بازدید 4206

افزایش قیمت نفت در پی التهابات موجود در بازار نفت

در روز دوشنبه، اولین روز کاری بازار نفت در این هفته، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه افزایش یافت. دلیل افزایش نفت توجه و نگرانی تجار نسبت به آیندهٔ عرضهٔ نفت عنوان شده است. اما با این حال افزایش تنش های تجاری موجب شده است که قیمت نفت افزایش چندان زیادی نداشته باشد.
کد خبر: ۸۲۱۱۱۱
تاریخ انتشار: ۰۸ مرداد ۱۳۹۷ - ۲۱:۵۰ 30 July 2018

افزایش قیمت نفت در پی التهابات موجود در بازار نفتدر روز دوشنبه، اولین روز کاری بازار نفت در این هفته، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه افزایش یافت. دلیل افزایش نفت توجه و نگرانی تجار نسبت به آیندهٔ عرضهٔ نفت عنوان شده است. اما با این حال افزایش تنش های تجاری موجب شده است که قیمت نفت افزایش چندان زیادی نداشته باشد.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز جمعه ۳۶ سنت افزایش یافت و بشکه ای ۷۵.۱۲ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۷۸ سنتی، بشکه ای ۶۹.۴۷ دلار صورت گرفت.  

در دو هفته گذشته قیمت نفت تحت تاثیر عوامل گوناگونی من جمله تنش تجاری میان چین و آمریکا کاهش یافته است، اما با این حال احتمال تحریم نفت ایران و در پی آن کاهش عرضه نفت، موجب شده است که تجار نگران آینده بازار نفت شوند.

سرعت رشد اقتصادی آمریکا در سه ماهه دوم سال جاری به بیشترین سرعت خود در حدود چهار سال گذشته رسیده است، اما با این حال تحلیلگران بر این عقیده اند که تنش های تجاری میان آمریکا و چین می تواند موجب کاهش قیمت نفت در هفته جاری شود، چرا که با کاهش فعالیت های اقتصادی چین، نیاز این کشور به انرژی می تواند کاهش یابد.

از سوی دیگر عرضه نفت ایران به عنوان سومین تولید کننده بزرگ اوپک با تولید ۳.۷۵ میلیون بشکه در روز تحت فشار های دولت آمریکا قرار گرفته که قصد دارند تا ماه نوامبر واردات نفت کشور های دیگر از ایران را متوقف کنند. هرچند که آمریکا نمی تواند تولید نفت ایران را به طور کامل متوقف نماید، اما سعی او بر این است که بیشترین فشار را بر متحدان خود برای توقف خرید نفت از ایران وارد کند. این امر این نگرانی را به وجود می آورد که عرضه جهانی نفت کاهش یابد و جوابگوی تقاضای جهانی برای نفت نباشد. در این صورت قیمت نفت می تواند افزایش جهشی ای داشته باشد.

این ها در حالی است که الکساندر نواک، وزیر انرژی روسیه روز جمعه با اشاره به خطرات ناشی از تحریم ایران توسط آمریکا و تاثیر آن بر بازار نفت گفت که بازار کماکان از ثبات کافی برخوردار نیست و به مداخلات کلامی واکنش نشان می دهد.

او گفت که سازمان کشورهای صادر کننده نفت (اوپک) و متحدانش در مورد گزینه ای برای افزایش تولید بیش از یک میلیون بشکه در روز بحث نمی کنند.

ماه گذشته، سازمان کشورهای صادر کننده نفت و دیگر تولیدکنندگان، از جمله روسیه، توافق کردند که تولید خود را از ماه جولای به میزان ۱ میلیون بشکه در روز افزایش دهند. هدف از این اقدام جلوگیری از جهش چشمگیر قیمت نفت با کاهش بیش از حد تولیدات نفتی اعلام شده بود.

اوپک و همپیمانان غیرعضو با هدف کاهش مازاد عرضه نفت در بازار و افزایش قیمت این محصول، از سال ۲۰۱۷ اقدام به کاهش تولید نفت به میزان ۱.۸ میلیون بشکه در روز کرده بودند. اما کاهش تولید به بیش از این مقدار رسیده بود و در توافق ماه گذشته، در واقع با افزایش تولید روزانه ۱ میلیون بشکه،  میزان تولید به سطح توافق شده در سال ۲۰۱۷ برگردانده شد و سهم روسیه در این افزایش تولید در حدود ۲۰۰ هزار بشکه است.

از سوی دیگر عربستان سعودی، به عنوان بزرگترین صادرکننده نفت جهان، روز پنجشنبه گفت که به طور موقت ارسال محموله های نفتی از تنگه دریای سرخ، باب المندب، را به دلیل حمله حوثی ها متوقف کرده است.

طبق برآورد های صورت گرفته توسط اداره اطلاعات انرژی آمریکا، در سال ۲۰۱۶ روزانه ۴.۸ میلیون بشکه نفت خام و فرآورده های نفتی از این مسیر به سمت اروپا، آمریکا و آسیا ارسال شده است.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام # سیل
وب گردی