بازدید 40060
چرا دوسوم جامعه باید تابع یک بخش کوچک باشند؟

حقوق «کارگران، کارمندان و بازنشستگان» را با «نرخ روز ارز» پرداخت کنید!

می توان این گونه نتیجه گیری کرد که تقریبا به مرحله آزادسازی قیمت ها رسیده ایم و کمتر کالایی به جز همان 35-36 قلم کالاست که تعیین قیمت آن در کشور از قیمت آزاد ارز مستثنا باشد، برای همین پیشنهاد می کنیم یک بار برای همیشه آقایان حقوق بیش از دوسوم جامعه یعنی کارگران، کارمندان و بازنشستگان را بر اساس نرخ روز و آزاد ارز مشخص کنند تا این قشرها از زیر بار فشار اقتصادی که توسط بخش محدودی از جامعه بر آنان وارد می شود، رهایی یابند!
کد خبر: ۸۲۹۵۰۴
تاریخ انتشار: ۰۸ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۴۱ 30 August 2018

تحولات قیمتی و نوسانات ناشی از افزایش بهای ارز، طلا و سکه به شدت اقتصاد و بازار کشور را تحت تأثیر قرار داده و در این میان بیشترین ضرر را جامعه کارگران، کارمندان و بازنشستگان کشور متحمل شده اند، چون اگر حقوق آنها را در قیاس با سال گذشته به نرخ ارز، طلا و یا سکه تبدیل کنیم، خواهیم دید، با وجود افزایش اندکی که در آغاز سال از حیث میزان دریافتی حقوق داشته اند، با این تحولات حقوق آنان به یک سوم ارزش سال گذشته اش رسیده است.

به گزارش «تابناک»؛ بنا بر آمارهای غیر رسمی و رسمی کشورمان، چیزی حدود دو میلیون و 328 هزار تا دو میلیون و 800 هزار کارمند دارد که شمار آنها در پانزده سال گذشته ثابت بوده است. البته در این مدت تفاوت هایی در ترکیب جنسیتی کارمندان به وقوع پیوسته، ولی از حیث کمیت تعداد آن حفظ شده است.

از این میان 41 درصد کارمندان دولتی زن هستند که مطابق با آمار می توان گفت، این میزان نسبت به پانزده سال گذشته حدود 10 درصد بیشتر شده است. بر اساس آمارهای رسمی دولت جمهوری اسلامی ایران برای این تعداد کارمند سالانه حدود 82 هزار تا بیش از 90 هزار ‌میلیارد تومان حقوق پرداخت می‌کند که البته باید اشاره کرد، حقوق‌های پرداختی به همین تعداد خلاصه نمی‌شود، چون اگر بازنشستگان و مستمری‌بگیران، کارمندان نهادهای غیردولتی که از دولت حقوق می‌گیرند، نظامی‌ها و... را به این جمع اضافه کنیم، دولت در مجموع به حدود 8.5 میلیون تن حقوق می‌دهد که این تعداد حدود 35 درصد شاغلان ایران هستند.

حقوق «کارگران، کارمندان و بازنشستگان» را با «نرخ روز ارز» پرداخت کنید!

جالب است، وقتی این تعداد کارمند در کشور ما را ـ که 80 میلیون جمعیت دارد ـ با آمریکا که 315 میلیون جمعیت دارد، مقایسه می کنیم، می بینیم که چند صد هزار کارمند در کشور ما با این ترکیب جمعیتی نسبت به آمریکا وجود دارد، چون آنها تنها 2 میلیون کارمند دارند. این را هم باید اضافه کرد که صندوق جهانی پول اعلام کرده است، ایران حدود یک‌چهارم هزینه‌هایش را صرف پرداخت حقوق به کارمندانش می‌کند که این رقم بیشتر از میانگین جهانی و کشورهای پیشرفته است. مرکز آمار ایران اعلام کرد‌ سال ۱۳۸۰ حدود ٦٩‌ درصد کارمندان دولت مرد و ٣١‌ درصد زن بوده‌اند که این نسبت به ‌سال ٩٥ به ٥٩‌ درصد مرد و ٤١‌درصد زن تغییر یافته است.

بر پایه سالنامه آماری‌ سال ١٣٩٥، کارمندان دولت تابع قانون خدمات کشوری و قانون کار، در مجموع ٢‌میلیون و ٣٤١‌هزار و ٧٢٦ تن هستند که نسبت به ‌سال ١٣٨٠ حدود شش در‌ هزار رشد داشته‌اند، می‌‌توان گفت تغییر محسوسی نسبت به تعداد کارکنان ‌سال ١٣٨٠ یعنی ٢‌ میلیون و ٣٢٨‌ هزار و ٦٣٥ تن ندارند. در کنار 8.5 میلیون کارمند و بازنشسته باید این نکته را هم یادآور شد که بر اساس اعلام رسمی مسئولان، مجموعه کارگران سراسر کشور در حال حاضر بیش از ۱۰ میلیون تن است که از این بین، ۲ میلیون نفر از آنها با خانه کارگر در ارتباط هستند و هر ساله بیش از ۱۵۰ هزار تن نیز به شمار کارگران کشور اضافه می شوند.

حال در یک بررسی و حساب سرانگشتی می توان به این نتیجه رسید که 18.5 میلیون نفر از ترکیب جمعیتی کشورمان را کارگران، کارمندان و بازنشستگان تشکیل می دهند که حقوق آنها عدد ثابتی است و ابتدای هر سال با توجه به وضعیت و شرایط موجود کشور محاسبه و تعیین می شود، این حقوق که البته رقم بالایی هم نیست، هر ماهه و بر اساس عملکرد کارگران و کارمندان به حساب آنان واریز می شود و قطعا دستگاه ها، ادارات، کارگاه ها و کارخانه ها هیچ تعهدی ندارند که اگر شرایط متلاطم اقتصادی در کشور ایجاد شد، نسبت به افزایش این عدد و رقم اقدام کنند.

اگر برای هر یک از کارگران، کارمندان و بازنشستگان یک خانواده 3 نفره و حداقلی را متصور شویم به این نتیجه خواهیم رسید که بیش از یک سوم جمعیت کشور را همین افراد و خانواده هایشان تشکیل می دهند، در صورتی که بیشترین آسیب پذیری اقتصادی را هم در مقابل کوچک ترین تغییر و تحول اقتصادی دارند؛ بنابراین، حاکمیت و دولت باید به فکر این باشند که ترتیبی دهند تا اکثریت جامعه تحت فشار اقتصادی ناشی از تغییر و تحول بهای ارز، سکه و طلا قرار نگیرند.

کمتر از یک سوم جامعه که شامل این ترکیب نیستند، عمدتا افراد متمول و صاحب کسب و کارهایی هستند که افزایش و کاهش قیمت ارز، سکه و طلا و نوسانات اقتصادی نه تنها تأثیر منفی بر کار آنان نمی گذارد، بلکه هر گونه افزایش قیمتی منجر به افزایش دارایی ها و سرمایه های آنان نیز می شود، بنابراین در این شرایط، چنین افرادی جزو منتفع ترین قشر جامعه هستند که نگرانی از بابت افزایش قیمت ها نخواهند داشت، چون کسب و کارشان به گونه ای است که هر نوع افزایش را با افزایش قیمت کالاهای در اختیارشان جبران می کنند.

البته بخش بسیار کوچکی از این قشر هم هستند که نوسانات قیمتی باعث رکود و یا از بین رفتن فعالیت اقتصادی شان می شود، اما این بخش بسیار کوچک هستند. هرچند بخشی از جامعه را هم که جزو مستمری بگیران نهادهای حمایتی هستند را هم باید از آن دسته از مردم جامعه دانست که بیشترین آسیب پذیری را در مقابل نوسنات قیمتی دارند تا جایی که حتی معیشت روزانه شان ممکن است از این ناحیه در خطر قرار گیرد. پیشتر دولت بخش عمده ای از کالاها را به صورت یارانه ای در اختیار مردم قرار می داد، اما پس از اجرای هدفمندی یارانه ها، سیستم کوپنی کلا جمع آوری شد؛ اما همچنان دولت به صورت غیرمستقیم این رویه را با تخصیص ارز دولتی به برخی کالاها از جمله کالاهای اساسی ادامه می داد تا بتواند جلوی افزایش غیرمعقول قیمت کالاها در کشور را بگیرد و البته از بروز بحران اقتصادی در کشور به واسطه چنین افزایش هایی جلوگیری کند.

این روند تا زمانی که فاصله قیمتی نرخ ارز دولتی با آزاد آنقدر زیاد نبود که زمینه ساز سوء استفاده های میلیارد دلاری شود، منطقی بود و ادامه داشت، ولی از شش ماه پیش که بحران اقتصادی در کشور ایجاد شد و نرخ ارز هر روز متفاوت از روزهای گذشته بود، دیگر نمی توانست با توجیه مناسبی همراه باشد؛ تا جایی که به تصمیمات یک شبه دولتی ها به ویژه تیم اقتصادی ضعیف آن انجامید و زمینه های سوء استفاده های میلیارد دلاری فرصت طلبان را فراهم کرد. هرچند در ماه های ابتدایی امسال وزیر صنعت، معدن و تجارت گفته بود که «وقتی ۹۸درصد بازار با ارز۴۲۰۰تومانی تأمین می‌شود، ۲درصد باقی مانده در اقتصاد تعیین کننده نیست.» سوء استفاده های کلانی از سوی برخی که به دنبال سودهای آنچنانی بودند و اقتصاد کشور را نابود می ساختند، انجام شد که در نهایت لیست شامل ارز 4200 تومانی در چند مرحله بازنگری و محدود شد.

البته بر خلاف نظر آقای شریعتمداری همان 2 درصد کالای باقی مانده در اثر سوء مدیریت ها آنقدر تعیین کننده شد که در کوچکترین اجزای کالایی نظیر لبنیات، میوه و... شاهد انفجار قیمتی بودیم، حال بماند که خودرو، کالاهای صنعتی، کالاهای دیجیتال و ... چنان افزایشی یافته اند که حتی با نرخی بالاتر از قیمت ارز روزانه گاها عرضه می شوند؛ در این بین دستگاه های نظارتی هم تقریبا هیچ اقدام مثبتی نتوانسته اند انجام بدهند و قیمت ها هر روز متفاوت از روزهای گذشته اش مشاهده می شود.

در این میان، همان گونه که در آغاز این گزارش هم اعلام شد، کارگران، کارمندان و بازنشستگانی که یک حقوق مشخص و ثابتی دریافت می کنند که با نوسانات اخیر به یک سوم ارزش دریافتی های سال گذشته شان رسیده است، بیشترین آسیب را می بینند و ضررهای بسیاری را متحمل می شوند؛ قشرهایی که بیش از دو سوم جامعه را تشکیل می دهند، اما کوچکترین تأثیری را در تعیین قیمت ها و وضعیت اقتصادی ندارد، بلکه هر روز به واسطه تصمیم گیری بخش محدودی از جامعه آسیب پذیرتر می شوند.

در تحلیل های اقتصادی آمده است که اگر دولت به فکر افزایش حقوق ها و میزان دریافتی کارگران، کارمندان و بازنشستگان بیافتاد، شاهد انفجار قیمتی خواهیم بود و تورم زیادی در کشور ایجاد خواهد شد، اما آیا اقتصاددانانی که چنین نظریه هایی می دهند، یک روز جای آن کارگر، کارمند و بازنشسته قرار گرفته اند و خود را نشانده اند که ببینند چه فشاری از ناحیه نوسانات عجیب و غریب قیمت ها بر آنان و خانواده هایشان وارد می شود؟

حالا که نرخ همه چیز حتی کرایه تاکسی در کشور با قیمت دلار سنجیده می شود و هر صنفی دلیل بالا بردن نرخ کالا و خدمات خود را افزایش نرخ ارز، سکه و دلار عنوان می کند، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که تقریبا به مرحله آزادسازی قیمت ها رسیده ایم و کمتر کالایی به جز همان 35-36 قلم کالاست که تعیین قیمت آن در کشور از قیمت آزاد ارز مستثنا باشد، برای همین پیشنهاد می کنیم که یک بار برای همیشه آقایان حقوق بیش از دو سوم جامعه یعنی کارگران، کارمندان و بازنشستگان را بر اساس نرخ روز و آزاد ارز مشخص کنند تا این قشرها از زیر بار فشار اقتصادی که توسط بخش محدودی از جامعه بر آنان وارد می شود، رهایی یابند!

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۰
در انتظار بررسی: ۱۱۵
انتشار یافته: ۲۰۷
دولت باید نرخ افزایش حقوق را ماهانه تعیین کند نه سالانه.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
حداکثر ۱۰۰میلیاردر و بانک و موسسه مالی در تهران ، زندگی ۸۰میلیون نفر را در سراسر ایران نابود کردند
اولا باید اعدام شوند
ثانیا باید قیمتها به قبل برگردد و الا باید حقوقها متناسب بالا رود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
مردم خودشان در جهت کنترل جمعیت اقدام کنند کشور امکانات برای جمعییت زیاد را ندارد اگر می خواهید فرزندانتان زندگی خوبی داشته باشند افزایش جمعیت را خودتان کنترل کنید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
کار دولت نیست یک طرح دو یا سه فوریتی مجلس باید بیاورد و افزایش حقوق ها را تصویب کند و شورای نگهبان هم سریعا بررسی و ابلاغ کنند.
مسعود روحانی
| India |
۱۸:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
دوست عزیز بشینید تا همون ساله بیا افزایش دهند ،اگر بخواهید بر مبنای ارز باشد آنوقت دولت چطور سود کند و از جیب مردم برداشت کند؟
کامیون داری که زور دارد 20 درصد افزایش داشته با اینکه قیمت های مصرفی او سه برابر شده است حالا ما کارگران یا معلمانی که زنجیر به علت اعتراض به پای ما بنا به خبر همین تابناک می بنندند در حد ارز افزایش داشته باشیم؟
این خبر و متن آن از دید من جرم دارد.
عزیز الله
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
مشکل اصلی نمایندگان می باشد
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
بنده خدا،تومن سقوط آزاد کرده بخاطر همین که دولت برای پرداخت حقوق و بدهی پول چاپ کرده. خوب حقوق شما رو زیاد کنن که دلار میشه 100هزار تومن. عقل هم چیز شریفیه بخدا!
مهدی
| Germany |
۲۰:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
دولت میبایست احتکار گران ،اختلاس گران و ..را افشا و دارایی آنها را با رعایت قانون وطنی قانون به نفع مردم مصادره کند با اعدام افراد پولی به صندوق دولت باز نمی گردد.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
آقا والله کارگرها از همه بدبخت ترن .بخدا بدبخت ترن .کارمندها زیر کولر .پشت میز تو اتاق با لباس تمیز . ما کارگرها با لباس کثیف وزیر آفتاب ۶۰ درجه خوزستان همراه با گردوخاک و دود ناشی از هورالعظیم با حقوق کم داریم سر میکنیم الان هشتم ماه است باقیمانده حقوق من ۲۷۴ هزارتومن الان اسمسش اومد سر گوشیم که خرید کردم یعنی بقیه ماه رو باابن چندرغاز باید بگذرونم .شما مسلمانید شما با خدا هستین شمایی که میگید خدا کریمه ایا این انصافه .ایا این حق کارگره .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
باشه حتما امشب میزارن تو سینی میارن دم خونه هامون .
مشابه پول اب و برق و اتوبوس و خونه مجانی و پول نفت را که دادن بهمون
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
شاید دولت بتونه بده.ولی برای شرکتهای خصوصی یعنی ورشکستگی، تعطیلی و بیکاری کارگر.
ع ش
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
اقا يون حقوق و پس أنداز هاي كأركران و كارمندان هم بايد با دلار محاسبه شود ، تقصير ما كأركران. وكارمندان و طبقه ضعيف كشور چيست كه بايد دسترنج بس أنداز سي سال درامدهاي حقوق بخور نمير را با هزار بيم اميد. در بأنك براي روزهاي پيري و ناتواني سرمايه گذاري كرديم و حالا هم خسارت سي سال باطل شدن عمر كاري مان را بابت ضرر ندانم كاري و بناکارامدی مسؤولان
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
تقریبا کل بودجه کشور داره صرف هزینه های جاری دولت میشه که اونم قسمت اعظمش مربوط به حقوقها و دستمزدهاست بطوریکه دیگه ریالی برای هزینه های عمرانی باقی نمیمونه . طرف خودش چهار پنج میلیون میگیره خانمشم تو اداره دیگه کمه کم سه میلیون باز قوقو ببرن بالا ؟ خوب اینم بشمر سه پول جدید از طریق بانک مرکزی و استقراض خلق میکنه ( بخاطر کسری بودجه ) که نتیجش میشه افزایش پایه پولی و چندین برابر شدن نرخ دلار . باز حقوق بره بالا باز دلار همینطور الی آخر تا جاییکه مجبور میشه اسکناس 100 میلیون تومنی چاپ کنه . آخه عقلهای کل حقوقهای بالای سه میلیونو باید بیاره پایین نه ببره بالا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۸:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
همونجوری که دریافتی پزشکان رو سه برابر کردین و. کارانه و پرکست نجومی بهشون میدین خوب مابقی حقوق بگیران هم بدین تا ملت خروشان نشده
خدا به دولت و مجلس و هم قوه قضائیه خیر بدهد
پاسخ ها
علیرضا
| Germany |
۱۷:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
منفی نداره
از اون لحاظ گفته بنده خدا
ناشناس
| Malaysia |
۱۹:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
مستقیم وخوب نظر سازنده بدهید
ناشناس
| Germany |
۲۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
بایستی در خدمت به مردم باشند اما آیا هستن.؟؟!!
ناشناس
| France |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
اشتباه منفی دادم. خوب گفتی. خدا خیر بدهد به دولت محترم!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
کم کم از وضعیت بخور نمیر به وضع نخور و بمیر دچار میشیم.دیروز رفتم بازار باورتون میشه هیچ چی نتونستم بخرم حتی ادویه جات مثل زردچوبه و زیره و..روز عیدی برای خرید یک کیلو شیرینی تو حسرت موندیم.چون تا اخر برج بعد از کسر اقساط و قبوض و بدهی ها کلا صدهزار تومن پول باقی مونده که تا اخر شهریور با همون باید رفت و امد کنیم و مایحتاج روزانه بخریم و برای تولد همسر شهریور ماهی یه چیزی بخریم و برای مهرماه بچه ها هم خرید منیم.همون ح
این هم صغری کبری لازم نبود اگر قیمت نفت وصادرات بر مبنای بازار جهانیست دستمزدها هم باید بر مبنای نرخ جهانی باشد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
اگر نظارت نباشد و بیماری های اقتصاد حل نشودکه البته برخی از آنها با همت بیشتر کاملا حل می گردد افزایش بی برنامه سبب می شود کل سرمایه ها باز به همان قشر پولدار برسد . یعنی باز هم پولدار پولدارتر و فقیر فقیر تر
ناشناس
| Germany |
۱۸:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
چرا تا بحال به این فکر نرسیده اید.
حال که کشور در تحریم و جنگ در خارج. است و مسلما بودجه اش محدود تر. است پیشنهاد همطرازی حقوق ها را با ارز میدهید که امکانش را ندارید .
اگر راست مگویید اول حقوق های عقب افتاده را بپردازید!
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
اونوقت با تورم و افزایش نقدینگی چیکار میکنی؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
تابناک نوشته: البته بخش بسیار کوچکی از این قشر هم هستند که نوسانات قیمتی باعث رکود و یا از بین رفتن فعالیت اقتصادی شان می شود؟واقعا فکر می کنید اینهمه کارخانه و کارگاه که هر روز بسته می شوند و یا توسط بانک و مالیات و بیمه توقیف و پلمپ می شوند و یا مغازه هایی که هر روز شاهد تعطیلی و تخلیه و تغییر شغل و یا اجاره و فروش آنها هستیم بخش کوچکی هستن که کسب و کارشان نابود شده؟میدونید هر کارگاه هرچند کوچکی که بسته میشه حداق 10 شغل مستقیم و 20 شغل غیر مستقیم از بین میره و به جرگه بیکاران و بی پولان و فقرا می پیوندند؟
چرا این مطلب در مجلس به اصطلاح مردمی مطرح نمیشود کی باید حمایت کند ؟
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
خخ مردمی زهی خیال باطل
بیسواد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
ولی آقای رئیس جمهور محنرم ئر مجلس قسم میخورذ که ما بحران نداریم.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
واقعا کارای عجیب و عریب مسوولین ما و مظلومیت امت عالمگیر شده
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
حتی اصطلاحش هم الکیه
تنها قشری که در این زمانه نمیتونن خود را باشرایط اقتصادی حال حاضر وفق دهند همین حقوق بگیران هستن بقیه که خوشحال هم هستن
پارسال حقوق من بازنشسته حدود هزار دلار بود امسال با افزایش شد حدود چهارصد دلار
پاسخ ها
احمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
عجب بازنشستگی خوبی، چهار تومن؟؟؟ کارگران الان یه تومن میگیرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
حقوق استاد دانشگاه الان 400 دلار نیست
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
شما از کجا بازنشسته هستید که ماهی 4 میلیون به شما حقوق میدن. !!!!!
والله بحران نداریم!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
ما خود بحرانیم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
منظورشون خودشون و خودی ها و آقازاده ها و مختلسین و رانت خواران بود
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
علی برکت الله!!!!!!!!
یکی از مشکلات بزرگ ایران ساده دیدن مشکلات و لذا ارائه راهکارهای پیش پا افتاده است.
خوب این همان بلایی بود که سر زیمبابوه اومد.
دوران استخدام وحقوق ثابت دیگه سر امده است. تثبیت حقوق و دستمزد بهترین راهکار برای مدیریت نقدینگی هست.
هر گونه افزایش حقوق فقط به بیشتر شدن نقدینگی و افزایش تورم منجرخواهد شد.
الان شرایط برای کوچک سازی دولت مهیا نیست اما با تثبیت حقوق ودستمزد می توان جور کوچک سازی دولت را گرفت.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
نفست از جای گرم میاد ...معلومه بهت خوش میگذره
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
شما خود چه کاره ای اولاً؟
Ali
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
مثل اینکه شما جزو مرفهین بیدردی!!!
ناشناس
| Canada |
۰۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
ببخشید شما دلال نیستی؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
دلال دلاری؟
با توجه به گستردکی مرزهای کشور و تفاوت نرخ کالاها و نبود روش و امکان برای جلوگیری از قاچاق کالا چه برای ورود و چه برای خروج لازم است نرخها بطور کلی آزاد شود و ارز دولتی و یارانه ای برای هیچ کالایی داده نشود و بر همین اساس نرخ حقوق و دستمزد کارکنان نیز از محل فروش ارزهای دولتی در بازار آزاد تامین شود و فساد بابت این کار متوقف خواهد شد و الا تجربه چهل سال توزیع ارز دولتی بنام مردم ولی به کام قاچاقچی به نظر کفایت میکند و با دادگاه و بگیر و ببند هم کاری از پیش نرفته است!
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
اونوقت خودرو سازا از کجا بخورن هااااااااا
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
توزیع ارز بین قاچاقچی ها نیست ب قول امام جمعه یکی شهرها اینها همه خودین و غیر خودی نداریم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
حقوق کارمندان دولت از فروش ارز تأمین بشه
بقیه مردم چی کار کنن؟
کارمندان بخش خصوصی
کارگران
بیکاران
اینها همه چیز رو باید به نرخ ارز آزاد بخرن
از کجا بیارن؟
درود به شرفت تابناک

با تشکر فراوان از نگارنده این مقاله

اصل کلام را در پاراگراف آخر بیان کردی

اما خواهش من از شما بعنوان نبض تپنده جامعه که مخاطبان فراوانی دارید این است که با در اختیار داشتن این تریبون ارزشمند فقط به نوشتن اینگونه مقالات بسنده نکنید و لطفاً با ابتکار عمل و نوآوری اقدام به جریانسازی و خلق پویشهای مطالبه محور را نمایید رهبری این مطالبات را به عهده گیرید!

برای اینکه پیشنهادی نیز داده باشم راهکارهایی را عرض می کنم:

1- ادبیات مطالبه محور را در نگارش چنین مقالاتی لحاظ کنید و عملاً از عباراتی نظیر مطالبه و پویش اجتماعی استفاده نمایید.
2- محتوی این مقاله (که همان مطالبه باشد) را هر چند وقت یکبار در وب سایت خودتان تحت مقالات مشابهی بازنشر دهید.
3- از سایر خبرگزاری هایی که با آنها ارتباطاتی دارید و دلسوز مردم ایران هستند دعوت نمایید که به این پویش های اجتماعی پر وبال دهند و آنها نیز چنین مقالاتی را در خبرگزاریهایشان ارایه دهند.

بدین ترتیب با تکرار و گستردگی بیان این مطالب موضع محوریت پیدا می کند و مسئولین وادار به پاسخگویی خواهند شد.

با تشکر از شما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
صد نار بده اش ب همین خیال باش ....تابناک هم داره بازی میکنه
به ناشناس 18:11
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
چرا به همین خیال باشم؟؟؟
مگر فکر کردی کارکنان تابناک و سایر خبرگزاری ها ماهانه 2000 دلار حقوقشان است؟؟؟!!!
و یا فکر کردی کارمندان دولت حقوقشان ماهی چند هزار دلار است ؟؟؟!!!
مرد مومن بغیر از یک طبقه بسیار اقلیت که هیج چیزی برایشان مهم نیست بقیه اقشار جامعه در آستانه نابودی کامل هستند با این وضیت و کاملاً طبیعیه که صدای اعتراض از گوشه و کنار یواش یواش بلند شه!
بهت قول میدم اگر شرایط درست نشه بزودی شاهد اعتصابات کارکنان دولت نیز خواهی بود!

نان شب که دیگه دولتی و غیر دولتی نمیشناسه.

همین الان نسل دهه شصتت و هفتاد دیگر هیچ امیدی به زندگی و خرید حتی یک آلونک و تشکیل زندگی را ندارند!

منتظر باش برادر جان
لطفا حقوق ها به دلار بدهید تا شاید مسئولین به کاهش درآمد خانوارهای مکرر حقوق بگیر معترف شوند و با عوامفریبی از افزایش حقوق سخن نگویند.
پاسخ ها
علی
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
خاتمی طرحی داد که سالی ده درصد حاملهای انرژی گران شوند ودر مقابل سالی ده درصد حقوق کارگران و کارمندان اضافه شود تا ظرف ده سال هم قیمت حاملها مثل بنزین و گاز و گازوییل به قیمت جهانی میرسید و جلوی قاچاقش گرفته میشد و هم حقوقها مساوی کشورهای منطقه ترکیه و امارات میشد و وضع مالی کشور و مردم عالی میشد .
اتفاقا سه ساله آخر دولت خاتمی اجرا هم کرد ولی به محض امدن احمدی نژاد زد زیرش و بدبختی مان شروع شد و اینطور که بوش میاد هر روز بدتر میشود .
متاسفانه برنامه بلند مدت ملی وجود ندارد تا دولتها اجبار به رعایت ان باشند و هر کدام با سلیقه و همکاران جدید و فامیل و دوستان خود خطی متفاوت را جلو میبرند و دودش در چشم مردم و کشور میرود .
تمام مسولین رده بالاومتوسط نسبت بمعاش مردم چشم وگوششان را بسته اند چون هم حقوق ببالای ده میلیون. تومان میگرندو هماز جاهای دیگر اقتصادی بطور حتم درامد دارند وازهمه مهمتر فرزندانشان مشغول کارهای مهم مملکتی هستند واگر نیستند مثل ان اقا بقول پدرش چوپانی میکن.بگذریم.من بازنشسته هستم حقوقم هم خوب میباشد ام برای خودم وهمسرم وفرزند چهل ساله معلولم..کفاف مکند.اما یکی دیگر فرزندم کارشناس ارشد حقوق بین المللی وهمسرش فوق لیسانس بیکار هستند ومن هزیپه زندگی انها را پرداخت میکنم. فرزند بزرگ وسومم نیز برای کار بخارج از کشور رفنه جهت هزینه زندگی خودش وخانوادهاش.
نرخ ارز در سال گذشته چقدر بوده و حقوق ها چقدر بود ؟
امسال نرخ ارز چقدر شده ؟ آیا حقوق ها هم به همان میزان نه ولی حداقل پنجاه درصد نرخ ارز افزایش پیدا کرده ؟
متاسفانه جناب دکتر روحانی در مجلس علنی در چشم مردم سخنان غیر واقع بیان کردند
تا کی باید تحمل کنیم ؟
به لطف شبکه های اجتماعی مردم آگاه شدند
رییس جمهور باید استعفا دهد
اگرداین کارها را یک رییس جمهور در یک کشور دیگر انجام می داد قطعا به جای یک بار ده بار محاکمه می شد
مردم به والله بیچاره شدند نه راه پس نه راه پیش
پاسخ ها
بیکار
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
اگراقای رئیس جمهور محترم بیاید در تلویزیون و با چند کارشناسان اقتصادی و سیاسی مورد سئوال قرار گیرد آنوقت مردم قانع خواهند شد.
واقعا گل گفتي تابناك
شماها كه همه چيز رو بادلار مقايسه ميكنيد خوب به دلار هم حقوق بدين
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
خیالت راحت اون وقت 200 دلار حقوق میدن
"تا این اقشار از زیر بار فشار اقتصادی که توسط بخش محدودی از جامعه بر آنان وارد می شود، رهایی یابند!"

واقعيت اينه كه همين "بخش محدود " براي همه ي ما تصميم ميگيرند. پس اين پيشنهاد عملي نخواهد شد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۱۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
این بخش محدود یکیش مجلسه مرفه بی درده
عالی بود.
یعنی غیر از این باشه دو سوم ملت از بی پولی و فشار اقتصادی نابود می شن و فقط بیست و پتج درصد زنده می مونن و جمعیت کشور می شه بیست میلیون. بیست میلیون مرفه بی درد.
البته من کارم ازاد ولی ارزوی کار دولتی با همین حقوق ارزوی بسیاری از افراد جامعه است مثل من که کار کارمندی فقط با پارتی بدست میاد
خدا پدر و مادرتون رو بیامرزه!
همه از آزاد شدن قیمتها حرف میزنن هیچ کس از واقعی شدن حقوق کارمند صحبت نمیکنه. همه چیز رو واقعی کنید. تابناک متشکرم که این حرف حق رو زدی!
دولت ارزش پول ملی را پایین آورد تا بدین واسطه کسری بودجه و بدهی خود به مردم که در اثر سپرده گذاری در بانکها ایجاد شده کم کند بعد شما می فرمایی همه منابع درآمدی خود از کاهش ارزش پولی ملی را دوباره به مردم بازگرداند ؟؟؟ زهی خیال باطل
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۹:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
دقیقا ضعیف شدن شما به معنی قویشن دولت میباشد بالارفتن دلاردرامد های دولت راافزایش میدهد و چون محل درامدش دلارهای نفتیست با خیال راحتتری در عرصه سیاست خارجی میتازد قول و مساعدت کمک به کشورهای دیگر میدهدعراق را میسازد سوریه را میسازد
با این وضعیت بوجود اومده قشر حقوق بگیر دولت و کارگر نابود میشن ،خدا به دادمون برسه، گل بود و به سبزه آراسته هم شد
این آرزو را با خود به .....خواهیم برد.

خدا نگذره از کسانیکه مردم را به این روزهای سخت انداخته اند و سالهاست شعار میدن و هنوز هم میگن درست میشه .

عمرمان رفت.
افسوس و صد افسوس که از ایران نرفتم.
کارمندان شرکت های خصوصی .... ببخشید آدم نیستند که به آمار نیاوردید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
بیکاران بدبختم که کلا حساب نمیشن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
توهیچ اماری بخش خصوصی رو نمیارن. تو بسته هایی که نوبخت اعلام کرده شما اثری از کارکنان بخش خصوصی میبینید؟ دولت فقط کارمندای خودشو آدم میدونه. در صورتی که وضع کارمندای دولت از نظر حقوق و مزایا و بیمه که از بیت المال تامین میشه از کارمندای بخش خصوصی خیلی بهتره.
تاریخ
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
کارمندان دولت علاوه بر حقوق مزایای شغلی هم دارند و به خاطر بهره وری خیلی کم در محیط کار خسته نمی شوند در نتیجه بعد از پایان ساعت کار به شغل دوم هم می توانند بپردازند . اما کارمند شرکت خصوصی در پایان ساعت کار مانند یک مزده به منزل می رسد و نای و توان هیچ کار دیگری را ندارد.فلسفه بعضی از مدیران شرکتهای خصوصی در ایزان این است که کارگر را باید طوری ازش کار کشید که وقتی به منزل می زسد نای معاشرت با خانواده خود را هم نداشته باشد. امنیت شغلی کارگر در شرکت های خصوصی عملا یک جوک است.اداره کار هم در دیوانسالاری خود دور باطل می زند و به وظیفه اساسی خود که نظارت است تنها به بازدید فاقد اثربخشی از کارگاه ها اکتفا می کند.
یکی دیگر از مشاغلی که هیچ نظارتی بر روی تعرفه های آن وجود ندارد ، صنف معاملات ملکی ها و املاکی ها هستند.
صنف مشاورین املاک و مستغلات به صورت کاملا یکطرفه و به دلخواه خود مبلغ نیم یا یک درصد از معاملات را از طریفین معاملات برای خود تعرفه وضع کرده و این در حالیست که با احتساب افزایش سر سام آور قیمت خرید و فروش املاک که به طور مثال در سال ۱۳۹۷ بیش از ۸۰ درصد با افزایش قیمت املاک مواجه بودیم ، افزایش یک ساله سهم دلالی مشاوران املاک از این بازار بیش از ۸۰ درصد خواهد بود !!!!
این در حالیست که فعالیت آنها تولیدی نبوده و به هیچ عنوان نیازمند مواد و مصالح و دستگاه و دستمزد ساخت و ... را شامل نمیشود و به هیچ عنوان به افزایش قیمت ارز وابسته نیست.
متاسفانه کل سیستم بازار مملکت ما دلال مسلکی شده و تولید و دانش و خدمت اصیل به جامعه بی معنی شده.
لطفا مسئولین ورود کرده و تعرفه ها را منطقی سازی کنند و افسار دلالی مسکن را به مشاوران مسکن واگذار نکنند.
پاسخ ها
کارشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
و جالب اینجاست که برخی ها به ناحق و برای فرافکنی هی پای بانکها را به میان می گشانند.همه قیمتها روحتی میوه فروش و ... افزایش داده اما باز هم مردمی عامی هی به بانکها انگ میزنند. بابا برید مشکل رو از جای دیگه پیدا کنید. نه بانکها . 9
حمید
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
کارشناس ساعت 17:39
شما نمیتوانید با توهین به کسانی که بانکها را مشکل اصلی میدانند این ارگانها را مبرا از مشکل نشان بدهید. به نظر میرسه شما خودت بانکی باشی یا کامنت نویس بانکی ها.
فردا صبح میدن
حتما از ماه دیگه به دلار پرداخت میکنیم. فقط حقوق پایه ۱۱۰ دلاره حواستون باشه ها
متاسفانه علاوه بر رئیس جمهور ، وزیر صمت ،رئیس بانک مرکزی وقت،وزیر اقتصاد و وزیر کار ، و نهایتا افرادی که در تیم اقتصادی دولت بودند ولی علی الظاهر پست اقتصادی نداشتند مانند نوبخت و نهاوندیان ، نمایندگان مجلس نیز بخاطر تعلل فراوان در پی گیری مشکلات بوجود آمده و استیضاح دیر هنگام وزرا ،باعث مشکلات انفجاری پیش آمده شدند.
و گر نه وزیری که نه منافع کشور را تشخیص میدهد و نه برای دستور رییس جمهور ارزشی قائل است و به قول خودش بر اساس عقل خدادادی اش عمل میکند ،جایش در وزارت خانه نیست که هیچ به درد دربانی آن وزارت خانه هم نمیخورد.نمایندگان مجلس باید بدون فوت وقت و در کمترین زمان ممکن تکلیفش را روشن می کردند ، مگر فکر کنیم وزیر و حداقل بخش بزرگی از نمایندگان دانسته کشور را به سمت گرانی وهرج و مرج اقتصادی بردند تا از آب گل آلود ماهی بگیرند.در این میان آنچه که به هر حال اهمیت ندارد همان قشر بازنشسته و حقوق بگیر هستند.
نا گفته نماند که همین نمایندگان موقع انتخابات به مجیز گویی حقوق بگیران و بازنشستگان خواهند افتاد.این قشر بزرگ جامعه هم باید با دقت نمایندگان را رصد کند و به آنهایی که مستقیم و غیر مستقیم در بوجود آمدن وضع موجود سهیم بوده اند رای ندهند.
پیشنهاد منطقی ارائه دادید اما نه فقط برای کارمندان. یک راننده تاکسی که ارزش خودرو ان دو برابر شده و هزینه ها سه برابر چرا باید با نرخ مصوب تاکسیرانی کار کند او هر روز فقیرتر می شود. یا یک نانوایی که با نرخ سه سال پیش نان می فروشد. چرا دولت گتدم را با خرید تضمینی با قیمت سه سال پیش می خرد در حالی که هزینه زندگی کشاورز سه برابر شده این کشاورز بیچاره هر روز فقیرتر می شود.
سلام
فرمایش کاملا” درست و صحیحی است . باید چنین کاری کنند ، باید...
یه کار بهتر

از قبل ترها یا همین الان
کلا ریال تومان بره کنار
دلار بشه واحد ما
فیزیک و ... کلا دلار
هرنوع افت و خیز توش تاثیر نداره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
اونوقت که نمیتونن هر وقت کم میارن ، دلار چاپ کنن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
آقای نوبخت می فرمایند : طلا و ارز به اندازه همه وجود ندارد! شما می فرمایید کل نقدینگی رو جمع کنه و دلار بریزه تو بازار!!! اسکناس دلار اصلاً تو خزانه نداره!!!!!!
همین دیگه .تا به افزایش حقوق می رسه می گن نقدینگی و این حرفا .در حالیکه بیشتر نقدینگی دست یک درصد خاص هست نه مردم کارگر و کارمند
پاسخ ها
ناشناس
| Viet Nam |
۱۷:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
در واقع هر وقت نقدینگی در کشور افزایش یافته ،نقدینگی ای بوده که در دست نهادها و ارگانها بوده و نه مردم .ولی به این بهانه جلوی افزایش حقوقها را میگیرند تا از ناحیه ی حقوق مردم ،نقدینگی را کاهش دهند.چون زورشان به آنها نمیرسد.و گر نه با یک نگاه ساده میشود فهمید که پولی در دست مردم نیست .
سلام.خیلی ممنون از این مطلب.واقعا حرف درستی زدید قیمت همه چیز افزایش پیدا کرده و برای فعالین تو کشور به جز کارگر و کارمند فرقی نداره چون کالاشون رو گرون تر میفروشن اما حقوق ما واقعا ۱ سوم شده.قبلا با ثلث حقوقم میتونستم یه گوشی متوسط بگیرم اما الان که هیچی نمیشه گرفت.
صحبت درستی است ولی تعداد افرادی که به خاک سیاه نشته اند بیشتر از این تعداد هست که شما گفتید. کاسب کار های خورد زیاد هستند و آنها از کارمند های دولت هم مظلوم ترند. چون همان حداقل را هم تضمین شده، ندارند. بیمه ندارند و هیچ مزایایی ندارند. جوان های زیادی هستند که همین لحظه آزروی کارمند شدن دارند.
احسنت.واقعا تنها راه حمایت از مردم همینه.توی عراق یه کارگر ساده ۵۰۰ دلار میگیره.مهندس حدود ۲۰۰۰ دلار.واقعا اگه من که مهندس هستم حتی اگه ۵۰۰ دلار میگرفتم اینقدر به زندگیم فشار میومد؟ اصلا چرا باید قیمت پفک و آدامس با دلار محاسبه بشه اونوقت حقوق رو به ریال بدن؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
پفک و آدامس نخور
افزایش حقوق و دستمزد هر ساله برای افزایش قدرت خرید در برابر افزایش درصد تورم انجام می گردد . از علل تورم افزایش نقدینگی ، کاهش ارزش پول ملی ، چاپ اسکناس بدون پشتوانه ، کاهش ذخایر بانک مرکزی ، افزایش بدهی های دولت ، رکود تولید و . . . است . بهتر است برای حفظ قدرت خرید منابع مالی را با نظارت کامل به سمت اهدافی که سبب رونق تولید ، افزایش قدرت پول ملی . . . و کاهش تورم می شود سوق داد تا قدرت خرید هم حفظ شود .
ای آقا!!!خدا امواتت را بیامرزه دولت مخصوصا آقای نوبخت ونهاوندیان اگه زورشون میرسید حقوق را نصف میکردن .تورم نوبخت 3درصد والحمدلله حقوق رو 8درصد اضافه کرده بنابر این کارمند وکارگر وبازنشسته هنوز بدهکارند.
خسته شدیم ،خسته از اینهمه بی تدبیری ،از مسئولای کشور خواهش میکنیم شما که اینهمه سال خوردید و بردید ،حالا برید کنار بزارید نفس بکشیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
تازه بعد این همه سال خوردن و بردن زیر زبونشون مزه کرده مطمعن باشید با قدرت بیشتری سر مردم رو گرم میکنن تا بیشتر بخورن و ببرن و فک و فامیل و فرزندان هم میخان بیشتر و حرفه ای تر بچاپن
لباس فوکولی . کت شلواری یا هر چی . مگر شخصیت افراد اگر به راست گویی باشد و ریا نباشد و نگفتن دروغ نباشد و احترام به انسانیت باشد و مروت و مهربانی باشد و نیکو کاری باشد وصداقت باشد ووووو....... چه فرقی برای مردم دارد من خودم اتفاقا همیشه پرسشم این هست که مثلا کسی لباس روحانی مخصوص داشته باشد و هرزگاهی به من بگید احمدی نژاد خوب هست سپس بگوید خوب نیست و دوباره بگوید ریییسی خوب هست و روحانی چنان و چنین هست برای من وقتی طرف در سیاست دست و پا میزند و پای منافع در میان هست چه فرقی دارد مگر برای اینکه انسان خوبی باشم لباس خاصی نیاز هست چه دردی از م دم کشورم دوا میکند .
مساله اساسی اینه که ؛ مسئولان گرفتاری مردم رو مشکل نمیدونند. یعنی در محاسبات سیاسی امنیتی تا زمانیکه خودشون به مشکل برنخورند، برنامه ای ندارند.
حالا هی داد بزن که داریم خفه میشیم، داریم زجر کش میشیم، کو گوش شنوا.
آهای مسول مملکتی، ما ملت داریم میمیریم. بسه دیگه.اگر نمیتونید که تا به حال هم نتونستید، دست از سر این مملکت بردارید.
تا به حال هم هر چقدر مال و اموال جمع کردید، نوش جون خودتون و بچه هاتون در اون ور آب.فقط دست از سر این مملکت بردارید‌
یه دروغی گفته شده راجع به اختلال ارزی توسط مجرمین اقتصادی مملکت، شما رو اون دروغ نظریه میدین. بزرگترین تاثیر رو دولت روی بازار میذاره برای اینکه از عهده حقوق هایی که به عیال ۳۰ میلیون نفریش میده بربیاد.
کو گوش شنواااااااتتت
با سلام. خداوند به شما و همه همکاران شما در این عید فرخنده و بزرگ خیر و برکت عنایت کند. حرف همه مردم همین یک جمله هست و بس " حقوق کارگران، کار مندان و بازنشستگان را با نرخ روز ارز پرداخت کنید".
ما تو فامیلمون فقط یه کارمند داریم
چی داری میگی تابناک؟ کدوم کارمند
مردم همشون بیکارن و یا شغل ازاد دارن
به جای این تحلیل های ابکی باید ارزش پول ملیمون جایگاه درستش رو پیدا کنه
خیلی ها یه عمر زحمت کشیدن ! قطره قطره پس انداز کردن . نخوردن و نخوابیدن !حالا میخوان خونه بخرن یا ماشین و .... تکلیف اونا چی میشه
یعنی یه عمر کار کردن و جون کندن و پس اندازشون باد فنا میره؟
خیلی از جوونا که کارمند نیستن تکلیف اونا چی میشه ! سالهاست که دیگه استخدام دولتی و رسمی هم منسوخ شده
فقط و فقط باید ارزش پول ملیمون به جایگاه واقعیش برگرده . در شان کشور ما نیس . در شان ریال ما نیس که بی ارزشترین واحد پولی جهان باشه
حتی از واحد پول افغانستان هم بدتر!
پاسخ ها
عباس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
با این مسئولین بی تخصص که ما داریم ارزش دلار در سال آینده بیست هزار تومان است.
واقعا پیشنهاد منصفانه ایست ولی مگر انصاف حاکم است.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
ب نظرم انصاف همینه چون ملت جاهلن و ظلم پذیر پس حقشون هست
پس ما بیکاران چی بگیم ؟
این کار را باید مدتها پیش انجام میدادند. ما باید بر روی یک ارز با ثبات همانند دلار و یا یورو سوار بشویم وگرنه عاقبت ونزوئلا در انتظارمان خواهد بود. ما که همه چیزمان با دلار سنجیده میشود ، بنابراین دولت هم واحد دلار یا یورو را به عنوان ارز ثانویه به رسمیت بشناسد.
دولت های ما تمام این بازی ها را در بازار ارز در می آورند که با کاهش ارزش ریال ، بدهی ها و بار مالی خود را کم کنند ، بار مالی که ناشی از پرداخت دستمزد میلیون ها کارمند اکثرا مازاد و بدهی به پیمانکاران است

اگر قرار بود حقوق کارمند و کارگر و بازنشسته را مطابق نرخ روز ارز افزایش دهند که دیگر این همه بازی و کاهش ارزش ریال چه معنایی داشت ؟؟؟؟

استثمار کارگر در ایران هیچوقت پایان نخواهد یافت مگر اینکه روزی برسد که کارگران با هم بر ضد این سیستم متحد شوند
دولت اینکار را نمی کند و از این شرایط بصورت غیر انسانی برای تعدیل دولت استفاده خواهد کرد.
ورودی ایران همان نفتی است که به فروش می رود. بین همه مردم تقسیم می شود. اگر حقوق بگیران سهم بیشتری داشته باشند به ما متمولان کمتر می رسد. پس آنها باید کم بگیرند و همان کم را هم ما با گران کردن اجناس از جیبشان بیرون بکشیم. چون بلد نیستند خرج کنند. ما برایشان خرج خواهیم کرد.
مسئولینیکه در دهها جا پست ومقام دارند و از هر کدوم چند ده یا چن صد ملیون تومن حقوق و پاداش میگیرن و خانواده هاشون مقیم اروپا و امریکا هستن کی درد فقر و نداری مردمو میتونن بفهمن مسلما هیچوقت.......
نگران نباشید بشینید پشت میز ادارات بخوابید بگید حقوقمون بادلار پرداخت کنید برجسته تر از شماها تحصیلکرده تر از شما ها بیرون بیکارن.
البته میتونید هم کار نکنید جایتون با بیکارها‌عوض کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۲۱:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
ایول
تابی جان سخن پایانی این بخش خبری خیلی جالب گفته شده که برای یکبار هم شده تمام خدمات و کالا و نفت و بنزین و حقوق کارگر و کارمند و همه و همه حتی بلیط لتوبوس و تاکسی و هواپیما و بازنشسته با نرخ جهانی نمیدانماروپا و اسیا و آمریکا و افریقا وو حساب کنند مردم از این دغدغه راحت بشن ولی باز درست نخواهد شد چون کشور ما فرم خاصی در اداره کشور دارد اگر قرار بر این باشد اول باید خصوصی سازی انجام گیرد
هیچی دیگه اگر با این تورم و افت ارزش پول ملی دولت بخواهد حقوق کارگر و کارمند را با نرخ ارز هماهنگ کند تورم که چه عرض کنم خودتون میدونید چی میشه
در آمد کشور ما که تولید محور نیست(خام فروشی است) اگر تولید محور بود مثل آلمان و ژاپن بله خود بخود حقوق کارگر و کارمند مطابق ارز میشد با این اقتصاد خرچنگ قورباغه ای که ماداریم و فساد سر سام آور کشش اینکه خقوقها با نرخ روز ارز پرداخت شود وجود ندارد و اگر این کار انجام شود وضع از اینی که هست بدتر میشه
اول باید جلوی تورم و کسری بودجا هرساله که دولت با چاپ اسکناس جبرانش میکنه گرفته بشه
بعد افتصاد از حالت خام فروشی به اقتصاد تولیدی برسد
تازه فساد و اختلاس هم به صفر برسه
که بعید میدونم همچین اتفاقی بیافتد و دور باطل و همین که میبینیم میشه
پاسخ ها
حسن
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
دوست عزیز سالهاست باوهمین بهانه حق و حقوق مردم رو نمیدن.
تابناک جان
دلت خوشه! همین حقوق و یارانه ها را با هزار آه و ناله میدن در ضمن آقایان تصمیم دارند 40 میلیون جمعیت کشور را زیر پوشش کمیته امداد قرار بدن. چیزی که دو روز قبل آقای فتاح گفت خیلی مسائل را روشن میکنه!
فقط همه سر خودمان را مثل کبک کردیم زیر برف و دلمون به گذران زندگی به هر نحو خوشه.
بقول معروف جیبمون را نزنند بقیه اش پیشکش!!!
وقتی برجامی نیست و دلار نفتی هم محدود شده و همانقدر هم که هست با بی لیاقتی برباد و حیل و میل میشود پولی نیست که به کارگر بدهند مگر اینکه پول چاپ کنند که در آنصورت هم فرقی نخواهد کرد. تا روابط تان را با دنیا درست نکنید هر روز مردم بدبختتر و فقیر تر خواهند شد.
اصلا کلا تومان رو حذف کنید و کل کشور با دلار یا یورو کار کنید.!! بهتر نیست؟
دوستان عزیز من،در ونزوئلا هم دولت حقوق هارو مدام افزایش داده اما فایده ای نداشته.این نمیشه که ارزش پول ملی مدام پایین بیاد و حقوق هارو افزایش داد.به نفع هیچکدام از طرفین نیست و چنین کشوری آینده ی روشنی نمی تونه داشته باشه.
این چه اوضاع اسفناکی است که قشر حقوق بگیر علی الخصوص بازنشستگان و کارگران را زمینگیر کرده آقایان سردمدار و حاکم بر سرنوشت ملت یا از بازار و نرخ ارزاق بیخبرید یا خود را بخواب زده ای چگونه یک حقوق بگیر دریافتی دومیلیون تومان در ماه وبا داشتن دو یا سه فرزند تحصیل کرده بیکار بااین گرانی ارزاق زندگی کند ،منابع خدا دادی ایران را بیاد دادید و ملت را گرسنه رهاکرده اید وای برشما که فقط شعار می دهید .
هموطنان عزیز
هیچ چیزی درست نخواهد شد! نه اراده ای و نه برنامه ای!
اگر می توانید بروید
کار بران محترم هیچ چیز برای انسان نشد وجود ندارد . بستگی دارد که مسئول باور داشته باشد که میشود مثل فلان کشور الگو برداری کرد و جلو رفت بطوری که ارزش پول ملی حفظ شود و حقوق به نسبت جهانی پرداخت شود و با رشد تولید صادرات رونق بگیرد اما یک معما دارد و آن این هست که کارشناسان انقلابی و سیاسی انقلابی ما در مناظره ها مثل مصباحی مقدم عرض میکنند که ما الگو نداشته ایم و الگیی ممالک دیگر مثل ژاپن و آلمان را اصلا قبول نداریم حالا شما بفرما تکلیف جیست یعنی تمام کارهای اقتصادی شامل بانک و بورس و قیمت ارز و تجارت و فروش نفت و لوازم زندگی حتی امور پزشکی برحسب الگوی غربی هست ولی باز میخولهند اصل کار را بپیچانند که بگویند ساخته و پرداخته خودمان هست
چرا همه گير دادن به اين سكه بيچاره مگه خودرو لوازم خونگي ابزارآلات گرون نشده بابا طلا تو جهان از پارسال تا حالا ١٦٠ دلار ارزون شده اونيكه همه چيه رو گرون كرده دلار دلار
امروز یک ساعتی در در سایت ها تخصصی که در اقتصاد دارند جستجو کردم به نکته جالبی اشاره داشتند و آن این بود که اگر قرار هست تعادل بین دستمزد و حقوقها در تمام سطوح کشور با دیگر کشورها اتفاق بیفتد خیلی اصلاحات باید انجام بگیرد و مثالش این بود که مثلا اگر شرکت خارجی در کشور ما سرمایه گذاری کرد یا در تولید مشارکت مستقیم داشت اگر هر کارگر و مهندس خارجی که در ایران کار میکند حقوق با نرخ جهانی دریافت میکند چون معیار ارزش ولار خواهد بود بنظرم یکی از عوامل این هست که اصلا قانون اساسی ایران اجازه فعالیت شرکت های خارجی را نخواهند داد چون میگویند با فرهنگ و اقتصاد ایران سازگاری ندارد ما خیلی مشکل داریم
معادل دلار خیر! به دلار. مادامی که معادل پرداخت شود همین آش اشت و همین کاسه. در غیر اینصورت چاپ اسکناس باید از دست دولت خارج شود و در اختیار 3 قوه قرار گیرد. آنگاه اگر تورمی رخ داد حتما قابل طرح در محاکم هم هست. هرکدام از این دو روش (البته اولی برای دولت مستقل بی معناست. ولی اوضاع نشان میدهد ما استقلال خود را هم از دست داده ایم) اجرائی شود هم بساط رانت خورها جمع میشود هم تورم افسار گسیخته مهار میشود. اما پیداست گروهی از همین ابزار و روش برای تولید و ازدیاد ثروت خود تاکنون استفاده کرده اند. پس بعید است که به سادگی دست از آن بشویند.
نرخ روز پیش کش معوقه فروردین مستمره بگیران که سال به نیمه رسیده هنوز پرداخت نشده فقط کرایه منزل مایکمبلیون چهار صد تومان افزایش پیدا کرده میشه کم خورد ولی توخیابان که نمیشه خوابید.
اگر حقوق و مزایا را با نرخ ارز آزاد یا معادل حقوق ارز جهانی میخواهیم باید عضویت تجارت جهانی که فعلا با مخالفت آمریکا و پذیرش ‌ای اف تی اف و سپس پذیرش شروط تجارت جهانی از طرف ایران . لذا آیا طبق این مقررات جهانی اگر هر شرکت خارجی عضو این پیمان تشخیص دادند که در ایران سرمایه گذاری کنند دولت ایران حق تصرف و یا دخالت در کار آن شرکت را نخواهد داشت آنوقت با مشکل قانون اساسی مواجع خواهند شد و شکایت و این داستانها لذا اگر میبینیم که فلان شرکت در ایران مثلا بخش نفت سرمایه گذاری کرده قرارداد فقط با دولت ایران قابل اجرا هست و لاغیر مثل قرارداد فاینانس که فقط آوردن تکنولوژی که مثلا ایران ندارد
سلام.
بخش خصوصی داغون شده و این آزاد سازی را تنها شاید دولت بتواند متقبل شود.
بياييد كانادا مشكلاتتان حل ميشود
حقوق رو نمی تونه بالا ببره

وقتی داره پول چاپ می کنه، شما انتظار داری حقوق رو بالا ببره!

خب پول چاپ نکنه!

بالا بردن حقوق = ونزوئلایی شدن و ابر تورم
نقش رسانه ها در تطبیق درامد سایر مشاغل با قیمت دلار کاملا در این دوره مشخص شد ه جا می رفتید بلافاصله قیمت کالا و دستمزد به روز می شد با توجه به شرایط بهتر و رعایت عدالت بهتر هست تا ابتدا یک نظام دستمزد بر مبنای استانداد جهانی بر اساس یورو یا دلار تعیین و دولت مکلف باشد به نرخ روز ماهانه بر این مبنا حقوق و دستمزد را پرداخت کند . بهترین حالت لحاظ کردن دستمزدها د ابتدای سال 97 بر مبنای دلار 4200 است مثال اگر کارمندی 26000000 ریال حقوق در یافت می کرده است معادل 600 دلار ماهانه می بایست حقوق دریافت کند .پس این مقدار دلار می بایست به صورت ریالی به اقشار حقوق بگیر پرداخت شود.
کاش صادقانه تحلیل کرده بودید مردم هر ساله نسبت به سال قبل فقیرتر شده اند و این فقر در هر دولتی که جلوتر رفته ایم شدتش نسبت به دولت قبلی شدیدتر بوده است و جالب اینکه همه دولتها را وضعیت را خوب جلوه داده اند ولی در واقعیت مردم بدبخت و بدبخت تر شده اند.( لطفاً با آمار این واقعیتها را ترسیم کنید).
فقط مذاکره می تواند اقتصاد رانجات دهد
این حرفها رو ول کنید. در یک کلام : ما لایق همینیم، چون از دید مسئولان و مسولین ما مردمی نجییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییییبیم.خاک بر سر نجابت ما....
وقتی دولت همه ی اقتصاد رو به چنگ گرفته و با ناکارآمدی مطلق اداره می کنه و همه رو هم تبدیل به کارمند کرده،
ثروتی تولید نمی شه که بین همه تقسیم کنه.
مجبوره پول چاپ کنه حقوق همه رو بده. نتیجه ش هم می شه ادامه اون ناکارآمدی های وحشتناک و تورم هایی که همیشه هم تکرار می شوند.
هیچ تولید کننده ی ثروتی هم هیچ وقت انگیزه نداره که کسب و کار راه بندازه. بجز تعدادی تولید کننده خرد.
می شه بپرسم راه حل شما برای اینکه حقوق همه رو با نرخ روز ارز پرداخت کنه چیه؟‌ آیا دولت داره و نمی ده؟

من طرفدار دولت نیستم. اتفاقا برخلاف خیلی ها که مردم رو هم مقصر می دونند معتقدم مردم هیچ تقصیری ندارند. همه ی تقصیر بر گردن بانک مرکزی غیر مستقل است که چک پاس کن دولت شده.
اما برای حل مشکل باید ریشه مشکل رو درست شناخت. با آدرس غلط دادن مشکل حل نمی شه.
خودتون هم می دونید این مقاله فقط یه کنایه اعتراضی است، نه یه مطلب علمی.
به جای پرداخت حقوق با نرخ ارز، باید انضباط جدی در همه ی نهادها حاکم بشه و از پمپاژ‌ بی ضابطه نقدینگی در اقتصاد جلوگیری بشه،‌ سیستم ها و مکانیزم ها اصلاح بشوند (در واقع بگم باید به وجود بیایند)، قوانین محترم شمرده بشوند و از نگاه سلیقه ای جلوگیری بشود. بعد از اینها تازه می فهمیم کی مفسد است. بعد از اون باید با مفاسد مقابله بشه.
اونوقت ارزش پول ملی حفظ می شه و نیازی به مطالب این چنینی هم نیست.
مردم فقط در هنگام انتخابات به یاد آقایان می افتند
حداقل حقوق در ایران کمتر از 80 دلار
در پاکستان حدود 160 دلار
در ترکیه 472
در چین 350
در عراق 300
در عربستان 800
د
پاسخ ها
ناشناس
| Turkey |
۲۳:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
دوست ناشناس حداقل حقوق در حال حاضر در ترکیه هزار و ششصد و سه لیر هست حدود دویست و چهل سه دلاز
دولت از اعتماد مردم سوء استفاده کرد. و بدین ترتیب بزرکترین سرمایه خوذ را از دست داد. زمان دکتر مصدق هم نفت ایران تحریم شد ولی مردم از پس مشکلات برامدند برای اینکه به دولت اعتماد داشتند و مستولین واقعیت ها را بمردم میگفتند. و در خانه نلت همان جا که قسم خورده بوذند بیان نمیکردنند والهه ما دچار بحران نیستیم
تعداد کارمندان امریکا به نسبت ترکیب جمعیتیشان یک چهارم تعداد کارمندان ایران است بنابراین حقوق کارمندان ایرانی باید یک چهارم حقوق آنها باشد البته اگر هر دو ازیک واحد پولی استفاده کنند
پاسخ ها
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
برادر یادت رفته تولید ملی امریکا هم ۳۰ برابر ماست
خدایا تو چه دوره ی بی در رو پیکری زندگی میکنیم
دلار به قیمت قبلی برسد وثانت بماند کار امام زمانی است ودگر هیچ
کاملا موافقم پول مقدار نفتی را که برای پرداخت حقوق کارکنان دولت می فروشند امروز همان مقدار ارز حاصل را به ریال تبدیل و به کارکنان دولت پرداخت کنند هم با افزایش قدرت خرید ، از رکود اقتصادی خارج می شویم و هم فاصله طبقاتی کمتر می شود و از تورم ان هم نباید ترسید
توصیه خوبی است، اما در صورتی اجرای آن قابل تصور است که اولا قانون اساسی به درستی اجرا میشود، و ثانیا مقامات و مسئولین عزیز به راستی دغدغه ای جز خدمت به مردم کشورشان نداشته باشند.
بدبختی برای ملت ما بیشتر از این که 50% ملت باید تحت پوشش کمیته امداد و نیازمند اولین مایحتاج زندگی هستند؟
تمام اخلالگران در بازار ارز که دستگیر شدند، صد و بیست میلیون دلار خریدند. یعنی کشور ما با 120 میلیون دلار اقتصادش بهم ریخت؟ اینها فقط ما را گوش مخملی دیدند که اینگونه سخنرانی میکنند و الا افرادی از خودشان قبلا از افزایش نرخ ارز با اطلاع بودند و حتی خانه های خود را فروختند و ارز خریدند و بعد از گرانی ارز با همان قیمت قبلی خانه خریدند و دو برابر قیمت خانه هم سود کردند. فقط ملت بدبخت هستند که سرمایه های ناچیزشان یک سوم شد. یعنی اگر ده سال پس انداز کرده بودی. باید بیست سال دیگه پس انداز کنی که سرمایت معادل شش ماه قبل بشود.
مگر آقای اژه ای در مصاحبه خود نگفتن 19نفری که ارز در بازار آزاد می فروختن دلال بانک مرکزی ودولت بودن که از سال 91 با بانک مرکزی ارتباط داشته اند تمام این کارهازیر سر دولت و بانک مرکزی است تا گیریهای خود را جبران کنند.ببهانه پرداخت یارانه 45هزارتومانی پول ملی را خوار کردن ،ریخت وپاش در دستگاههای دولتی وانواع فساد بیداد میکند کورش را کارگر و بازنشسته نگون بخت باید بکشند ،جوانان تحصیل کرده بیدارکردن در کنج خانه سربار پدر و مادر بیچاره و پیر هستند آقایان بجای رسیدگی بداد مردم اراجیف تحویل ملت میدهند آمارهای دروغین را در تریبونها بیان میکنند،این شده اوضاع دوسوم مملکتی که ازهر نظر سرآمد بسیاری از کشورهای منطقه و جهان است .
دولت از رئال سوی استفاده میکند
اگر پول ملی را کنار بگذاریم و یک ارز دیگر را مثل یورو جایگزین کنیم همه چیز درست میشود
این کارشناس کی بوده که گفته پرداختها راباید بر اساس دلار داد؟!
هنوز نمی دونی بر اساس تورم جمعی باید افزایش داشت و نه بر لساس یک کالا
مردم ایران باید همانند مسولین زندگی کنند اشرافی. خوب وبی دغدغه. کشورمان ایران ثروتمند است. و باید مردم بخواهند در غیر این صورت مسولین این وضعیت را ترجیح می دهند
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
بر اساس درصد بی ارزشی ریال
رضا
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
درامد سرانه ایران ۵۰۰۰ دلار المان ۵۰۰۰۰ دلار و قطر ۱۵۰۰۰۰ دلار است چه کسی گفته ما ثروتمند هستیم؟
بخدا قسم قشر کارمند و کارگر بازنشسته همیشه شرمنده زن و بچه شه
من نوعی تو اون دنیا به رسول خدا شاکی این نوع مملکت داری هستم واز شون نمی گزرم
بعد از گذشت 40 سال از سقوط شاه و شهادت و جانبازی میلیونها جوان ایرانی و آوارگی و فلاکت هموطنان هم مرز با عراق، با افتخار اعلام می کنند(با عرض پوزش) 40 میلیون گدا داریم که به نان شب محتاجند!
همین الان هم پولمون ارزش نداره اگه بخوان سه برابر حقوق بدن نقدینگی سر به فلک میکشه و تبدیل به ونزوئلا میشیم تنها راه چاره تقویت تولید ملی است که از کلیت مسئولان کشور این امر بر نمیاد
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
داداش پول بی لرزش کجاش نقدینگیه
آقایون .ملت ایران .بهوش باشید و منطقی فکر کنید . ما ایرانی هستیم
واحد پول کشور عزیزمان ریال است پس هیچ وقت واحد ریال کشورمان
را با پول دلار مقایسه و محاسبه نکنید . این دولت مردان هستند و
و خواهند بود .
ولی اگه دولت مردان مدیر اسلامی باشند
مملکت خوبی داریم . پس بدنبال ربال باشید نه دلار
سال ۹۶ که برا رای جمع کردن حقوق ها را به یکباره دو برابر کردن باید منتظرم همچین روزی می بودیم همچین جنگ های بی نتیجه در گوشه و کنار خاورمیانه هم اقتصاد ایران رو ویران کرده تحریم ها به دادشون رسید یعنی نمیدونستم این سقوط اقتصادی رو توجیه کنن البته خودشون رو با سوئیس ومقایسه میکنن
با اگه و اما چیزی درست نمی شود دولت خودش خواسته قیمت ها بالا برود . و هیچ افزایش حقوقی هم در کار نیست. با ۳۰ درصد افزایش سالانه هم چیزی درست نمی شود .همه فقیر شده ایم رفت جز پزشکان دلال.
اخه همین الانش خیلی از شرکت ها و سازمان ها قدرت پرداخت حقوق رو ندارند و ماهها حقوق عقب افتاده دارن اگه دستمزدها افزایش پیدا کنه دیگه سالی یک ماه حقوق دریافت میکنیم و وضع خراب تر میشه باید جلوی رانت اختلاس احتکار و دزدی گرفته بشه زمانی که حضرت امام فرمودند امریکا هیچ غلطی نمی تواند بکند زمانی بود که همه همدل و همفکر بودند بکریها بودند ولی الان برخی میخوان برن از این مملکت و عرغ ملی از بین رفته
از كجا؟ دولت پول ندارد. نصف همين كارمندها بايد تعديل نيرو شوند. دولت درآمد مشخصي دارد. اگر حقوق همه رو بخواهد زياد كند اين فقط يعني چاپ اسكناس. و چاپ اسكناس هم يعني يك سوم شدن ارزش پول ملي. همين اتفاقي كه افتاد امسال. حالا هي بياييد بگيد دولت بايد به اين پول بده به اون پول بده. براي دولت مثل آب خوردن مي مونه.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
نمی خواد اسکناس چاپ کنه مشکل قدرت خرید هست که اگر کاهش یابد همون کالای ایرانی رو هم نمیشه خرید و بعدش این یه چرخه است اگه قدرت خرید حقوق بگیران کم بشه کالاهای داخل باد میکنه بعد کارخانه ها ورشکست میکننو بعد کارگران بیکار و کالای ایرانی دیگه تولید نمیشه ناشناس جان فهمیدی؟؟
برای حل مشکل باید حقوق ودستمزد به سال 96 بر گردد
شايد اين روزهها فردا جزء بهترين روزهاى زندگى مردمًدرخاطره ها باقى بماند با هشتادًميليون نفر جمعيت وفروش دوميايون بشكه نفت با اما اگرهاى فروان وتوليد به نفس افتاده وميليونها نفرى كه اصلا نمى دانند دردنيا چه خبر است وفكر ميكنند از نظر اقتصادى زندكى بهترى ببراى بازنشستگان قابل فراهم شدن است ادرس غلط ميدهند
کارمندها دولت زیرکولرنشستن حداقل دومیلیون حقوق میگرن ماکارگرهای ساختمانی زیرافتاب روزی شصت تومان حقوق میگیریم اونم هفته ای دوتاسه روز کارهست ...میخوام بگم ماازهمتون بدبختریم بازشما یه پارتی داشتید یه شغل دولتی استخدام شدید
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
این حرفا واقعا از روی بی منطقیی هست شما حقتو از جای دیگر بگیر بلاخره مشکل به زیر کولر بودن یا نبودن نیست مشکل به کاهش قدرت خرید هست چه کارگر چه کارمند و سایر اقشار
اگر عزا برای همه باشه، جشنه!
ولی متاسفانه برای همه نیست و نخواهد بود!!
مشکل ما از آنجا شروع شد که همه سعی کردند شعار بدن و هرکی بهتر شعار داد موفق تر بود شما که این تیتر رو زدی واقعا اگه خودت رییس جمهور باشی این کار رو میکنی ؟ !!!
قسمت عمده ای از مشکلات کشور مربوط به کارمندان محترمی که روزی یک ساعت کار مفید ندارند حالا حقوق چند میلیونی هم دریافت می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
راست میگی ها! من خودم کارمندم البته حقوق چند میلیونی دریافت نمی کنم ولی بیشتر وقتها به دلیل انجام درست و کامل کار و اصرار براین موضوع مورد تمسخر و سرزنش بعضی همکاران خودم قرار می گیرم
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۸
قسمت عمده مشكلات از مسئولينيه كه حقوق چند ده ميليوني دارند و روزانه ساعت ها كار مضر انجام انجام ميدن
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
حقوق ملیونی یه زمانی ارزش داشت با این تورم 1- قبض آب 50 هزار تومان
2- برق 200 هزار تومان
3- اجاره بها 1-2میلیون تومان
4- هزینه معیشتی
هزینه آموزش برای اعضای خانواده 4 نفری حداقل ماهانه 500دهزار
هزینه رفت . آمد ماهانه 400 هزار
عزینه درمان با بیمه 100 هزار
و دهها هزینه ضروری دیگر ....... خانوار روزانه 100 هزار تومان
مسئولان که راهشون از مروم جدا بشه وضع مملکت همینه ، مسئولان ما استاد دشمن تراشی هستند برای مردمشون و متاسفانه خودشون رو از مردم نمی دونند
نوشته بسیار گویا و نظرات بسیار درستی است در واقع ولی فقط یک نکته کوچک هست اصولا چرا دولت باید حقوق پرداخت کند؟ و در رابطه با سایر مشاغل سندیکای های کارگری قوی باید تصمیم گیرنده باشند
بکشید مارا و به آسانی مملکت را چپادل کنید
من بالاخره از این کشور یک روزی فرار می کنم میرم. یادمه چندین ساله اوضاع مملکت همینطوری هست. جای امید نیست. فرار می کنم می رم از این کشور
سال های قبل با هزار دعوا و اعتصاب و . . . دولت ها راضی شدن صنار به حقوقمون اضافه کنن . حالا برگشتیم به چند پله پایین تر از خط فقری که اون روزا بودیم .
واقعا موندم که شما دیگه کی هستید
تابناک عزیز نود درصد آنهایی که منفی دادند یقینا نه کارگر هستند ،ونه کارمند دون پایه ، ونه بازنشستهٔ‌ناتوان و سالمند که دارای داماد ،و عروس ،و نوه ،هستند ؟ خدا را گواه میگیرم ؟ من بازنشسته با ۶۸ سال عمر که قادر به انجام هیچکاری نیستم با داشتن دو داماد ،و یک نوهٔ ۷ ساله ،و یک نوه که در راه هست ،از همین حال عزاگرفته ام برای سیزمانی ؟ ۴ میلیون وام بازنشستگی را گفتم دادم جای بدهی یکسال پیش ؟ سی سال از سال ۵۷/۱/۵ تا سال ۸۷/۱/۵ در سازمان مسکن ،وشهرسازی خدمت نموده ام ،و سی سال هر امضای من پول نقد بوده برای پیمانکاران پروژه های عمرانی که در طی این سی سال ۱۱۰ پروژه را تحویل قطعی ،و موقت نموده ام ،ایثار ،و فداکاری آدمهای آن دوران نسبت به اکنون تومانی صدهزار تومان تفاوت دارد ؟ اگر من ،و امثال من میخواستند ،رانتخواری ،و رشوهخواری کنند اکنون حضور من در سایت شما بیمعنی ترین بود؟ اما هرچی بود تمام شد ماها اکنون برای مسئولان حتی ارزش یک مرده را نداریم تا چه رسد به پیشکسوت ؟ آری من را مهندس ناظر خطاب میکردند ؟ سهم من از درستکاری ،و ایثار هشت سال خدمت در زیر بمباران هرروزهٔ شهر کرمانشاه فقر ،و شرمندگی آنهم در دوران کهنسالی است ؟ ناتوانی من از انجام کار آسیبی است که در بمباران شهر کرمانشاه در سال ۶۵ دیدم، من در جبهه نبودم ویا اینکه نظامی نبودم که جانباز محسوب شوم سهم من درد ،و رنج همیشگی است که تا لحظهٔ حیات همراه من هست ، در سال ۹۶ من ۵۰۰ دلار حقوق میگرفتم اما در سال ۹۷ حقوق من شده ۲۰۰ دلار ،، قیمت همان ۳۵"۳۶ قلم کالا هم نسبت به سال قبل ۳۰٪ افزایش داشته است ، خدا گواه است که نیمی از ماه هر روز در خانهٔ من بگو مگوی هزینهٔ روزمره هست ، من فقط همه چیز را بخدا واگذار کرده ام ؟ ارزش یک بقال محله اکنون از من مهندس مملکت اسلامی بیشتر شده است ؟ چون آن بقال با تورم روزانه پیش میرود ،اما ،حقوق بگیران دولت با چه پیش بروند ؟ در صورتیکه دولت از همین افزایش قیمت دلار ،و سایر ارزهای خارجی میتواند حقوقها را اصلاح نماید تا با مصرف کالا رونق اقتصادی بوجود آید ،و کشور از رکود خارج گردد ؟ آری اینهایی که منفی دادند، از قشر دلا ،و محتکران هستند که نمیخواهند رونقی عادی در کشور شکل بگیرد ،چونکه با رکود سهم دلالی افزایش می یابد ؟ دولت هم اگر جزیی از دلالان نیست برای رونق اقتصادی ،و خروج از رکود واجب است قشر متوسط ایجاد نماید ؟،، نه اینکه منی که بخشی از قشر متوسطه بودم به قشر فقیر افزوده شوم ؟ که رکود را بیشتر میکند ؟،،آری این قشر متوسط جامعه است که رونق را شکوفا میکند ،،
بازنشسته و کارگر رو کاری ندارم؛ چرا باید به کارمندایی که هیچ کاری نمیکنن و فقط رو اعصاب ارباب رجوع هستن اصلا پول داد. اکثر کارمندها پول مفت میگیرن.
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom |
۰۱:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
اگه همین کارمند توی بازار کار می کرد شرایطش متفاوت بود ثانیا امروز د ادارات از کارمند معادل چند نفر نیروی انسانی بیگاری می کشند ثالثا د رهمه حوز ه های کاری مشکل وجود دارد ولی دلیل نیست همه را مشمول کنیم
آقا محمد منظور اینه همون در آمد سه ماه قبل حفظ بشه
شوهرم کارمند قراردادی اداره کار با سابقه هشت ساله و مدرک فوق لیسانس ماهی یک میلیون و سیصد میگیره
قسط و اجاره خونه هم میدیم
ماهی پنجاه هزار تومن میمونه... باهاش چیکار کنیم
لباس بخریم یا خوراک یا دوا دکتر یا.....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
خدا بهتون صبر بده
حمیدخان
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۹
یک اداره بخرید ، راحت شوید
اين مقاله كاملا منصفانه و درسته، در واقع اين مقاله نميگه حقوق ها رو زياد كنن، ميگه حقوق ثابت بمونه و تو اين وضع اقتصادي كم نشه، مثلا يك كارگر يا كارمند قبلا ٤٠ درصد از درآمدش رو براي اجاره خونه ميداد و الآن بايد ٧٠ درصدش رو بده و ضمنا همه چيز هم گرون شده...
دولت خودش دلال خوبی دارد براش جانانه قیمتها رو افزایش میدن خودش هم راحت بکارش ادامه بده قمیت بنزین نشد بریم سراغ ارز و سکه نشد بریم سراغ ماشین نشد بریم سراغ اب و برق و گاز و تلفن نشد بریم سراغ مالیات و عوارض نشد بریم سراغ حمل نقل نشد بریم سراغ نان نشد بریم مسکن البته معلومه دولت میتونه خرگوشو با ارابه میتونه بگیره.
واقعا بازنشستگان مخصوصا انهاییکه سالهای گذشته بازنشسته شده اند دارند نفله می شوند. رفتم کفش نوه ام را قالب بزنم . کاریکه دو سه هفته پیش کفاش دو هزار تومان مزد گرفت این بار تقاضای 10 هزار تومان مزد کرد علت را جویا شدم گفت مگر خبر نداری دلار گران شده خدایا به فریاد ما برس.
مقاومت در برابر فشار اقتصادي و سياسي خارجي روي دوش أقشار ضعيف جامعه.
جالبه كه قشر سرمايه دار و كارخونه ها و بنگاه دار ها هم إز اين فرصت براي پر كردن جيبشون استفاده مي كنند.
قافل إز اينكه اين فشار نهايتش كشتي كه همه داخلش هستيم رو غرق ميكنه
می دونی که این کار رو هرگز نخواهد کرد. اما گل گفتی خداییش باید ماهانه حقوق رو زیاد کنن
ثروت اقازاده ها و رانتخوارها و احتلاس گران توقیف وبه مستضعفان بدهید
من متوجه شدم یا تابناک به اقتصاد دان دسترسی نداره.
یا انسان های میهن دوستی توش کار نمیکنند (حداقل در زمینه اقتصاد)
و یا دست به تیترها و خبرهای پوپولیستی (عوام گرایانه) به منظور جذب مخاطب و احیانا هوادار (سیاسی) میزنه.
لطفاً در این روند بازنگری کنید من به عنوان یک دوست این حرف رو میزنم.
کارشناسان گفته اند ایران ظرفیت 150 میلیون جمعیت دارد لذا ما در حال حاضر نبایستی نگران آینده باشیم چون فعلا 81 میلیون نفر در ایران زندگی میکنند
نفت را به دلار می فروشند و به قیمت آزاد به بازار عرضه می کنند.پیدا کنید پرتغال فروش را.
مطابق امار ما در کشور ۳۰ میلیون حقوق بگیر و بازنشسته داریم که مجموع هزینه حقوق سالانه انها برابر ۷۵۰ هزار میلیارد تومان یعنی معادل نصف نقدینگی کلان کشور است پس اگر کشور را به یک کارخانه تشبیه کنیم نصف فروش خود حقوق می دهد و باید فاتحه ان را خواند جون مواد اولیه سربار و هزینه های توسعه ای را چه کند؟شما فکر می کنی فرق فلان کشور فقیر با مردم گرسنه و نروژ در جیست فقط در یک چیز سرانه ثروت ملی نروژ بالا و ان کشور فقیر پایین است اگر ما هم ۵ میلیون جمعیت داشتیم از اروپایی ها بهتر زندگی می کردیم
عالی بود ولی تا آقای نوبخت در دولت روحانی هست خیری به هیچ کارمندی نمیرسد پیشنهاد برکناری آقای نوبخت اولین و موثرترین روش کمک به قشر فقیر کارمند و کارگر است
اصلا اگر واحد پول کشور را به دلار آمریکا تغییر دهیم همه مشکلات حل میشود. دیگر نه دلار هر چهار سال یکبار گران میشود و نه کسی دلار قاچاق میکندمدیران وقت برای جمع آوری و مجازات دلار فروش ها میگذارد و نه لزومی دارد بانک مرکزی بابت چاپ اسکناس هزینه کند و نه حتی دیگر احتیاجی به بانک مرکزی داریم و کلا یعنی ایران میشود بهشت ...پس دیگه آقازاده ها هم آمریکا نمی روند .
دولت باید مبنای نرخ wealth یا ثروت را از مبنای salary یا دستمزد تفکیک کند. واقعیت این است که شما اگر در فلان کشور ۳۰۰۰ دلار درآمد داشته باشید نمی توانید پس انداز کنید . در ایران معادل این عدد حدود ۳۰ میلیون تومان می شود که میتوان مبلغی را پس انداز کرد. پس بنابراین نرخ expenditure یا خرج هر کسی برمبنای واحد پول همان کشور باید محاسبه شود. نکته بعدی آنکه نباید قابلیت قاچاق از کشور را به کشورهای همسایه ایجاد کرد یعنی اگر دولت روی بنزین سوبسید می دهد و نسبت به کشورهای همسایه بسیار ارزانتر است این درست نیست و سوبسید در واقع هدر رفت درآمدی است که باید خرج مردم می شده. متاسفانه قیمت بنزین الان در ایران بسیار پایین است و هدر رفت شدید آن را باعث شده است.
کارمندی و کارگری در ایران برده داری نوین است.خدا به سران قوا خیر بده که برده داری را نوین کردن.
درود بر تابناک..‌لطفا اساتید حقل التدریس دانشگاه ها (مخصوصا علمی کاربردی) که با مدرک ارشد و دکتری حتی از کارگر هم کمتر میگرند را فراموش نکنید! تازه بسیاری از دانشگاه های علمی کاربردی همان مبلغ مصوب را هم نمیدند و کمتر پرداخت می کنند
چه فکر خوبی! چرا به عقل من نرسید؟ مرد حسابی ما اقتصاد نداریم.
یک پراید بی کیفیت 40 میلیون و یک قوطی 800 گرمی رب گوجه 11000 تومان! تا چند وقت دیکر گرانترین مهریه ، یک پراید پر از رب گوجه فرنگی خواهد شد!
بنده کارمند قراردادی زیر مجموعه وزارت کشور در یکی از استانها هستم از دل پردردمون بگم که گفتن از تهران نامه اومده که اضافه کاری نیست و پایه حقوقی فقط پرداخت شه. در نتیجه امسال دریافتی ما نسبت به پارسال ۱۵درصد کمتر شده و با حدود۱۰ سال سابقه کار و با مدرک فوق لیسانس ۱.۶ میلیون دریافتی دارم که پارسال حدود ۱.۹ میلیون بود. وقتی اعتراض میکنیم میگن ممکنه اخراج هم بشین
این بود شعار افزایش حقوق ۲۰ درصدی؟؟
فکر کنم امسال با کاهش حقوق و تورم شدید در واقع ۱۰۰درصد کاهش حقوق داشتیم به لطف دولت
اون دوستی که می گه جمعیت زیاده. فوق العاده اشتباه می کنه ما کمترین نرخ رشد جمعیت رو داریم. یه روزی می گفتن جمعیت جوان دهه 60مشکل ساز شده. یه روز دیگه میگن جمعیت سالمند مشکل ساز شده و یه روزی هم خواهند گفت عدم وجود نیروی کار ارزان اگر مدیریت کارآمد نباشه
بچه نیارین تورو خدا و به بدبختا اضافه نکنین
چقدر ناشکر هستند مردم ایران! با حداقل حقوق می توانید ماهیانه 650 نان سنگک کنجدی بخرید (دانه ای 1500 تومان). یعنی روزی بیش از 20 عدد! برای هر نفر از یک خانواده 4 نفری بدون مهمانی و ریخت و پاش می کند نفری 5 عدد نان سنگک در هر شبانه روز. زیاد هم هست. نه؟ اصلا دولت بهتر است بر اساس نان سنگک حقوق حداقل را تعیین کند. نه بر اساس دلار شیطان بزرگ.
یعنی درآمریکا با 315میلیون جمعیت مجموع تعداد کارمندان شامل معلمان، بهداشت ،مخابرات ،دارایی و............. فقط دومیلیون نفر است ؟؟؟؟؟؟
روحانی درمدت 5سال بانوبخت درسازمان برنامه وبودجه باپرداختیهای ناعادلانه وظالمانه کمرکارمندان وبازنشستگان رازیرفشاراقتصادی خم نمود وازخودش نامی دربین اقشارآسیب پذیربرجاگذاشت هرچقدرسیدمحمدخاتمی باخدمتگذاری صادقانه دربین اقشارآسیب پذیر محبوب شد روحانی نه
صنار بده آش به همین خیال باش !!!!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار