بازدید 8321

چرا دستفروشان کارتخوان دارند اما پزشکان ندارند!؟

کد خبر: ۸۲۳۵۴۸
تاریخ انتشار: ۱۷ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۵ 08 August 2018

مدتی‌ است ویزیت‌های گرانقیمت و نجومی برخی پزشکان برای مردم سوال شده چرا که بسیار متفاوت با نرخ اعلام شده از سوی دولت است. در این گزارش به ابهامات این موضوع می‌پردازیم.

به گزارش مهر این روزها مطب‌های خصوصی پزشکان و کلینیک‌های درمانی بیشتر از هر زمان دیگری مشتری دارند. پزشکانی که برای رونق مطب‌های خود دست به هر کاری می‌زنند؛ از تبلیغات در فضای مجازی و ورود به برنامه‌های تلویزیونی و خود را فوق‌تخصص و ماهر نشان دادن، گرفته تا ساخت کلیپ و تبلیغات در مجلات و بن‌های تخفیف در سایت‌های تخفیفی... اینها همه و همه نشان از رقابت سنگین میان پزشکان برای جلب مشتری دارند.

در این میان اما پزشکانی هم هستند که تعرفه‌های ویزیت و اقدامات درمانی آنها در مطب‌هاش شخصی‌شان از زمین تا آسمان با تعرفه‌های اعلام شده از سوی وزارت بهداشت تفاوت دارد.

کارتخوان نداریم؛ خودپرداز داریم!

منشی مطب می‌گوید: «۶۵ هزار تومان می‌شود. ولی متاسفانه کارتخوان نداریم لطفا تشریف ببرید از جلوی در از خودپرداز بگیرید.» این جملات و جمله‌های مشابه این را بارها و بارها در مطب‌ها شنیده‌ایم. این موضوع آنقدر رایج است که واکنش های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشته است.

مطب ها و کلینیک های زیادی را چه در شهر تهران و چه در شهرهای دیگر می بینیم که هزینه ویزیت آنها از ۶۰ هزار تومان شروع می‌شود و تا بیش از ۱۰۰ هزار تومان هم بالا می‌رود و متاسفانه مراجعه‌کنندگان نیز بدون هیچ‌گونه پرسشی این قیمت‌ها را قبول کرده و آن را حق مسلم پزشکان می‌دانند.

نکته عجیب‌تر اینکه طی ساهای اخیر در مطب پزشکان رایج شده برداشتن و یا قطع دستگاه کارتخوان است؛ در حالیکه در اکثر ساختمان‌های پزشکان، دستگاه‌های خودپرداز نصب شده است.

فرارهای مالیاتی عجیب و غریب

طبق آخرین مصوبه وزارت بهداشت و درمان سال ۹۷ هزینه ویزیت هر پزشک عمومی ۲۴ هزار و ۵۰۰ تومان، ویزیت متخصص ۳۸ هزار و ۴۰۰ تومان و ویزیت فوق تخصص ۴۷ هزار و ۹۰۰ تومان در بخش خصوصی است.

با این حال موارد بسیاری دیده شده که پزشکان به این تعرفه‌ها پایبند نیستند. با وجود دستگاه کارتخوان در مطب‌ها و بررسی گردش حساب آنها به راحتی می‌توان فهمید که یک پزشک چقدر هزینه ویزیت از بیمارانش دریافت می‌کند. البته دیده شده که در برخی از مطب‌های خصوصی نیز که به خیال خودشان زرنگی می‌کنند، ابتدا طبق تعرفه از بیمار با کارتخوان هزینه را دریافت کرده و مابقی هزینه را به صورت نقدی دریافت می‌کنند!

اما برخی دیگر از پزشکان به طور کلی دستگاه‌های کارتخوان را برداشته و یا قطع می‌کنند تا نه تنها از گردش حساب و تخلف در دریافت هزینه ویزیت فرار کنند بلکه بتوانند به راحتی از زیر پرداخت مالیات نیز در بروند. باتوجه به برآورد دو سال پیش سازمان امور مالیاتی که توسط رئیس آن اعلام شد، مالیات پزشکان ۷۰۰ میلیارد تومان در سال است که تنها ۱۵۰ میلیارد تومان آن پرداخت می‌شود. این یعنی پزشکان سالانه چیزی در حدود ۵۵۰ میلیارد تومان فرار مالیاتی دارند.

این میزان از فرار مالیاتی وقتی جالب‌تر می‌شود که بدانیم به طور متوسط برای احداث هر تخت بیمارستانی چیزی در حدود ۵۰۰ میلیون تومان هزینه لازم است. یعنی در صورت تحقق کامل مالیات پزشکان می‌توان از محل درآمدهای آن ۱۰۰۰ تخت بیمارستانی جدید به نظام سلامت کشور اضافه کرد.

چند تجربه آشنا

مدتی قبل به مطب یکی از پزشکان معروف تهران برای گرفتن وقت تماس گرفتم. هفته بعد وقتی از مطب برای هماهنگ کردن ساعت تماس گرفته شد و منشی این مطب خصوصی اعلام کرد: «فردا که تشریف آوردید ۷۰ هزار تومان پول نقد همراه‌تان باشد.» علاوه بر این، در این کلینیک پوست و مو، برای دریافت هر نوع خدمات اضافی نیز می‌بایست وجه را نقدا بپردازید. این مبلغ می‌تواند تا چندین میلیون تومان هم برای هر بیمار بالا برود!

این ترفند برای فرار از مالیات آن هم توسط افرادی که ادعای برقراری عدالت و اصلاح امور کشور را دارند واکنش‌های زیادی را در فضای مجازی به دنبال داشت. یکی از کاربران فضای مجازی در این رابطه نوشته است: «من دانشجوی دانشگاه شهید بهشتی بودم و ایشون استادمون بود به مطب ایشون رفتم، در رابطه با نرخ لیزر از منشی سوال کردم، دوسال پیش بعنوان مثال برای لیزر نرخ ایشون ۱ میلیون و ۲۰۰ بود، دست ۸۰۰ و ... و تنها برای یک نوبت! منشی هم همیشه قبل روز قبل تماس میگیرن و تاکید میکنن که پول نقد همراه داشته باشید»

کاربر دیگری گفت: «سه سال پیش رفتم مطب این فرد. هرکس از اتاق بیرون می‌اومد، منشی می‌گفت بیا اینجا. آدرس یه داروخانه‌ای توی همون حوالی رو می‌داد و تاکید می‌کرد دارو رو از همون‌جا بگیرن. نه یکی دو نفرها!؟ همه. برای من یه پماد کورتون عادی تجویز کرده بود که همه‌جا گیر می‌اومد.»

کاربر دیگری هم در واکنش به این رفتارها می‌گوید که «موضوع فقط فرار مالیاتی نیست. موضوع چند برابر تعرفه پول گرفتن هست که نقد می گیرند تا نتونین ازشون شکایت کنید. دیده شده که اگر پول خرد نداشته باشی میگن برو از خودپرداز پول بگیر»

واکنش مجلس به نبود کارتخوان در مطب‌ها: گزارشی دریافت نکرده‌ایم

با وجود همه این تجربه‌ها، دکتر شهریاری رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی در پی واکنش‌های اخیر کاربران مجازی اعلام کرده که تاکنون از سوی وزارت بهداشت یا دیگر سازمان‌های مربوطه گزارشی درخصوص خلأ قانونی در موضوع نبود کارتخوان در مطب‌های پزشکان به کمیسیون بهداشت مجلس ارسال نشده است تا این کمیسیون نسبت به تصویب قانون در این زمینه اقدام کند.

گفتنی است در صورت مشاهده تخلف قیمتی، در مطب‌ها، کلینیک‌ها بیمارستان‌ها و حتی داروخانه‌ها می‌توانید با شماره ۱۹۰ تماس بگیرید و شکایت خود را اعلام کنید.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۱۸
انتشار یافته: ۴۴
تقریبا نود درصد پزشکهای معروف همین طوری هست
پاسخ ها
مخاطب تابناک
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
کلا سیستم کشور همینه هرکی قوی تره کمتر مالیات و... میده هرکی ضعیف تره بیشتر میده و این از عجایب کشور ماست
البته دکترهایی هم دیده می شوند که بر اساس تعرفه میگیرند ولی باز کارتخوان ندارند.
700 میلیارد تومن در نهایت مالیات 700 تا متخصصه. مالیاتی که باید پزشکها بدن و نمی دن هزاران میلیارد تومنه.
الان بیش از ۹۰% پزشکان حقیقتا درامد مناسبی ندارند و بسیاری از آنها حتی تا ۵۰ درصد از نرخ مصوب کمتر از بیماران ویزیت دریافت می کنند درصد کمی هم درامدهای چند میلیاردی دارند و حتی روزانه تا ۵۰۰ میلیون تومان درامد دارند
چون این قشر تحصیل کرده نمیخوان مالیات بدن تازه تو ایران پول در می یارن میبرن تو امریکا و اروپا هم خرج میکنن هم با کمال میل مالیات میدن
اکثر پزشکان در هر شهر سهام دار بیمارستان خصوصی هستند و بلافاصله در هر ویزیت نفر را برای بستری به آن بیمارستان ارجاع می دهند به عنوان مثال دیروز در اولین مراجعه به مطب یک پزشک برای زانو درد بیمار را به بیمارستان خصوصی ارجاع داده و نرخ هم بیست میلیون اعلام شده آیا فرهنگی بازنشسته همچنین پولی دارد
هر کس هر جور می تونه به مردم ظلم می کنه
فردا عده ای تحصن میکن و فلان نمایندشون بیانیه میده که تابناک درباره فرار مالیاتی تجار سفید پوش مطلب نوشته
کدوم دستفروشی کارتخوان داره؟ ما که ندیدیم والا، یه چیزی بگید بگنجه!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
مترو سوار شو!!!
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
شما دایره ترددت رو از منزل به سرکوچه بسط بدی میبینی! اگر هم ندیدی دیدتو وسیع کنی حتما می بینی !
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
کدوم دستفروش نداره به من نیشان بده
کاری نداره که...بازرس های وزارت خونه تشریف ببرن دکتر های محترم نیم ساعت بشینن قیمت رو بپرسن تشریف بیارن بیرون!!!
همونجا پلمب کنن مطب رو!!!
باز چی شده تابناک؟داری گیر میدی به پزشکان که حواس مردم رو از چاپیدن مملکت منحرف کنی؟
يکي از پزشکان مشهور کشور موقع ارائه شماره کارت براي واريز شماره کارت بانکي منشي را مي دهد! اغلب پزشکان ايراني حاضر نيستند در خارج کار کنند بخاطر اينکه هيچ جاي دنيا به اين راحتي نمي توانند فرار مالياتي کنند و احدي هم اعتراض نکند و وزير و مجلس هم حمايت کند
متاسفانه به برکت حمایت های دست های نامریی این جماعت پزشک را با تعرفه های نجومی بجان نحیف ملت انداخته و برای فرار از مالیات عمدتا کارت خوان ندارند علی برکت الله .......کدام متخصص در ماه کمتر از پنجاه میلیون تومان در امد دارد ایا انها که می بینند و سکوت می کنند فردای قیامت پاسخگو هستند این همه ظلم و بی عدالتی تا کی و....
یکی از علل گرانی مسکن، پزشکان هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
بله کاملا موافقم برج سازهای معروفی شدن و معامله گرهای یک کلام و محتکر برای گرانی و بی رحم
این آقای شهریاری خود را به خواب زده است.. همه روزانه با این موضوع سرو کار دارند و و مواجه با این موضوع هستند. مثل این که ایشان سال هاست در کره مریخ زندگی می کنند. چه مسئولینی داریم.
هههههه
مردم همه اینها را میدونن
لطفا "مسئولین" را وادار کنید بازرسی و اقدام نموده و پزشکان و مراکز تشخیص را برای استفاده از خودپرداز ملزم کنند
به حال برخی از پزشکان که در حال معامله با جان افراد بوده و همانند یک دلال عمل می کنند باید افسوس خورد فقط مانده ام قرار است با این همه حرص برای بدست آوردن پول به کجا برسند ؟ همه دیر یا زود مهمان 2 متر خاک خواهیم بود
درباره تفاوت حقوق این صنف با کار گران هم بنویسید.. منم دکتری علوم پایه دارم کار برام نیست . چ کنم؟ دوبرابر یک دکتر درس خوندم نه پول دارم نه کار دارم نه خانه نه زن و ....
حرفهای جالب هست
هنوز گزارشی دریافت نشده مرد مومن من بیسواد جند بار تو سطح کشور تو مراجعاتم اینو دیدم و لمس کردم شماس مسول ندیدید دنبال گزارش هستید؟؟/!!! من رفتم شکایت کردم برای پولی که داده بود سند نداده بودند الان شما 1000 تومن جایی میدید رسید میدهند این دکترها چند میلیون می گیرند یک کاغذ رسید نمیدن
همین درآمدها باعث شکاف طبقاتی شده است توی همین بیکاری و بی پولی اکثر معاملات سنگین ملک و تجملات در قشر دکترهاست از بس مالیات هم نداده اند عادت نکرده اند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۱۷
وایسید گزارش بیاد!!!!آدمی که خوابه میشه بیدار کرد،اما کسی را که خودش را به خواب زده نه،،،،برادر من اینها بدیهیات این جامعه است،انگار تو روز آفتابی به یکی بگی ثابت کن روزه....گزارش مراجع قانونی بخوای
یکی از بهترین وزرای کابینه رئیس جمهور وزیر بهداشته که در مورد این فرار مالیاتی با پزشکان کشور رودربایستی داره اما در حوزه های دیگه بسیار فعاله!
ما باید از خودمون به خودمون شکایت کنیم چون هر کدوم از مردم ما هر جوری که از دستش بر بیاد به دیگران ظلم میکنه (البته همه نه ). اما مالیات نمیدهیم چرا ؟ چون وقتی مردم این رانتها و فساد گسترده رو در دستگاهها میبینند پیش خودشون فکر میکنن مالیات بدیم که 3000 میلیارد اختلاس کنن؟ بهتره حداقل مالیات رو اون متخصص بخوره تا شاید تو رفاه بتونه بیشتر دست مردم رو بگیره ! این طور نیست ؟؟؟
توی این مملکت به پزشک ها بیش از اندازه توجه شده و برای خودشون مافیا درست کردن .

چرا یک فرد عادی یا شرکت خصوصی نمیتواند سهام دار بیمارستان باشد ؟؟؟؟

چرا پزشکان با توجه به درامد بسیار زیادی که دارند ولی در حد یک کارمند عادی مالیات میدهند ؟؟؟؟

چرا اجازه تاسیس دانشگاه های پزشکی خصوصی داده نمیشود تا این حجم از تبعیض و انحصار در کنکور پزشکی برداشته شود ؟؟؟؟

پزشکان بیشتر بجای درمان بیمارن به افرادی کاسب در طلا و مسکن تبدیل شدن و پشتوانه دولتی هم دارند .
جناب آقای دکتر شهریاری: مدرک از این واضح تر که رئیس سازمان امور مالیاتی اعلام کرده شما پزشکان 550 میلیارد تومان فرار مالیاتی دارید
اگر کمی نیروهای خود را روی داخل کشور بسیج کرده و ساختار بهداشتی،اقتصادی،آموزشی،فرهنگی و اجتماعی کشور را سرو سامان دهید.نگوئید که دولت داریم و وزارتخانه و....وضعیت کشور چیز دیگری می گوید
وزیر بهداشت چرا ورود نمی کنه
ان که حساب پاک است از محاسبه چه باک است .
با یک کارت رفتم دندانپرشکی به گمان اینگه مثل بقالی سرکوچه مان هزینه را پرداخت می کنم اما خانم منشی اقای دکتر گفت باید پول نقد بدهمی وم بور شدم به خانه بروم و کارت دیگری بیاورم و پول نقد بگیرم و به دکتر بدهم. خانم منشی می گفت کارتخوان دارند اما در هر روز برای دو سه نفر بیشتر استفاده نمی کنند. اگر برای فرار مالیاتی نیست برای چیست. خدا به داد ملتی برسد که اینها قشر تخصلکرده ان هستند. بیشتر پطشکان هم وضعشان خوب است و مظلوم نمایی نکنند.
ملتی هستیم در حال دور زدن
اگر براي فرار مالياتي همانند برخي كشورها مجازات زندان طويل المدت در نظر گرفته شود مسأله حل ميشود،
چاره كار ساخت زندانهاي پيشرفته با ظرفيت بالا مي باشد هم دزدها بايستي تا رد كامل مال و أخذ رضايت از مالباخته و تحمل مجازات دولتي بايستي در حبس باشند و هم ساير مجرمين، فرار مالياتي دزدي از بيت المال است،
برای این که مالیات ندهند
به نام خدا
تا زمانی که پزشکان نماینده مجلس باشند مملکت همین است و جامعه پزشک سالاری می شود
نمونه اش ایشان فرمودن گزارشی دریافت نکردند
گزارش دریافت نکردید در این کشور هم زندگی نمی کنید.
علت آنکه پزشکان کارت خوان ندارند بنظر میآید میخواهندحرص تابناک رادربیاورند
به خاطر مالیات
برای این که پزشکان قصد مالیات دادن به دولت را ندارند پست از بخش بزرگی از پزشکان ایرانی در دنیا وجود ندارد.تنها بخش کوچکی از پزشکان ایرانی را میتوان پزشک نامید
بزار اینها همه بخورند...البته مردم شریف همیشه در صحنه دقت کنید که حق الناس را ضایع نکنید و مالیات را پرداخت کنید...
واقعا چه باید گفت ؟ آنان که غنی ترند محتاج ترند . گلی به جمال وزیر محترم بهداشت با این پزشکان . کارمند بیچاره با حداقل حقوق سر برج که میشه از حقوق ماهانه اش مالیاتش کم میشه اونوقت این جماعت محترم برای فرار از مالیات کارت خوان در مطب نمیگذارند . در چه مملکتی زندگی میکنیم ؟ تا کی باید چشم خود را ببندیم ؟
چون کشور ما بر خلاف شعاراش کشور سرمایه دارانه
پول دارا باید پولدارتر شن و بدبختا بدبختر
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی