بازدید 12297
جروزالم پست؛

آیا «گروه اقدام ایران» قادر به رسیدن به اهداف تعیین شده خواهد بود؟

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه دونالد ترامپ به تازگی از ایجاد گروهی به نام «گروه اقدام ایران» خبر داده که در واقع سلاحی جدید در راستای تهدیدات بیش از یک سال و نیم گذشته رئیس‌جمهور آمریکا علیه نظام ایران است.
کد خبر: ۸۲۶۵۴۷
تاریخ انتشار: ۲۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۴ 19 August 2018

مایک پامپئو، وزیر امور خارجه دونالد ترامپ به تازگی از ایجاد گروهی به نام «گروه اقدام ایران» خبر داده که در واقع سلاحی جدید در راستای تهدیدات بیش از یک سال و نیم گذشته رئیس‌جمهور آمریکا علیه نظام ایران است.

به گزارش «تابناک»؛ نشریه اسرائیلی «جروزالم پست» در مطلبی به تحلیل استراتژی جدید دولت آمریکا برای فشار بر ایران با ایجاد گروه اقدام ایران کرده است و در این مطلب آورده است: ترامپ از روز اول حضور خود در کاخ سفید به دنبال تغییر اوضاع در قبال ایران بوده و اکنون پامپئو تیمی را بر سر کار آورده است که انتظار می‌رود، دقیق و جزئی و شبانه‌روزی در خصوص نظام ایران و فعالیت‌های آن کار کند.

پامپئو می‌گوید: تهران مسئول چهل سال خشونت در منطقه، هدف قرار دادن آمریکا و متحدان آن و همچنین مردم خود است و واشنگتن به دنبال تغییر این وضعیت است؛ اما آیا این گروه می‌تواند این وعده را محقق کند؟

«گروه اقدام ایران» برای رویارویی با تهران دو سال زمان دارد

ترامپ از ژانویه 2017 به دنبال افزایش فشار بر ایران بوده است؛ اما تلاش‌های بی‌نتیجه بود. اولین وزیر امور خارجه او رکس تیلرسون در مورد ایران تندرو نبود و بیشتر وقت خود را صرف وصله کردن شکاف‌های میان قطر و عربستان کرد.

حتی زمانی که تیلرسون سعی در فشار بر نایبان ایران کرد و به گروه موسوم به بسیج مردمی عراق گفت که به خانه‌های خود برگردند، مجبور شد، در دیدار ماه اکتبر خود با حیدر العبادی حرف‌های خود را پس بگیرد.

پامپئو اما از جنس دیگری است. این رئیس سابق CIA در مورد ایران بسیار جدی‌تر است و کسی است که در انظار عمومی و پشت پرده در تلاش برای ایجاد یک سیاست جدی و مؤثر در قبال ایران است.

درحالی‌که دولت اوباما چشم خود را بر فعالیت‌ها و نقش منطقه‌ای ایران بسته بود تا تمرکز خود را بر توافق هسته‌ای با ایران بگذارد، پامپئو به دنبال قطع شاخک‌های ایران است تا فعالیت‌های نظام ایران را به عقب براند. کوتاه ‌سخن، دولت ترامپ همه فعالیت‌های ایران را با هم مرتبط و منسجم می‌داند، به‌گونه‌ای که عقب راندن ایران در یک جبهه به معنی فهماندن این مطلب به نظام ایران است که توافق هسته‌ای در خلأ وجود ندارد.

پامپئو سخن از این گفته که حزب‌الله به‌ وسیله ایران تا دندان مسلح شده. از ایران خواسته که نیروهایش را از سوریه بیرون بکشد، از حمایت ایران از گروه‌های شیعه در عراق که منجر به نقض مسئولیت نیروهای امنیتی عراق شده و حاکمیت عراق را به خطر انداخته، دست بردارد. همچنین در مورد نقش ایران در یمن و خطر این کشور برای اسرائیل هم سخنان بسیاری گفته است.

«برایان هوک»، نماینده ویژه آمریکا در امور ایران مدیر و رهبر گروه اقدام ایران و عملیات روزانه این گروه خواهد بود. او به دنبال راه‌هایی برای ایجاد فشار اقتصادی بر ایران خواهد بود. در معارفه کوتاه خود در روز پنجشنبه برخی از موضوعاتی که گروه اقدام ایران در جستجوی آن‌ها خواهد بود را معرفی کرد.

ما یک رویکرد جامع در قبال ایران اتخاذ خواهیم کرد زیرا فعالیت‌های بدخیم ایران بسیار وسیع است – از آرزوی سلاح هسته‌ای گرفته تا حمایت از تروریسم، فعالیت‌های سایبری، توسعه موشک‌های بالستیک و بسیاری مسائل دیگر.

گروه اقدام ایران شبیه تجسد و تناسخ مجدد نهاد موسوم به «Whiz Kidz» در دهه 1960 است که منجر به بازسازی وزارت دفاع آمریکا شد. هوک نام این گروه را «تیمی نخبه» که از سراسر نهادها و بخش‌های دولت به خدمت گرفته شده، خطاب کرده است.

این گروه به دنبال و به امید آن است که تمامی نهادهای ایالات‌متحده را در موضوع ایران با هماهنگی و منسجم به کار بگیرد. برای سال‌های سال به نظر می‌رسید که بسیاری از نهادهای ایالات‌متحده، سیاست خارجی مخصوص به خود را دارند.

برای مثال در دوره وزیر خارجه قبلی، جان کری زمانی که او تلاش زیادی داشت تا پا در رودخانه بی‌نتیجه دیپلماسی در مسأله سوریه بگذارد، وزارت دفاع گروه‌های کرد را برای مقابله با داعش تجهیز می‌کرد. در همان زمان CIA، کنگره و سایر نهادهای در دل وزارت دفاع، همچنان روی استراتژی شکست‌خورده تجهیز و آموزش عرب‌های سنی شورشی در سوریه کار می‌کردند. همه این برنامه به سبک و سیاق خود در جریان بود و حتی در برخی موارد با هم در تناقض بودند.

همین موضوع زمانی رخ داد که عربستان در ژوئن سال گذشته تصور کرد، دولت جدید آمریکا با آغوش باز از تحریم‌های این کشور بر روی قطر استقبال خواهد کرد. در عوض متوجه شد که اعضای نهاد وزارت خارجه و وزارت دفاع آمریکا در برابر اقدام ریاض موضع گرفتند. از زمانی که ترامپ به کاخ سفید آمده متحدان آمریکا در خصوص به‌هم‌ریختگی داخلی در دولت آمریکا دچار سرگیجه و ابهام هستند. اما گروه اقدام علیه ایران به نظر نهادی برای گذر از این بی‌ثباتی در واشنگتن است.

دولت ترامپ در خصوص سیاست‌هایش در رابطه با ایران فشارهای اساسی و کاملی را به پیش کشیده که در راستای نگرانی‌های اسرائیل در رابطه با ایران نیز هست. اسرائیل هم در خصوص فعالیت‌های ایران در منطقه نگرانی دارد و هم در خصوص بلندپروازی‌های هسته‌ای ایران. گروه اقدام ایران قرار است یک رویکرد کلی را در خصوص ایران در پیش گیرد.

پرسش اصلی اما این است که آیا این گروه می‌تواند به این هدف دست یابد یا خیر؟ آیا این گروه می‌تواند بغداد را برای قطع همکاری با گروه‌های موردحمایت ایران تحت‌فشار بگذارد؟ چگونه این گروه می‌تواند پای ایران را از سوریه قطع کند؟

ترامپ می‌گوید که در هلسینکی با پوتین صحبت‌هایی کرده است اما روسیه هم عصای جادویی برای خارج کردن ایران از سوریه ندارد. واشنگتن همچنین نمی‌داند که چگونه باید لبنان را برای کاستن از ردپاهای حزب‌الله تحت‌فشار بگذارد. این‌ها چالش‌های بزرگ این گروه است و به همه این‌ها موضوع موشکی و هسته‌ای ایران را نیز اضافه کنید.

تیم برایان هوک تا قبل از انتخابات بعدی ایالات‌متحده دو سال وقت دارد روی این مسائل کار کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۷
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۵۱
فارغ از جنگ روانی اما فعال شدن این گونه محفل ها علیه یک کشور در هر مقطع زمانی یعنی اینکه گزینه نظامی هم میتواند یکی از ابزارها باشد.

مسئولان باید هرچه سریعتر دست بکار شده و اصلاحات مورد نظر مردم را در سریعترین زمان و با مجازات مفسدان و خائنان در هر مقامی که باشد شروع کنند.
این آرزو به گور خواهند برد.
پاسخ ها
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
فعلا که هنوز کاری نکردن و فقط حرفشو زدن اقتصاد داره از هم فرو میپاشه-
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
اقتصاد شما مشکل دارد و لطفا به امریکا ربط ندهید
خطاب به ۱۳:۵۵
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
خدا وکیلی اینو خوب اومدی چون یک بازنشسته هستم و صدقه سر داشتن چنین مسئولینی با فلاکت دارم زندگی میکنم و شرمنده زن و بچه ام.
اگر مسولین به داخل توجه کنه و ازادی بیشتری از نظر سیاسی و اقتصادی به مردم بده و مبارزه جدی با فساد بکند مطمئن باشید هیچ کس هیچ غلطی نمی تواند بکند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
همینطور آزادیهای اجتماعی هم ضرورت دارد تا همدلی در بین مردم بیشتر شود
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
این هایی که شما نوشتی یعنی خداحافظی مدیران
امریکا اگر قدرت داشت نمی گذاشت منطقه به این حال در بیاید و حتما قدرتش را بر سر منطقه دیکته می کرد ولی الان همه می دانند تنها سلاحی که براش مانده دلار و اقتصادش است و با وضعی که در تحریم ها علیه کشورها گرفته در اینده نچندان دور این هم از دستش در می رود و می شود مانند انگلستان که فقط یک کشور قدرتمند و نه ابر قدرت
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
خود فروختگان که نمی خواهند واقعیات جهانی را قبول کنند منفی میزنند و فکر می کنند امریکا ابر قدرت همیشگی است
ناشناس
| Canada |
۱۹:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
این داستان به دنبال تضییعف سبستماتیک همه کشورهای خاورمیانه بدون توجه به نوع حکومت است
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
خیلی از اینایی که منفی میزنن هر ده تا یکی هم حساب نمیشن
k
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
آنهايي كه فكرميكنند آمريكا قدرت ندارد فقط كافيست به وضع قيمت دلار نگاه كنند
نه نیستند ! امریکا هیچ غلطی نمیتواند بکند .
این ترامپ آخر کار خودش را می کند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
بله آخرش آمریکا با دستهای ترامپ از هم خواهد پاشید ما کشور کالیفرنیا را به زودی خواهیم دید و شاید یکی از متحدان ما هم بشود
امریکا با تشکیل دادن این گروه این را به هم میفهمون که با اینکه ۴۰ سال است از تمام قدرتش علیه ایران استفاده کرده ولی به جایی نزسید ببین ایران چقدر قدرتمند شد . اصلا برای امریکا زشت که بگوید از نخبه گان می خواهد استفاده کند .ببین ما هر چه با دولتمان مشکل داشته باشیم در مقابل دشمنمون متحد هستیم
پاسخ ها
nader
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
نیست که ما به همه جارسیدیم
ظاهرا یا ایران زندگی نمیکنی یا اینکه خیلی باحالی
ایرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
عزیزم مولفه های قدرت فقط نظامی نیست که دلخوش به چند تا موشک باشیم اگر اینجور بود که شوروی سابق با اون قدرت نظامی فرو نمی پاشید یک مولفه بسیار مهمش اقتصاده که در باره اقتصاد کشورمون چیزی نگیم بهتره -اگر کاهش بیش از 1500 برابری ارزش پول ملی نشان قدرت هستش که واقعا تبریک میگم -مولفه مهم دیگر سطح رضایت و اعتماد عمومی مردم یک کشور نسبت به عملکرد مسولانش است که دیگه نیاز به هیچ توضیح و شرحی نداره
دولت روحانی بسیار ضعیف است هنوز10درصد فشارهایی که دنیای بین المللی بر دولت محمود وارد کرد بر این دولت وارد نشده که اوضاع اقتصادی از دستشان دررفته.
در برابر گروه اقدام 1- خود را دست بسته وانمود کنید تا انها به محابا تر و بدون گارد اشتباهات بیشتری کنند زیرا دقت نخواهند کرد 2- به کره شمالی کمک کنید تا با ایت تمرکز بازی خود را عمیق کنند انها براحتی میتوانند بگویند ما اصلا بمب نداریم همه را ازمایش کردیم همه را به اعماق چا ها منتقل کنند به نظر من بهترین جا برای پنهان کردن اورانیوم داخل خاک امریکا است در ضمن فن اوری را از انها هدیه بگیرید 3- خیلی صریح به کشور ها بگویید حداقل اگر ما را تحریم میکنید از امریکا باج بگیرید تا انها ضرر شما را جبران کنید تا هزینه انهخا را بالا ببرید 4- انها را در رقابتی بیندازید تا انچنان در گیر ما شوند تا از حوزههای دیگر غافل شوند انها با ما این کار را میکنند شما هم با جنگ کاری و ذهنی متقابل ای کار را بکنید 5 خیلی راحت و شفاف از چین و روسیه بخواهید به خاط به بازی گرفتن توان امریکا برای ایران باید چند لایه به شما کمک کنند و دست شما را در کار های چند لایه اقتصادی باز بگذارند و حداقل در برابر نفت ارزان و بلوکه شدن پول دست انها اجازه انتقال فن اوری را بدهند 6- با دادن پایگاه در جاسک و دفاع متقابل امریکا مجبور میشود به جای اینکه در خاورمیانه باج بگیرد باج دهد انها با جنایاتی که در خاورمیانه کرده اند مجبور به دادن تاوان سنگینی خواهند شد خود اعراب خیلی خوب بلدند چگونه امریکا را به بازی بگیرند انچنان اشفتگی امریکا پیدا میکند که برای حلش تمام حوزه ها را خواهد باخت 7- شما غافلید تا یک جنگ تصور واقعی و جدی را پی بگیرید که امریکایی که برای منافعش میتواند اموال ایران را بلوکه کند میتواند تمام اوراق قرض شما مانند کاغذ مستراح کند برایش راحت است هزاران پرونده سازی کند و طبق دادگاه های خودش همه را بدهکار خود کند و تمام اموای چین روسیه زاپن ووو را بخورد اگر در مورد ایران انها کمک نکنند امریکا با قدرت بیشتر انها را هم خواهد خورد بگویید حالا که تهدید میکند اگر با ایران کار کنید تحریم میکنم اگر ایران را زد شما بی دفاع تر و ذلیل تر خواهید شد این یکرویه جا افتاده میشود مانند گروه اقدام که امریکا ان را فاش و رسانه کرد شما هم باید این تهدید جدی امریکا را بعدا جهان را تک تک تحریم میکند اموال کشور ها بلوکه میکند و میخورد اوراق قرضه را میخورد تا رسانه ا کنید بهانه را بگیرید و این را جا بیندازید که ما سپر بلای شما در مقابل یک دیو جهانخواریم این با ابر رابرد شما در مقابل جهان شوید شما باید یک ابر جنگ روانه ای به سبک انها راه بیندازید مانند حوزه موشک حوزه سته ای ووو شما هم برای انهاحوزه تعریف کنید و بگویید ما سنگر اولین برویم سراغ شما می ایند دقت کنید دقت کنید همین که گروه اقدام میاید میگوید اگر تحرین نکنید ایران را مجازات میشوید این یعنی تحریم جهانی نه ایران دقت کنید که چه میگویم انها دارند با تحریم ایران و تهدید بقیه تهدید جهانی را شروع کرده اند حوصله ندارن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۴:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
چقدر حرف زدی
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
راستش هر چی متن و نظر شما رو خوندم چیزی ازش نفهمیدم. نمی دونم شاید من ... بهر حال خیلی با حال هستین!؟!؟!؟!؟!؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
بابا کارشناس!!!!
باور كنيد كمر مردم شكسته .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
هر موقع احساس کردید کمرتان شکسته به مردم یمن و سوریه نگاه کنید تا شرایط بدتر از آن را هم ببینید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
این ۶ تا منفی دادن کی هستن
فقط امیدوارم خدا حافظ ایران،مادر چندین هزارساله ی ما و مردم صبور و مهربانش باشد.
‌تنها راه ایران برای باقی ماندن در این کشورهای تحت نفوذ و خنثی کردن سیاست و فعالیت های آمریکا و سعودی و اسرائیلی، رضای نگه داشتند ملت خود و رفاه ملت خود است که بعنوان یک سرمشق برای دیگر کشورهایی مثل عراق و سوریه و لبنان و حتی افغانستان و یمن و یا پاکستان است. هرچه زودتر باید با مبارزه علیه اخلاسگران و اخلالگران بدون توقف و قاطعانه عمل کند و کمبود های داخلی و ملت ایران اسلامی شهیدپرور برطرف کند تا انسجام واقعی در ایران زبانزد تمام ملت ها شود و تظاهرات های میلیونی دوباره علیه استبدادگران و ستمگران در خیابان ها برقرار شود تا وحدت و برادری و برابری واقعی اسلامی که ما خیلی ادعای آن را داریم را به رخ دنیا بکشانیم و بدانید که خودبخود ملت های کشورهای دیگر اسلامی به دنبال ملت ما خواهند آمد. فساد داخلی باعث شده که کسانی مثل ترامپ و یا بن سلمان به خود اجازه هر گفته و کرداری می دهند.
شما هی میگید مبارزه با اختلاسگران،اختلاسگران مردم سر کوچه وبازار نیستند..وگرنه شما 10میلیون وام می خواین بگیرین دو تا ضامن معتبر باید داشته باشین ،اونم با هزار اما واگر بهت بدن یانه.
این انگلیس خوب قایم شده به نظرم بیشتر از آمریکا انگلیس خطرناک هست
هنوزچندماه مانده به تحریمها بابالارفتن ارزش دلاروبی ارزش شدن پول ملی و تورم سرسام آور ثابت گردید دولت روحانی اهل این جنگ ومقاومت نیست وباناکارآمدی ونارضایتی ملت ایران ازوضعیت اقتصادی ناراضی هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۸
نه اینطور نیست دولت آینده نگری دارد و خودش را دارد محکم می بندد تا از بحرانهای پیشروی احتمالی به خوبی عبور کند نگرا نباشید
روحانی که پس ازرفع تحریمها وازادشدن اموال تملکقیمت جهانی نفت وافزایش تولید وفروش آن ودرآمد سرشارنفتی کوچکترین اقدامی برای رفع مشکلات عدیده اقتصادیاقشارآسیب پذیر چون کارمندان وبازنشسیتگان برنداشت درموقع تحریمها چه اقدامی میتواند انجام دهد هنوز تحریمها شروع نشده تورم 50درصدی شروع شد وفشاراقتصادی استخوانهای بازنشستگان راهم خردنمود لذا بهتراست مجلس کل کابینه ناکارآمد روحانی را برکنارنماید
حفظ اتحاد و واگذاری کارها به خود مردم و بازگشت به ارزشها و حفظ آنها ایران را رویین تن می نماید.
با بوجود آمدن چند شرط زیر اگر دنیا هم به ما حمله همه جانبه بکنند، هیچ موفقیتی کسب نخواهند کرد و ما پیروزی خواهیم بود.
1 - برآورده نمودن کلیه درخواست های به حق مردم توسط دولت
2 - ایجاد اعتماد دو طرفه میان مردم و دولت
3 - حذف جدی کلیه فسادهای سیاسی و اقتصادی و... در جامعه
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
دوست عزیز سه تا شرط گذاشتی که تحت هیچ شرایطی این شرط ها عملی نخواهد شد.
خود آمریکا بهتر میداند که گره منطقه با پول حل میگرددزیرا بسیاری از گروهای فعال منطقه بخوبی این درد وتبعات آن را می شناسند اما ایا امریکا و...تا چه حدبه پذیرش آن است وگذشت زمان این هزینه را به حداقلی خواهد رساند؟
با رونمایی ازاس سیصد بومی شوکی بزرگ به دشمنان ایران وارد خواهد شد.دشمن باید بداند که متخصصان نظامی ما می توانند بی نهایت سامانه دفاعی باور را ارتقا دهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۲۱:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۹
خدا کنه متخصصان داخلی بتونن سیستم های دفاعی مانند اس 300 یا خیلی خیلی بهتر از اونها رو درست کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۶/۰۱
ملت ایران خواهان صلح و آرامشه نه جنگ و ویرانی و نابودی انسان ها
اگر قرار بود که به نتیجه برساند، که آن را رسانه ای نمیکردند. متاسفانه رسانه های داخلی بیشتر از خود امریکایان به این ناکار گروه وجاهت میدند. اینها ترفندهای صهیونیست است.
منو بیاد دولت فشل بازرگان و هجوم ضد انقلاب در تمام مرزهای کشورمان می اندازه
موج بیکاری ناشی از گرانی و تحریم و ورشکستگی کارگاه‌ها کارخانه ها مشاغل خدماتی را نمیبینید؟
برادرن این ہم سو تفاہم خوب نیست
اقا من وزنم ٦٠ كيلو قد ١٥٧ يك ادم غول مقابلم ايستاده با سلاح من مدام اروده ميكشم ميزنمت به نظر شما ميتونم بزنمش يا بايد عقلاني باهاش مذاكره كنم
گروه اقدام فقط برای محکم کاری پسا روحانی ایجاد شده
والا تا به حال دولت روحانی آمریکا رو به همه اهدافش رسانده
کشوری در هر نبردی پیروز خواهد بود که مردمانش مطالعه داشته باشند. همین
ترامپ غلط کرده
مشکل از خود ما است
این بار ایران و اَمیرکه، جُفتایی، قصد خلق مخلوطی از «واترگیت» و «لاکربی» را در سر می پرورانند!
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار