حیات وحش؛

ماهی‌گیری در خلیج فارس به شیوه ممنوع در چین!

کد خبر: ۸۲۸۱۱۴
تاریخ انتشار: ۰۳ شهريور ۱۳۹۷ - ۱۷:۳۰ 25 August 2018
تعداد بازدید : 22940
بازدید 46670
کشتی‌های چینی در مالکیت چین یا در اجاره ایران از روشی استفاده می‌کنند که در چین نیز ممنوع شده و سوای اینکه این کشتی‌ها در کنترل ایران یا چین است، این روش نابودگر محیط زیست است. ماهی‌گیران برای صید ماهی‌ها در کف دریا از روشی استفاده می‌کنند که «ترال کفی / Bottom trawling» نام دارد. در این روش تور با اتصال وزنه و غلتک به کف دریا انداخته شده و سپس توسط کشتی کشیده می‌شود. ماهی‌ها در این تور گیر افتاده و سپس به درون کشتی بالا کشیده می‌شوند. این روش که سود بسیاری برای ماهی‌گیران دارد و با کمترین هزینه و زمان بیشترین صید را به ارمغان می‌آورد اثرات بسیار زیان‌باری را برای آبزیان و زیستگاه‌های آبی آن‌ها به بار می‌آورد. نابودی آب‌سنگ‌های مرجانی که محلی برای تخم‌ریزی و رشد آب‌زیان هستند از جمله این مضرات است که باعث شده است به آب‌های کشورهایی مانند چین که استفاده بیش از حدی از این روش‌ها داشته‌اند ضربات جبران ناپذیری وارد شود. به حدی که ماهی‌گیران آن‌ها برای تامین ماهی مورد نیاز خود رو به آب‌های بین‌المللی یا سایر کشورها بیاورند. در این ویدیو با دیدن تصاویری گویا با این روش بیشتر آشنا شوید و از مضرات آن مطلع گردید. مستند تکان‌دهنده «تابناک» را در این زمینه می‌بینید.
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۶
در انتظار بررسی: ۱۰
انتشار یافته: ۲۶
حداکثر عمق خلیج فارس 90 متر است چگونه میگویند که چینی ها در عمق 200 متری صید میکنند
پاسخ ها
بابک
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
بزرگوار . خبر رو درست بخونید.صیادان چینی در دریای عمان
90 متر عمق خلیج فارس هست نه عمق دریای عمان
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
نماینده مردم بندرعباس در مجلس با بیان اینکه شرکت‌های صیادی ایرانی با استفاده از کشتی و تجهیزات چینی اقدام به ماهیگیری در خلیج فارس می‌کنند، گفت: ماهیگیری کشتی‌های بزرگ در آب‌های خلیج فارس به اکوسیستم منطقه ضربه زده است.


فقط دریای عمان نیست
خسته نباشید به تمامی عزیزان خدمتگذار
فاجعه در راه هست. امیدوارم که تابناک جان پیگیر باشه به شدت این قضیه رو
صیادان ما که هیچ صنعت ماهی هم کلا نابود میشه اینجوری.

روی فتحلی شاه قاجار رو هم سفید کردن با این قرارداد بستن
با سلام حتما مسئولان محیط زیست کشور باید درباره این نوع روش صید و اجازه به ماهیگران چینی پاسخ بدهند؟
من خودم بچه بندر هستم خدا شاهده شما نمیدانید که چندین هزار خانوار در امتداد ساحل خلیج فارس از طریق ماهیگیری امرار معاش میکنند از خوزستان و بوشهر و هرمزگان بگیرید تا سیستان و بلوچستان کافی فقط پایین نقشه ایران نگاه کنید متوجه میشید بخدا صید ماهی از نصف سالهای قبل هم کمتر شده و هزینه ها رفته بالا....حالا بخاطر چی این کار کردن و به چینی ها خلیج کرایه دادن ما که پول نفت و گاز داریم چرا به محیط زیستمون اسیب میرسونیم اخه چرا؟!!!!! یعنی یکی نیست دلش بسوزه ضررش والله به الله بیشتر از سودشه هی مسولین نفهم میگن ما فقط تو عمق 200 متری اجازه صید دادیم خب مسول نامحترم داری زیستگاه ماهی ها را خراب میکنی چند سال بعد یدونه ماهی تو هر عمقی دیگه نیست....دلم پره دیگه حوصله تایپ ندارم
فقط دو کشور در دنیا اینگونه دریاش را اجاره داده . ایران و سومالی !
این که چیز عجیبی نیست محیط زیست خلیج فارس هم به نابودی می کشونیم
دست بدست داده اند تا غارت کنند
واقعا اگر اینجوریه هرکسی این مجوز رو به هر ... داده باید دادگاهی بشه نمیشه که اینجوری به فنا بدیم آینده رو
مال مفته غارت ميكنند
مسئولان باید جلوی این کار چینی ها رو بگیرند! تاریخ قضاوت خوبی در مورد این امتیاز واگذار شده ننگین به چینی ها نخواهد داشت!
فقط باید به حال ایران تاسف بخوریم و از این تاسف بمیریم
واقعا هیچ کدام از این آقایانو نمی خواهند فکری به حال این وضعیت وحشتناک و تاسف آور بکنند. انگار تو این مملکت همه چیز داره به یغما می ره .
تابناک هم حد و سقفی داره...تاببینه پیگیری جایی رو خراب یا مفتضح میکنه و اونجا به تابناک گیر بده اینها هم بی خیال میشن..مگه قدرت و پول شوخیه که با یک پست من و تو در فضای مجازی مدیریت و اصلاح بشه...
خدا میداند تا بحال چه بلایی سر اکوسیستم این منطقه آمده تا دیر نشده جلوی این نابودی رو بگیریم . یک هزارم از بریز و بپاشها و اختلاس ها را کنترل کنیم به سود اندک این... نیاز نخواهیم داشت . چینی ها اگر عقل داشتند کل کشورشان اینگونه با بحران زیست محیطی و آلودگی های صنعتی مواجه نمیشد . در بسیاری از استانهای چین نسل زنبورهای از میان رفته و جنگلهایشان در معرض نابودی است . رودخانه ای که از پکن میگذرد آنچنان آلوده شده که هیچ گونه جانوری در آن دوام نمی آورد . ای کاش کسی به ماجرا ورود کند و جلوی این بیرحمی را بگیرد.
ما برای منفعت کوتاه مدت متخصص در تخریب محیط زیست و منابع خداددادی هستیم.
1- با برداشت بی رویه آبهای زیر زمینی
2- بازدن سدهای زیاد و تغییر اقلیم ایجاد کانونوهای گرد و خاک و شوری آب
3- با سپردن معادن به ... و خام فروشی
4- ...
5- حالا نوبتی هم باشد نوبت کف دریاست.
آسیاب به نوبت.
بی خیالش کی اهمیت میده؟
حسرت خوردن فایده ای نداره.
هنوز به مملکت عادت نکردین؟
کی اجاره داده ...خوب باید یه نفر به این چینی های چراغ سبز داده باشه .؟هر کس اینکار را کرده خدا ازش نگذره.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۴
همین؟ خدا نگذره؟ اگر قرار بود همه چیز را به قدرت لایزال خدا حواله بدیم پس چرا من وو تو زنده ایم و دنبال روزی میریم؟ خدا خوش روزی رو بفرسته دمه خونه! ...
درستش توکل است و تلاش .
ما فقط روی اسم خلیج فارس تعصب داریم ، ذخایردیگرش سالهاست به یغما می رود
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۶
اون آقایون روی اسمش هم تعصبی نداشتند.
اصل پنجاهم قانون اساسی جمهوری اسلامی ، حفاظت محیط زیست که نسل امروز و نسل های بعد باید در آن حیات رو به رشدی داشته باشند ، وظیفه عمومی تلقی می گردد.از این رو فعالیت های اقتصادی و غیر آن که با آلودگی محیط زیست یا تخریب غیر قابل جبران آن ملازمه پیدا کند ممنوع است.
آیا وظیفه رئیس جمهور صیانت و پاسداری از قانون اساسی نیست؟
این موضوع به سادگی قابل فهمه که نباید این اجازه به چین داده بشه تا بی رحمانه دریای ما رو جارو کنه
این مسولین کشور و شیلات واقعا ...
سلام دوستان من یک صیاد هستم و حدود ۵ سال شغلم ماهیگیری هست از وقتی که این کشتیهای چینی وارد آبهای ما شده اند تقریبا میشه گفت ما بیکار شده ایم ُ