بازدید 8770

عزم اتحادیه اروپا برای مسدود سازی تحریم های آمریکا علیه ایران

اتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت های خود در ایران در مقابل تحریم های آمریکا به دنبال اجرایی کردن آنچه به اصطلاح «مقررات مسدودسازی تحریم ها» خوانده می شود، است.
کد خبر: ۸۲۳۰۹۰
تاریخ انتشار: ۱۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۰:۴۲ 07 August 2018

عزم اتحادیه اروپا برای مسدود سازی تحریم های آمریکا علیه ایراناتحادیه اروپا برای محافظت از شرکت های خود در ایران در مقابل تحریم های آمریکا به دنبال اجرایی کردن آنچه به اصطلاح «مقررات مسدودسازی تحریم ها» خوانده می شود، است.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، دور اول تحریم های دوباره ایالات متحده علیه ایران، پس از نیمه شب به وقت آمریکا و با آغاز روز سه شنبه شروع می شود. این در حالی است که گفته شده تحریم های شدیدتری، احتمالا از اوایل ماه نوامبر، علیه ایران اجرا خواهد شد. واشنگتن مجدداً تحریم های خود را پس از خروج یکجانبه اش از توافق تاریخی هسته ای، که  پس از چندین سال مذاکره میان ایران و شش قدرت جهانی به دست آمده بود، از سر خواهد گرفت.

برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) در سال ۲۰۱۵ میان ایران، ایالات متحده، روسیه، چین و اتحادیه اروپا در راستای توافق جامع بر سر برنامه هسته ای ایران امضا شد. حرکت واشنگتن برای خروج از توافق هسته ای به شدت توسط اتحادیه اروپا و دیگر امضا کنندگان این معاهده محکوم شده است.

کمیسیون اروپا اظهار داشته است که با وجود تحریم های ایالات متحده، شرکت های اروپایی همچنان به انجام تجارت قانونی در ایران تحت حمایت بروکسل ادامه خواهند داد.

کمیسیون اروپا روز دوشنبه اعلام کرد:’’لغو تحریم های مربوط به هسته بخش مهمی از این توافق است - هدف آن نه تنها تأثیر مثبتی بر روابط تجاری و اقتصادی با ایران داشته، بلکه مهمتر از آن تأثیر مثبتی در زندگی مردم ایران داشته است. ما مصمم به حمایت از فعالان اقتصادی اروپایی که در تجارت قانونی با ایران مطابق با قوانین اتحادیه اروپا و قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد می باشند، هستیم“

این کمیسیون افزود: “به همین دلیل مقررات مسدودسازی اتحادیه اروپا که به روز رسانی شده است، در تاریخ ۷ آگوست به اجرا در می آید تا در مقابل تاثیر تحریم های خارجی ایالات متحده بر شرکت های اتحادیه اروپا که در حال انجام تجارت قانونی با ایران هستند، محافظت کنیم.”

بروکسل در ماه می اعلام کرد که مقررات مسدودسازی از ماه آگوست شروع خواهد شد. این قانون ابتدا در سال ۱۹۹۶ به تصویب رسید و شرکت های اتحادیه اروپا را از برآورده شدن اثرات خارج از قلمرو تحریم های ایالات متحده منع می کند. این اجازه می دهد تا شرکت ها برای جبران خسارات ناشی از چنین تحریمی ها را بهبود ببخشند و اثر آن را در اتحادیه اروپا از قضاوت های دادگاه های خارجی بر اساس آنها خنثی می کند.

کمیسیون اروپا افزود: ‘’اروپاییان متعهد به کار بروی آن ... حفظ و نگهداری کانال های مالی مؤثر با ایران و ادامه صادرات نفت و گاز ایران هستند."

این اتحادیه گفت که حفظ قرارداد هسته ای با ایران "موضوع احترام به موافقتنامه های بین المللی و موضوع امنیت بین المللی است".

با این حال، مقررات مسدودسازی تحریم ها هرگز در عمل مورد استفاده قرار نگرفته و ممکن است اجرایی کردن آن دشوار باشد. برای اجرای این مقررات، ابتدا لازم است که قانون را به روز رسانی کرد تا شامل تحریم های هسته ای ایالات متحده علیه ایران شود. پس از آن نیاز به موافقت تمام ۲۸ کشور عضو اتحادیه اروپا برای اجرای آن وجود دارد، که می تواند یک روند طولانی باشد.

باید دید که اروپایی ها چقدر برای توافقنامه بین المللی ای که امضاء کرده اند ارزش قائل هستند و آیا می توانند منافع ایران را بعد از آغاز تحریم های آمریکا با مقررات مسدودسازی تضمین کنند یا خیر. با این حال، ظاهراً اجرای مقررات مسدود سازی گامی به جلو به سوی پایبندی اروپایی ها می باشد، البته امید است که آن ها در این راه واقعا مصمم باشند و بتواند شرکت های خود را قانع کنند که معاملات تجاری شان با ایران را حفظ کنند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان