بازدید 7307
وزیر خارجه آلمان:

اقدامات آمریکا علیه ایران، چین، روسیه و ترکیه به تجارت اروپا ضربه خواهد زد/ اروپا به طور جدی در پی ایجاد شبکه مالی مستقل برای ایران است

فرانسه و آلمان اعلام کردند در حال یافتن راه حل هایی هستند تا بتوانند تحریم های مالی آمریکا علیه کشورهایی همچون ایران را دور بزنند. این راه حل همچنین به دنبال یافتن نقشی برای بانک های مرکزی این کشور ها است است تا بتوانند از نظام مالی تحت سیطره آمریکا عبور کنند.
کد خبر: ۸۲۸۹۶۶
تاریخ انتشار: ۰۶ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۴:۲۲ 28 August 2018

تحریمفرانسه و آلمان اعلام کردند در حال یافتن راه حل هایی هستند تا بتوانند تحریم های مالی آمریکا علیه کشورهایی همچون ایران را دور بزنند. این راه حل همچنین به دنبال یافتن نقشی برای بانک های مرکزی این کشور ها است است تا بتوانند از نظام مالی تحت سیطره آمریکا عبور کنند.

به گزارش خبرنگار تابناک اقتصادی به نقل از بلومبرگ؛ گفتگو بین این کشورها که شامل انگلیس نیز می شود، این سیگنال را می رساند که قدرت های اروپایی رویکرد جدی تری را برای داشتن یک موضع مستقلانه از دونالد ترامپ رئیس جمهوری آمریکا که شعار برتری آمریکا را سر داده است اتخاذ نموده اند.

در همین رابطه وزیر دارایی فرانسه روز دوشنبه در یک کنفرانس خبری گفت که کشورش در کنارآلمان مصمم است که یک ابزار مالی را پیاده سازی کند تا از قربانی شدن توسط تحریم های فرا سرزمینی آمریکا جلوگیری کند. له مر افزود: " من می خواهم که اروپا یک قاره پر اقتدار باشد و در بند دیگران نباشد و این به معنای داشتن ابزارهای مالی مستقلی است که امروز وجود ندارد."

وزیر خارجه آلمان هایکو ماس نیز روز دوشنبه در این مورد اظهار نظر کرد و گفت که اتحادیه اروپا در حال تلاش برای صیانت از روابط تجاری با ایران و باز نگاه داشتن کانال های مالی است. او همچنین پیشنهاد قبلی خود را برای مستقل کردن نظام های پرداخت بین الملل همانند سوییفت از نفوذ آمریکا تاًکید کرد.

وزیر دارایی فرانسه همچنین گفت گفت که استفاده از بانک سرمایه گذاری اروپا به عنوان یک "کانال مالی" بسیار پیچیده خواهد بود و به همین منظور دولت های فرانسه و آلمان در حال گفتگو با بانک های مرکزی خود هستند تا آن ها را به میدان بیاورند. او گفت: "اگر ما به دنبال ساختن یک ابزار واقعاً مستقل هستیم، باید تمام گزینه ها را باز نگه داریم."

وزیر خارجه آلمان نیز گفت که اگرچه "برخی از سخت ترین سوالات درباره جزئیات این سیستم مالی مستقل هنوز حل نشده باقی مانده، حداقل از احتمال بروز تشدید فعالیت های هسته ای در خاور میانه تا کنون جلوگیری شده است." او گفت به جز تحریم های ایران، اقدامات مشابه آمریکا علیه چین، روسیه و ترکیه نیز به تجارت اروپا ضربه خواهد زد.

اقدامات آمریکا علیه ایران، چین، روسیه و ترکیه به تجارت اروپا ضربه خواهد زد/ اروپا به طور جدی در پی ایجاد شبکه مالی مستقل برای ایران است

ماس که در یک سخنرانی در برلین صحبت می کرد افزود: " ما باید واکنش نشان دهیم و استقلال و اقتدار اروپا را در سیاست های تجاری، اقتصادی و مالی تقویت کنیم." کریستیا فریلند وزیر خارجه کانادا نیز که از دیگر سخنرانان مراسم بود گفت که کشورش در این موضوع اتفاق نظر دارد که نظم چندجانبه دنیا باید حفظ گردد.

بعد از خروج ترامپ از توافق هسته ایران، اختلاف جدی بین اروپا و آمریکا بر سر بازگشت تحریم های یک جانبه این کشور علیه ایران شدت گرفته است. وزیر خارجه آلمان هفته پیش مقاله ای در روزنامه آلمانی هندلسبلات به فلم خود چاپ نمود و در آن نوشت که اروپا برای حمایت از ایران در مقابل تحریم های آمریکا باید یک شبکه مالی مستقل همانند سوییفت تاًسیس کند.

هایکو ماس در آن مقاله که سرو صدای زیادی به راه انداخت نوشت که اروپایی ها به صراحت به آمریکا یی ها اعلان نموده اند که زیر پا گذاشتن توافق هسته ای با ایران یک اشتباه است. او همچنین پیشنهاد کرد که یک صندوق پولی اروپایی مستقل نیز به این منظور تشکیل شود. آنگلا مرکل صدر اعظم این کشور اگرچه واکنش نسبتاً نسبت به این اظهارات نشان داد اما سخنگوی وزارت خارجه این کشور پس از آن اعلام کرد که این اظهارات انعکاس دهنده نظر کلی دولت آلمان هستند.

پیش از این نیز پیشنهادات دیگری برای استفاده از بانک سرمایه گذاری اروپا برای انجام معاملات تجاری مربوط به ایران شده بود اما رییس این بانک گفت که سرمایه گذاری سنگین این بانک در بازارهای مالی ایالات متحده مانعی جدی در این راه است.

روز پنجشنبه یک گروه 16 نفره از قانون گذاران جمهوری خواه کنگره به رهبری تد کروز از وزارت خزانه داری این کشور درخواست کردند که تا فوراً دسترسی ایران به شبکه سوییفت را قطع نماید. آن ها سوییفت را تهدید نموده ند که در صورت سرباززدن از این کار با تحریم های آمریکا مواجه خواهند شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی
آخرین اخبار