بازدید 5273
محورهای اقتصادی بیانات رهبر انقلاب در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت؛

در اداره‌ی اقتصاد کشور بن‌بست نداریم/ لزوم مهار و مدیریت نقدینگی/ مسئولان اقتصادی در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه روش‌های پیشرفته‌ای برای نظارت بر نحوه‌ی تخصیص ارز وجود دارد، گفتند: وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و این‌گونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده‌ای بیفتد که آن را یا قاچاق کنند و یا به اسم واردات کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای مسافرت‌های تفریحی خارجی اختصاص یابد.
کد خبر: ۸۲۹۳۸۳
تاریخ انتشار: ۰۷ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۶ 29 August 2018

در اداره‌ی اقتصاد کشور بن‌بست نداریم/حضرت آیت‌الله خامنه‌ای رهبر معظم انقلاب اسلامی صبح امروز (چهارشنبه هفتم شهریور 97) در دیدار رئیس‌جمهور و اعضای هیئت دولت، شاخص‌های حکومت علوی یعنی «عدالت، پاک‌دامنی، پارسایی و بامردم بودن» را معیار ارزیابی و سنجش اقدامات مسئولان برشمردند و با بیان نکات مهمی درباره‌ی مسائل اقتصادی، سیاست خارجی و اتحاد و انسجام داخلی، تأکید کردند: در زمینه‌ی اقتصاد باید قوی، پرحجم و باکیفیت کار کرد و مسئولان اقتصادی در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند.

به گزارش «تابناک اقتصادی» رهبر انقلاب در ارزیابی عملکرد یک‌ساله‌ی دولت دوازدهم، خاطرنشان کردند: در این یک‌سال کارهای خوبی در زمینه‌ی رشد اقتصادی، انرژی، افزایش صادرات غیرنفتی و کاهش واردات انجام شده است که باید روند افزایش صادرات و کاهش واردات با شتاب بیشتر ادامه یابد و در ضمن این‌گونه خدمات با بیان هنرمندانه به مردم گفته شود.در اداره‌ی اقتصاد کشور بن‌بست نداریم/ لزوم مهار و مدیریت نقدینگی/ مسئولان اقتصادی در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند

ایشان در ادامه به مسائل اقتصادی کشور پرداختند و با اشاره به تشکیل جلسه‌ی هماهنگی رؤسای سه قوه، افزودند: هدف از تشکیل این جلسه، تمرکز بر مسائل اصلی اقتصادی و هماهنگی جهت حل سریع‌تر آن‌ها است و بر همین اساس باید در این جلسات، از طریق گفتگو و رایزنی، نقاط اشتراک را افزایش داد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دشمن به‌دلیل برخی ضعف‌ها و خلأهای اقتصادی، بر موضوع اقتصاد کشور متمرکز شده است، خاطرنشان کردند: در زمینه‌ی اقتصادی باید قوی و پرحجم کار کرد و تمام خلأها را پر کرد که همه‌ی این موارد امکان‌پذیر و شدنی است و ما در اداره‌ی اقتصاد کشور بن‌بست نداریم.

ایشان افزودند: حجم و کیفیت فعالیت و عملکرد مسئولان اقتصادی کشور باید به‌گونه‌ای باشد که شب و روز نشناسند و محور فعالیت‌ها هم سیاست‌های اقتصاد مقاومتی باشد که اساس آن تکیه بر تولید داخلی است.

رهبر انقلاب اسلامی تأکید کردند: سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، هم سنگرسازی دفاعی و توانمندسازی در مقابل دشمن است و هم، توانمندسازی برای حرکت رو به جلو. بنابراین اقتصاد مقاومتی با محوریت تولید داخلی دارای جنبه‌های پدافندی و آفندی است.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه موضوع تولید داخل و برطرف کردن مشکلات آن یکی از مسائل مهمی است که باید در جلسه‌ی هماهنگی رؤسای سه قوه  بر آن تمرکز شود، گفتند: مشکلات تولید، راه‌حل دارد و اقتصاددان‌ها نیز برای آن راهکار ارائه داده‌اند که اگر به آن‌ها عمل شود، معیشت مردم که اکنون بخش مهمی از جامعه دچار مشکل هستند، بهبود خواهد یافت.

رهبر انقلاب اسلامی با تأکید بر اینکه باید تلاش همه‌جانبه‌ای برای جلوگیری از تعطیلی کارخانه‌ها و یا زیر ظرفیت کار کردن آن‌ها انجام گیرد، به موضوع مدیریت اقتصادی اشاره کردند و گفتند: وظیفه‌ی دولت، مدیریت اقتصادی است البته این مدیریت به معنای تصدی‌گری نیست و هدف از سیاست‌های کلی اصل ۴۴ نیز این است که تصدی‌گری انجام نشود.

در اداره‌ی اقتصاد کشور بن‌بست نداریم/ لزوم مهار و مدیریت نقدینگی/ مسئولان اقتصادی در حل مشکلات مردم شب و روز نشناسند

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای در تبیین مدیریت اقتصادی افزودند: «باز کردن میدان برای فعالان سالمِ اقتصادی و جوانان مبتکر و پرتلاش و برطرف کردن موانع و بهبود فضای کسب‌وکار» و همچنین «بستن منافذ فساد و برخورد با مفسد» دو رکن مهم مدیریت اقتصادی کشور است.

رهبر انقلاب اسلامی یکی از راه‌های بهبود فضای کسب‌وکار را جلوگیری از بخشنامه‌های پی‌درپی و احیاناً متناقض برشمردند و تأکید کردند: باید ثبات و آرامش برای فعال اقتصادی تأمین شود تا بتواند برای آینده‌ی خود برنامه‌ریزی کند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای مبارزه با مفسد و بستن منافذ فساد را نیازمند چشمان باز و هوشمندی مدیران دستگاه‌های دولتی دانستند و با اشاره به قضایای ماه‌های اخیر بازار سکه و ارز، خاطرنشان کردند: اگرچه درخصوص این قضایا توجیهاتی بیان شد اما به‌هرحال بی‌توجهی و غفلت مدیریتی نیز رخ داده است.

رهبر انقلاب با تأکید بر اینکه روش‌های پیشرفته‌ای برای نظارت بر نحوه‌ی تخصیص ارز وجود دارد، گفتند: وقتی قرار است ارز تخصیص داده و یا وارد بازار شود، این کار باید با چشم باز انجام شود و این‌گونه نباشد که در این شرایط سخت کشور، چند میلیارد دلار به دست عده‌ای بیفتد که آن را یا قاچاق کنند و یا به اسم واردات کالا به مصارف دیگر برسانند یا اینکه برای مسافرت‌های تفریحی خارجی اختصاص یابد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با تأکید بر اینکه دولت توانایی مدیریت اقتصادی کشور را دارد، خاطرنشان کردند: لازمه‌ی چنین مدیریت اقتصادی، اهتمام جدی، ورود مجاهدانه در وسط میدان و نظارت کامل و مستمر به‌منظور بستن منافذ فساد است تا دیگر نیازی به برخورد قوه‌ی قضائیه نباشد.

رهبر انقلاب کمبود برخی اقلام و کالاها در مقاطعی خاص را تصنعی و نوعی خرابکاری خواندند و افزودند: باید با چشمان باز این‌گونه کارها را تحت‌نظر داشته باشید و با آن‌ها مقابله کنید.

ایشان در ادامه‌ی بحث ضروریات مدیریت اقتصادی، «استفاده از ظرفیت‌های اقتصادی فراوان و برجسته‌ی کشور» را مورد تأکید قرار دادند و با استناد به گزارشی از مراکز بین‌المللی افزودند: ایران از لحاظ ظرفیت‌های استفاده‌نشده در رده‌ی اول جهان قرار دارد.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای خاطرنشان کردند: بر اساس آمار مؤسسات بین‌المللی در حال حاضر ایران با شاخص تولید ناخالص داخلی در میان دویست و چند کشور در رده‌ی هجدهم قرار دارد که اگر از ظرفیت‌های داخلی استفاده‌ی بیشتر و بهتری شود، می‌توانیم به رده‌های بالاتر جهانی برسیم.

ایشان «بد استفاده کردن از ظرفیت‌ها و منابع داخلی» را از دیگر مشکلات موجود در بحث مدیریت اقتصادی خواندند و پرسیدند: ایران که جزو بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت جهان است، چرا باید بنزین وارد کند؟ درحالی‌که می‌توان با ساخت پالایشگاه و تولید و حتی صدور فراورده‌های نفتی از نعمت بزرگ ذخائر نفتی، استفاده‌ی صحیح کرد.


رهبر انقلاب مصرف بیش از صد میلیون لیتر بنزین در روز را نمونه‌ی دیگری از استفاده‌ی بد از ظرفیت‌ها و منابع داخلی خواندند و افزودند: وزارت نفت و دیگر مسئولان دولتی راه‌های کاهش مصرف بنزین را پیگیری کنند.

حضرت آیت‌الله خامنه‌ای با انتقاد از بی‌رغبتی دولت به استفاده‌ی گسترده از ظرفیت وسیع بخش خصوصی گفتند: اجرای صحیح و کامل سیاست‌های اصل ۴۴ و استفاده از تجار، تولیدگران، صنعتگران، قطعه‌سازان و دیگر اجزای بخش خصوصی در مدیریت اقتصادی و پیشرفت کشور قطعاً مؤثر خواهد بود.

رهبر انقلاب ایجاد جاذبه برای ورود بخش خصوصی به تکمیل طرح‌های نیمه‌تمام را از جمله راه‌های استفاده از ظرفیت فعالان اقتصادی و مهار نقدینگی دانستند.

«لزوم مهار و مدیریت نقدینگی» نکته‌ی دیگری بود که رهبر انقلاب به مسئولان دولت خاطرنشان کردند.

ایشان با تأکید بر امکان مهار نقدینگی، افزودند: نقدینگی سرگردان به هر سو که برود (سکه، ارز، مسکن یا هر زمینه‌ی دیگر) ویرانگر خواهد بود و باید مجموعه‌ای تمام‌وقت، فعال و جهادی مسئول کنترل و مدیریت آن شود.

«مدیریت و کنترل قوی بانک مرکزی بر دیگر بانک‌ها»، توصیه‌ی دیگر حضرت آیت‌الله خامنه‌ای برای مدیریت اقتصادی کشور بود.

ایشان با انتقاد از ادامه‌ی بنگاه‌داری بانک‌ها و کارهای هزینه‌آور دیگر نظیر افزایش شعبه‌های بانکی، گفتند: بانک مرکزی باید با نظارت کامل و دقیق، مانع بروز مشکلاتی نظیر مسائل سپرده‌گذاران برخی بانک‌ها و مؤسسات مالی شود.

رهبر انقلاب افزودند: البته باید از اول جلوی مشکلات گرفته شود اما می‌توان با روش‌های مؤثر، با آن دسته از مراکز مالی که برای مردم مشکل به وجود می‌آورند، برخورد کرد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان