببرند.
فقط اونجاش که این طرح سال 1383 کلید خورده!!!
« ..... مدیران سازمان محیط زیست نیز چندان مخالفتی با اجرایی شدن آن ندارند .... »
می دونید چرا مدیران سازمان محیط زیست مخالفتی با این انتقال آب ندارند ؟؟؟!!!
ربطش به اصفهان چیه؟؟؟
مراقب نوشته هاتون باشید. اون دنیایی هم هست که باید پاسخگوی تفرقه افکنی تون باشید.
اصولا انتقال آب از یک حوضه به حوضه دیگر غلط است مگر برای شرب در شرایط خاص و استثنایی قطعا تعدادی سرمایه امروز دنبال این طرح هستند و طبق معمول وزارت نیرو منفعل در برابر اانان
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار