بازدید 14533

کاهش قدرت خرید حداقل دستمزد؛ سفره خانوارهای کارگری کوچکتر شد

در فروردین ماه سال جاری بود که خبر تصویب افزایش 20 درصدی حداقل دستمزد سال 97 منتشر شد. با این افزایش، پایه حقوق کارگران 186 هزار تومان بیشتر شد و حداقل دستمزد کارگران از 930 هزار تومان به یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. حالا و با افزایش قیمت بسیاری از کالاها، قدرت خرید این حداقل دستمزد کاهش یافته است.
کد خبر: ۸۲۵۶۳۳
تاریخ انتشار: ۲۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 18 August 2018

کاهش قدرت خرید حداقل دستمزد؛ سفره خانوارهای کارگری کوچکتر شددر فروردین ماه سال جاری بود که خبر تصویب افزایش 20 درصدی حداقل دستمزد سال 97 منتشر شد. با این افزایش، پایه حقوق کارگران 186 هزار تومان بیشتر شد و حداقل دستمزد کارگران از 930 هزار تومان به یک میلیون و 116 هزار تومان رسید. حالا و با افزایش قیمت بسیاری از کالاها، قدرت خرید این حداقل دستمزد کاهش یافته است.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ هنگامی که قیمت ها افزایش می یابد و نرخ تورم در حال رشد است، نخستین کسانی که از این افزایش قیمت ها ضربه می خورند، شاغلان با حقوق و دستمزد ثابت هستند. این شاغلان می توانند تنها نظاره گر افزایش قیمت ها باشند و نمی توانند هیچ تفاوتی در سطح درآمدی خود مطابق با این افزایش قیمت ها ایجاد کنند و برای افزایش سطح درآمدشان باید منتظر تصمیمات دولت و مسئولین باشند. در این بین، باز شاغلانی که مطابق قانون کار دستمزد می گیرند، از جمله کارگران، بیشتر تحت فشار این افزایش قیمت ها قرار می گیرند و سفره هایشان کوچکتر از گذشته می شود.

کاهش قدرت خرید حداقل دستمزد؛ سفره خانوارهای کارگری کوچکتر شد

در آغاز سال جاری و بنا به توافقات صورت گرفته در آخرین نشست اعضای شورای عالی کار، حداقل دستمزد سال 97 حدود 20 درصد افزایش یافت و با این میزان افزایش پایه حقوق در فیش فروردین 97 کارگران به یک میلیون و 116 هزار تومان رسید.

حالا می خواهیم بررسی کنیم آیا افزایش 20 درصدی حداقل دستمزد، توانسته است قدرت خرید خانوارهای کارگری را افزایش دهد یا خیر؟

از آنجا که طبق گزارش بودجه خانوارهای شهری بانک مرکزی، سهم هزینه خوراکی ها و آشامیدنی ها و همچنین هزینه مسکن از کل هزینه خانوارها به ترتیب 23.5 درصد و 35.5 درصد است، بنابراین تنها به بررسی افزایش قیمت همین دو گروه بسنده می کنیم، چون بیش از 50 درصد هزینه های هر خانوار مربوط به همین دو گروه است.

نمودار زیر از آخرین گزارش هفتگی بانک مرکزی پیرامون متوسط قیمت خرده فروشی برخی از مواد خوراکی در تهران در هفته منتهی 12 مرداد 1397 استخراج شده و درصد تغییر قیمت برخی اقلام پرمصرف را در خانوارها در مقایسه با هفته مشابه سال گذشته نشان می دهد. همان گونه که دیده می شود قیمت بیشتر کالاها در مقایسه با سال گذشته افزایش یافته و میزان افزایش قیمت کالاهایی چون ماست پاستوریزه، گوشت گوسفندی با استخوان، گوشت گاو و گوسفندی بی استخوان، تخم مرغ، برنج وارداتی غیرتایلندی، کره پاستوریزه، خربزه، خیار و هندوانه بیش از 20 درصد افزایش داشته است و این یعنی، این کالاها یا تاکنون از سفره خانوارهای کارگری جمع شده و یا به مرور با این روند افزایش قیمت جمع خواهد شد. در این بین افزایش قیمت چای خارجی نیز نزدیک به 20 درصد است.

کاهش قدرت خرید حداقل دستمزد؛ سفره خانوارهای کارگری کوچکتر شد

همچنین با توجه به اینکه بیشتر کارگران مستاجرند، باید برای بررسی هزینه های مسکن این قشر، وضعیت افزایش اجاره بها را نسبت به سال گذشته در نظر بگیریم.
طبق آخرین گزارش بانک مرکزی پیرامون تحولات بازار معاملات مسکن که مربوط به تیر ماه 1397 است، شاخص کرایه مسکن اجاری در شهر تهران و در کل مناطق شهری نسبت به ماه مشابه سال گذشته به ترتیب 13.6 و 11.1 درصد رشد داشته است.

بنابراین، می توان این گونه نتیجه گیری کرد که با توجه به افزایش 20 درصدی حداقل حقوق در ابتدای سال، این افزایش با افزایش قیمت کالاها در سال جاری همخوانی نداشته و قدرت خرید بسیاری از خانوارهای کارگری در مقایسه با سال گذشته کاهش یافته است. دولت باید هر چه زودتر فکری به حال رشد قیمت ها بکند، وگرنه با ادامه این روند و ثابت بودن درآمد خانوارهای کارگری، زندگی برای خانوارهای این قشر زحمت کش جامعه سخت تر از گذشته خواهد شد.

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵۳
انتشار یافته: ۶۵
برای مسئولان اصلا این چیزا مهم نیست
فقط سوریه و لبنان و فلسطین و عراق و یمن مهمن
همونطور که برای شما تابناک، نظر ما مردم مهم نیست
خیلی راحت انتخابی عمل می کنید.
هرکسی نظرش به مذاقتون خوش نیاد سانسور می کنید...
پاسخ ها
عادل
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
هوچی گری دیگه بسه.
حنای امثال تو دیگه رنگی نداره.
همه می دونن که مشکلات ما به خاطر سوریه و عراق و
یمن نیست بلکه به خاطر دولت و مجلس غربگرا و اشرافیه که قصد دارن به مردم فشار بیارن.
کسانی که نقاط قوت امنیتی و سیاسی کشور رو در این مواقع مورد هجوم قرار میدن کاملا مشخصه که برای چی
اینکار رو می کنند.
آخرتتون رو به دنیای دیگران نفروشید که این کار اوج .حماقته
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
می ترسه فیلتر بشه :))
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
اخه اگر انجا نروند که باید در محدوده جغرافیای خودمون بجنگیم با این ها
چرا همه چیز را قاطی هم می کنید
با سلام کلیه کالاها وارزاق و حبوبات وحتی کالاهای شوینده وپاک کننده مصزفی حداقل از 30 تا 60 درصد افزایش داشته قیمت برق اب گاز مسکن نسبت به سال گذشته افزایش قابل توجه ونگران کننده داشته است . کارشناسان و مدیران مسئول در تمامی رساناها و صدا وسیما نه تنها عملکرد اقتصادی خود را زیر سوال نمی برند بلکه برای توجیح واثبات در مقایسه قیمت حامل های انرژِی در کشورهای اروپایی و همسایه را عنوان منمایند !!! اما حقوق و درامد کشورهای دیگر و هزینه مسکن و مواد غذایی را مقایسه نمی کنند؟؟؟ ونمی گویند حقوق انان به دلار چقدر میشود ؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
در این شرایط یک پزشک 1000 برابر یک کارگر درامد داره ولی مساوی با کارگر مالیات میده.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
مجمدجان
این سناریوی خود حکومت برای افزایش درامد خودش بود و همه چیز را گران کرد تا جیب خودش پر شود و بعد گفت جالا تثبیت و مبارزه صوری با مفسدان اقتصادی و این یک سیاه باز است
دولت هیچ کاری نمی تواند بکند افزایش حقوق یعنی تورم بیشتر چون در مقابل ان کالا و خدماتی وجودندارد
فقط میدونم امسال نمیتونم برای خودم و مادم خونه اجاره کنم. خیلی خیلی تحت فشارم.
چرا دولت بی تدبیر به قشر مرفه و ثروتمند ایران همان قدر صدقه دولتی ( یارانه نقدی ) می دهد که به اقشار ضعیف و
مستمند ایران می پردازد؟ چرا نوبخت می گوید شایع نکنید صدقه دولتی ثروتمندان قطع میشود ، مردم را نگران نکنید؟!
مشکلات معیشتی مردم در کشوری که روی اقیانوسی از نفت و گاز قرار گرفته فقط بدلیل کج فهمی مسئولان است
نه الان چونان رونقي ايجاد شده كه سفره هيچي الان ميز شام 700 قلم چيدن . چه عزتي داديد به مردم .چه مقام و جايگاهي توي دنيا پيدا كرديم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
ما که برای نان انقلاب نکردیم :))
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
اگر برای اسلام و دین هم انقلاب کردیم که اونهم از دست رفته
بخدا قسم قبلا مردم معتقد تر و با وجدان تر بودند و تریلی چپ کرده را در روز روشن غارت نمی کردند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
دین هم که از دست رفت
ای وای !مگه دولتم داریم !!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
بزرگترین دزد
از سفره انقلاب تمیز کردنش به ما رسیده
ایران بهشت مختلسین و دلالان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
و پزشکان
که چی بشین تا دولت زیاد کنه زهی خیال باطل
کارگری فقط؟سفره همه کوچیک شدتاسفره۴درصدی ها و آقازاده ها بزرگ بشه.حس دزدیده شدن سرمایه مالی ام رو دارم.یه چیزی شبیه اینکه جیبم رو زده باشن خیلی شیک
قبلا با ذره بین دنبال نان در سفره بودیم حالا با میکروسکوپ باید بدنبال اصل کاری یعنی خود سفره باشیم !!
خدا به داد مردم برسه
این همه پیچوندن نمی خواهد، همه چیز تا عید سه برابر میشه پس حقوق باید دو برابر شود
اون یک قسمت هم در میره پای انرژی که تابع ارز نیست
کارگران ما بهتر است شهروندی یکی از 3 کشور سوریه فلسطین و لبنان را اخذ کنند و به عنوان یکی از اتباع این کشورها مطالباتشان را براحتی از دولت ایران دریافت کنند
اسن موارد که مقایسه کردید فقط جهت یک زندگی جهت چلوگیری از مرگ در اثر گرسنگی است. ولی اگر بخواهیم هزینه های مانند مسافرت، تفریج، خرید لوازم ضروری دنیا امروز مثل گوشی همراه، لپ تاپ و ... را اضافه کنیم میزان رشد این موارد 200 درصد تا 300 درصد بوده است که این زندگی را برای اقشار مختلف مردم مشکل کرده است.
در ضمن این برای افرادی است که شغل دارند هرچند با حداقل دستمزد. افراد زیادی که به خاطر شرایط فعلی کشور بیکار شدند و یا نتوانستند کاری پیدا کنند باید چه کنند؟!
دولت لیبرال و غربزده باید برکنار بشه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۹:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
یک شاخصه غربگرایی و لیبرالی را نام ببرید دراین دولت؟توی این 40 سال دولت غربگرا کلا نداشتیم
کاهش قدرت خرید حداقل دستمزد؛ سفره خانوارهای کارگری کوچکتر شد.
مگه قدرت خریدی هم مونده که حساب سفره کارگری را می کنید؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟؟
فقط سفره كارگر نيست كه كوچتر شده مديران تامين اجتماعي درمان كارگران را به دولت تقديم و صندوق تامين اجتماعي كارگران را با بدهي كلان بانكي مواجه نموده اند..
با سلام . اولا که خدا لعنت کنه باعث و بانی این گرونی ها را . دوما مگر فقط دولت مقصره ؟؟!! یعنی دولت هر کاری بخواهد می تواند بکند ؟؟!! تصمیم گیر اصلی دولت نیست . خیلی جاهای دیگه در بوجود آمدن این نابسامانی مقصر هستند و نمی گذارند اسمی ازشون به میان بیاید. من که به سهم خودم نفرین می کنم و اگر اون دنیا وجود داشته باشد که بنظر میاد وجود ندارد ، نمی بخشم شون
من کارگر یکی از شرکت های وابسته به شستا هستم چندی قبل از طریق شعبه بیمه تامین اجتماعی محل در خوزستان(یکی از شهر های خوزستان )اعلام کردند که به هر نفر اعم از بیمه شده وافراد تحت تکفل یک عدد سیم کارت رایتل رایگان تحویل میشود و اداره کارگزینی نیز هم انها را تحول گرفت وبه کارکنان شرکت وافراد تحت تکفل تحول داد که بعدا معلوم شد به واسطه این کار شستا مبالغ کلانی ارز دولتی به بهانه تحویل گوشی وارداتی جهت همین سیم کارت ها به بیمه شده ها ارایه نماید ولی ارز را گرفت وسیم کارت بدون گوشی تحویل داد که این تعداد در شرکت ما به عدد 1500 رسید حالا ارز چه شد باید شستا پاسخ دهد که گوشی وارد کرد یا نه !!!!!!؟؟؟؟؟؟؟؟؟
دولت چند دهست دستش تو جیب ملته.
با افزایش قیمت دلار حقوق کارمندان و کسری بودجه خودشو جبران می‌کنه و به دهک های پایین صدقه میده و دوست داره اونا تو سری خور باشن.
و بعد برای ملت اشک تمساح می‌ریزه .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۷
عامل اصلی از هم پاشیدگی اقتصاد ایران و تورم و گرانی است و بقیه سیاه بازی دولت است
واقعا درد داره خانواده های کارگری بازنشسته با چند تا بچه با این حقوق پایین مخارج به شدت بالا رفته جای تاسف است
بابا این امریکا و اسراییل رو بگذارید کنار به داد مردم برسید یه سال از اینها صحبت نکنید برای تمام دنیا کارشناس هستید اونوقت مردم خودمان تو فقر مطلق هست....
هوای تهران اینقدر کثیف هست که نفس نمی شه کشید مترو اینقدر شلوغه مثل کابوس می مونه اخه از چه ننالیم خودتون بگید چطور می شه تحمل کرد
این همه جمعیت در تهران چرا فکر درخت کاری در تهران نیستید
قبلا با طلای 100 تومنی میترسیدم ازدواج کنم. الان که از کنار دختری رد میشم اصلا نگاش نمی کنم. 30 سالم شده و تصمیم گرفتم مانند سایر دوستانم نیازهامو از روش دیگری برآورده کنم.
فقط میتونم بگم متاسفم برای این مردم و مسئولین.
حداقل خقوق وقتی تعیین شد حدود 300 دلار بود و حالا 100 دلار که در حد فقیرترین کشورهای جهان است . قدرت خرید مردم هم به همین نسبت کاهش یافته است. این پول از جیب ملت به جیب دولت و رانت حواران رسیده است. دولت باید یارانه ها را سه برابر کند چون درامد ریا لی اش از محل فروش ارز در بازار ازاد و حالا ثانویه سه برابر شده ست. در واقع دولت عامل اصلی تورم و کاهش پول ملی است.
دولت خیلی حرفه ای حقوقها را 75 درصد کاهش ودر مقابل درآمدخودش را 300 در صد افزایش دادهمچنین پاداش 30 ساله ی کارمندان را 75 درصد کاهش داد بدون آنکه آب از آب تکان بخورد
چنانچه بخواهد قیمتها کم نشود حداقل چند متمم وتبصره دربودجه لازم است
گفتن ،انتقاد کردن و گوشه کنایه زدن ما مردم را در وحله اول تابناک فیلتر میکند و اگر فیلتر هم نکند میشود مصداق،نرود میخ آهنین در سنگ میشود چون همه مسئولین بر طبل اشکنه خوری برای مردم میکوبند.
تمام تحولات منفی اقتصادی که در این مدت اتفاق افتاد کدام مسئول را برای نجات مردم از این وضعیت به تکاپو انداخت.؟اگر تکاپویی داشتند در راستای افکار خودشان بود و هست.
سال 60 شمسی 1 تومان ایران معادل 14 افغان بود ولی امروز 1000تومان ایران معدل 15.6 افغان است.در سال 60 یک تومان ایران معادل 6 ین ژاپن بود و امروز یک ین ژاپن937 تومان .ولی تا دلتان بخواهد مسئولان پر مدعایی داریم
سال 60 با تمام فوفور نعمت و ارزانی دلار75 ریال و حداقل حقوق کارگری635 ریال بود.این در حالیست که سطح دانش مجموعه های کارگری به مراتب بالاتر رفته ،ولی نرخ حقوق هر روز پایین تر آمده ،طوری که مهاجرین افغانی مجبور به مهاجرت معکوس و یا مهاجرت به کشورهای اروپایی شده اند.
ما واقعا از مسئولین سپاسگزاریم چون کار دیگری از دست ما بر نمی آید.
ولی مردانه و بدون ویرایش منتشر کنید.
واقعا خجالت آوره، ای کاش به این مسئولین این یک میلیون حقوق رو می دادن(البته بشرط اینکه زیرآبی هایی که بلدن رو نرن!!) تا ببینن چه عذابی می کشیم و سرافکنده هستیم پیش همه،‌ در صورتی که کارپیدا بشه (که البته سخته) می شه روزی سه دلار!!!!! که یعنی هیـــــــــــــــــــــــــــــــــچ
باسلام خدمت مدیران سایت تابناک
من بعنوان یک شهروند ساده بعد از کلی بررسی مسائل مختلف یک راهکار به ذهنم می رسد که نه با بیان اقتصادی به زبان ساده می گویم راهکار تمام مشکلات اقتصادی این است
تولید ناخالص 300 هزار میلیارد
حجم نقدینگی وپول واسکناس 1500 هزار میلیارد
یعنی 5 برابر کالا ها و خدمات در کشور پول وجود دارد
یعنی برای هر جنس و کالایی 5 مشتری بالقوه وجود دارد
راهکار این است که به اندازه 1500 هزار میلیارد کالا تولید شود تا به اندازه نقدینگی تمام ملت کالا وجود داشته باشد و همه ملت ارزش پولیشان حفظ شود
معنای این حرف این است که تولید ناخالص باید ظرف دوسال به 5 برابر برسد یعنی 1500 هزار میلیارد تولید ناخالص داشته باشیم
انوقت به علت وفور کالا قدرت خرید حفظ می شود و امنیت اقتصادی غذایی ایجاد می شود
نتیجه اینکه تمام این حجم سرمایه باید به سمت تولید برود که با وجود چنین مسولانی در کشور و نبود قوانین کسب وکار و عدم ایجاد فضای کسب وکار درست دور از ذهن است
نتیجه ان تورم می شود که می بینید
اینها همه از سیاست های دولت روحانی و دولت های قبل بخصوص طرفدارن اقتصاد سرمایه داری امریکایی است که ملت زیر فشار تورم قرار گیرند
سیاست اقتصادی مبتنی بر دلالی و سفته بازی
اما این کار ار بخصوص در بخش مسکن می توان براحتی انجام دهیم تا بخش مسکن تورم ان از بین رود و همه رونق ایجاد شود
با تشکر
با روند تعطیل شدن شرکتها و کارگاهها که بیشترین سهم اشتغال کارگران رو به خود اختصاص داده اند به علت گران شدن سرسام اور مواد اولیه وپیدا نشدن ملزومات تولید در بازار تو دو ماه گذشته باید فاتحه سفره کارگری و خود کارگر ها رو خوند جمیعا فاتحه
ایران و ملتش رو ولش ، زنده باد عرب های لبنان و فلسطین و سوریه و ...
رسانه ازاد لطفا حذف نکن هفتاد در صد مردم ایران گرسنه هستند
تابناک جان ! سفره رو جمع کردند گذاشتند تو کمد ! چیزی نمانده که بذارن تو سفره .
مردم واقعا بدبخت شدن میخوان سیاستها عوض شه اما مسوولین که همه چیشون تامینه میگن نه بابا مردم داغون شدن بسته دیگه
با سلام به همه دوستان مطلبی که میگم رو وقت بزارین و روش فکر کنین
در کلاس های ابتدایی دانشکدمون، برای تبیین «متدولوژی شکنجه خاموش» اینجوری نوشته که:

بعد از جنگ آمریکا با کره، ژنرال ویلیام مایر که بعدها به سمت روانکاو ارشد ارتش آمریکا منصوب شد، یکی از پیچیده ترین موارد تاریخ جنگ در جهان را مورد مطالعه قرار میداد:

حدود 1000 نفر از نظامیان آمریکایی در کره، در اردوگاهی زندانی شده بودند که از همه استانداردهای بین المللی برخوردار بود. این زندان همه امکاناتی که باید یک زندان طبق قوانین بین المللی برای رفاه زندانیان داشته باشد را دارا بود.

این زندان با تعریف متعارف تقریباً محصور نبود و حتی امکان فرار نیز تا حدی وجود داشت. آب و غذا و امکانات به وفور یافت میشد. در آن از هیچیک از تکنیکهای متداول شکنجه استفاده نمیشد، اما ...

اما بیشترین آمار مرگ زندانیان در این اردوگاه گزارش شده بود. عجیب اینکه زندانیان به مرگ طبیعی میمردند. با این که حتی امکانات فرار وجود داشت اما زندانیان فرار نمیکردند ! بسیاری از آنها شب میخوابیدند و صبح دیگر بیدار نمیشدند.

آنهایی که مانده بودند احترام درجات نظامی را میان خودشان و نسبت به هموطنان خودشان که مافوق آنها بودند رعایت نمیکردند، و در عوض عموماً با زندانبانان خود طرح دوستی میریختند.


دلیل این رویداد، سالها مورد مطالعه قرار گرفت و ویلیام مایر نتیجه تحقیقات خود را به این شرح ارائه کرد:

در این اردوگاه، فقط نامه هایی که حاوی خبرهای بد بود را به دست زندانیان میرساندند و نامه های مثبت و امیدبخش تحویل نمیشد.
هر روز از زندانیان میخواستند در مقابل جمع، خاطره یکی از مواردی که به دوستان خودخیانت کرده اند، یا میتوانستند خدمتی بکنند و نکردند را تعریف کنند.

هر کس که جاسوسی سایر زندانیان را میکرد، سیگار جایزه میگرفت.

اما کسی که در موردش جاسوسی شده بود و معلوم شده بود خلافی کرده هیچ نوع تنبیهی نمیشد.

در این شرایط همه به جاسوسی برای دریافت جایزه (که خطری هم برای دوستانشان نداشت) عادت کرده بودند.

تحقیقات نشان داد که این سه تکنیک در کنار هم، سربازان را به نقطه مرگ رسانده است، چرا که:

1. با دریافت خبرهای منتخب (فقط منفی) امید از بین میرفت.

2.با جاسوسی، عزت نفس زندانیان تخریب میشد و خود را انسانی پست می یافتند.

3.با تعریف خیانتها، اعتبار آنها نزد همگروهی ها از بین میرفت.

و این هر سه برای پایان یافتن انگیزه زندگی، و مرگ های خاموش کافی بود.

این سبک شکنجه، «شکنجه خاموش» نامیده میشود.

نتيجه این حرفا اینه که اگر این روزها مخصوصا در فضای مجازی فقط خبرهای بد میشنويم، اگر هیچکدام به فکر عزت نفس مان نيستيم و اگر همگي در فکر زدن پنبه همدیگر هستيم، به سندرم «شکنجه خاموش» مبتلا شده ايم.

این روزها همه خبرهای بد را فقط به گوشمان میرسانند و ما هم استقبال میکنیم . اغلب کانال ها و سایت های ضد انقلاب، این خبرهای بد را به پای ناکارامدی کل نظام مینویسن و اصلا ابایی از اشاعه دروغ و یاس در جامعه ندارند. و از اون بدتر، استقبال و دامن زدن مردم به اون خبرهای بد هست! خبرهایی نظیر:

دلار گران شده ...

فلانی و فلانی رفتند دادگاه یا قراره زندانی بشن ...

طلا گران شده ...

کار نیست ...

مردم دارند معتاد و دودی میشن ...

مدرسه ای آتش گرفت ...

دانش آموزان راهیان نور در جاده کشته شدند...

زورگیری در ملاءعام...

و هزاران خبر بدی که اونا با اهداف مشخصشون، و ما هم مثلا به بهانه اطلاع از زیر و بم جامعه، میخونیم و میشنویم و فوروارد میکنیم و از نقلش هم اصلا احساس بدی نداریم هیچ! بلکه احساس تکلیف میکنیم که به گوش همه برسونیم!

این روزها هیچ کس به فکر عزت نفس ما نیست!

فقط قراره زور بزنیم و مدام تکرار کنیم که:

ما ایرانیها دزدیم ...!

ما ایرانیها همه کارهایمان اشتباه است ...!

ما ایرانیها هیچی نیستیم ...!

ما ایرانی ها از زیر کار درمیرویم...!

ما هیچ پیشرفتی نکردیم...!

ما ایرانیها هیچ هنری نداریم!

ما ایرانیها آدمِ حسابی نداریم!

ما ایرانیها هر عیبی که یک انسان میتواند داشته باشد داریم...!

توی همین محیطای مجازی چقدر بادلیل و بی دلیل به خودمان بد میگوییم و لذت میبریم.

به خودمان فحش میدهیم و کیف می کنیم و میخندیم.

اقوام مختلف و دختران و صغیر و کبیر ایرانی را مسخره می کنیم و همه با هم کل ایران را ...!

بزرگان علمی٬ هنری٬ ادبی و دینی کشور خودمان را وسیله خنده و تفریح کرده ایم و هیچکس هم نباید فکر کند اینها «نقشه» است.
این همان جنگ نرم است.

این روزها همه در فکر زیرآب زدن بقیه هستند.

این روزها همه احساس می کنند در زندانی بدون دیوار دوران بی پایان محکومیت خود را می گذرانند.

این روزها همه شبیه زندانیان جنگ آمریکا و کره منتظر مرگ خاموش هستند.

ساده ترین نتیجه ای که میشه گرفت اینه که باید از خواندن و شنیدن اخبار منفی علی الخصوص در فضای مجازی‌‌ فاصله بگیریم و تا میتوانیم به خود و اطرافیانمان امید بدهیم، (((احترام))) بگذاریم و در هرشرایطی روش شاد زندگی کردن را بیاموزیم. لطفا دقت کنید! این شاد زیستن و مدام آیه یاس نخواندن، به معنی گول زدن خودمون و ندیدن مشکلات و عدم برنامه ریزی برای رفع آنها نیست!
اخبار منفی !!
از بین بردن عزت نفس!!
و در اخر نا امیدی مطلق1!!
در نتیجه سقوط و جنگ داخلی!!!
سربازان این جنگ خود مردم!!!
نمیدونم این رسانه ها چقدر گرفتن تا مملکت رو نابود کنن ولی هرچقدر هم گرفته باشن ارزششو نداره!! حال امروز مملکت با قبل آنچنان فرق نکرده ولی اینقدر خبر منفی و نا امید کننده داره تیتر میشه که همه مردم دارن عصبانی میشن و نسبت به هم رحم ندارن
یه نفر تو زمستون درجه بخاری خونه اش رو زیاد کرد دید خونه اش گرم شده کولر گازی خونه اش رو روشن کرد بعد دید خونه اش سرد شده درجه بخاریشو بیشتر کرد و همینطوری ادامه داد تا دید دیگه بخاری و کولرش تا ته زیادند و بیشتر جا ندارن داشت به این فکر میکرد که بره یه کولر و یا یه بخاریه دیگه بخره که یکی بهش گفت : دانشمند بجای این کارا همون اول درجه بخاریتو کم میکردی هم خونت گرم نمیشد هم این همه هزینه نمیکردی.
حالا حکایت ماست قیمتها میره بالا ارزش پول میاد پایین، حقوق کارگرها و کارمندها و ...هم میبرن بالا بعد افزایش نقدینگی پیش میاد و کمک میکنه به تورم بیشتر و دوباره افزیش حقوق هاو ....
آقا ارزش پول رو حفظ کن حقوق رو هم افزایش نده الان هم بجای افزایش حقوق ها یه کاری کنید قیمتها بیاد پایین
اون موقع که شعار مرگ بر این و اونو را سر میدادید می بایست فکر چنین روزهایی رو می کردید که نکردید.
الان دیگه دیر شده ....
سایت تابناک از انتشار نظرات حاوی توهین و افترا و نوشته شده با حروف لاتین (فینگیلیش) معذور است.
پیام من حاوی هیچکدوم از اینها نبود. چرا چاپ نمیکنید ؟ چرا از انتقاد واهمه دارید؟ واقعا متاسفم.....
امام حسین (ع): «الناسُ عبیدُ الدنیا و الدین لعق علی السنتهم یحوطونه مادرَّت معایشُهم فاذا مُحَّصوا بالبلاء قَلَّ الدَیّانون»
«مردم بندۀ دنیایند و دین بر زبانشان می‌چرخد و تا وقتی زندگی‌هاشان بر محور دین بگردد، در پی آنند، امّا وقتی به وسیلۀ «بلا» آزموده شوند، دینداران اندک می‌شوند.» بله عزیزانم کسانی که به مردم مرتب دروغ میگویند وبسیاری از مردم را لامذهب وبد بین به دین کرده اند به مردم دستور خوردن اشکنه میدهند و لی وقتی از خانه بیرون میزنند 20 متر قبل از رسیدن به خودرو محافظینش درب اتومبیل را باز میکنند وهیچ از دل پدران ومادرانی که نیمی از فرزندانشان معتاد وبقیه بیکار ومجرد مانده اند خبرندارند اینها دختران مجرد مانده وعاصی را بدلیل عدم رعایت حجاب میگیرند و از پدر مستاجرش تقاضای وثیقه میکنند.... دستکش بنایی را جفتی چهارهزارتومان میخریدم امروز 8 هزار تومان خریدم ما از کدام اسلام دفاع میکنیم ودنبال صدورکدام انقلاب هستیم
از قبل سوءمیریت اسفناک مدیران و مسولین و مجلس قبلی و فعلی مملکت است که وضع مملکت فاجعه بار شده است قیمتها بسیار زیاد شده و از اول سال تا حالا اگر حساب کنید حدود 30 تا 50 درصد افزایش قیمت داریم و ان وقت ان میگویند تورم زیر 10 درصد است و حقوق کارکنان دولت را فقط 9درصد زیاد کرده اند و در حالی که خودشان دریافتیهای نجومی و کلانی دارند
نفرین ........
خدايا اول مهر نزديكه ما كارگرا براي هزينه مدرسه بچه هامون چه كنيم آخه كسي نيست به داد ما كارگرا برسه آه آه آه.....
هر روز در حال فتح قله هستیم و به طور شبانه روزی هم در حال فتح قله های رفیع تورم و گرانی و کاهش قدرت خرید هستیم
دست همه مسؤلین خدمتگزار درد نکنه
هم دنیامان آباد شد هم آخرتمان آباد شد
رفراندوم در مورد بسیاری از مسایل که جزیی از قانون اساسی و حق مردم است راه چاره و اعتماد مردم.
فدات شم شما یه دونه از اون خبرای خوبی که سراغ داری رو برای ما هم باز گو کن....
وضعیت آنقدر بحرانی شده که کارگران افغانی دارند ایران را ترک میکنند ؟ آسیب دیدگان از این اوضاع اقتصادی تنها اقشار کارگر ،و کارمند ،و بازنشسته هستند ،که بدترین آن قشر سالمند بازنشسته میباشد که نه توان کارکردن دارد ،ونه روی گدایی ،تا جایی که این افراد پیر و ناتوان دیگر حتی در خانوادهٔ خود مورد بی حرمتی قرار میگیرند ،وقتی میخواهند چیزی بگویند ،بلافاصله میگویند ،از دوران فردین بازیهایت نمخواهید چیزی بگویی ، اگر عرضه داشتی آنگونه کار میکردی که اکنون محتاج نباشی ؟ آنهمه پول ،و امکانات ،و بی حساب ،و کتاب ،تو عرضهٔ بدست آوردن نداشتی ؟ بگونه ای که ،حلال ،و حرام اکنون از میان رفته را زرنگی محسوب میکنند ،و کارمندی که در سی سال دوران خدمت ،تا پیش از سال ۸۸ دزدی ،و رشوهخواری ،و رانت کاری ،و ویژهخواری نکرده را بی عرضه بیان میکنند ؟ شرمندگی این موی سپیدان پیشکسوت ننگی است برای مسولین حکومتی ؟،،،
طاقت مردم دیگه تموم شده . یعنی این ها نمیدونند که با یک و دویست میلیون حقوق دریافتی نمیشه زندگی کرد ؟ این حقوق حتی پول کیف و کفش و کتاب و دفتر مدرسه ی بچه هامونم نمیشه دیگه چه برسه به اجاره خونه و سی روز خرج و مخارج زندگی . تا دیر نشده کاری بکنید....
سفره خانوارهای کارگری کوچکتر شد نه؛ کوچکترش می کنند صحیح است
سفره کارگران کوچیکتر نشده بلکه کلا ازبین رفته.تواین شرایط خیلی اززندگیها ازبین خواهدرفت.
عمده ورودی ارز مملکت دست دولت است
چه کسی سیاه بازی گرانی ارز را به جز دولت استارت زد؟
بیشترین سود را دولت کرد و جیبش را پر کرد
و مردم را با گرانی و تورم بدبخت کرد....
سلام قشنگ بدبخت شدیم.مقصر خودمونیم که نمیتوانیم از حق خودمون دفاع کنیم .
خسته شدم از زندگی کردن با دو تا بچه .نمیتونم شکمشون رو سیر کنم یه گریه نمیکنم و بس .شوهرم کارگر .خیلی تو فشاریم .به خدا تو این چند وقته پیر شدم .هیچ کس صدای ما رو نمیشنوه
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان