بازدید 5449

وقتی بسته‌های اینترنتی و مکالماتی متنوع می‌شوند!

کد خبر: ۸۳۰۳۰۸
تاریخ انتشار: ۱۱ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۶ 02 September 2018

رفته‌رفته با بلوغ تکنولوژی‌های پرسرعت ارتباطات همراه، ابتکار عمل اپراتورهای سیار در زمینه ارائه خدمات نوین به مشترکان بیشتر شده تا جایی که اکنون شاهد تعریف بسته‌های اینترنتی و مکالماتی ساعتی توسط یکی از این اپراتورها هستیم.

به گزارش باشگاه خبرنگاران پویا؛ روز به روز و ساعت به ساعت، استفاده از اینترنت موبایل همپای توسعه مفاهیم «شهر دیجیتال» و «شهروند دیجیتال» گسترش می‌یابد تا جایی که امروزه به یکی از نیازهای ضروری کاربران و در قالب سبد روزانه خانوار می‌توان آن را تعریف کرد.

با وجود اینکه همچنان بسیاری از مشاغل و کسب‌وکارها روی ریل «سنت و تاریخ» سوار هستند و مفاهیم جامعه هوشمند و دیجیتالی شدن بیزینس‌ها به سر حد اعلاء نرسیده است، اما مردم شخصا به فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی وابسته شده و اجتماعات گسترده‌ای را در این بعد به وجود آورده‌اند.

طبیعی است که این رویه در سال‌های گذشته با وجود ضعف‌های زیرساختی و ابزارهای محدود ارتباطی به این شدت و گستردگی وجود نداشت و مردم هم نسبت به چنین امکاناتی در فضای مجازی احساس نیاز نمی‌کردند اما اکنون در فضای امواج 3G و 4G تنفس می‌کنند و حداقل نیازشان، دسترسی سریع و یکپارچه به دیتا است.

تعریف مداوم و نفوذ روزافزون اپلیکیشن‌های تلفن همراه در جامعه نیز بر دامنه این نیاز افزوده و زمینه‌ای را چیده تا سطح توقع کاربران فزونی یابد؛ بنابراین نقش کاربران اپراتورهای ارتباطی از «منفعل» در سال‌های گذشته به «فعال» در یکی دو سال اخیر تبدیل شده یا به عبارت دیگر تعریف نیازهای آنان است که فضای رقابتی کنونی را به وجود آورده است.

یکی از رقابت‌های پرجنب و جوش کنونی با توجه به تغییر مدل درآمدزایی اپراتورهای سیار با تمرکز بر ارائه خدمات باندپهن، بر سر «بسته‌های دیتا» یا «بسته‌های ترکیبی» است که موجب شکل‌گیری و پر شاخ و برگ شدن دایره تنوع در ارائه بسته‌های اینترنتی در این شرکت‌ها شده است.

بسته‌های اینترنتی با توجه به گران بودن نرخ پایه خدمات آزاد و برای کاربران پرمصرف اینترنت موبایل تعریف شده تا صرفه اقتصادی را برای آنان به ارمغان آورد اما با توجه به ارتقای تکنولوژی و بالا رفتن سرعت پایه خدمات اینترنتی، گاها پیش آمده که حجم بسته‌های خریداری شده کاربران به یکباره پایان یافته و دقیقا بر سر انجام کاری آنها را لنگ گذاشته است.

سبک رفتاری اغلب کاربران اینترنت موبایل به این شکل است که با تنظیم میزان مصرف خود در بازه‌های زمانی مشخص، به سمت خرید بسته‌ای می‌روند که نیازشان را پاسخگو باشد اما با توجه به امور غیر ارادی که فرضا ممکن است در یک ماه رخ دهد و استفاده آنها از بسته‌های اینترنت‌شان بیشتر و نهایتا منجر به تمام شدن بسته شود، اپراتور اول ارتباطی راهکاری را ابداع کرده که می‌تواند نه تنها حاکی از نگاه رو به جلو و احترام به حقوق مشترکان بلکه سرآغازی بر تحول بر سر ارائه خدمات ارزش افزوده به مشترکان در سایر اپراتورها نیز باشد.

البته طی چند سال اخیر و همگام با توسعه تکنولوژی‌های ارتباطات همراه، تمامی اپراتورهای مخابراتی کوشیده تا تمامی ظرفیت‌ها و بسترهای لازم برای بهره‌برداری از آخرین مدل استانداردهای ارتباطی را به ارمغان آورند.

ابتکار اخیری که اپراتور اول ارتباطی به خرج داده و نام آن را «مدار فیروزه‌ای» گذاشته است، امکانی را برای فعالسازی بسته‌های اینترنتی و مکالماتی ساعتی با قیمت ارزان فراهم آورده است.

بر این اساس مشترکان دائمی و اعتباری این اپراتور می‌توانند با فعالسازی این امکان، از بسته‌های پرحجم و کم قیمتی بهره‌مند شوند که قیمت آنها در ساعات و مکان‌های مختلف شبکه این اپراتور و بسته به ترافیک موجود، متفاوت است.

مشترکان علاقه‌مند به استفاده از این امکان می‌توانند با شماره‌گیری کددستوری *121# دو بسته دیتا و مکالمه درون شبکه‌ای را فعال کنند با این پیش شرط که قابلیت فعالسازی دو بسته مشابه (دو بسته دیتا یا دو بسته مکالمه) به صورت هم‌زمان وجود ندارد.

از آن جهت که این بسته‌ها هم برای مشترکان پرمصرف و هم کم‌مصرف مقرون به صرفه است و در شرایط اضطراری و نیاز مبرم به استفاده از بسته‌های اینترنت یا مکالمه کوتاه مدت می‌تواند بسیار قابل توجه مشترکان باشد، پیش‌بینی می‌شود سایر اپراتورها نیز طرح‌های مشابهی را با این رسالت برای مشترکان‌شان تعریف کنند.

به گزارش تسنیم، آزادسازی تکنولوژی‌های ارتباطی اپراتورهای همراه و اجرای طرح‌های جامعی نظیر «ترابردپذیری شماره‌های تلفن همراه» طی سه سال گذشته باعث شکل‌گیری نوعی رقابت فراگیر هم بر سر ارائه خدمات با رویکرد ارزش افزوده بر مبنای تکنولوژی پایه شبکه و هم رقابت بر سر مشتری‌مداری بیشتر شده است و نقش «منفعل» اپراتورها طی سال‌های گذشته را به «فعال» در شرایط فعلی تبدیل کرده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها