بازدید 18036

هر دلال بابت فروش هر کیلو میوه چقدر سود کسب کرد؟

در بهار سال جاری، قیمت بیشتر کالاها افزایش یافته؛ اما در این میمان، قیمت میوه جات، حبوبات و سبزی های تازه رشد چشمگیرتری داشته اند. این افزایش قیمت در برخی شهرها بیشتر بوده است؛ از جمله این شهرها می توان از تهران نام برد. بررسی ها نشان می دهد، برای نمونه، هر شهروند تهرانی برای خرید هر کیلو گیلاس در فصل بهار نسبت به میانگین کشوری، 13 هزار و 591 تومان بیشتر پرداخت کرده است. می توان گفت تقریباً این همان سودی است که هر دلال در فروش هر کیلو گیلاس نصیبش شده است.
کد خبر: ۸۲۶۲۸۰
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۳ 18 August 2018

هر دلال بابت فروش هر کیلو میوه چقدر سود کسب کرد؟در بهار سال جاری، قیمت بیشتر کالاها افزایش یافته؛ اما در این میمان، قیمت میوه جات، حبوبات و سبزی های تازه رشد چشمگیرتری داشته اند. این افزایش قیمت در برخی شهرها بیشتر بوده است؛ از جمله این شهرها می توان از تهران نام برد. بررسی ها نشان می دهد، برای نمونه، هر شهروند تهرانی برای خرید هر کیلو گیلاس در فصل بهار نسبت به میانگین کشوری، 13 هزار و 591 تومان بیشتر پرداخت کرده است. می توان گفت تقریباً این همان سودی است که هر دلال در فروش هر کیلو گیلاس نصیبش شده است. 

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ در سال جاری قیمت بسیاری از کالاها افزایش یافته است. در بازار، مواد خوراکی به خصوص میوه جات، حبوبات و سبزی های تازه نیز شرایط قیمت ها به مانند سایر کالاها بوده است و حتی شاید اندکی افزایش قیمت ها در این سه گروه ماده خوراکی بیشتر هم بوده باشد. این افزایش قیمت اما در شهرهای مختلف با یکدیگر متفاوت بوده است. به عنوان نمونه در کلان شهرها افزایش قیمت بیشتر و در شهرهای کوچک افزایش قیمت کمتر بوده است. به دلیل همین تفاوت، ما بررسی کرده ایم، در بهار 1397 هر شهروند تهرانی برای خرید هر کیلو میوه جات، حبوبات و سبزی های تازه چقدر نسبت به میانگین کشوری پول بیشتری پرداخت کرده است.

برای این بررسی این دو گزارش از دو نهاد مختلف استفاده کرده ایم. مرکز آمار ایران به تازگی گزارش متوسط قیمت محصولات و هزینه خدمات کشاورزی در فصل بهار را منتشر نموده که در آن میانگین قیمت کشوری محصولات مختلف کشاورزی ذکر شده است.

همچنین جهت مقایسه این میانگین قیمت کشوری با قیمت محصولات کشاورزی در تهران، از گزارش بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در شهر تهران استفاده کرده ایم. بانک مرکزی در فصل بهار طی یازده هفته از هفته منتهی به 24 فروردین 1397 تا هفته منتهی به یکم تیر 1397، قیمت مواد خوراکی مختلف را گزارش داده است.

میانگین قیمت فروش برخی مواد خوراکی از گروه حبوبات، میوه جات و سبزی های تازه در فصل بهار در شهر تهران طی همین یازده هفته محاسبه شده است. جهت مقایسه از هر گروه یک یا چند قلم انتخاب شده اند. از گروه حبوبات، عدس، از گروه میوه جات، هندوانه، خربزه، هلو، گیلاس، سیب زرد، از گروه سبزی های تازه، خیار، سیب زمینی، پیاز، بادمجان و گوجه انتخاب شده اند.

نمودار زیر مقایسه میانگین قیمت فروش محصولات کشاورزی در کشور با میانگین قیمت فروش آن ها در شهر تهران در بهار 1397 را نشان می دهد. همان گونه که از نمودار زیر ملاحظه می گردد میانگین قیمت فروش تمام محصولات کشاورزی مورد بررسی در شهر تهران در مقایسه با میانگین قیمت فروش آن ها در سطح کشور بیشتر بوده است.

هر دلال بابت فروش هر کیلو میوه چقدر سود کسب کرد؟

حالا نمودار زیر تفاوت میانگین قیمت فروش محصولات کشاورزی در تهران و کشور را نشان می دهد؛ به عبارت بهتر، این نمودار نشان می دهد، هر شهروند تهرانی هر کیلو محصول کشاورزی را چقدر گران تر از متوسط قیمت فروش کشوری آن، می خرد.

همان گونه که از نمودار پیداست، هر شهروند تهرانی هر کیلو گیلاس را به طور میانگین، 135 هزار و 915 ریال گرانتر از متوسط قیمت فروش کشوری یا هر کیلو هلو را 78 هزار و 870 ریال گرانتر از متوسط قیمت فروش کشوری می خرد. با چشم پوشی از هزینه های جانبی مثل هزینه حمل و نقل و ... می توان گفت تا حدودی این تفاوت قیمت همان سودی است که دلالان روی هر کیلو محصولات کشاورزی نصیبشان می شود.

هر دلال بابت فروش هر کیلو میوه چقدر سود کسب کرد؟

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۱۳
انتشار یافته: ۱۰
کی ب کیه بابااااااااااااااا
اخه ک ما توان نگه داشتن بازار میوه رو نداریم چطوری میخوایم جلوی امریکا مقاومت کنیم. بابا واسه میوه کارگروه درست کنید یکاری کنید بازار رو ب شدت رصد بکنن تهدید کنید بازار مشکل دار شد پوستتون کندس. ایرانی جماعت فقط با زور درست کار میکنه.
هرجه دلال است تو تهران جمع شدهاند یک روز ذلار یک روز سکه یک روز مسکن
عدس خوب فروش رفت
خیلی ممنون از اطلاعاتی که در اختیار ما مردم عادی قرار دادید. به نظرم افراد دیگه ای که صاحب مسئولیت و نظارت هستن باید این اطلاعات رو ببینن
من بعد از بازنشستگی کمی باغ درست کردم میوه شابلون را از من کیلویی سه هزار تومان میخرن و همین را در مغازه ده هزار تومان میفروشن سه هزار تومان ما نصفش هزینه است
اصلا در مملکت ما تولید کننده بودن درست نیست بهترین کار دلالی است
میوه - لبنیات - گوشت - برنج از سفره ها رفته یا خیلی کم شده
کجا با مردمشون اینطوری رفتار میکنن.... ؟
وقتی دلالان مسئولان میشوند ،تفاوت بین دلال ،و مسئول از میان میرود ؟ فلسفهٔ وجودی میادین ،میوه ،و تره بار ،و بنکداری ،برای این بود که کشاورز ،و تولید کننده ،بدون واسطه دست رنج خود را عرضه کند تا سهم دسترنج خود را دریافت نماید ،و مصرف کننده هم بدون واسطه مواد مورد نیاز خود را تهیه نماید ؟ اما چون مسئولان سود خود را در توزیع آن دیدند آنرا مصادره کردند ،و برای حفظ بی آبرویی خود دست به ایجاد ،واسطه ها زدند ،و نام آنها را دلالان گذاشتند ؟،، همهٔ امور را اینگونه اداره میکنند ؟ در کدامین آیتم ادارهٔ کشور دلال وجود ندارد ؟ یک مورد را بیان کنند ؟،،،
تو بازار داخل میوه کم شده . همش داره صادر میشه اول به عراق دوم روسیه سوم امارات .
اینکه میگین گیلاس تو تهران کیلو ۱۳ هزار تومن گرونتر بوده یعنی تو تهران کیلو چند بوده؟؟؟؟ ما که کیلو ۳۰ هزار تومن میخریدیم
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر