بازدید 35117
فرد کاپلان؛

ایران کره شمالی نیست و عاقبت این تهدید، مشابه تهدید قبلی نخواهد بود!

توییت روز دونالد ترامپ، توییتی بود که به همراه خود کلی سؤال داشت. آیا او علایمی از یک جنگ را نشان داد؟ در عین‌ حال اگر روشن شود آمریکا در سقوط نظام ایران نقش بازی می‌کند، حتی دموکرات‌های جوان ایران هم به کمک و حمایت از نیروی نظامی کشور خود می‌روند. روح محمد مصدق، رهبر منتخب ایران ‌که توسط کودتایی با حمایت سیا در 1953 سرنگون شد، هنوز هم در کوچه خیابان‌های ایران قدم می زند.
کد خبر: ۸۱۹۷۳۱
تاریخ انتشار: ۰۶ مرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۱۰ 28 July 2018

توییت روز یکشنبه دونالد ترامپ، توییتی بود که به همراه خود کلی سؤال داشت. آیا او علایمی از یک جنگ را نشان داد؟ به دنبال متقاعد کردن تهران برای نشستن بر سر میز مذاکره بود یا به دنبال فرار از مشکلات داخلی خود؟ هر چه بود این توییت اصلاً خوب نبود و مقدمات و قیاس آن نیز اشتباه بود.

به گزارش «تابناک»؛ فرد کاپلان، نویسنده و روزنامه‌نگار، در مطلبی در نشریه Slate با نقل این مطالب ادامه داده است: خیلی جالب‌توجه است که با توجه به همه این ساعت‌هایی که ترامپ در فضای توییتر سپری کرده، هنوز نمی‌داند در توییتر توییتی که همه حروف آن بزرگ باشد، نشانه‌ای از عدم جدیت نویسنده آن دارد.

با این‌ حال بگذارید این‌یک توییت را جدی بگیریم و آنچه قرار است با جدیت به دنبال آن بیاید را بیرون بکشیم. یکی از نشانه‌های بارز این است که لحن این توییت یادآور تهدیدات «آتش و خشم» است که تقریباً یک سال قبل خطاب به «مرد کوتوله موشکی» یعنی کیم جونگ اون نوشته می‌شد. آن توییت ها ـ به عقیده ترامپ ـ کار خود را کرد و کیم را به نشستن بر سر میز مذاکره و تعدیل رفتار خود متقاعد کرد، در نتیجه ممکن است این‌ یکی نیز همان تأثیر را بر روحانی داشته باشد.

ایران کره شمالی نیست و عاقبت این تهدید مشابه تهدید قبلی نخواهد بود

اما چهار دلیل برای تعجب از این نتیجه‌گیری وجود دارد؛ اول ‌از همه این‌که اصلاً هیچ نشانه شفافی وجود ندارد که آن تهدید منجر به بازگشت کیم به میز مذاکره شد. در واقع شاید تأثیر تهدید برعکس بوده باشد. ترامپ توییت «آتش و خشم» خود را در 8 آگوست سال قبل منتشر و حدود سه هفته بعد در 29 آگوست، کیم اقدام به آزمایش یک موشک بالستیک میان برد بر فراز آسمان ژاپن کرد.

در سوم سپتامبر او پر سر و صداترین بمب هسته‌ای خود در طول تاریخ کره شمالی را منفجر کرد که به ‌قدری قوی بود که احتمال آن رفت، یک بمب هیدروژنی بوده باشد. در 29 نوامبر یک موشک دیگر شلیک کرد که این‌ یکی به ‌قدری برد داشت که می توانست به مرزهای آمریکا برسد.

پس از تهدیدات جنگی ترامپ، کیم جونگ اون به‌ جای آن‌که از ترس به خود بلرزد، شروع به تسریع در روند قبلی خود برای افزایش حجم زرادخانه هسته‌ای و دستیابی به تسلیحات اتمی خیلی سریع‌تر از قبل کرد. کیم تنها بعد از آنکه اعلام کرد، دارای توان بازدارندگی هسته‌ای است، رویکرد خود را در روز سال نو تغییر داد.

دوم آن‌که حیله جنگی ترامپ ـ اگر این بوده است ـ جواب خود را پس نداده. بگذارید تصور کنیم که تهدیدات او تأثیر و نقش مهم در بازگرداندن کیم به میز مذاکره داشته است. با این‌ حال، هنوز این تهدیدات اثری نداشته است. مذاکرات بعد از دیدار دو رهبر بین دیپلمات‌های آمریکا و کره شمالی هنوز به هیچ جایی نرسیده، سفر سوم پامپئو به پیونگ‌یانگ برای مهمیز زدن به مذاکرات به شکلی فاجعه‌بار به پایان رسید. ترامپ اصرار دارد که دیدار دو رهبر فوق‌العاده بوده اما هنوز هیچ زمان‌بندی و تاریخ مشخصی برای خلع سلاح کامل کره شمالی وجود ندارد.

ایران کره شمالی نیست و عاقبت این تهدید مشابه تهدید قبلی نخواهد بود

سوم این‌که سلسله تهدیدات «آتش و خشم» تابستان سال گذشته، تأثیر ویران‌کننده‌ای بر کره جنوبی داشت که رئیس‌جمهور این کشور را مجبور به آن کرد، از ترس افق جنگ خانمان‌سوز در شبه‌جزیره کره خواسته‌ها و پیشنهاد‌های کیم را با آغوش باز بپذیرد. از آن زمان به بعدـ به‌عنوان متحد آمریکا و طرفدار تعامل با کره شمالی ـ تلاش زیادی کرد که ترامپ و کیم را در یک نشست جای دهد.

نکته مهم این که اکنون کسی وجود ندارد که نقش یک میانجی را میان روحانی و ترامپ بازی کند. شاید اتحادیه اروپا مطرح باشد ـ با توجه به این‌که از امضاکنندگان توافق هسته‌ای است ـ اما اخیراً ترامپ اتحادیه اروپا را «دشمن» خطاب کرده. در یک چرخش عجیب، شاید کسی بگوید که ولادیمیر پوتین به ‌عنوان شخص پشت‌صحنه می‌تواند نقش این میانجی را بازی کند؛ اما علیرغم توافق دو کشور در سوریه، پوتین نفوذ اندکی بر سیاست‌های ایران دارد.

چهارم موضوع مهم‌تر و بزرگ‌تر سیاست داخلی ایران است. کیم در کره شمالی به‌اندازه کافی قدرت داشت که رویکرد خود را در قبال آمریکا تغییر دهد و هر که مخالف باشد، اعدام کند. در مقابل روحانی با فشاری مداوم از سوی تندروها مواجه است که از زمان خروج ترامپ از توافق هسته‌ای و اعلام بازگشت تحریم تندروتر هم شده‌اند. در این شرایط، روحانی توان هیچ‌گونه چرخشی در مقابل ترامپ را ندارد.

روحانی پیش‌ازاین نیز با امضای توافق هسته‌ای با دولت اوباما و رهبران پنج کشور دیگر، قمار داخلی بزرگی کرده و بار بزرگی برداشته. بعد از آن ترامپ علیرغم شهادت همه کابینه‌اش و بازرسان آژانس بین‌المللی هسته‌ای ـ که ایران در تطابق کامل با تعهدات خود رفتار کرده است ـ از توافق بیرون کشید. اصلاً معلوم نیست روی چه حسابی ترامپ فکر می‌کند روحانی باید یک ‌بار دیگر دور میز مذاکره بنشیند و حتی به یک توافق محدودکننده‌تر هم تن بدهد؟

کوتاه‌ سخن این‌که اینجا خبری از جایزه صلح نوبل نیست.

در مورد این فرض که چطور ترامپ به دنبال یک جنگ با ایران است، باید گفت، بعید است که ترامپ دنبال جنگ باشد. به نظر تصور ترامپ این است که مانور نظامی و سروصدای بلند در توییتر برای ترساندن دشمن کافی است؛ اما تهدیدات لفظی او تنش‌ها را بیشتر می‌کند.

مشاور امنیت ملی ترامپ، جان بولتون یکی از طرفداران باسابقه تغییر نظام ایران و مخالفت‌های قبلی ترامپ با خواسته‌های او در خصوص جنگ با کره شمالی و سخت‌گیری در برابر روسیه، اکنون تنها یک شانس برای او باقی گذاشته که در مورد ایران خواسته خود را عملی کند. در این تئاتر جنگ احتمالی بولتون تنها نیست. تنها ساعاتی قبل از توییت جنجالی ترامپ، مایک پومپئو در سخنرانی خود در جمع ایرانی ـ آمریکایی ها در کتابخانه ریاست جمهوری رونالد ریگان اشاره‌هایی که به اخراج اجباری روحانیون از ایران کرد. ترامپ به ‌واسطه برخی مقامات مورد علاقه خود در سیاست خارجی دولت، نیز در لبه پرتگاه جنگ با ایران قرار دارد، از جمله نتانیاهو نخست‌وزیر اسرائیل و خاندان سلطنتی سعودی.

ایران کره شمالی نیست و عاقبت این تهدید مشابه تهدید قبلی نخواهد بود

این فشارها انتزاعی نیست. به دستور و سیاست ترامپ در ماه آگوست تحریم‌ها علیه ایران اجرا می‌شود. آمریکا با ایران تجارتی ندارد اما تحریم‌ها روی هر کشوری که با ایران معامله کند اجرا می‌شود. برخی کشورهای اروپایی گفته‌اند، توجهی به تحریم نخواهند کرد؛ اما زمانی که مجبور به انتخاب برای تجارت با ایران یا آمریکا شوند، احتمالاً حرف خود را تغییر دهند.

به نظر ترامپ بر این باور است که نظام ایران شکننده است و او بارها اشاره کرده که توافق هسته‌ای با برداشتن تحریم‌ها، منجر به نجات نظام ایران شد؛ اما تعداد اندکی از شاهدان در ایران با این نظر ترامپ موافق هستند.

حتی اگر نظام ایران سقوط کند، شک و تردید زیادی وجود دارد که جایگزین آن‌ها طرفدار غرب باشند و هیچ سازمان مشخصی وجود ندارد که این اتفاق را رقم بزند. جایگزین محتمل به نظر یک گروه نظامی، شاید سپاه پاسداران انقلاب باشد که هیچ‌وقت توافق هسته‌ای را دوست نداشته و ممکن است هم‌زمان با در دست گرفتن قدرت چرخ سانتریفیوژها را به کار اندازد.

درعین‌حال اگر روشن شود که آمریکا در سقوط نظام ایران نقش بازی می‌کند حتی دموکرات‌های جوان ایران هم به کمک و حمایت از نیروی نظامی کشور خود می‌روند. روح محمد مصدق رهبر منتخب ایران ‌که توسط کودتایی با حمایت سیا در 1953 سرنگون شد، هنوز هم در کوچه خیابان‌های ایران قدم می زند.

در سال 2006 کاندولیزا رایس، وزیر خارجه بوش، از سنا 75 میلیون دلار کمک فوری برای حمایت از مخالفان نظام ایران درخواست کرد. رایس با جملاتی شبیه سخنان پامپئو در روز یکشنبه در سنا شهادت داد: ایالات‌متحده به شکل فعال با سیاست‌های این نظام در ایران مقابله می‌کند و هم‌زمان ما تلاش می‌کنیم، از آرزوی مردم ایران برای دستیابی به آزادی در کشور خود حمایت کنیم.

بسیاری از این مبارزان آزادی در ایران آن زمان از رایس درخواست کردند که خواسته خود را پس بگیرد و به دلایل منطقی صدایش را بِبُرد. نظام ایران بعدازاین سخنان سرکوب منتقدان را شدت داد و سخنان رایس را نشانه‌ای از وابستگی منتقدان به خارج تلقی کرد. به ‌ویژه اکنون بعد از اعتراضات خیابانی به وضعیت اقتصادی در ایران، سخنان پامپئو ـ در تلفیق با تهدیدات شدید ترامپ ـ می‌تواند همان اثر مخرب را داشته باشد.

تاکنون جیم ماتیس، وزیر دفاع ترامپ زیاد در این آشوب خودنمایی نکرده است؛ شاید به این دلیل که پروژه‌های متعدد ناتو را از دخالت‌های سیاسی مصون دارد و شاید به خاطر خودداری از سؤال‌هایی که پاسخ آن‌ها وی را در مقابل ترامپ قرار خواهد داد. ماتیس ژنرال چهار ستاره بازنشسته نیروی دریایی ضد ایران است، مثل همه فرماندهان دیگری که نیروهایشان توسط نیروهای وابسته به ایران در عراق کشته شده‌اند؛ اما او جنگ و آنچه در جنگ رخ می‌دهد را می‌شناسد و احتمالاً تمایلی به اعزام 100 هزار نیرو برای تسخیر و اشغال ایران – کشوری حداقل سه برابر عراق – ندارد.

کوچک‌ترین تعدی که با سخنان تند رخ دهد، به‌ سرعت می‌تواند گسترده شود.

حتی در صورتی ‌که ترامپ هیچ‌ یک از چیزهایی را که توییت کرده، مدنظر نداشته باشد و حتی همه آن توییت با حروف بزرگ را تنها برای پرت کردن حواس‌ها از هلسینکی و تحقیقات مولر و فایل صوتی کوهن و سایر بحران‌های سیاسی خودش نوشته باشد، باز هم تنش‌ها می‌تواند گسترده شود. حتی این توییت سال 2011 ترامپ که: اوباما برای برنده شدن در انتخابات جنگ با ایران را شروع خواهد کرد.

چنانچه مشخص شد، اوباما به ‌راحتی بدون راه انداختن جنگ در انتخابات پیروز شد و کمی بعد از پیروزی اقدام مؤثری برای صلح کرد. اما ظاهراً ترامپ فکر می‌کرد، بهترین راه برای انتخاب مجدد یک رئیس‌جمهور، راه انداختن جنگ است. در حال حاضر سؤال این است: آیا هنوز هم همان‌طور مانند سال 2011 فکر می‌کند؟

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲۶
در انتظار بررسی: ۱۱۵
انتشار یافته: ۸۹
ترامپ راه خودش رو میره و این نظرات که رو هوا داده میشه تاثیری نداره آخر راه هم روشنه مطمئن باشید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
ما هم البته راه خودمون رو میریم
در منطقه خاورمیانه حرف اول و آخر رو ما زدیم نه ابر قدرتها
ناشناس
| United States of America |
۱۳:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
تو به روح اعتقاد داری
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
باهات موافقم. خودرو سازی ایران تا یک ماه دیگه فلج خواهد شد. من خودم وطنم رو دوست دارم ولی...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
ناشناس 12.57 به چه قیمتی حرف اول و آخرو میزنی تو خاورمیانه ما زندگی می‌خوایم جنگ نه
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
ناشناس 12:57
میگن میخواهی برسی به یکجا برای اینکه مطمئن بشی درست میری نشونه هارا ببین و چک کنی که درست هستن یا نه .حالا همین راهی را که فرمایش کردی و داری راست شکمت را میگری و میری یه سری نشونه داره .به نظرت این نشونه ها خوبن یا بدن
مگه اینکه راهت یا به کانادا وصل بشه یا سوئد ونروژ
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
نباید خیلی به حرفای این دموکراتها اعتنا کرد درگیریهای حزبیه
صد هزارتا نیرو برای اشغال ایران؟!! صد هزار تا که توی همون استان های مرزی ما از بین میرن.
بشینیم مثل دو تا انسان متمدن صلح کنیم و کشورهای حاشیه خلیج فارس رو بدوشیم و لذت ببریم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
با تاجری مثل ترامپ صلح معنا نداره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
.با هدف قرار دادن پستهای برق ...اولین اقدام آمریکا قطع برق سراسری است.
این نقطعه ضعف را کشور مادارد.
قطعی برق روزانه تمرین برای جنگ بزرگ است.
ما ایرانیها متاسفانه شهر نشین و برج نشین شده ایم.
.زمان جنگ 8 ساله اینگونه نبود.
پس بهتر است صلح کنیم.
از کرامات شیخ ما این است شیره را خورد و گفت شیرین است این رو همه می دونن ایران ایرانه وکره شمالی کره شمالیه مثل کویت که کویته یا قطر که قطره خیلی سخت نیست
دلتون به همین ها خوش باشه
پاسخ ها
یاردانقلی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
مشکل اینجاست که یسری کلا توی این عالم نیستن .نه چیزی میبینن و نه چیزی میشنون.اقتصاد مملکت از بین رفته و هنوز دارن شعار میدن . این همه دداد و بیداد واسه چیه .بجاش به اقتصاد برسیدبه بیکاری برسیدبه تورم برسید
تابناک جان چه خبره چرا شلوغش میکنی؟ کی حرف از جنگ زده؟ ترامپ که حرفی نزده و توئیتش هم پاسخی بود در مقابل صحبت های آقای روحانی. جیمز متیس هم که کلا تکذیب کرد هر نوع عملیات نظامی رو. این وسط کسی که داره بر طبل جنگ میکوبه فقط شما تابناک هستی. تابناک جان مشکوک میزنی، هدفت از این اصرار بر جنگ و تقابل نظامی چیه وقتی آمریکا هیچ تمایل و نشانه ای به سوی جنگ نشون نمیده؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
این که گفتی جمیز ماتیس هم کلا تکذیب کرد رو خوب اومدی.چقدر تو خوش خیالی
ايران از هيچ لحاظ قابل مقايسه با كره شمالي نيست.
دمکراتهای جوان ایران که هیچ حتی آقا زاده ها هم در خط مقدم خواهند بود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
چرت میگی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
نميري الهي بامزه
حسین
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
میشه بفرمایید آقازاده ها دقیقا در خط مقدم چی هستند . شاید در خط مقدم درون آمریکا و اروپا کنار ساحل میجنگن .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
اره تو راست میگی! زمان جنگ آقازاده ها که در انگلیس مشغول تحصیل بودند و جوانان عادی شهید و جانباز شدند
ناشناس
| Saudi Arabia |
۱۴:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
درست میگه. این جنگ دیگر جنگ پابرهنگان و مستضعفان نخواهد بود. جنگ آقازادها، تتویی ها، عروسی چند میلیاردیها و پارتی دارها خواهد بود. دیگه نوبت جنگیدن این عزیزان است.
ناشناس
| - |
۱۴:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
کاملا موافقم ترامپ قدرت آقا زاده ها رو دست کم گرفته.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
منظور ایشون خط مقدم فرار از کشور بود!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
حتمنننننننننننننننننننن
اینا چیه تابناک آخه چرا تحلیل های واقع گرا نمیذاری یواش یواش خسته میشیم
فرق ایران با کره شمالی:

در کره شمالی هیچ فرد دوتابعیتی وجود ندارد
در کره شمالی فقط یک نفر تصمیم میگیرد
در کره شمالی فساد اقتصادی بسیار بسیار پایین است
در کره شمالی نارضایتی کمتر است
در کره شمالی حباب وجود ندارد !!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
در کره شمالی ؛ مسئولین هم مانند مردم عادی زندگی میکنند ؛ اینقدر شکاف طبقاتی وجود نداره
در کره شمالی آقازاده وجود ندارد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
آفرین بسیار بسیار درست گفتی
اگر انسجام داخلی باشد و مسولین ( بدون فساد و تابع خواستهای مردم) مستقر باشد کار به اینجا نمی رسد که رئیس جمهور امریکا یا هر کشور دیگری یک کشور مستقل و دارای حاکمیت متعلق به مردم را تهدید کند
ایران امروز ایران زمان خانم رایس نیست و تحلیلگر اطلاعات جامعی از اوضاع داخلی ایران نداشته است.در بازی سیاست هیچ چیز قطعی وجود ندارد وسیاستمدار بر اساس مهره های شطرنج خود بازی را پیش میبرد.احتمال جنگ همانقدر وجود دارد که احتمال مذاکره وصلح.اگر تمامی راههای در امد ایران وفروش نفت را بندند ایا چاره ای جز جنگ برای ما میماند؟کشته شدن در جنگ یا از گرسنگی تفاوتی برای ما دارد؟امروز اگر کسی بگوید که احتمال حمله افغانستان به ایران قطعا صفر است باید به ایشان گفت پس تاریخ بخوانید.حقیر فکر میکنم ترامپ مسلما هزینه فایده خواهد کرد واگر حمله به ایران برایش دو دلار منفعت داشته باشد انجام خواهد داد واگر دو دلار ضرر کند انجام نخواهد داد.باید دید چه مقدار از هزینه هایش توسط امارات وعربستان تامین خواهد شد ومیزان نارضایتیهای داخلی چه میزان گسترش خواهد یافت.مسولین جایگزین در ایران دغدغه انها نخواهد بود زیرا پنج تا شش کشور از دل ایران بیرون خواهد امد .ارادتمند خواننده همیشگی تابناک
مصدق .دیگه تاریخ مصرفش تموم شده
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
تاريخ مصرف تو هم همين طور .
سال 1400 احمدی نزاد رو میاریم تا این همه ذلت نپذیریم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۲:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
خخخ
بهار در بهار
| Germany |
۱۳:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
به جون هرچی مرده
احمدی هیچ کاری نکرده
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
یک میلیون خونه ساخت شما اصلاح طلبا چیکار کردید
یه نفر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
بدبختی ملت ما اینه که هیچ بدیل برای انتخاب ندارند وگرنه نه احمدی نژاد خوب بود و نه روحانی .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
شاید یک روزی بیاد که قدرشو بفهمیم .. من خودم به روحانی رای دادم ولی بعد از افتضاح برجام و آقازاده های آمریکایی ، مثل سگ پشیمون شدم .. احمدی نژاد بچه هاشو توی آمریکا گرو نذاشته بود تا مجبور باشه همه جوره جلوی آمریکا کوتاه بیاد .. ساخت هزاران سانتریفیوژ و غنی سازی 20 درصدی و ذخیره کردن 10 تن اورانیوم و به چالش کشیدن اسراییل با باز کردن بحث هولوکاست ، خواب رو از چشمان نتانیاهو ربوده بود
اگه دست احمدی نژاد رو باز گذاشته بودن ، حتی بمب هسته ای هم میساخت و یک بار برای همیشه ، بزرگترین دغدغه ی تاریخی ایرانیان رو که همانا حمله خارجی بود ، از بین می برد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
با 700 میمیلیارد دلار درآمد نفتی زد اقتصاد ایران رو نابود کرد رفت
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
یک ملیون خونه ساخت عوضش هشتادملیون نفرو خونه خراب کرد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
مجنون هم اینطور عاشق لیلی نبود خدا شفات بده امین
وقتی با یک توئيت و یا تحریم , اقتصاد متزلزلمون در حال فروپاشيه چه نیازی به جنگهای پر هزینه س! اینو آدمی مثل ترامپ خوب ميفهمه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
مشکل آدمهای کوچکی ست که از یک توئیت میترسن.وگرنه آدمهای بزرگی مثل رهبری و سپاهیان و ارتشیان قهرمان ایران از هجوم لشکر زامبی های داعشی نترسیدن چه برسه به یک توئیت یک آدم دیوانه
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
ناشناس 13:31
همین آدم دیوانه ببین طی 2 سال چکار یرای کشورش کرده ؟؟؟
هدف ترامپ هم برای تحریم همینه. فشار اقتصادی. نیازی به جنگ نیست
برادر فرد کاپالان . شما بیا تو ایران اب معدنی 1500 تومنی و گیلاس 45 تومنی و پوشک 30 تومنی و هزار تا کوفت و زهر مار دیگه که لحظه ای بالا میرن بخر . اصن تحلیلگری یادت میره . تحلیلت رو هم بذار دم کوزه . دمکراتهای جوان واژه جالبی بود . کلی بهش خندیدم . ما یه مشت ژن خوب داریم...
80درصد ملت ایران باوجود رفع تحریمها و آزادشدن 150میلیارددلاراموال تملک شده وافزایش قیمت جهانی نفت از45دلاربه 80دلار وافرایش تولید نفت به میزان بالای سه میلیون بشکه و به زیرخط فقر وفلاکت رفتن اکثر کارمندان وبازنشستگان در پرزتو عملکرد دولت شیخ حسن روحانی بوقوع پیوسته وبیش از90درصد ملت ازعملکرد دولت ناراضی هستند آری دولت ایران دولت کره شمالی نیست
چی گفت؟
خودش فهمیده چی سر هم کرده؟
ببخشید موهای ترامپ مال خودش میباشد ؟
بدون شوخی. متن بالا سراسر چرت وپرت بود.
زنده باد احمدي نژاد .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
واقعا خودت خسته نشدی از نوشتن این یک جمله؟
اسراییل و شیخک های نفتی خاورمیانه ، گروگان ایران هستند .. نه ترامپ جرات حمله ی نظامی به ایران را دارد نه هیچ کشور دیگری ..

ما ایرانی ها ضرب المثلی داریم که میگه : "دیگی که برای من نجوشه میخوام سر خر توش بجوشه " پس اگه قرار باشه ایران نابود بشه ، اسراییل و شیخک های نفتی هم باید با ما نابود بشن چون ایرانی پای عزت و غرورش که وسط بیاد ، به قیمت کشته شدن خودش هم که شده ، دشمنشو میکشه و تاریخ اینو اثبات کرده ..

به آتش کشیدن تاسیسات نفتی منطقه برای 80 میلیون ایرانی مثل آب خوردن میمونه و اون وقت آمریکا میمونه و نفت 400 دلاری و دهها کشور بزرگ مصرف کننده نفت که اقتصادشون در عرض یکی دو ماه به فنا میره و اتفاقا آمریکا رو مقصر اصلی خواهند دانست

مشکل اصلی ما ایرانی ها که داره ما را از درون میخوره ، نه تهدید نظامی تاجر فاسد و زن باره ای مثل ترامپه و نه تحریم ها .. مدیران ناکارامد تنبل و غربزده و دو تابعیتی هایی که خانواده هایشان در غرب هستند و بخاطر حفظ جان خانواده هایشان حاضر نیستند با آمریکا مقابله کنند که هیچ ، کارشکنی هم می کنند ... تاجران و دلالان فاسدی که خون مردم را در شیشه می کنند اگه ایرانی ها بتونن یک یا علی بگن و از شر این افراد راحت بشن ، دیگه کار ترامپ تمومه .. دشمن ما همین جاست ، همین مدیران فاسد و دلالان و تاجران از خدا بی خبر
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
روانی شدیم .میدونم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
داداش یواش کجا با این عجله
خدا رو شکر که ایران کره شمالی نیست
عجببببب افتخاری کسب کردیم تو جهان
در زمان جنگ شاید این منطق جنگ بود که ما هیچ وقت اسرای خودمان را در بند دشمن نمیدیدیم تنها پس از جنگ بود که فهمیدیم چه خبر بود آنهم چند درصد از کل واقعیت را من هم عقیده ندارم که ما عراق یا لیبی هستیم شاید زخم کاری هم به آمریکا بزنیم اما واقعیت چیز دیگریست واین کری خوانیهای تویتری هم مصارف‌دیگه ای داره
دوره احمد و محمود دیگه تموم شده بجای طرفداری از کسانی روزی بر عرصه و پیکره این مملکت میتازیدند تموم شده است آلان فقط باید به فکر ایجاد یک نگرش سیاسی باشیم آنهم بدور از از هر( های و هوی ) به وحدت کلمه که امام راحلمان به آن اشاره می کرد روی آوریم دست در دست هم بگذاریم و نگذاریم خاک پاک سرزمین ما مورد تهاجم و آماج و تاخت تاز یانکی ها و ...گردد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
عمو، دلار شده 9500، شما برای ما شعر و شاعری می سرایی؟ اقتصادمون با خاک یکسان شده
دلار روی ۱۰۰۰۰ تومان تقریبا تثبیت شده سکه هم ۳۵۰۰۰۰۰ از چند روز دیگه تحریم های مرحله اول آغاز میشود و سه ما بعد تحریم های فلج کننده نفت ایران یک ناتوی منطقه ای هم از ابتدای پاییز علیه ایران تشکیل خواهد شد و امکان مذاکره بین ایران و آمریکا بعید است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
ناتوی منطقه ای ؟؟؟ منظورت همون ناتویی است که نتونسته از پس یمنی های دست خالی بربیاد دیگه !!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
هر حرفی کمی به مزاچ تون خوش میاد سریع مثبت می زنید بابا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
۱۴.۳۸
عزیزم منظور شما از اینکه نتوانسته از پس یمن بر بیاد چیه؟عکس کودکان دچار سو تغذیه یمن را ندیدی؟خرابیها؟عقب افتادن هر چه بیشتر ان کشور عقب افتاده؟مقصود از جنگ چیست؟نسل کشی؟کشتن میلیونها نفر اهالی یک سرزمین؟اگر منظور این باشد با بمب اتم انجام خواهد شد.ولی جنگ در دوران فعلی با هدف فروش اسلحه،نابودی زیر ساختها وسالها عقب افتادگی کشورهای در حال توسعه است که ان در یمن دارد حاصل میشود.هر چند عربستان وبقیه همپیمانانش هم عمله ومهره استعمار در انجام سیاستهای کثیفش در خاور میانه هستند
کره شمالی بمب اتمی داشت از آمریکا ترسید
ما با آمریکا وارد جنگ میشویم و آمریکا را ویران میکنیم...این وعده که کاخ سفید به توتلت عمومی تبدل خواهد شد وعده ای صادق است...کمی صبر کنید...از همن تریبون به آمریکاهیی ها هشدار میدهم که تا نابودی شما چیزی باقی نمانده است
پاسخ ها
آریایی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
فیلم زیاد میبینی جناب موسوی |؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
خخخخخخ بلا گفته
تا اوضاع درهم میشود یاد مصدق میکنید
همین الانش مملکت گرفتار بحرانهای سیاسی و اقتصادی تا بحرانهای زیست محیطی و کمبود اب و برق و دارو و......شده ..پس بجای توییت بازی بهتره ی فکر عاقلانه بکنید.
برید بابا اقتصاد از هم پاشید..شماها دلتون به این تحلیلها خوش کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
اقتصاد را مدیران دو تابعیتی و ناکارامد از هم پاشاندند نه ترامپ و جیک جیک هایش در توییتر ..

وقتی خانواده ی مدیر بانک مرکزی یک کشور در خارج ساکن باشند ، چه توقعی داریم که چنین مدیری بتواند فرمانده ی جنگ اقتصادی باشد
فعلا مسولین برای حل مشکلات جلسه میزارن و قیمتها داره از روزانه به ساعتی تغییر پیدا میکنه ،
من کارشناس نیستم ولی در ایران زندگی میکنم. میتوانستم 500 عدد سکه ثبت نام کنم، گفتم فاصله 500 هزار تومانی ارزش آن را ندارد که ثبت نام کنم. الان با چشم خودم دیدم که دارم ورشکسته میشم. نصف دارایی ام بر باد فنا رفته. آینده ام مشخص نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
آینده ی همه مرگه .. من و تو هم همونجایی میریم که فرعون میره ترامپ میره و اون آفریقایی قحطی زده ی گرسنه میره .. پس نگران نباش
این شعبد بازی که ترامپ راه انداخت و پشت پرده چیزهای دیگری است باید قیمت نفت بره بالا تا همه جز ایران استفاده کنند و هر بهانه ای حتی شده به بیابون گیر بدن پیدا میکنن
مسولین دلخوش به چنین مقالات نباشن ، اوضاع کشور خیلی بحرانی شده ، ملتی که داز فساد و عدالتی و فقر رنج میبره ، به چی دلخوش باشه ،
با چه زبونی باید به بعضی آدمهای ترسو و بعضی خائن ها که میخوان مردم رو بترسونن فهموند که بابا،اگر آمریکا میتونست حمله کنه تو این سی سال میکرد.بولله اگر مردم اینقدر به فکر کسب سود بیشتر به طلا و سکه و دلار هجوم نبرن و مسولین مربوطه فقط کمی محکم با چند نفر درست برخورد کنه دیگه ترامپ احمق و بن سلمان ناشی کاری از دستشون بر نمیاد
مردان زودتر شر مدیران فاسد واقازاده ها را از سرکشور خلاص کند 80%مشکلات داخلی حل میشود یعنی امادگی جامعه ایران برای مقابله نهایی با زورگویی های بین المللی وبه خاک مالیدن پوزه سعودی ها وصهیونیستها که به خاطآن مردم حاضرند بجنگند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
آفررررررررررررررین
اينكه ايران و ايراني ها را در يك گروه بررسي كنيم، كار درستي نيست.الان ايران چند گروه است:
گروه اول عامه مردم هستند كه نه برجام نفعي برايشان داشت و نه رفع تحريمها.روز به روز قدرت خريدشان كاهش يافته و با كم ابي و بي برقي و مشكلات زيست محيطي دست به گريبانند. نه قدرتي در كنترل اوضاع دارند و نه تاثيري در فعاليت هاي فرامرزي ..
گروه دوم تندروهايي هستند كه اگرچه در راس دولت نيستند اما يك دولت موازي هستند كه تصميم مي گيرند كجا چكار كنند. به موازات دولت تشكيلات اقتصادي و سياسي و روابط بين المللي دارند. اينها نه از جنگ مي ترسند دفاع از امت اسلامي وظيفه ذاتيشان است و از هيچ تلاشي كوتاهي نمي كنند، شهادت هم بالاتري افتخارشان است
گروه ديگر مرفهين و رانت خواران و اقازاده هاي متعدد هستند كه به مدد تحريمها و تنش ها، ثروتي بهم زده و نگران چيزي نيستند، تابعيت دوگانه و چندگانه دارند و ايران نباشد، جاي ديگر.
جنگ يا هر تنش ديگري فاصله اين گروهها را بيشتر مي كند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
یه گروه هم هست که متفکر هستند دارند حرص میخورند
ناشناس
| Germany |
۱۵:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۵/۰۶
چرا میگی برجام نفعی نداشت؟ حداقل نفعش این بود که شما کالای که به دلار وابسته ست رو به قیمت پایین تر میخریدی، الان همان کالا 2 برابر رسیده. اتفاقا بیشترین نفعش برای مردم عادی بود که الان دارن زیر بار دلار 9 تومانی له میشن. اجناسی هم که به دلار وابسته نیستن، به دلیل تورم کشیده بالا
ایران فرزندان رشید ودلاور ومبارزی از نسل اریا برزن ها ،یعقوب لیث ها وبابک خرم دین ها وابومسلم ها وافشین ومازیارها ،نادرشاه ها وستارخان وباقر خان وحیدرعموغلو ها وعلی مسیوها وقائم مقام وامریکبیر وسردار چنگل وکلنل پسیانها ورئیس علی دلواری ها وال....خیلی دارد ،در لحضات حساس تاریخی که اگر غرور ملت واستقلال کشور شان خدشه دار شود حاضر به فداکاری وجانبازی می باشند صرفنظر از نوع حکومت ویا طایفه ای که در ان حکومت میکنند ،همینطور عشایر مبارزش السون در شمالغرب وقشقاائی های غیور در بوشهر وفارس بلوچ ها وکردهای دلاور وافشارهای مبارزش در فلات مرکزی ولرهای قهرمان ودلاور وبختیاریهای عزیز وگرامی ایران با جاهای دیگرفرق میکند وملت ما هرگز به متجاوزین روی خوش نشان نمی دهد وزیر پایش فرش قرمز پخش نمیکند بگذریم از چندتا مزدوروعناصر خودفروش وستون پنجم استعمار که حساب انها از حساب ملت جداست .
ترامپ ما را از چه میترساند
ما که اختلاس هر چند بار یکبار شاهد اختلاسهای انچنانی هستیم
ما که مدیران حقوق نجومی و پاداش نجومی میگیرند
ما که حتی اختلاف حقوق بین بازنشستگانمان بیدادمیکند و دم نمی زنیم
دیگر از چی میترسیم
اگر کمی تاریخ بلد باشید هیچ گاه ایران ضربه ای که خورده از خارجی ها نبوده از خایین داخلی بوده کدام عقل سلیم حاصر بپذیرد که کسی که تابعیت کشور دیگر پذیرفته و زن بچه اش داخل کشور نیستند این می خواهد برای ما کار کند این فکر معیوب بود که این آقایان آورد و قدرت دستشون داد حالا آنهایی که به اینها رای دادند بیشتر جزع وزع می کنند این هم بگذارید بحساب ما ترامپ گنده تر از آن برای ما بگذارید و شما برید جوج بزنید
نویسنده اصلاً باهوش نیست و اطلاعات درستی از واقعیتهای ایران و مردم ایران نداره.
روحانی بایدحضوری ترامپ را ببیند.ومحکم رودرو حرفش رابزند.امریکابه دودلیل به ایران نمیتواندحمله کند.۱-صعودنفت به ۲۵۰دلارتا۴۰۰دلاریعنی توقف ماشین دنیا.۲-روسیه ایران را ازدست بدهدمنافعش درخطرشدیدناتو وهمچنین اقتصادی قرارمیگیرد.
لعنت به این ژن خوب که داریم از خوبیشون نابود میشیم
برچسب منتخب
# حادثه سقوط بالگرد رییس جمهور # سید ابراهیم رئیسی # انتخابات ریاست جمهوری # انتخابات # حج # رفح