بازدید 4024

بارورسازي ابرها صرفا جنبه تبليغاتي دارد

کد خبر: ۸۲۵۴۵۶
تاریخ انتشار: ۲۴ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۲ 15 August 2018

عيسي كلانتري، رييس سازمان حفاظت محيط زيست با تاكيد بر اينكه بارورسازي ابرها هيچ تاثيري بر افزايش بارش‌هاي كشور ندارد، در گفت‌و گويي تلويزيوني گفت: «رييس سازمان هواشناسي كشور بارها در مورد عدم تاثير بارورسازي ابرها بر افزايش بارش‌هاي كشور سخن گفته است. همچنين بر اساس اطلاعات اين سازمان و گزارش‌هاي ثبت شده در ايستگاه دايمي شيركوه يزد براي سنجش ميزان بارش، بارورسازي ابرها هيچ تاثيري در بارش‌هاي اين منطقه نداشته است. بارورسازي ابرها صرفا جنبه تبليغاتي و رواني دارد. سازمان هواشناسي به عنوان مرجع اين موضوع بارها اعلام كرده كه تاثير مثبتي در وضعيت بارشي كشور ندارد.»

به گزارش روزنامه اعتماد، او همچنين در مورد سرنوشت لايحه حفاظت از محيط‌بانان توضيح داد: «اين لايحه در كميسيون قضايي مجلس شوراي اسلامي به تصويب رسيده است و احتمالا طي يكي دو ماه آينده براي بررسي به صحن علني مجلس مي‌رسد. خوشبختانه نمايندگان ديد مثبتي نسبت به اين لايحه دارند و مدتي پيش در ديداري كه با علي لاريجاني - رييس مجلس- داشتم از او قول گرفتم كه از اين لايحه حمايت كنند.»

به گفته كلانتري با مصوب شدن لايحه حمايت از محيط‌بانان، آنان مشابه ساير گروه‌هاي نظامي تلفي مي‌شوند و به عنوان ضابطان قضايي از امكانات و شرايط ساير گروه‌هاي نظامي برخوردار خواهند شد.

رييس سازمان حفاظت محيط زيست با اشاره به اينكه آتش‌سوزي در قسمت عراقي هورالعظيم و در مرز ايران صورت گرفته است، ادامه داد: «دولت عراق حتما بايد با ما براي مهار آتش هورالعظيم همكاري كند. اين در حالي است كه بار اول براي اطفاي حريق ۱۲ روز طول كشيد تا دولت عراق اجازه مهار آتش توسط ايران و ورود آبپاش‌ها را بدهد. بار دوم نيز اخذ اين مجوز ۷ روز طول كشيد. اين در حالي است كه اگر اين اتفاق در ايران صورت گرفته بود مجوزهاي لازم براي اطفاء در كمتر از يك ساعت صادر مي‌شد.»

كلانتري با اشاره به اينكه در خوزستان آتش‌سوزي زباله هم وجود دارد، گفت: «متاسفانه مشابه اين اتفاق در جنوب تهران هم مشاهده مي‌شود. عده‌اي فرصت‌طلب با آتش زدن زباله به ويژه لاستيك‌ها باعث آلودگي هوا مي‌شوند كه از نيروي انتظامي تقاضا كرده‌ايم كه اين افراد را دستگير و به محاكم قضايي معرفي كنند.»

وي در پاسخ به پرسشي ديگر در مورد احياي تالاب‌ هامون اظهار كرد: آب سيستان و بلوچستان به ورودي آب از سمت افغانستان وابستگي شديدي دارد. طي ۳۰ سال گذشته متوسط ورود آب از سمت افغانستان به سيستان و بلوچستان ۱.۶ ميليارد متر مكعب بوده، اين در حالي است كه امسال اين ميزان به كمتر از شش ميليون متر مكعب رسيده است.رييس سازمان حفاظت محيط زيست در مورد گرد و غبارهاي استان سيستان و بلوچستان با بيان اينكه زندگي در اين منطقه واقعا سخت است، گفت: مهار كانون‌هاي گرد و غبار سيستان و بلوچستان موضوعي است كه دولت بايد در مورد آن تصميم‌گيري كند. دولت بايد مشخص كند كه آيا مهار گرد و غبار در اولويت است يا حفظ كشاورزي؟ وي تاكيد كرد: بخشي از گرد و غبار سيستان و بلوچستان منشأ داخلي دارد و براي مهار آن نياز به آب داريم اما آب اين استان كافي نيست. در شرايط كنوني ۴۶ هزار هكتار از اراضي سيستان و بلوچستان براي زراعت، لوله كشي شده است. از سوي ديگر ۲۰۰ هزار هكتار شن‌زار وجود دارد كه بايد اقدامات لازم جهت تثبيت گرد و غبار در اين كانون‌ها انجام شود بنابراين دولت بايد اولويت سيستان و بلوچستان را مشخص كند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار