بازدید 8860
۳
پیمانه اقتصادی؛

از «رشد سکه در عقب نشینی بورس تهران» تا «احتمال رسیدن تورم ونزوئلا به یک میلیون درصد»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد دوباره شاخص کل بورس، این بار با فرمان خساپا، عبور سکه تمام از مرز ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان، افزایش قیمت نفت با افزایش تنش لفظی میان ایران و آمریکا، رشد قیمت نفت می‌تواند موجب رکود اقتصادی جدید در آمریکا شود، نرخ بیکاری بهار امسال ۱۲.۱ درصد‌ شد، پاسخ چین به اتهام زنی‌های ارزی ترامپ، جایگزین سیف مشخص شد و ریزش «تسه»ها در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۹۵۷۸
تاریخ انتشار: ۰۳ مرداد ۱۳۹۷ - ۰۸:۴۳ 25 July 2018

از «رشد سکه در عقب نشینی بورس تهران» تا «احتمال رسیدن تورم ونزوئلا به یک میلیون درصد»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون عقب‌گرد دوباره شاخص کل بورس، این بار با فرمان خساپا، عبور سکه تمام از مرز ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان، افزایش قیمت نفت با افزایش تنش لفظی میان ایران و آمریکا، رشد قیمت نفت می‌تواند موجب رکود اقتصادی جدید در آمریکا شود، نرخ بیکاری بهار امسال ۱۲.۱ درصد‌ شد، پاسخ چین به اتهام زنی‌های ارزی ترامپ، جایگزین سیف مشخص شد و ریزش «تسه»ها در بازار اوراق مسکن را در بر دارد.

عقب‌گرد دوباره شاخص کل بورس، این بار با فرمان خساپا

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه، با کاهش 263 واحدی معادل 0.24 درصد به رقم 108 هزار و 395 واحد رسید. این در حالی است که روز دوشنبه نیز در اولین روز مرداد، شاهد افت 171 واحدی معادل 0.16 درصد نماگر کل بورس بودیم.

همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 77 واحدی معادل 0.24 درصد به رقم 31 هزار و 785 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 12 واحدی معادل 0.07 درصد، عدد 18 هزار و 270 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 8 واحدی معادل 0.07 درصد به رقم 12 هزار و 937 واحد رسید.

شاخص سهام آزاد شناور، 386 واحد کاهش معادل 0.33 درصد را رقم زد و به سطح 117 هزار و 387 واحد رسید. نیز شاخص بازار اول، با 137 واحد کاهش معادل 0.18 درصد به رقم 78 هزار و 492 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز، با 791 واحد کاهش معادل 0.35 درصد همراه بود و عدد 222 هزار و 385 واحد را به نمایش گذاشت. نماد معاملاتی شرکت سایپا، بیشترین نقش را در کاهش شاخص کل داشت.

از «» تا «احتمال رسیدن تورم ونزوئلا به یک میلیون درصد»

عبور سکه تمام از مرز ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان

روز گذشته، بهای سکه تمام طرح قدیم با افزایش ۹۵ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت ۳,۲۶۵,۵۰۰ تومان رسید. قیمت این سکه تقریبا یازده روز پیش، به سطح ۲ میلیون و ۵۶۰ هزار تومان رسیده بود. هر سکه تمام طرح جدید (سکه امامی) ۳,۵۰۰,۰۰۰ تومان ارزشگذاری شد که نسبت به روز قبل، افزایش ۹۶ هزار و ۵۰۰ تومانی را نشان می‌دهد.

بهای این سکه در ساعتی از روز به رقم ۳ میلیون و ۵۳۲ هزار تومان رسیده بود. همچنین باید یادآور شد که قیمت این سکه نیز یازده روز پیش، ۲ میلیون و ۶۶۰ هزار تومان بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با رشد ۳۲ هزار و ۵۰۰ تومانی نسبت به روز قبل، به رقم ۱,۶۹۰,۵۰۰ تومان رسیده است. هر ربع سکه بهار آزادی نیز، ۸۵۵,۵۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۱۵ هزار تومان گران‌تر شده است. همچنین هر سکه یک گرمی با ۵ هزار تومان افزایش به رقم ۴۶۰,۵۰۰ تومان رسیده است. به نظر می‌رسد در شرایط فعلی، دورنمای آغاز تحریم‌های آمریکا علیه ایران و همچنین درگیری کلامی میان ترامپ در پاسخ به اظهارات رئیس جمهور کشورمان، مهم‌ترین عامل بر روند این روز‌های بازار ارز و سکه باشد.

افزایش قیمت نفت با افزایش تنش لفظی میان ایران و آمریکا

روز سه شنبه، قیمت نفت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته افزایش یافت. از دلایل افزایش قیمت نفت در روز جاری، بالا گرفتن تنش ها میان ایران و آمریکا، و همچنین افزایش خطر کاهش عرضه با افزایش اختلافات تجاری و کاهش سرعت رشد اقتصادی که منجر به کاهش مصرف انرژی می شود، عنوان شده است. به نقل از رویترز، امروز قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز گذشته ۱۵ سنت افزایش داشت و بشکه ای ۷۳.۲۱ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۴۵ سنتی، بشکه ای ۶۸.۳۴ دلار صورت گرفت.

رشد قیمت نفت می‌تواند موجب رکود اقتصادی جدید در آمریکا شود

خطرات این که رشد قیمت نفت موجب یک رکود اقتصادی جدید در آمریکا شود، افزایش می‌یابد. به گزارش شبکه سی ان بی سی، قیمت نفت در نیمه نخست سال ۲۰۱۸ میلادی ۲۰ درصد افزایش یافته است و این احتمال وجود دارد که قیمت بالای نفت، موجب یک رکود جدید در اقتصاد جهانی شود. تاریخ نشان می‌دهد که پنج رکود بزرگ اقتصاد آمریکا در گذشته، پس از رشد قیمت نفت اتفاق افتادند. در ژوئیه سال ۲۰۱۸ میلادی، وارن بافت، سرمایه‌دار سرشناس آمریکایی اعلام کرد تورم لجام‌گسیخته، چه در قیمت نفت و چه در قیمت بنزین، بزرگ‌ترین خطری است که اقتصاد آمریکا را تهدید می‌کند. مارک زندی، اقتصاددان ارشد مؤسسه اعتبارسنجی مودیز گفت: رشد سریع قیمت نفت، عامل کمک‌کننده ای به همه رکودها پس از جنگ جهانی دوم بوده‌اند. معافیت‌های مالیاتی ترامپ، افزایش هزینه‌های دولتی و از میان رفتن فاصله میان نرخ بهره کوتاه‌مدت و بلندمدت در آمریکا، از دیگر عواملی هستند که آمریکا را در معرض رکود اقتصادی قرار می‌دهند. زندی گفت: احتمال رکود شدید اقتصادی در سال ۲۰۲۰ میلادی، از دید من اکنون نسبت به پارسال بیشتر شده است./شانا

نرخ بیکاری بهار امسال ۱۲.۱ درصد‌ شد

بر اساس اعلام مرکز آمار ایران، در بهار امسال ۴۱.۱ درصد جمعیت ده ساله و بیشتر، از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند؛ تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل پنج‌دهم درصد افزایش داشته است. به نقل از مرکز آمار ایران، نتایج طرح آمارگیری نیروی‌کار بهار ١٣٩٧ منتشر شد. بررسی نرخ بیکاری افراد ١٠ ساله و بیشتر نشان می‌دهد، ١٢,١ درصد از جمعیت فعال (شاغل و بیکار)، بیکار بوده‌اند. روند تغییرات این نرخ حاکی از آن است که این شاخص نسبت به بهار ١٣٩٦ به میزان ٠.٥ درصد کاهش داشته و جمعیت بیکار کشور با ٤٤٩٥٨ نفر کاهش به ٣ میلیون و ٣٢٢ هزار نفر رسیده است. ‌در بهار ١٣٩٧، به میزان ٤١,١ درصد جمعیت ١٠ ساله و بیش‌تر از نظر اقتصادی فعال بوده‌اند، یعنی در گروه شاغلان یا بیکاران قرار گرفته‌اند؛ بررسی تغییرات نرخ مشارکت اقتصادی حاکی از آن است که این نرخ نسبت به فصل مشابه در سال قبل (بهار ١٣٩٦) ٠.٥ درصد افزایش داشته است. ‌جمعیت شاغلان ١٠ ساله و بیشتر در این فصل ٢٤ میلیون و ٦٥ هزار نفر بوده که نسبت به فصل مشابه سال قبل ٧٥٦ هزار نفر افزایش داشته است.

پاسخ چین به اتهام زنی‌های ارزی ترامپ

چین اعلام کرد ارزش یوان به وسیله نیروهای بازار تعیین می‌شود و نیازی به تضعیف عمدی پول خود برای تقویت صادرات ندارد. به نقل از رویترز، گنگ شو آنگ، سخنگوی وزارت خارجه چین، در پاسخ به سؤالی در خصوص اظهارات دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا- و استیون منوچین، وزیر خزانه داری این کشوردر خصوص احتمال دستکاری عمدی چین در ارزش یوان گفت قیمت یوان بر اساس مکانیسم عرضه و تقاضا تعیین می شود و عملکرد اقتصادی خوب چین از آن محافظت می کند. هنوز نه بانک مرکزی چین و نه دفتر مدیریت ارزی چین حاضر به پاسخگویی به اتهامات آمریکا نشده‌اند. از ابتدای سال جاری تاکنون یوان حدود ۷ درصد ارزش خود در برابر دلار به سبب تشدید جنگ تجاری پکن و واشنگتن و تقویت ارزش دلار را از دست داده است.

ریزش «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 1 / 4 درصدی به قیمت 65 هزار و 371 تومان معامله شدند. با وجود قرار گرفتن میانگین «تسه»ها در سطح 67 هزار و 700 تومانی در تیر، شروع کاهش تقاضا از هفته پایانی تیر، با تشدید روند نزولی اوراق، دیروز اکثر «تسه»ها را در کانال 65 هزار تومانی قرار داد. از ابتدای آذر با کاهش رشد شبه‌پول و رشد تقاضای سرمایه‌گذاری نوسانات صعودی قیمت مسکن تشدید شد و در خرداد رشد ۴۵ درصدی قیمت مسکن نسبت به سال گذشته رقم خورد. موضوعی که سهم تقاضای مصرفی با توجه به پایین‌ بودن قدرت خرید متقاضیان را رقم زد. بخشی از رشد هزینه‌ها با رشد ۳/ ۲۷ درصدی قیمت نهاده‌های ساختمان (از جمله رشد ۷/ ۷۱ درصدی گروه آهن، میلگرد و پروفیل و گروه ایزوگام با رشد ۱/ ۳۴ درصدی) در بهار نسبت به سال گذشته است.

جایگزین سیف مشخص شد

با موافقت حسن روحانی، رئیس جمهور، عبدالناصر همتی، رئیس کل بانک مرکزی شد. حکم رئیس جمهور در روزهای آینده ابلاغ خواهد شد. گفتنی است رفتن همتی به چین به عنوان سفیر نیز منتفی شده است و قرار است تا یکی دو روز آینده، وی رسما سکان بانک مرکزی را به دست گیرد. وی پیش از این، مدیرعامل بانک ملی ایران بوده است. پیش از این، ولی الله سیف پنج سال رئیس کل بانک مرکزی بوده است. /مهر

احتمال رسیدن تورم ونزوئلا به یک میلیون درصد

صندوق بین‌المللی پول هشدار داد به دلیل تعمیق بحران اقتصادی در ونزوئلا، تورم این کشور ممکن است تا پایان سال به یک میلیون درصد برسد. به نقل از تایم، الخاندورو ورنر، مدیر بخش همپشایر غربی صندوق بین‌المللی پول گفت: سقوط اقتصادی ونزوئلا مشابه بلایی است که بر سر آلمان پس از جنگ جهانی اول و زیمباوه در دهه گذشته آمد. فلج شدن فعالیت‌های اقتصادی، ابر تورم و افزایش بی نظمی‌ها باعث تشدید وضع موجود خواهند شد و این خاطر وجود دارد که بحران اقتصادی ونزوئلا به اقتصاد کشورهای همسایه نیز سرایت کند. بر اساس گزارش ایسنا، ونزوئلا که زمانی ثروتمندترین کشور آمریکای جنوبی بود پنج سال است، در حال تجربه بحران اقتصادی شدیدی است که باعث شده تا مردم برای تأمین نیازهای اولیه و دارویی خود با مشکلات جدی مواجه شوند. بسیاری از مردم نیز به کشورهای همسایه یعنی کلمبیا و ونزوئلا پناه برده‌اند.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۲۰
انتشار یافته: ۳
سکه بیش از یک میلیون و سیصد هزار تا به تاریخ امروز قیمت کذایی و به اصطلاح حباب داره
با این اوصاف تورم ایران نیز به حد تورم ونزوئلا خواهد رسید اما نه برای ژن خوب
ونزوئلا.... اینده احتمالی ما
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس
آخرین اخبار