بازدید 2536

هر خانوار ایرانی در یک سال چقدر کالای دست دوم می فروشد؟

از گذشته تا حدود سال 1390 همواره سمساری ها خریداران عمده، کالاهای دست دوم مردم بوده اند. سمسارها با خرید این کالاها و فروش آن ها به افراد دیگر امورات زندگی خود را می گذراندند. از سال 1391 به بعد شکل سمساری ها از حالت سنتی به مدرن تغییر یافت و سایت های اینترنتی جایگزین آن ها شد. شاید سهولت در خرید و فروش کالاهای دسته دوم باعث شد تا درآمد خانوارها از محل فروش این کالاها طی ده سال گذشته رشد یابد.
کد خبر: ۸۲۴۷۱۴
تاریخ انتشار: ۲۱ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 12 August 2018

هر خانوار ایرانی در یک سال چقدر کالای دست دوم می فروشد؟از گذشته تا حدود سال 1390 همواره سمساری ها خریداران عمده، کالاهای دست دوم مردم بوده اند. سمسارها با خرید این کالاها و فروش آن ها به افراد دیگر امورات زندگی خود را می گذراندند. از سال 1391 به بعد شکل سمساری ها از حالت سنتی به مدرن تغییر یافت و سایت های اینترنتی جایگزین آن ها شد. شاید سهولت در خرید و فروش کالاهای دسته دوم باعث شد تا درآمد خانوارها از محل فروش این کالاها طی ده سال گذشته رشد یابد.

به گزارش تابناک اقتصادی، گزارش های منتشر شده در طی ده سال گذشته نشان می دهد که همواره درآمد خانوارهای ایرانی روند رو به رشدی را داشته است، هر چند که رشد هزینه ها باعث شده است آن گونه که باید خانوارهای ایرانی نتوانند طعم شیرین این رشد درآمد و رفاه حاصل از آن را بچشند.

طبق گزارش های بانک مرکزی در حالی که کل درآمدهای ناخالص سالانه یک خانوار در سال 1387، حدود 11.3 میلیون تومان بوده است، این درآمدها در سال 1396 به 43.9 میلیون تومان رسیده است. یعنی در عرض ده سال درآمدهای سالانه یک خانوار شهری 288 درصد رشد داشته است.

بخشی از این درآمدهای خانوارها مربوط به درآمدهای حاصل از فروش کالاهای دست دوم می باشد که آمارها نشان می دهند در طی ده سال رشد چشمگیری داشته اند. همان گونه که از نمودار زیر مشخص است در حالی که درآمدهای حاصل از فروش کالاهای دسته دوم یک خانوار در سال 1387، حدود 422 هزار و 441 تومان بوده است این میزان در سال 1396 به یک میلیون و 90 هزار و 827 تومان رسیده است. یعنی در عرض ده سال درآمدهای حاصل از فروش کالاهای دسته دوم برای خانوارها، 158 درصد رشد کرده است.

البته سهم این نوع درآمدها از درآمدهای ناخالص سالانه خانوارها در طی ده سال کاهش یافته است. در سال 1387 سهم درآمدهای حاصل از فروش کالاهای دست دوم از کل درآمد ناخالص سالانه خانوارها 3.7 درصد بوده است که این سهم در سال 1396 به 2.5 درصد کاهش یافته است.

هر خانوار ایرانی در یک سال چقدر کالای دست دوم می فروشد؟

نکته جالب در نمودار رشد یک باره این نوع درآمدها در سال 1392 نسبت به سال 1391 می باشد. همان گونه که ملاحظه می شود در حالی که میزان درآمد خانوارها از محل فروش کالاهای دست دوم در سال 1391 حدود 683 هزار و 824 تومان بوده است این میزان در سال 1392 به 933 هزار و 625 تومان افزایش یافته است. اما دلیل افزایش یکباره این نوع درآمدها چیست؟

تا قبل از سال 1390 سمساری ها خریداران عمده کالاهای دست دوم مردم بودند که این نوع فروش سنتی کالاهای دست دوم و زمان بر بودن آن باعث می شد تا خیلی از مردم بی خیال فروش کالاهای دست دوم خود باشند. بعد از سال 1390، نفوذ اینترنت به خانه ها رشد چشمگیری یافت و متعاقب همین اتفاق استارت آپ هایی برای رفع نیازهای مردم شکل گرفتند. از جمله این استارت آپ ها، سایت های خرید و فروش کالاهای دست دوم از جمله دیوار و شیپور بود. سایت شیپور در مرداد سال 1391 و سایت دیوار در سال 1392 راه اندازی شد. راه اندازی این دو سایت، خرید و فروش کالاهای دست دوم را آسانتر از قبل نمود و به همین علت درآمد خانوارها از محل فروش کالاهای دست دوم رشد چشمگیری یافت.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل