بازدید 33889
بررسی چرایی راه اندازی کمپین «#فرزندت_کجاست؟»؛

مسئولی که فرزند و خانواده‌اش خارج کشور هستند، چطور می‌خواهد برای «ایران» کار کند؟!

در حقیقت این پویش به نوعی مسئول بودن یک نفر در کشور و مهاجرت خانواده و فرزندان او و یا زندگی آنان در خارج از کشور را امری کاملا اشتباه می داند و جمع کردن این مسأله که آیا چنین فردی می تواند دلسوز مردم و جامعه باشد، اما خانواده اش در همین کشور و جامعه زندگی نکند را امری بعید می خواند...
کد خبر: ۸۲۵۰۴۵
تاریخ انتشار: ۲۲ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۱۰ 13 August 2018

چند روزی است، کمپینی در فضای مجازی با نام «#فرزندت_کجاست؟» به راه افتاده که به مسأله و موضوع خروج فرزندان مقامات و مسئولان عالی رتبه کشور در بخش های پرداخته است. در حقیقت این پویش به نوعی مسئول بودن یک نفر در کشور و مهاجرت خانواده و فرزندان او و یا زندگی آنان در خارج از کشور را امری کاملا اشتباه می داند و جمع کردن این مسأله که آیا چنین فردی می تواند دلسوز مردم و جامعه باشد، اما خانواده اش در همین کشور و جامعه زندگی نکند را امری بعید می خواند.

به گزارش «تابناک»؛ با حادث شدن مشکلات اقتصادی و به دنبال آن، معیشتی و با گسترش شبکه های اجتماعی مردم به مراتب بسیار بیشتر از گذشته می توانند در جریان اخبار و اطلاعات مربوط به زندگی مقامات کشور بپردازند و از آن آگاهی پیدا کنند. در چنین شرایطی، جامعه سه موضوع را به شدت مطالبه می کند؛ نخست مقابله با ایجاد هرگونه رانت برای افراد خاص و مسئولانی که با اطلاعات درجه کشور دسترسی دارند؛ دوم بهبود فضا، رفع مشکلات و لزوم برخورد جدی با مفاسد و رانت خواران و رانت جویان و سوم رسیدگی به وضعیت زندگی مسئولان و خانواده های آنان، چون تا وقتی یک مسئول و خانواده اش، درد جامعه را درک و لمس نکند، نمی تواند برای رفع آن تلاش کرده و نسخه شفابخشی برای آن بپیچد!

از همین روست که مسأله نحوه و سبک زندگی مسئولان و فرزندان آنان که در چند مورد اخیرا بحث برانگیز شده، به یکی از مباحث جدی در شبکه های اجتماعی بدل گشته است. لذا در کمپین مورد اشاره به سبک زندگی و کجا زندگی کردن خانواده و فرزندان مسئولان کشور که در برخی محافل حرف و حدیث هایی درباره بعضی از آنان مطرح می شود و همچنین به مسأله شغل و سبک زندگی آن‌ها توجه شده است و شاید در برخی شبکه های اجتماعی شاهد ایجاد پویشی مردمی با عنوان (#فرزندت_کجاست؟) باشید.

در این پویش از مسئولان پرسیده شده که جناب آقای رئیس، وزیر، مدیر، وکیل و مسئول و امثال آن، شما هم بگو «#فرزندت_کجاست؟».

همچنین در این پویش سعی شده تا مسئولان به این سؤال که فرزندان شما چه مقدار مانند دیگر فرزندان این کشور درد و دغدغه دیگر جوانان و خانواده‌های وطن را درک کرده‌اند و سهم آن‌ها از گرانی، تحریم، شرایط بد اقتصادی خانوار‌ها و تبعیض‌ها به خانواده‌های ایرانی چقدر است، پاسخ دهند.

محمدجواد ظریف، وزیر امور خارجه که برخی اعضای کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس در خصوص فرزندان او چندین بار شبهاتی ایجاد کرده بودند با پیوستن به کمپین فرزندت کجاست، شغل، تحصیلات و محل سکونت فرزندان خود را منتشر کرد. وی در این باره نوشت: «پسرم لیسانس برق و فوق لیسانس مدیریت بازار دارد و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و استخدام هیچ جایی نیست و در حوزه مدیریت بازار، کار مشاوره‌ای انجام می‌دهد. دخترم طراح داخلی است و با همسر و دخترش در تهران زندگی می‌کنند و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و برخی اوقات طراحی داخلی برای دوستان و اقوام انجام می‌دهد.

دامادم فوق لیسانس مدیریت دارد و مدیر یک شرکت خصوصی است. عروسم دکترای نانوتکنولوژی دارد و بیشتر به تربیت فرزندش مشغول است و پاره وقت در دانشگاه فعالیت دارد.

خدا را شاکرم که فرزندانم به دنبال خاتمه مأموریت من در سازمان ملل متحد، تحصیلاتشان را فورا به اتمام رسانده و بیش از شش سال است که، به ایران بازگشته‌اند و همراه خانواده هایشان در تهران ساکن و مشغول به کار هستند.»

همچنین «سیدعباس صالحی» وزیر فرهنگ و ارشاد اسلامی با پیوستن به این کمپین درزیر حساب توییتری خود نوشت: «دو پسر و یک دختر دارم؛ پسر اول فوق لیسانس دانشگاه تهران است. در تهران زندگی می‌کند. شغل ثابت ندارد. با برخی از مؤسسات در حوزه‌های پژوهشی به صورت پروژه‌ای همکاری می‌کند. پسر دوم خرداد امسال کارشناسی‌اش را از دانشگاه اصفهان گرفته است. دخترم کلاس چهارم را در دبستان دولتی گذرانده است».

«حسام‌الدین آشنا» مشاور رئیس جمهور نیز با انتشار توئیتی در این باره توضیح داد. او نوشت: «دو پسر دارم؛ اولی مهندسی عمران شریف و ارشد حمل و نقل امیرکبیر. هر دو بدون سهمیه؛ عقد کرده و به دنبال ادامه تحصیل است. دومی کلاس یازدهم ریاضی است.»

«مسعود پزشکیان» که هفته گذشته در مجلس شورای اسلامی توسط یکی از نمایندگان متهم به رانت خواری شده بود، در صفحه مجازی خود نوشت: «من چهار فرزند داشتم که یکی از آن‌ها فوت کرده است و سه فرزند دیگر دارم. همچنین سه نوه دارم که به زودی چهار نوه می‌شوند. یکی از فرزندانم مدرک PHD فیزیک خود را با معدل بالای هفده از دانشگاه شریف اخذ کرده و اکنون عضو هیأت علمی دانشگاه سهند است. یکی دیگر از فرزندانم در حال گذراندن پایان‌نامه در مقطع PHD در رشته برق کنترل است که بورسیه خارج بود، ولی اکنون در ایران است. دخترم نیز مدرک کارشناسی ارشد شیمی خود را از دانشگاه شریف اخذ کرده و کارمند جم است که این همه داد و بیداد کردند؟! دخترم حدود شش سال پیش کارمند جم شده و حدود چهارمیلیون تومان حقوق دریافت می‌کند. ایشان نه رئیس است و نه عضو هیأت مدیره، آیا این شغل دختر من خارج از عرف است؟»

در میان اصولگرایان روز گذشته جواد کریمی قدوسی، عضو کمیسیون امنیت ملی مجلس شورای اسلامی توضیح داد که ۷ فرزند دارد. ۳ فرزند پسر و ۴ دختر، ۲ تا از پسر‌ها طلبه و در حال حاضر ساکن قم هستند و یکی از آن‌ها نیز مشغول خدمت در سپاه است. ۲ تا از دختر‌ها هم ساکن قم و در حوزه علمیه مشغول هستند یکی از دختر‌ها هم در تهران مشغول تهیه رساله دکتری خود در رشته فلسفه اسلامی است یکی دیگر از دختر‌ها هم خانه‌دار و ساکن مشهد است. داماد‌ها طلبه و عروس‌ها هم همین طور و همگی در قم، مشهد و تهران ساکن هستند. هیچ کدام از آن‌ها شغل دولتی ندارند.

سید امیرحسین قاضی زاده هاشمی عضو هیأت رئیسه مجلس شورای اسلامی هم به کمپین "فرزندت کجاست؟" پیوست. او در رابطه با فرزندانش گفت، دو فرزند دارد؛ یک دختر که دبیرستانی است و یک پسر که دبستانی است. او افزود: «دخترم کلاس دهم را تمام کرده و وارد کلاس یازدهم می‌شود. پسرم هم کلاس پنجم را تمام کرده و وارد کلاس ششم می‌شود. هر دو هم تهران هستند. هر دو خانه خودمان هستند و هنوز جایی نرفتند. هنوز الحمدالله بچه‌هایمان به سنی نرسیده‌اند که ما را گرفتار کنند.»

حجت الاسلام «محمد علی ابطحی» فعال سیاسی اصلاح طلب و عضو مجمع روحانیون مبارز هم با انتشار عکسی از خود و دخترهایش اعلام کرد: «من سه دختر دارم که همه در تهران هستند. فائزه لیسانس مردم‌شناسی از دانشگاه تهران، خانه‌دار و پاره وقت معلم دبستان فاطمه لیسانس بازرگانی دانشگاه علامه طباطبایی، خانه‌دار و هفته‌ای دو روز دور کاری در بخش پشتیبانی شرکت خصوصی استارت آپی فریده دانشجوی سال سوم هنر در دانشگاه تهران.»

پویش «#فرزندت_کجاست؟» در فضای مجازی و شبکه‌های اجتماعی همچنان فعال است و از مسئولان می‌خواهد تا در جهت آرام‌سازی جو حاکم بر جامعه مسئولان در این حوزه شفا‌ف‌سازی کنند. این کمپین در اولین گام خود این سؤال را از چهره‌هایی چون حسن روحانی، جواد آذری جهرمی، سید عباس صالحی، اسحاق جهانگیری، شهیندخت مولاوردی، حسام‌الدین آشنا، محمدجواد ظریف، محمود صادقی، پروانه مافی، محمدرضا عارف و محسن هاشمی رفسنجانی پرسیده بود؛ هر چند در گام‌های بعدی اسامی چون سعید جلیلی یا محمود احمدی‌نژاد را هم به فهرست خود افزود.

هرچند تعداد کمی از مسئولان کشور به ویژه مسئولان اقتصادی و آنهایی که درباره زندگی خود، فرزندان و اطرافیانشان حرف و حدیث هایی زیادی وجود دارد، به این کمپین پیوسته اند و انتظار می رود که چنین افرادی هم به خوداظهاری در این رابطه بپردازند، از آنجایی که قانون شفافیت اطلاعات فردی و همچنین مالکیتی در کشور ما تصویب نشده و در آنجاهایی هم که قانونی وجود دارد، برخی برای جلوگیری از اجرای آنها تلاش و اعمال نفوذ می کنند، خیلی بعید است با چنین کمپین هایی در شبکه های اجتماعی بتوان به مقابله با رانت و یا سوء استفاده برخی افراد از شرایط موجود پرداخت.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۹
در انتظار بررسی: ۱۳۷
انتشار یافته: ۵۰
بچه هاشو میفرسته خارج که جلو دست و پاش نباشن
پاسخ ها
ناشناس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
آب و هوای اینجا برای پوستشون ضرر داره بدبخت ما جوانی زندگیم تو استرس و نداری گذشت
خارج میفرستن که مبادا به فساد ادارات ایران آلوده بشن
به این میگن تبعید به بهشت
این فرزندان خارجی ها رو هم خراب نکنن صلوااااااااااااااااااااات
بهش میگن مسئول ولی فقط در قبال آینده فرزندان و خانواده خودش مسئول
نمونه اش ثابت شده ، آقای خاوری ، آقای سیف ، و ظاهرا اکثریت مسئولین در حال حاظر خارج نشین هستن و اصلن هم نگران مخارج سنگین در خارج هم نیستن چونکه با یک اختلاص خرج یک عمر کلیه خانواده تامین میشه.
در اصل بهمین خاطر هم است که کارها بجای پیش رفت پس میره چونکه حواصشون بکار نیست نگران خانوداهاشون در آنور آب هستن.
چرا بهشون میگید مسئول؟
بگید همه کاره ملت
همشون ایرانن دارن یا معلمن یا کارگر ساده
عجیب است که برخی از مسوولان این نظام را مقدس میدانند و دائما از آزادیهای اجتماعی و فرهنگ غرب انتقاد میکنند و همیشه از پیاده سازی احکام شرعی درکشور ابراز خشنودی میکنند و رزیم سابق را به خاطر ترویج سبک زندگی و فرهنگ غربی، شماتت میکنند. اما خودشان فرزندانشان را برای زندگی به غرب فرستاده اند.
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۱:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
یک عده ای با تظاهر در دستگاهای مملکت نفوذ کرده اند و مسلما اینجا ماندنی نیستند و برایشان هم اهمیت ندارد که چه بسر هموطنانشان ویا مملکتشان خواهد آمد ،مهم آنست که پول داشته باشند و ثروتمند باشند حال کجای دنیا .؟!
خیلی عالی بود تابناک. تحلیل درستی هست که فردی با فرزندان خارج نشین دلسوز داخل نمیشه
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
انسان آزاد است که محل زندگی خود را انتخاب کند ولی آزاد نیست که که بر کول دیگران و همنوعانش سوار شود واز جیب دیگران در تجمل زندگی کند.

در هر حال کسی این بیانات یکطرفه وبدون مدرک را قبول نخواهد کرد.
بعضی ها توی ایران زندگی می کنند ولی جوری این مملکت رو دارن شخم میزنن که آرزو میکنم کاش برن و هیچوقت پاشون به این کشور باز نشه
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
هدفشان هم همینه.
دروغ میگن
هر بلایی سر مناطق دور از مرکز بیاد وبه ان توجه نشود در اخر نه تنها تهران بلکه ملت را گرفتار خواهد کرد.اگر همان اول جلوی استاندارها،فرماندارها، و مدیرکل های پروازی را میگرفتند به این مرحله که وکیل وزرا فرزندانشان خارج نشینند نمی رسیدیم.همینطور در مورد اب،گرد و غبارو...
فعلاً اصل کاریها سکوت اختیار کرده اند
ای بابا دلتون خوشه؟
ماه پشت ابر نمی ماند و مردم خودشان یکایک از خانواده و اقازاده های مقیم خارج و داخل به نحوی اطلاع دارند و به کمک اینتر نت اخبارسان را به اشتراک میزارند و دیگر گول اینها را نمی خورند .
پاسخ ها
ناشناس
| United States of America |
۲۱:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
اون خورشید بود
دولتی که اینقدر بی تدبیر است قطعا در برابر تحریمها هیچ موفقیتی نخوتهد داشت و مردم تاوان آن را خواهند داد نه مسئولین.
همه مسئولین در بهترین منازل مسکونی، بهترین نقاط تهران با امکانات دولتی و موجودی حسابهای نجومی زندگی می کنند و خانواده و فرزندانشان در خارج از کشور زندگی می کنند حالا از مردم مظام غرق در گرانی می خواهند دربرابر تحریمها مقاومت کنند.
با این شرایط فقط مردم بایست در مورد مذاکرات تصمیم بگیرند نه مسئولین بی غم!!!
به آن دسته ازبزرگان ومسیولین محترم نظام که فرزندانشان درخارج ازکشورمشغول به تحصیل و اشتغال و زندگی هستند؛عرض می نمایم:شرایط زندگی وتحصیل درکشوربه گونه ای است که فرزندانتان عطایش رابه لقایش بخشیده اند.پس شرایط اجتماعی واقتصادی مناسب زندگی جوانان نیست چارکه اگربودفرزندانتان درهمین کشورمی ماندند.پس خواهشا به جان همان بچه های خارج نشینتان افکارواپسگرایانه تان رااندکی باشرایط امروزدنیا همسنگ کرده تاجوانان این کشوربه خارج فرارنکنند.
اینا دور کاری میکنند. یعنی در ایران تا میتونن پول به جیب میزنن و بعد که کیسه رو خوب پر کردن فلنگ رو میبندن
مخارج این آقا زاده ها که اراده هستى بر ژن خوب بودن آنان است بر حسب دلار چقدر در ماه برآورد مى شود؟
و والدین محترمشان که عمرى با تقوا و ترس از خدابه مستضعفین خدمت کرده اند، این هزینه‌ ها را از چه منابعى تامین مى کنند ؟
از این بزرگواران ، بخاطر داشتن ژن خوب ،التماس دعا داریم ،بلکه جنس ما هم کیمیا شود
بنده سه فرزند دارم ، پسر بزرگم فوق لیسانس برنامه ریزی دارد و در شرکتی با حقوق 2 میلیون تومان استخدام شده . دخترم فوق لیسانس جنین شناسی دارد و فعلا سر کار است! پسر کوچکم دانشجوی رشته آی. تی. دانشگاه آزاد است که مرخصی تحصیلی گرفته تا اگر کنکور قبول شد تغییر رشته دهد. همسرم خرمشهری است و 11 دهانه مغاره مبلمان پدرش در خرمشهر نابود و سرمایه آن مرحوم به یغما رفته . خوشبختانه بچه های ما اهل نماز و روزه و تقوی هستند اما بدلیل مشکلات مالی تشکیل خانواده نداده اند . اگر حاج حسن شاه کلید را پیدا کند و دستور به انبوه سازی مسکن با شرایط مناسب دهد شاید گره کار همه جوانان مجرد به سرانگشت تدبیر ایشان باز شود
پاسخ ها
مهدی
| Germany |
۲۱:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۲۲
این تدبیر شماست و بد هم نیست برای تولید کار در مملکت.
این همه دکترای برق داریم جناب پزشکیان!! دست راست بچه ات رو سر همین ها بلکه اینا هم هیات علمی شدن و بورس خارج شدن و... البته خدایی در حق اتون اجحاف شده!!
فرزندت در آمریکا ،خودت تبعه کانادا و بعد پیشاپیش مردم شعار مرگ بر آمریکا خواهی گفت یعنی مردم باور کنند اگر راست می گویی چرا دلارهای مردم ایران را همراه فرزندت فرستاده ای آمریکا خب بزار همینجا باشن دلارها تا اقتصاد اینجا شکوفا بشه چرا داری به اقتصاد آمریکا خدمت میکنی
مسئولی که فرزندانش خارج کشور هستند تمام هم وغمش چسبیدن به صندلی ریاست و پول درآوردن جهت تبدیل به دلار و فرستادن به آنطرف جهت آقا زاده هاست
بسیار عالی، ولی خیلی وقته که دیگه مشت نمونه خروار نيست، خوب بود این مطلب را از اقایونی شروع میکردید که 4000 فرزند در حال تحصیا در انگلیس دارند و 2000 گرین کارت این رفتارهای شبیه به رفتار روباه منشی هستش، بله 99% مردم. فرزندانشان پیش انهاست، مشکل 1% خاص هستند نه در جنگ بودند، نه در سختی ها، هر وقت هم که بادی به رودشون میده سر از خارج برای مداوا درمیاورند؟
اسامی خطاکار را تیتر کنید، وگرنه یایتی در نظر بگیرید که همه برای پایان ماه اطلاعات خود را وارد کنند تا بتوانند یارانه و حقوق بگیرند و روی برادران مفتخور و افازاده ها های لایت کنید.
ضمنا کمپین دکتراتو از کجا و چطور و در حال چه مسولیتی گرفتی به مراتب در اولویت هست، چون فرزند که به سن بلوغ رسید دیگر اختیارش شرعا و عرفا دست خودش است در حالیکه بسیاری ادم هستند که نماینده مجلس بودند و در عین حال دکتر شدند؟ چطوری؟
خوبه تابناک که ادعای صداقت داره متولی این کمپین بشه و از حاج محسن شروع کنه! یا علی، بسم ا...
قدرت فضای مجازی رادستکم نگیرید .اگر درهمین فضا پیگیری شود همه مسئولین مجبور می‌شوند به این چالش بپیوندند. باورکنیداگراین رسانه ها زودتردرکشورماگسترش می یافت خیلی ازاین اختلاس ها هم پیش نمی آمد. چون در خانه شیشه ای کسی نمیتواندرفتارنامعقول داشته باشد.
این همه مردم رانصیحت میکنند بدون اینکه خود به ان عمل کننداینست که حرف های برخی از انها برای مردم ارزش ندارد
تابی جون دیگه اینقدر هم مستحق سر کار گذاشتن نیستیم که عامو.
باسلام حتی اونهائیکه خانواده شان درایران هستند برای این کشور کاری نمیکنند چون نمیتوانند ونمیدانند چه کنند همینطور الابختکی در انتخابات نامزد میشوند. اشتری برمرغزاری رفت رفت
احسنت بر تابناك به خاطر پخش نظرات مردم و ارتباط وسیع و نزدیک با مردم
حالا آن مسئولینی که فرزاندانشون داخل هستند چه گلی به سر ملت گذاشتند. سوراخ دعا رد گم کردید، مشکل ملت همینه که میخواهند مشکلات را ساده انگارانه به یک عامل ربط بدهند و خیال خودشان را راحت کنند!
اون مسئول خدمت میکنه منتها خدمت به پولهای کشور و میفرستن برای فرزندانشون
یا برقراری عدالت ، یا رفتن مسئولین پیش بچه هاشون در خارج از کشور
خیلی تعجب آوراست درحالیکه بعضی ازمسئولان خانواده هایشان درخارج ازکشوراست چگونه پست گرفته اند .درکشورما سختگیری درزمینه های مختلف درسطوح پایین بسیارزیاد است وهرچه به طبقات بالاتر هرم نزدیکترشویم سختگیری ها کمتر میشود که این نشان از زدوبند در رده های بالاست
یک جای خالی بگذارید برای مسئولی که فرزندانش در خارج تحصیل می کنند ومادر بچه ها برای راحتی وحفاظت بیشتر انها متحمل چند سال دوری از وطن می شوند البته ممکنه اندک باشند ولی غیر ممکن نیست .مواظب باشید ولی واقعا همه راسیاه نبینیم
.
از دکتر عیسی کلانتری هم بپرسید.
نه اینکه اونا که فرزنداشون ایرانن خیلی به فکر مردمند نمونه اش پدر ژن خوب
اشکال از وزارت اطلاعات است.
سلام.
اصولا اینکه آیا چنین کمپینها و شفافسازیهایی تاثیر خاصی دارد یا نه، جای تردید دارد.
اولا، کمپین، یک فعالیت اختیاری است.
ثانیا، اساسا هیچ رابطه منطقی ای بین خارج بودن یا نبودن اعضای خانواده یک فرد و مدیر خوب بودن یا نبودن آن فرد، وجود ندارد. خیلیها هستند خانواده اشون همینجا هستن اما اصلا مدیر خوبی نیستند.
سوم اینکه، درد مردم رو خود مدیر باید درک‌کرده باشد. مدیری رو تصور کنید که قبلا خودش کارگر یک کارخونه بوده و مشکلات آن را درک میکند. حال اگر فرزندش خارج نشین باشد و وضعش هم خوب باشد، سئوال این میشود الان باید آن‌مدیر را خوب بدونیم یا بد.
چهارم اینکه معمولا هنگام بررسی موفقیت یا عدم موفقیت یک مدیر، به نتایج مدیریت او توجه میشود؛ دیگر فرقی ندارد که خانواده اش کی هستند و کجا هستند.
من که استقبال میکنم
همشون برن دیگه برنگردن
فرزندان دلواپسان که فرزندانشان خارج نیستند هیچکدام و در حال خدمت به وطن در مناطق دور دستند
این موش و گربه بازی رو بگذارید کنار وقتی یک نفر را می خواهید استخدام کنید تا پدر جدش را کنکاش می کنید اما مسئولان بستگانشان خارج از کشور هستند و کسی جیک نمی زند خب این یعنی چی؟
اونایی که بچه هاشون خارج هست نطق نمی کشن. این چند تا هم محض دستگرمی یه چیزی گفتن که دل ملت شاد شه. شاد شدیم.
والا وقتی خانواده ،و اموالت در خارج کشور باشد ،خود در ایران مسئولیت داشته باشید،و سختی دوری ،و بهره بردن از اموال را نداشته باشی ،؟ اینگونه افراد عاشق خدمت هستند ؟ فکر نکنید اینها برای ،رانت ،واختلاس ،دوری از خانواده را تحمل میکنند ؟ اگر اینگونه فکر کنید ،مدیونی داره ،،،، فقط نخند ،،، گریه دارد ،،،؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار