بازدید 14612
تأملی بر یک پیشنهاد عجیب؛

برای ساختن «یادبود» دریاچه ارومیه عجله نکنید!

در شرایطی که جنگل‌های کشور هم روز به روز کمتر می‌شوند، از کجا معلوم هزینه تبدیل دریاچه به پارک و جنگل چند برابر هزینه‌های احیای دریاچه نباشد؟ آیا کسانی که این اظهار نظر‌ها را می‌کنند از عواقب تبدیل دریاچه به پارک و جنگل هم خبر دارند؟ مگر می‌شود اقلیم هزار ساله یک منطقه را یکباره تغییر داد؟
کد خبر: ۸۱۷۸۹۳
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۱۱:۰۹ 19 July 2018
به رغم وعده‌های داده شده و اقدامات صورت گرفته مبنی بر احیای دریاچه ارومیه، به تازگی مدیرکل محیط زیست استان آذربایجان غربی از احیای کامل دریاچه قطع امید کرده و از تبدیل شدن ۵۰۰ کیلومترمربع از دریاچه به پارک خبر داده است!

به گزارش «تابناک»، دریاچه ارومیه را می‌توان یکی از مهمترین مشکلات محیط زیست ایران در دو دهه اخیر دانست که خبر‌های مختلف و جنجالی زیادی در مورد آن به رسانه‌ها راه یافته اند. روند خشک شدن دریاچه ارومیه از اواسط دهه ۸۰ آغاز شد، عوامل مختلف انسانی و طبیعی در این زمینه نقش زیادی داشتند و باعث تشدید آن شدند.

عده‌ای نقش اصلی را به عوامل طبیعی می‌دهند و عده‌ای دیگر به عوامل انسانی. هر چند نوع نگاه‌ها به این مسأله متفاوت است، نقطه مشترک همه آن‌ها تلاش برای نجات جان نیمه جان دریاچه‌ای بود که هر روز نفس هایش بیشتر و بیشتر به شماره می‌افتاد. دریاچه‌ای که هر چه از عمقش کاسته می‌شود، عمق فاجعه مربوط به آن عمیق‌تر می‌شود تا جایی که بنا بر اظهارنظر‌های کارشناسان ۷۰ درصد از مساحت آن خشک شده است.
 
برای ساختن «یادبود» دریاچه ارومیه عجله نکنید!

راهکار‌های مختلفی برای نجات دریاچه ارومیه از سوی مسئولان، کارشناسان و مردم مطرح شده و اقدامات آن‌ها در کنار هم تا حدودی روند خشک شدن را کند کرد، ولی نتوانستند آن را متوقف کنند. از جمله این اقدامات می‌توان به تشکیل کارگروه احیای دریاچه ارومیه در دولت یازدهم و بررسی طرح‌هایی مانند انتقال آب دریای خزر به دریاچه ارومیه اشاره کرد. گاهی هم پای خارجی‌ها به ماجرا باز و از انتقال آب از ترکیه و کشور‌های مجاور به دریاچه ارومیه سخن گفته می‌شد و حتی چندی پیش شنیدیم ژاپنی‌ها هم برای نجات دریاچه ارومیه آستین بالا زده‌اند.

آنقدر خبر‌های گوناگون در این زمینه منتشر می‌شوند که گاهی میان این همه غوغای رسانه ای، صورت مسأله‌ای را می‌یابیم که پاک شده است، که کارش به جایی می‌رسد که دیگر مسئولان دست از کلمه «احیا» می‌شویند و می‌خواهند یادبودی به نام «پارک» بسازند. مثل اظهار نظر مدیرکل حفاظت محیط زیست استان آذربایجان که گفت: «طبق بررسی‌هایی که انجام داده ایم قسمت‌هایی از دریاچه ارومیه که قابلیت احیاء ندارد، حدود پانصد کیلومترمربع است. در تلاشیم تا این پانصد کیلومترمربع را به‌عنوان پارک و یا کاربری جدیدی که بتواند نقشی در دریاچه ارومیه داشته باشد تبدیل کنیم.»

البته این خبر به گوش دنبال کنندگان احوال دریاچه ارومیه چندان هم ناآشنا نیست، زیرا چند سال قبل پرویز کردوانی، پدر کویرشناسی ایران نیز از تبدیل دریاچه ارومیه به پارک ملی سخن گفته بود. در همان مقطع به اظهار نظر کردوانی نقد‌های مختلفی صورت گرفت و دیدگاهش را غیرعلمی و غیرکارشناسانه دانستند. با توجه به اینکه خشک شدن دریاچه ارومیه می‌تواند زیست پنج میلیون تن را تحت تأثیر قرار دهد، آیا تبدیل آن به پارک و جنگل دیدگاهی درست و کارشناسی شده است؟

در شرایطی که جنگل‌های کشور هم روز به روز کمتر می‌شوند، از کجا معلوم هزینه تبدیل دریاچه به پارک و جنگل چند برابر هزینه‌های احیای دریاچه نباشد؟ آیا کسانی که این اظهار نظر‌ها را می‌کنند از عواقب تبدیل دریاچه به پارک و جنگل هم خبر دارند؟ مگر می‌شود اقلیم هزار ساله یک منطقه را یکباره تغییر داد؟ در مورد یک بحران ملی که زندگی چندین میلیون تن را در دو استان کشور تحت تأثیر قرار می‌دهد، نمی‌توان به سادگی نسخه پیچید.

برای ساختن «یادبود» دریاچه ارومیه عجله نکنید!

نبود نگاه اکولوژیکی در تصمیم گیری‌های محیط زیستی

یک کارشناس محیط زیست در گفت وگو با «تابناک» در نقد نظر افرادی که از تبدیل دریاچه ارومیه به پارک سخن گفته اند، می‌گوید: «دریاچه ها، تنها محیط آبی نیستند و یک اکوسیستم هستند که تنوع زیستی را هم در برمی‌گیرند. هر گونه دستکاری در این اکوسیستم‌ها تعادل زیست محیطی و تعادل زیست گیاهی و جانوری آن را به هم می‌ریزد.»

هومان خاکپور این دیدگاه تک مؤلفه را در همه حوزه‌های محیط زیستی غالب می‌داند و می‌افزاید: «نه تنها در بحث از دریاچه ارومیه بلکه در سایر حوزه‌ها مانند جنگل‌ها هم مسئولان چنین نظری در مورد مسائل دارند. وقتی از قطع درختان برای اقدامات عمرانی انتقاد می‌شود، مسئولان می‌گویند که درختان تازه می‌کارند. در حالی که آن‌ها از این مسأله غفلت می‌کنند که یک محیط طبیعی در طول سالیان درازی شکل گرفته است و نمی‌توان به راحتی آن را جایگزین کرد، زیرا اکوسیستم آن منطقه به هم می‌ریزد.»

او تبدیل دریاچه به پارک را مطابق با اصول علمی و اکولوژیکی نمی‌داند و تصریح می‌کند: «این گونه تصمیمات تبعات خطرناک تری دارند. با تبدیل دریاچه به پارک، اکوسیستم جانوری و گیاهی منطقه و چشمه‌ها و قنات‌هایی که از آب دریاچه تغذیه می‌کرده اند، به خطر می‌افتند. مطرح شدن این گونه پیشنهاد‌ها حکایت از این دارد که نگاه اکولوژیکی دقیقی وجود ندارد.»

حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن دریاچه ارومیه

با توجه به مسائل مطرح باید گفت: مشکلی که دریاچه ارومیه شدیدا از آن رنج می‌برد، نبود یک دیدگاه منسجم میان کارشناسان، مسئولان و مردم است. نبود اتفاق نظر در این زمینه باعث شده است که اقدامات صورت گرفته راه به جایی نبرد و هر یک مسیری متفاوت و بعضا متناقض طی کنند. حاشیه‌های پررنگ‌تر از متن دریاچه ارومیه همچنان ادامه دارند و هر روز بیشتر از دیروز به پاک شدن صورت مسأله کمک می‌کنند.

حاشیه‌های مانند اظهار نظر‌های غیرکارشناسانه در مورد تبدیل دریاچه ارومیه به پارک، نه تنها کمکی به حل مشکل نمی‌کنند بلکه حواس افکار عمومی را از اصل قضیه پرت می‌کنند. دریاچه ارومیه هنوز نفس می‌کشد و به نظر می‌رسد نباید به این زودی‌ها تسلیم شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۴
انتشار یافته: ۴۷
خاک دریاچه نمکی رو درخت بکارن؟بابا دمتون گرم نههه باریکلااااا نههههه باریکلااااااا...
دریاچه ارومیه رو ول کن ،کشاورزان اصفهان آب میخوان چیکار،به ما چی دزدی و اختلاس شده ،فقر ، فلاکت چیزی نیست که ما مباحث مهمتر داریم مثلا رییس جمهور کرواسی ،ماهواره جمع کنیم ،تار موی فلان خبر نگار خارجی ....خدایا چی بگم
تبدیلش کنید به پیست افرود
دریاچه ارومیه زخمی مثل جای بیماری زخمی بر پیکر این سرزمین برای آیندگان
باید آب دریاها وارد بشه به دریاچه های خشک شده ی جهان
اگر دکترعیسی کلانتری در احیا ارومیه باهزینه چند میلیاردی موفق نبود علت انتصابش در سازمان حفاظت محیط زیست که هیچ ارتباطی با مدرک وی ندارد چه بوده آقای روحانی شما بااینگونه انتصابات کیلویی وبدون شایسته سالاری وصرفا بخاطر مدارک آنان ضربات هولناکی به کشوروملت ایران وارد نمودی صرف اینکه عیسی کلانتری برادرشهید موسی کلانتری بوده دلیلی نداشت ایشتان رادرپستی منصوب نمایی که ازملت بخواهند برای رفع آلودگی هوا ازخدا بخوانهد بجای باد طوفان بفرستد شهید موسی کلانتری کجا وعیسی کلانتری کجا او وابسته به ابرقدرتها نبود انسان ساده زیست ووطن پرست بود آن زمانیکه ملت خون میدادند وشهید میشدند عیسی کلانتری در آمریکا تحصیل میکرد لذا اوچه میداند ملت برای نظام چه زحمات وخونهایی نثارکرده اند
این افراد با سیاست های غلط باغات ارومیه و چاه های زیر زمینی و آب های جاری در روی زمین را دارن تبدیل به بیابان میکنند ! چه برسد بخواهند روی شوره زار پارک درست کنند

ارومیه یکی از پر آب ترین نقاط ایران بود همین طور پیش برود چند سال دیگر شاهد آبادان و خرمشهر جدید در این منطقه خواهیم بود
هيچ اميدي در مورد درياچه اروميه نيست فقط حرف مفت بي نهايت.
باید مسیولان بپاس خشک کردن دریاچه ارومیه بجای احیا کردن باهزینه های سرسام آور نشان لیاقت را به دکتر عیسی کلانتری بدهند که الحق روحانی باگماردن در ریاست حفاظت محیط زیست قدردانی وتشکرنمود
برادرا اگه همت كنند تا 10سال آينده ايران غير قابل سكونت خواهد شد.
اساتید ماشاالله خوب نظر میدند و افاضه کلام میکنند
مشكل كلي مملكت ما اينست كه افرادی را که بعنوان مسئول انتخاب میکنند هیچ بار علمی وتوانایی انجام کار در حوزه مورد نظر را ندارند. خانم ابتکار که چندین ساله مسئول محیط زیست کشورماست کجا درسی در خصوص زیست محیطی خوانده و یا افراد زیر دست این خانم چطوری انتخاب شدن؟ زیست محیطی مانند امنیت ملی کشور اهمیتش بیشتره وحتی میتونه امنیت رو هم خدشه دار کنه ولی متاسفانه زیربنا رو طوری چیدن که یک سازمان کم اهمیت و رانده شده جلوه داده میشه.چطور آن طرف دنیا کیلومترها جاده زیر آب دریاها احداث میشه وما نمیتونیم روی دریاچه این کار رو انجام بدیم. کل کوه رو بریدن وریختن تو دل دریاچه ارومیه که پل ساخته بشه واین گردش آب دریاچه رو مختل کرده، هزاران چاه غیر مجاز فعال شده وزمینهای کشت وباغات فراوانی بدون کمترین تحقیق احداث گردیده است. فقط میتونم بگم خدا به داد مردم استانهای همجوارش برسه که زندگیشان به خطر میوفته و انواع بیماری ها با خشک شدن دریاچه ارومیه و شروع طوفانهای نمکی گریبانگیر مردم خواهد شد ومنم یکی از هموطنان ساکن این منطقه هستم. هر کسی دلش می سوزه میتونه بره اطراف دریاچه وسیر گریه کنه بر عروس ایران که یک زمانی برای خودش اعتباری داشت وعمق فاجعه رو اونجا با چشمهای خودش ببینه. با حلوا حلوا کردن دهان شیرین نمیشه
تصمیما ت مقطعی وبدون پشتوانه های کارشناسی وهمه جانبه منجر به شرایط پیش آمده در رابطه با آب وخاک کنونی کشور شده است بدین لحاظ آزمون وخطا در این گونه موارد کافی است
تابناک لطفا این مطالب را ننویسید.
یک روز صبح بنویس قرار است زلزله ده ریشتری بیاید و همه را از دم بکشد.
خسته شده ایم توان شنیدن هیچ خبری را نداریم!
وقتی رودخانه میناب دراستان هرمزگان راخشک کردن ودربستررودخانه پارک ساختن هیچکس واکنشی نشان نداد تاشهرستانی که همانطورکه ازنامش پیداست مین آب بوده دیرزمانی امروز دچارخشکسالی وفروچاله ها شود واقعا آیندگان راجب ما چه می گویند
من خودم یک ارومیه ای هستم احیا دریاچه ارومیه با تزریق میلیاردها تومان از پول بیت مال ، مثل دادن تنفس مصنوعی به یک مرده در یک بیمارستان گران قیمت.
مگر ما در این زمینه از پروفسور کردوانی بالاتر داریم چرا به نظر کارشناسان توجه نمیشه و فقط شعار و هزینه
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
دانشمند محترم پروفسور کردوانی کویر شناس است چرا به سراغ آدم غیرمتخصص و ژورنالی می روید تو وقتی مریض شدی بسراغ شاعر برو نه پزشک.
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
پرفسور پرویز کردوانی ارجح ترین فرد برای نظر دادن در مسائل زیست محیطی کشور است.مطمئن باشید اگر نظر ایشان بر ایجاد پارک ملی در دریاچه خشک شده ارومیه است حتما راهکار علمی و عملی آن را هم ارائه میدهند. اگر نظر ایشان اعمال نشود بدانید و آگاه باشید که نمک های برجا مانده از دریاچه تا شعاع وسیعی تمامی زمین های کشاورزی و آباد منطقه را به شوره زار تبدیل مینماید. شما که توانایی احیا دریاچه را ندارید. حداقل اجازه دهید پرفسور کردوانی با ارائه طرحشان جلوی فاجعه بدتر را بگیرند. به امید اندکی تعقل
برای پروژه ای به این بزرگی "احیای دریاچه 5200 کیلومتر مربع" علاوه بر اراده، توانایی و سواد، بودجه کلان واقعی لازم است که بجای شعار باید هزینه شود. خود بخود با حرف و شعار و مردم فریبی دریاچه که بماند یک حوضچه هم احیا نخواهد شد. زمان گذشته و فرصت ها خواهد سوخت و دریاچه خشک خواهد شد یک کویر دیگری بانام کویر نمکی شمالغرب ایجاد خواهد شد. ای ایران حیف برای تو. هیج راهکار دومی بجز احیا برای دریاچه نیست و کسانی که از ایجاد جنگل و برداشت نمک و ... حرف می زنند لطفا اول کویر مرکزی ایران را جنگل کنند بعد تمام نمک های موجود در کشور را استحصال نمایند مقداری هم ریاضیات یاد بگیرند و حجم کار را با جمع و تفریق ساده محاسبه کنند آنگاه خواهند فهمید که ارزان ترین و بهترین راه همان ارجاع به طبیعت و احیای دریاچه است.
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
مطمئن باش پرفسور پرویز کردوانی راه حل را میداند. پس شما بیخودی جوش نزن. کار را به کاردان بسپارند حداقلش اینه که جلوی ضرر بیشتر را میگیرد. پرفسور کردوانی دوستت داریم.
از طرف یک زمین شناس دلسوز طبیعت
باعنایت به اینکه آقای کلانتری نقش بزرگی در خشک کردن دریاچه مذکورداشته الویت تقدیر وتشکردراین ارتباط با ایشان است
معاون رئیس جمهور و ریاست محترم سازمان محیط زیست که زمانی مسئول ستاد احیا دریاچه ارومیه بودند از آن زمانهای دور برنامه هایشان طوری بود که نمیتوانستند برای مسئولیت اصلی شان وقت بگذارند چنانکه همین چند روز قبل به علت مشغله زیادنتوانستند در مدیریت بحران زیست محیطی خوزستان شرکت نمایند و برای چند ساعت هم که شده رنج سفر را به خود هموارسازند پس تعجبی نیست که دریاچه ارومیه به این حال وروز افتاده باشد
نصب مجسمه عیسی کلانتری که عامل ومسبب اصلی خشکاندن دریاچه ارومیه بود شایسته ترین اقدام است
مسئولین میتوانند همانطور که یکی از بزرگترین دریاچه های آب شیرین جهان هامون در سیستان را با سو مدیریت ها بیش از بیست سال است خشک کردند و آب از آب هم تکان نخورد
دریاچه رومیه و دیگر دریاچه های جهان یکی یکی محکوم به خشک شدن هستند بااین اوضاع رشد صنعت و کشاورزی و از دیاد جمعیت . چاره ای جز خشک شدن ندارتد . همانطوریکه در این مملکت هزاران چاه و قنات و برکه و تالابها خشک شدند و دارند میشوند.این داستانها هم برای عده ای شده دارای نان و اب و تشکیل جلسات و گرفتن حق جلسه . سیصدسال قبل همین قاره امریکا جز یک مشت گاوچران ششلول بند سر گزدنه بگیر اسب باز بودتد ووقتیکه کریستف ررفت انجا و پا ی بشر دوپا باز شد از همه اقصی نقاط جهان و شد مرکز برده فروشان. اینهنه زمین و دریاچه و درخت و اشجار داشت . رفتند انجا جمع شدند و هی بر سواد و معلومات و تعلیمات خود افزودند حالا شده این امریکائی که هیچ نزاداصیلی از گاوچرانهای ششلول بند قبل نیست و مملو از هندی و افریقایی و ارومایی و اسیایی و چینی و روسی شده است که دور هم نشسته خوب فکر کرده اند لاشرقیه و لاغربیه را انداخته اند در کناری و از بام تا شان کار و تلاش و از هر کجای جهان نخبه ای یافتند با سلام و صلوات جذب کردند و حالا بکل دنیا فرمانروایی میکنند.ما ادرس علطی هر جا باشد گمشده اش هستیم البته ما ایرانیها.چون خیلی بهود و احداد طاهرین خود مینازیم وول نمیکنیم بند تنبان این رستم و حصرت کورش را و خسرو اتوشیروان جان را.در دوره اسلامی از زمان صفویات هم از بس خود تلاشی نداشتیم و اسیر اجدادمان بودیم واداده و بدتر شد رفتیم دنبال مکتب اغراب بادیه نشین و ایکاش حد اقل خوبهایش را انتخاب میکردیم و به دستوراتشان عمل مثل همین قرآت و اهل بیت و ال رسول الله.و درست مثل این روزها که مسبوق به سابقه ما ایرانی هاست.بالغ نشده همه مبلغ میشویم .با هزارات تفسیر و قال مامقال. این خوبان را هم وسیله اهداف پیزی گشادی و تن پروری و راحت طلبی خود کردیم تا انجا پیشرفت کرده ایم که خدا مرا ببخشد نعوذبالله این کریمیان و خوبان شده اند رییس.انها را تا این حد پایین اورده ایم .گاهی مشکلات اخد و خیبر را آنقدر لاف و گزلف و بی سند و تحقیق گفتیم که نعوذبالله خدا شد مطیع و بنده رسول و اهلبیتش.و اتقدر این ائمه طاهرین را با داستانسازی خود زیر سم اسبان و تازیانه اشقیا با داستانهای اب و تاب دار و بی سند له وورده کردیم. که از هرچه اسب و خر و الاغ هم دلزده شده ایم مگر میشود همچین که سید باکرامت پرورش یافته در دامان و پشت رسول خدا بزرگ شده و بر کول او بازی کردت حالا اسیر سم اسبان باشد از یکطرف انقدر بادمجان روی قاب چیدیم برای اینها که هر اسب وخیوان دد و چموشی را اسیر حکمت و تعالی و کرامت انها قلمدادکردیم و انجا که خواستیم نفع خود عاید کنیم هماتها را گذاشتیم زیر سن همان اسبعای جموش؟مگر میشود جنین ضد و نقیض.؟حالا هم ما همان مردمی هستیم از ضد و نقیض گوهای کل جهان.اصلا نمیدانیم چی میگوییم و این کلامی که بلغور میکنین ننطور و اهداف ما چیست از اینهمه سخنرانی و اظهار فیلسوفانه کردن . چرا کار نمیکنیم . جرا انچه بلغور میکنیم و قول میدهیم بمردم . چرا یکدانه انرا انجام تمان و کامل نمیدهیم که خودمان بفهمیم که این زبان ما با مخ های ما هماهنگ است یا خیر و یقین که نیست حد اقل برویم دارو و درمان تا این مردم را به تشکیک و انفکاک نیندازیم و اعتماد و ایمان و سنت و عقل همه را ببازی بگیزیم تا متاسفانه کار بجایی برسد که در سالهای نه چندان دور. اگر یک بچه اخوند طلبه ای از زیر گذر رد میشد هنه بلند میشدند و اخترام میگذاشتند و یاد رسولخدا و بهشت جهنم میافتادند با مشاهده این لباس محترم متاسفانه تا جایی پیشرفت کرده ایم که مقدسات را هم حرمت روا نمیدلریم .جرا چون خیلی حرف میزنیم و چرت و پرت میگوییم و بی مطالعه دمش میدهیم .ومملکتی که مملو از بیسوادان دکتر میشود و دکتر خطاب کردن شده شمع محفل لیچار گویان.خد اقل کنار بکشیم احازه بدهیم چند نطریه را تجمیع و یکی را بکار گیریم تا کن فیکون نشود. اینها که میگویند پارک کنیم و درختکاری و جنگل زیاد هم پر بیراه نمیگویند .ما مردمی هستیم که هر چه هنر داریم در عناد و لجبازی است . ما وقتیکه بااخمدی نژاد اصطکاک داریم؟؟بدون تفکر و برنامه فوری به روحانی رای میدهیم و میرقصیم تا این بشود حال وروزمان. مردم را هوشیار کنیم که اجداد شما خوب بودند و امرزیده اما دو مثقال اکنون برای شما منافعی ندارند.هرچند گه ژنهایی از بعصی از این اجداد کریمه به ارث رسیده انا باید همه باهوشیاری و تلاش به اینده بنگیریم . اینده است که ما را نجات خواهد داد. اگر فرزندان ما متخصص و خبره و نخبه و صاحب فن و سواد بشوتد .. که خیلی از اجداد ما عرضه یک نان سنگک خریدن نداشته اندخود باشیم و اینده نگر
حیف از این دریاچه منحصر بفرد و دریا چه ها ورودخانه ها وجنگل ها ی سرزمینم
آدم از اظهارنظر غيركارشناسي بعضي مسئولين دلش ميخواد خودش رو جر بده.
همه ميفهمن كه از محيط زيست نبايد بيش از حد بهره برداري كرد و نبايد تو محيط زيست دستكاري كرد اما مسئولين اين مملكت نميدونن ومتوجه نیستن
آخه آدم دردش رو بره به كي بگه!!!!
چرا به دیگر دریاچه هایی که در حال خشک شدن هستند هیچ توجهی نمیشود
پاسخ ها
علی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
دریاچه های دیگر آب شیرین هستند و بعد از خشکیدن باعث شوره زار شدن زمین های اطرافشان نمیشوند.
چرا به دیگر دریاچه هایی که در حال خشک شدن هستند هیچ توجهی نمیشود
آقاچیزی که سالهاست درکشورمارونق داردوبخصوص درتهران که جای باغات وکوه ها ودشتها راگرفته واگربرای شهروندان نکبت آورده برای خیلیها پول وثروت واتومبیلهای آنچنانی وهرچند کم سوادونامطلعند برایشان برکت داشته برج سازی وساخت وسازبلندمرتبه
ها است درجای آب قدیم دریاچه ارومیه هم برج سازی کنید هم جلوی بلندشدن ریزگردهای نمکی رامیگیرد وچون کسی دردریاچه خشکیده زندگی نمیکند برای کسی نکبت هم نمی آورددرضمن باعث فرونشاندن عشق برج سازی برای سازندگان میشود درضمن شرداری ارومیه هم بخاطرفروش هوا بابت ساخت برج ازخودکفا هم
بشتر میشود
خدایا چرا مسولان ناکارامدی نصیبمون شده است که همه چیز را از بین می برند و هر روز این مملکت عمق فجایع بیشتر میشود.
آقای عیسی کلانتری مسول مستقیم خشک شدن دریاچه اورمیه است. ایشان باید محاکمه شوند
ناشناس محترم ۱۳:۲۹ دقیقه مطالبی که نوشتید راایکاش یکبارقبل ازارسال خودتان میخواندید اظهار نظر تاریخی ضعیفی فرمودیدکه جای بحث ندارد ،لطفابرای اظهارنظر تاریخی بعدازرجوع به منابع تاریخی معتبر نگارش فرمائد درضمن اگرجسارت نشود،،،،کم گوی وگزیده گوی چون دُر.
مسولان ناکارامد
دريغا از يك خبر خوش. همش ياس و نوميدي همش اختلاس و گروني.
تازه اين دولت تدبير و اميد.
چرا از ترکیه اب وارد نمیکنن واسه همه چی پول هست واسه دریاجه ارومیه پول نیست؟؟؟
پاسخ ها
رضا
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۸
پول کجا بود بابا
این حرفا همه شون ناشی از ناکارامدی شدید آقایون هستش.
پارکتون پیشکش خودتون!
بالاتر از پروفسور کردوانی هم داریم؟ ایشان ایده پارک را مطرح کرد. بهتر است بخش کوچکی را دریاچه نگه داشت و الباقی را پارک جنگلی کرد، نمک ان قابل استحصال برای صنایع است و گیاهان مناسب هم برای رشد در آن هست و حیوانات مناسب منطقه برای زیست در ان. حداقل از شوره زار و ریزگردهای نمکی بهتر است
با سلام وجود دهها سد و هزاران چاه عمیق و خشکسالیهای سالیان متمادی و بی تدبیری خود ما باعث شد دریاچه ارومیه خشگ شود و حالا جو گیر شدیم که عیسی کلانتری دریاچه را خشگ کرد و تسویه حساب شخصی و غیرو .ما اینیم ما بلدیم فقط حرف بزنیم و حاضر نیستیم وقتی پای منافع شخصی در میان باشد یک ذره کوتاه بیاییم و کل جهان هم خراب شد جیب ما پر شود در جوار دریاچه ارومیه با اندک مسافتی دریاچه وان ترکیه قرار دارد در ست است بلاخره در گذر زمان بیشتر آبگیرها خشگ شده و بیشتر کره زمین زمانی آب بوده و به مرور میلیونها سال خشگی زیاد شده و به صورت امروزی در آمده است و این به صورت طبیعی انجام شده ولی ماها این پروسه میلیونها سال را در چند دهه به انجام رساندهایم ما اینیم ما وقتی قدر هیچ نعمتی را نمیدانیم دریاچه که سهل است کشور به این خوبی را با تمام نعمتهایش می خشگانیم و با اندوخته های نا مشروع خود جای گرم وراحتی در خارج مهیا وبه ریش زمین و زمان و مردم میخندیم چون ما اینیم فقط بلدیم حرف بزنیم و ماشالله در هر رشته ای هم سر آمد روزگار هستیم بله اکثر تحصیلکردها ی ما بی سوادند چون در پی مدرک بودند وقتی کسی بار علمی نداشت چه میتواند بکند نیاز علمی کشور منطبق بادانشگاهها نیست وجود سلایق مختلف گزینشی مدیریت کلان را به این روز انداخته که در بیشتر مسائل به بن بست خورده ایم ما تا زمانی که خودمان را متحول نکنیم دریاچه ارومیه سهل است خزر را هم خشگ خواهیم کرد ما همه مسئول عواقب تمام مسائل هستیم نه یک شخص به خصوص .وای بر ما اگر خود را اصلاح نکنیم
اگر اب برای کشاورزی سطح خشک شده را دولت تهیه کند زمین شور را مردم خودشان قابل کشت می کنند فقط باید مقرون به صرفه باشد
منافع شخصی آقایان و آقازادگان اجازه هیچ کار دیگری (با منافع عمومی) را در این مملکت نداده و نخواهد داد
به زودی خودمون هم نابود میشیم دریاچه پیشکش
الان قیمت سکه شده ۳ تومن
وقتی هر بیسوادی رو بهش پست میدن نتیجه اش میشه این ، احتمالا چند وقت دیگه پیشنهاد میده توی قسمتهای خشک شده ی دریاچه ، خیار شور بکارن .
چند سال دیگه ساخت پارک در دریاچه ارومیه از افتخارات برادرانی که همه پروژه ها را قبضه کرده اند میشود فعلا دارند ذهنها را آماده میکنند
بنده شاهد بودم که در زمان احمدی نژاد و در شرایطی که قسمت جنوب شرقی دریاچه خشک شده بود جاده ای خاکی را که مردم از آن در سالیان گذشته و در زمانی پر آبی برای رسیدن به دریاچه استفاده میکردند را اداره راه سازی استان آذربایجان شرقی و بنا به نتایج سفر استانی احمدی نژاد داشت آسفالت می کرد. دلیل کار را جویا شدم و گفتند که رییس جمهور دستور داده این منطقه را توریستی کنند. این در شرایطی بود که دیگر آبی وجود نداشت...
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار