بازدید 14038

تقسیم‌بندی شهروندان به درجه یک و دو با «فیلترینگ»!

محدودیت را می‌توان دور زد و هیچ اشکالی متوجه دور زننده این محدودیت وجود ندارد؛ چگونه می‌شود محدودیت را دور زد و مسئولان به این راهکار‌ها دسترسی دارند، اما همگان خیر؟ به عبارت بهتر، راهکار مسئولان برای دور زدن محرومیت‌ها چیست و چگونه است این راهکار در اختیار همگان نیست؟
کد خبر: ۸۲۸۱۲۵
تاریخ انتشار: ۰۴ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۳:۰۲ 26 August 2018

رئیس دانشگاه آزاد اسلامی برکنار شدبه رغم شعار‌های فراوانی که در خصوص برابری شهروندان در بهره‌مندی از امکانات مطرح می‌شود، گاه مسئولان به گونه‌ای عمل می‌کنند که نتیجه‌اش خلق امتیازاتی ویژه برای گروهی محدود و ممنوعیت جامع و کامل برای دیگر شهروندان است.

به گزارش «تابناک»؛ در شرایطی که شبکه‌های اجتماعی به جزئی جدایی ناپذیر از زندگی بشر امروزی تبدیل شده و در کشورمان نیز مقدمات انجام تراکنش‌های مالی بر بستر شبکه‌های اجتماعی (به مانند برخی کشورها) در حال آماده سازی است، گاه اتفاقاتی رقم می‌خورد که هضمشان چندان ساده به نظر نمی‌رسد.

از جمله این اتفاقات، می‌توان به فیلتر کردن تلگرام اشاره کرد که موجب شد، فیلترشکن از ابزاری خاص، به ابزاری دم دستی برای جمعیت بزرگی از ایرانیان تبدیل شود که می‌شود به واسطه‌اش از محدودیت‌ها گذشت و به ابتداییات دنیای دیجیتال دسترسی پیدا کرد؛ ابزاری که البته با ارائه نسخه‌های غیررسمی تلگرام تا حدود زیادی از کاربران ایرانی‌اش کاسته شد.

البته حکایت ایرانیان و فیلترینگ، قدیمی‌تر از این حرف هاست و دسترسی به تلگرام به واسطه نسخه‌های غیررسمی و البته ناایمن آن، از نادر مواردی است که تا حدود زیادی رفع و رجوع شده، چون در اغلب موارد، تنها راه دسترسی به سایت‌ها و اپلیکیشن‌های فیلتر شده، جز از فیلترشکن نمی‌گذرد.

راهی که سال هاست شماری از هموطنانمان برای حضور در امثال فیسبوک و یوتیوب از آن عبور می‌کنند و البته بی خطر و بی هزینه هم نیست؛ وضعیتی غیرقابل قبول که برخی از مسئولان هم بر ضرورت رسیدگی به آن تأکید دارند، ولی ظاهرا قرار نیست شاهد تغییری باشد؛ این را می‌شود از اظهارنظر‌های برخی مسئولان در این خصوص دریافت.

مثل اظهارنظر چند سال پیش یکی از تصمیم سازان فضای مجازی در کشورمان که تأکید داشت استفاده از فیلترشکن اشکال دارد، اما حضور در شبکه‌های اجتماعی فیلتر شده جرم نیست و اشکالی ندارد. اظهارنظری که چند روز پیش، مشابه آن از زبان سخنگوی شورای نگهبان بیان شد و به نوعی مهر تأیید بر این دیدگاه بود، چون گوینده آن فردی دارای جایگاهی بالا در عرصه قانون گذاری در کشور است.

وقتی از کدخدایی در خصوص عضویتش در توئیتر و اینکه آیا استفاده از سایت فیلتر شده غیرقانونی نیست پرسیدند، در پاسخ گفت: «یک تفسیری که در این مورد وجود داشت این بود که فیلتر یک سایت محدودیت است، اما استفاده از آن غیرقانونی نیست. اگر تفسیر جدیدی وجود داشته باشد و بگوید که استفاده از سایت فیلتر شده جرم است ما نیز حتما از آن تبعیت می‌کنیم.»

البته این مقام در ادامه تأکید کرد که تصمیم به فیلترینگ توئیتر در جای دیگری گرفته شده و دلیل حضورش در این شبکه اجتماعی مشهور، اما فیلتر شده در ایران نیز، ارائه پیشنهاد برای استفاده از این فضا جهت اطلاع رسانی، با تأکید بر حضور مسئولان مختلف در بستر این شبکه و استقبال وی از این پیشنهاد بوده است.

اکنون کافی است به حضور بسیاری از مسئولان در توئیتر، یعنی شبکه اجتماعی فیلتر شده در ایران دقت کرده و این استدلال که فیلترینگ محدودیت ایجاد می‌کند نه ممنوعیت را مد نظر قرار دهیم تا حقیقتی عجیب خودنمایی کند. اینکه محدودیت را می‌توان دور زد و هیچ اشکالی متوجه دور زننده این محدودیت وجود ندارد.

اما چگونه می‌شود محدودیت را دور زد و چگونه مسئولان به این راهکار‌ها دسترسی دارند، اما همگان خیر؟ به عبارت بهتر، راهکار مسئولان برای دور زدن محرومیت‌ها چیست و چگونه است این راهکار در اختیار همگان نیست؟ البته می‌دانیم که خیل بزرگی از هم وطنانمان به مانند مسئولان فیلترینگ را دور می‌زنند، اما آیا مسئولان هم از آن راه‌هایی این محدودیت را دور می‌زنند که مردم عادی از آن‌ها بهره می‌برند؟

اینجاست که پای مسائلی مانند ارائه اینترنت بدون فیلتر به مسئولان یا مسائلی از این دست به ماجرا باز می‌شود. خدمتی ویژه که ظاهرا گیرندگان آن مسئولان هستند و هدف از ارائه آن، دور زدن محدودیت‌هایی مانند فیلتر امثال توئیتر است؛ راهکاری که شهروندان را به دو دسته تقسیم می‌کند که فیلترینگ برای گروه نخست «محدودیت» است و برای گروه دوم، «ممنوعیت»!

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۴۰
کجایی عمو ؟ وقتی مردم تو ایران شهروند درجه سه حساب میشن این چیزا عادیه !
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
درجه هزار
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
واقعا تابناک ، واقعا منو خوشحال کردید ، من نمی دونستم اینقدر به نظر من اهمیت می دین . یه مثبت زدم 8 تا مثبت رفت جلو ، ایول
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
داداش گلم، زمانی که شما وارد سایت میشوید، ممکن هست مقدار مثبت ها در اون لحظه 10 باشه ولی با گذشت 5 دقیقه، 10 نفر دیگه هم مثبت بزنند

در ضمن، مثبت و منفی های تابناک از هر لحاظ سالم هست و نظرسنجی از دل جامعه است و ممکنه رای شما لحاظ نشه

با سپاس
مسئله اصلی اینه که یک عده به نام خدمت به مردم مقام و مسئولیت گرفتند اما حالا خود را قیم و ارباب مردم می دانند و با بلدوزر هم نمی توان تکانشان داد!! این عده مردم را رعیت می دانند و با تکبر هر تصمیمی که منافع خودشان و حفظ پست و مقامشان را تضمین کند انجام می دهند و به کسی هم پاسخگو نیستند در همین مسئله فیلترینگ تلگرام ۴۰ میلیون نفر مخالف فیلترینگ بودند چند نفر موافق فیلترینگ اما نظر ۴۰ میلیون نفر حلوا پشمک شد و نظر آن چند نفر اجرا شد همه سیاست های کشور و مشکلات کشور ریشه در همین مسئله دارد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
اشتباه منفی شد تابناک لطفا مثبت و منفی را چسبیده به هم نگذار
یعنی ما که فیلتر شکن داریم درجه ۱.۵ هستیم؟
وقتي مردم ديگر به مسولين اعتماد ندارند
در همه جا وهمه کارهای مملکت رانت وپاتی بازی هست
البته ۴۰ ساله که همه ما به غیر از اون ۲۰۰ خانواده ای که در راس حکومت هستن جزو درجه ۲ ها هستیم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
من از سالها قبل که آقای مصباح یزدی جامعه ایران را تقسیم کردند و خود را درجه یک گفتند در کامنت ها به این حرف و این طرز تفکر اعتراص کرده ام البته اگر همه دنیا هم مخاف این اسخاص باشند برایشان فرقی ندارد
کلا انقدر این آش شور شده که حتی اعلام نظر مسئولان از درجه استناد و اعتبار ساقط شده. مسئولینی که هر روز یه مدل ارائه میدن، یه تفسیر بدون منبع از قانون درمیارن، یا تصمیم اقتصادی یک شبه میگیرن هر موقع هم بخوان میزنن زیر حرفهای قبلیشون...

همه جای دنیا در علم حقوق سعی میکنن تمام گزاره های متناقض رو حذف کنن و کاری کنن که هیچ دو گزاره بطور منطقی و عملی و اجرایی در تضاد با هم قرار نگیرد تا قانون حداکثر اثر و بازدهی رو داشته باشه. ولی اینجا قضیه برعکسه. گوبا هر گزاره بنا بر شرایط دلخواه قانون گذار میتونه معانی و مفاهیم متعدد داشته باشه!!! الان مثلا پس فردا شما رو به جرم دور زدن فیلترینگ بگیرن. تا دلتون میخواد بگردید ببینید این تفسیر مورد بحث آقای کدخدایی کجای قانون اومده که بتونید خودتونو بترئه کنید. احتمالا قابل استناد ترین منبع سایت خودتونه که نهایتا قطع به یقین محکوم میشد.
کاش فقط اینترنت بود! و کاش فقط شهروند درجه 1 و 2 بود. مسولین و خانواده آنها از امتیازهای زیادی بهره میبرند که تصورش در ذهن محدود ما نمیگنجه. و میزان دسترسی به این امتیازات درجه بندی مختلف داره. بستگی داره که شما فرزند کدام مسول باشید.
ما شهروند درجه 1 تا درجه 10 داریم.
درجه 10 ما مردم عادی هستیم درجه 9 مثلا فرزند رییس شرکت آب و فاضلاب یک شهرستان.
هیچ وقت ما مردم بعد انقلاب ولی نعمت نبوده و نیستیم!!! ما سرباره حکومتیم!!!!!
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
یعنی قبل انقلاب ولی نعمت بودین!!! تو کل تاریخ 2500 ساله شاهنشاهی نخوندم جایی نوشته باشن مردم ولی نعمت بودن!!! فقط شرایط مردم در دوره های مختلف با هم متفاوت بوده زمون قبل انقلاب هم شرایط برای همه خوب نبود و یه عده حالشو میبردن الانم یه عده دیگه حالشو میبرن واینم بره و بعدی بیاد باز یه عده دیگه حالشو میبرن اصلا اگه قرار باشه همه حالشو ببرن که حال نمیده!!!
اینجا ایران است...ایران!!!!
من قبل از فیلترینگ تلگرام نمی دانستم فیلتر شکن چیست حالا به کمک فیلتر شکن به هر سایتی دلم می خواهد می روم و میدانم چیز بدی نیست
پاسخ ها
محمد
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
آفرین پینوکیو :))
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۶:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۵
ممنونم
«فیلتر یک سایت محدودیت است، اما استفاده از آن غیرقانونی نیست»
این ها قانون رو آن طور که به نفعشونه تفسیر میکنن.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
همه چیز رو اونطور ک ب نفع شون هس تفسیر میکنن
40 سال است که این تبعیض وجود دارد .
میشه یکی بگه چرا در حالی که توییتر و یوتیوب و فیس بوک در ایران فیلتره صدا و سیما به بستن صفحه اش در این سه شبکه اجتماعی اعتراض کزده و فریاد وا آزادی رسانه و این چرت و پرت‌ها رو براورده؟
واعظان کاین جلوه در محراب و منبر می‌کنند
چون به خلوت می‌روند آن کار دیگر می‌کنند
استفاده مسئولین از تویتر و محرومیت مردم دقیقا مصداق آیه مبارکه أتامرون الناس بالبر و تنسون انفسکم...است.
تابی عزیز اخه من گاهی از کار تو دو شاخ می مونم!!!!
همین مطالب رو ما چند وقت پیش کوتاه در کامنت بیان کردیم چاپ نمی کنی !!!!
حالا همون حرف مارو خودت با یه ادبیات دیگه مطرح می کنی؟؟؟!!!
این کارت قشنگ نیست .یا خودت رو خیلی دوست داری یا مارو دوست نداری؟؟
اخه خوشگل!!! چاپ کن نه تو حرف بدی می زنی نه ما .
می ترسم یه روزی بیاد !!!!
اصن مردم به مسولین بگن اجازه ندارید استفاده کنید و اونا به زور از فیلتر شکن استفاده کنن !!!!یعنی برعکس بشه
!!!!!خنده داره نه ؟؟؟؟
مرد حسابی اینترنت پیشکش. همه امکانات مملکت دست مسولین است. در واقع ملک شخصی انهاست بعد شما از درجه می گویید خوب معلوم است که من وشما درجه شش هستیم
تو این کشور فقط شهروندان درجه یک مورد توجه هستند. بقیه نخودی هستن
اینکه همه آحاد مردم درمقابل قانون برابرند یک شعار نخ نماست که نه مردم آنراقبول دارند ونه مسئولین
پراید 38 تومن . . .علی برکت الله
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
علی برکت الله خیلی تکراری شده یه چیز دیگه بگو .
آقایان خودشان را به در ودیوار زدند که تلگرام فیلتر شود و شد ولی چه نتیجه ای داد ؟ هیچ
قرار نیست مردم از توئیتر ، تلگرام و ماهواره استفاده نکنند.قرار است تعداد کمتری استفاده کنند .چون اگر به شکل فعلی استفاده کنند ، سایه ی قانون گریزی و گناه بالای سرشان درحال پرواز خواهد بود.به این ترتیب فرد قانون گریز مجبور است سربه زیرتر باشد تا نکند گرفتار اعمال کنندگان یهویی قانون شود.
و گرنه سالیان سال است که ماهواره غیر قانونیست ولی وجود دارد.
مسئولین از اینکه مردم در رعب و وحشت از آنها زندگی کنند لذت میبرند و به عنوان ابزار اداره ی کشور ، از آن استفاده میکنند و گر نه نیازی به این دوگانه کاری و چند گانه فروشی نیست.
کالاها و اجناس قیمتشون دو برابر شده و ارزش پول ملی بشدت کم شده
اما
اما الان از پسرک ۷ ساله ی بیسواده گوسفند چران و ساکن فلان ده کوره هم که سوال کنی بهت میگه و برات توضیح میده که چی ؟؟؟

که واقعیت اینه که بخش اعظم کم شدن ارزش پول ملی حالت تصنعی و مصنوعی داره

چرا بعضی ها نمیخواند اینو بفهمند که عده ای به عمد دارن ارزش پول ملی رو به نفع خودشون دستکاری میکنن تا مردم رو زجر بدن
تا مردم رو مایوس و ناامید کنند ....
همان طوری که سران به خیلی جاهادو چیز های دیگر باید دسترسی داشته باشند و افراد عادی نباید داشته باشند
ارز دانشجویی می دهند تا یک عده آقا زاده کمتر از جیب شان هزینه شود برای اقامت کشورهای خارجی به حساب مردم چطور این سیاست نقد نمی کنی تابناک ؟
قانون فقط برای افرادی است که به قدرت و ثروت دسترسی ندارند.
باز بیایید دم از مساوات بزنید تا دل من خوش بشه
جالبه هرجا ترامپ و دارو دسته فراموش می کنند تحریم کنند آقایان زحمت می کشند و فیلتر می کنند
يك مثلى هست كه اومديم ابروش رو درست كنيم ، چشماشو هم كور كرديم كرديم!!!
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی