بازدید 10674
یک نماینده سابق مجلس در گفت وگو با «تابناک»؛

فساد شبکه ای، فضای اجتماعی را کنترل می کند/ باید میزان ثروت افراد پولدار اعلام عمومی شود/ دولت میزان درآمدها و مصارف خود را شفاف سازی کند/ نهادهایی که سودی برای اقتصاد ندارند، از ردیف بودجه حذف شوند

برخی بر این باورند که فساد مالی خطرناک تر از تهدیدهای خارجی است و کشور به اندازه ای که از فساد داخلی ضربه می بیند، از تحریم ها آسیب نمی بیند. با این حال، این موضوع کمتر مورد توجه مسئولان قرار می گیرد و به نظر می رسد، اقدامات صورت گرفته برای توقف این وضعیت نیز کافی نیست.
کد خبر: ۸۲۶۸۵۶
تاریخ انتشار: ۲۹ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۴:۳۸ 20 August 2018

فساد شبکه ای، فضای اجتماعی را کنترل می کند/ باید میزان ثروت افراد پولدار اعلام عمومی شود/ دولت میزان درآمدها و مصارف خود را شفاف سازی کند/ نهادهایی که سودی برای اقتصاد ندارند، از ردیف بودجه حذف شوندبرخی بر این باورند که فساد مالی، خطرناک تر از تهدیدهای خارجی است و کشور به اندازه ای که از فساد داخلی ضربه می بیند، از تحریم ها آسیب نمی بیند. با این حال، این موضوع کمتر مورد توجه مسئولان قرار می گیرد و به نظر می رسد، اقدامات صورت گرفته برای توقف این وضعیت نیز کافی نیست.

به گزارش «تابناک»؛ مؤید حسینی صدر، نماینده سابق مجلس و فعال سیاسی به این موضوع پرداخته و راهکارهایی برای برون رفت از این مشکلات ارائه داده و در اظهارات خود گفته است: در اوضاع کنونی، آنچه بیش از هر چیزی و حتی بیشتر از تحریم ها کشور را تهدید می کند، فساد در سیستم های اقتصادی و سیاسی است.
من در آخرین نطق خود در مجلس نهم، به روشنی و صراحت به برخی از این فسادها و باندبازی های سیاسی، اعم از نحوه ورود برخی افراد به مجلس و ورود سایر انتخابات و همچنین خرید پست ها و مسئولیت ها اشاره کردم و شما دیدید در جریان استیضاح ربیعی، دو طرف چه اتهاماتی به همدیگر وارد کردند.

این نماینده سابق مجلس گفت: بیشتر اتهاماتی که در این استیضاح مطرح شد، تقریبا چیزهایی بود که من در آن زمان خبر آن را داده بودم و پیش بینی می شد که دیر یا زود خود را نشان خواهد داد. ما نمی گوییم در این جلسه، کدام طرف حق بود و کدام ناحق، ولی باید یکی از این دو طرف درست گفته باشد. این اعمال نشان می دهد، به آسیب شناسی و پیش بینی هایی که ما در زمان انتخابات گفتیم و فریاد زدیم که فساد مالی عامل فساد است و اشاره کردیم به فرمایش رهبری؛ توجهی نشان داده نشده است. برای همین، ما امروز می بینیم که مشکل فساد مالی در همه سیستم ها ریشه دوانده است.

صدر گفت: فساد به حدی زیاد است که مفسدان با پول های بادآورده ای که به دست آورده اند، شبکه های گسترده ای تشکیل داده اند و برخی رسانه ها و فضای مجازی را به دست گرفته و مدیریت می کنند، به گونه ای که هیچ بعید نیست فردا مشخص شود، فردی که مدعی مبارزه با فساد است، خود از نجومی بگیران بوده باشد!

این نماینده سابق در ادامه یادآور شد: فضای جامعه امروز به حدی آلوده است که مردم دیگر در تشخیص معیارهای فساد دچار تردیدند و انتظاری هم نیست که بتوانند اینها را تشخیص دهند؛ یعنی تشخیص به قدری سخت است که تمیز قائل شدن به فسادهای میلیاردی و میلیونی شدنی نیست و تلقی بر این است که هر کس کاری می کند در یک نکته مشغول خوردن بیت المال است.

این نماینده ادامه داد: اعتماد مردم کامل آسیب دیده و افرادی که سازمان یافته در حال سوءاستفاده هستند، توانسته اند به راحتی با لوث کردن ماجرای فساد، حاشیه امنی برای خود درست کنند. آنان با شایعه سازی و تخریب مسئولان پاکدست، خود را واکسینه و کاری می کنند که مردم به اشتباه بیفتند و تشخیص راست از دروغ سخت شود.

وی گفت: اما در این شرایط دو راهکار وجود دارد که رئیس جمهور باید به آنها اقدام کند؛ نخستین کار اینکه رقمی مبنا قرار گیرد و هر کس بیش از این میزان ثروت دارد، توسط نهادهای نظارتی و اقتصادی اعلام عمومی شود و مردم بدانند، چه کسی چه میزان ثروت دارد؛ چیزی که در تمام کشور ها وجود دارد، مانند کشورهای آمریکایی و اروپایی که مشخص است مثلا صاحب برند اپل چه میزان دارایی دارد و یا ترامپ چقدر ثروت دارد.

این روش باعث می شود که فرار مالیاتی توسط این افراد صورت نگیرد و آنان نتوانند با استفاده از نفوذ و ثروت خود با افراد مختلف رابطه برقرار کرده و رانت خواری کنند و یا برخی از افراد مذهبی و دینی را جذب خود کنند و در واقع صاحب هویت می شوند.

موضوع دیگر اینکه در همه کشورها مصارف و درآمدها و حتی گاهی توسط رسانه های ملی خود ریزدرآمدها آنلاین اعلام می شود؛ البته امسال دولت ردیف های بودجه را تا جایی که می توانست اطلاع رسانی کرد، ولی هنوز کافی نیست و مردم از درآمدها و محل مصارف اطلاع ندارند.

وی همچنین گفت: پس از چهل سال مردم به عنوان صاحبان اصلی این نظام حق دارند که بدانند پول این کشور در کجاها هزینه می شود؛ برای مثال این همه بنیاد گوناگون و نهادهای مختلف در کشور وجود دارد که هیچ ثمری برای اقتصاد ندارند، باید از چرخه هزینه های کشور خارج شود.

این نماینده در ادامه اظهار داشت: از مجلس هم درخواست می شود به عنوان نهاد نظارتی بر این موارد ورود کند و مشخص شود، هزینه هایی که برای این نهادها شده، چه ثمری برای کشور داشته، ولی چون مردم از مجلس مطالبه ندارند، مجلس هم کوتاهی می کند.

وی گفت: در شرایط کنونی، آنچه کشور ما را تهدید می کند، خطرات خارجی و تحریم ها نیست، بلکه خطر اصلی، فساد مالی و اشرافی گری است که امروز دچار آنیم و اگر آن را درمان نکنیم، فاصله ها بسیار خواهد شد و به این راحتی هم قابل جبران نخواهد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۸
انتشار یافته: ۱۰
راست میگه برخی از ارگان ها واقعا دارن چکار می کنن که بابتش الکی پول می گیرن مثل ستاد برخورد با بدحجابی دیگه کم مونده برخی افراد عریان بیان بیرون یا ستاد امر به معروف و نهی از منکر یا ستاد مبارزه با گرانفروشی یا تعزیرات دیگه دارن چی و کنترل می کنند قیمت ها که خود بخود بالا میره و مثل ... همه تماشا می کنند بنیاد مستضعفان با این همه مستضعف و .....
الان دیگه همه شدند دانشمند در حوزه اقتصاد و سیاست و هر کس از راه میرسه بسته و جعبه و صندوقچه اصلاح اقتصادی را رو می کنه
«وی گفت: در شرایط کنونی، آنچه کشور ما را تهدید می کند، خطرات خارجی و تحریم ها نیست، بلکه خطر اصلی، فساد مالی و اشرافی گری است که امروز دچار آنیم »
ما باید به چیزی فراتر از اینها فکر کنیم و آن اینکه تظاهر ،ریا ، و نفاق است که توانسته فساد و اشرافی گری را به دنبال بیاورد و از دشمن خارجی پیشی بگیرد .اگر علل بوجود آمدن اینها ریشه یابی نشود و ریشه ی آن خشکانده نشود باز هم فساد تولید میشود.
متاسفانه سه مورد یاد شده در برخی رشد کرده
پولداری جرم نیست خیلی هم خوبه . رانت خوری بده
چطوری میشه اینو حالی کرد .
پولدار بدون رانت میشه کار و پول واسه کارگر ولی رانت میشه مال بیت المال خوری
اون زمان که عده ای در مطبوعات از فساد میگفتند انها را لانه تعطیل کردند الان که دیگر به سادگی قابل جلوگیری نیست فساد را اژدهای هفت سر میخوانند
شبکه فساد فقط خودش را با دلار یازده دوازده هزارتومان هماهنگ کرده است وقتی عمدا قیمت دلار را پائین نگه می دارند تا تورم یک رقمی درست کنند انهم بااقتصادی که اکثر مواردش دررکود بوده .همه مقصرند تهدید خارجی را دست کم گرفتن یا اشتباه است یا ادرس غلط دادن .انهم با این اقتصاد به شدت وابسته به دلار نفتی .
خیلی دیر شده
اگر کشور پول ندارد باید مردم درک کنند وقتی نداریم یعنی باید تحمل کنیم ولی به نظر من باید اول مردم قانع بشن نظر من اینه که مردم باید بدونن کشور با نفت گاز مالیات و .. چقدر درآمد داره باید با جزئیات اعلام بشه و بعد بودجه هر نهادی اعلام بشه که مردم بدونن بودجه بیشتر خرج کجا میشه به نظر من مردم درک خواهند کرد
باید تمام مفسدان اقتصادی و سوءاستفاده کنندگان از بیت المال در هر مسندی که هستند بدون هیچ مماشاتی اعدام گردند و کلیه ی اموالشان مصادره شود تا خانواده اشان طعم بیچارگی و دربدری و بدبختی را بفهمند .
مردم نمایندگان را برای این انتخاب کرده اند که صدای مردم باشند یعنی چه مردم از مجلس مطالبه ندارند، مجلس هم کوتاهی می کند.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر