بازدید 14170
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «سقوط سنگین سرمایه گذاری چین در آمریکا» تا «معافیت احتمالی دومین خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌های نفتی»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان هفته قرمز برای بورس تهران، جهش سود بزرگترین بانک آلمان به ۷۰۰ میلیون یورو، کاهش بهای نفت با افزایش موجودی نفت آمریکا، آرامش بازار طلا پس از کاهش ۱۲ دلاری قیمت، گرانی سکه در دومین روز عرضه از سوی بانک مرکزی، انتشار اوراق سکه پابرجاست، قیمت سبد نفتی اوپک یک گام دیگر عقب نشست، روپیه پاکستان سقوط کرد و خوش‌بینی ژاپنی‌ها به بازار خودرو اروپا را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۷۸۰۸
تاریخ انتشار: ۲۸ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۴ 19 July 2018

از «سقوط سنگین سرمایه گذاری چین در آمریکا» تا «معافیت احتمالی دومین خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌های نفتی»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کند.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون پایان هفته قرمز برای بورس تهران، جهش سود بزرگترین بانک آلمان به ۷۰۰ میلیون یورو، کاهش بهای نفت با افزایش موجودی نفت آمریکا، آرامش بازار طلا پس از کاهش ۱۲ دلاری قیمت، گرانی سکه در دومین روز عرضه از سوی بانک مرکزی، انتشار اوراق سکه پابرجاست، قیمت سبد نفتی اوپک یک گام دیگر عقب نشست، روپیه پاکستان سقوط کرد و خوش‌بینی ژاپنی‌ها به بازار خودرو اروپا را در بر دارد.

پایان هفته قرمز برای بورس تهران

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز چهارشنبه، با کاهش  4 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 107 هزار و 776 واحد رسید. این در حالی است که نماگر بورس روز سه شنبه نیز، 329 واحد کاهش را به ثبت رسانده بود. همچنین شاخص قیمت (وزنی-ارزشی)، با کاهش 1.23 واحدی معادل 0.00 درصد به رقم 32 هزار و 267 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز، با افت 36 واحدی معادل 0.20 درصد، عدد 18 هزار و 289 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 25 واحدی معادل 0.20 درصد به رقم 13 هزار و 59 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور، 156 واحد کاهش معادل 0.13 درصد را رقم زد و به سطح 116 هزار و 664 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول، با 115 واحد کاهش معادل 0.15 درصد به رقم 77 هزار و 791 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز همانند روز قبل، با 523 واحد افزایش معادل 0.24 درصد همراه بود و عدد 222 هزار و 320 واحد را به نمایش گذاشت.

از «» تا «معافیت احتمالی دومین خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌های نفتی»

جهش سود بزرگترین بانک آلمان به ۷۰۰ میلیون یورو

دویچه بانک بزرگترین بانک آلمان پیش بینی کرد، سود این مؤسسه مالی در سه ماه دوم سال جاری میلادی به طرز قابل توجهی افزایش پیدا کند و حدود ۷۰۰ میلیون یورو (۸۲۱ میلیون دلار) باشد. در همین حال بزرگترین بانک آلمان انتظار دارد سود سه ماه دوم آن بسیار بیشتر از آنچه پیش بینی شده باشد. دویچه بانک انتظار دارد سود آن بین آوریل تا ماه ژوئن قبل از حسابرسی های مالیاتی ۷۰۰ میلیون یورو و بعداز حسابرسی های مالیاتی ۴۰۰ میلیون یورو باشد. این در حالی است که سود سه ماه نخست این بانک قبل از حسابرسی های مالیاتی ۳۲۱ میلیون یورو ثبت شده بود و اکنون به بیش از ۲ برابر افزایش پیدا خواهد کرد. پیش از این تحلیلگران اقتصادی برآورد کرده بودند که سود دویچه بانک بعداز فرآیند مالیاتی ۱۵۹ میلیون دلار باشد.

سقوط سنگین سرمایه گذاری چین در آمریکا

طبق گزارش شرکت حقوقی چندملیتی بیکر مکنزی، در نیمه نخست ۲۰۱۸ سرمایه‌گذاری خارجی مستقیم چین (اف‌دی‌آی) گرایش شدیدی به سوی اروپا داشته و «اف‌دی‌آی» چین در آمریکای شمالی با سقوط سنگین ۹۲ درصدی مواجه شده است و از ۲۴ میلیارد دلار به ۲ میلیارد دلار رسیده است. در شش ماه اول امسال کسب مالکیت‌ها جدید و ادغام شرکت ها توسط چین در اروپا، ۲۰ میلیارد دلار بوده است؛ اما در آمریکای شمالی تنها ۲.۵ میلیارد دلار  بوده است. سرمایه‌گذاری‌های تکمیل شده چین در اروپا ۶ برابر آمریکای شمالی بوده و به ۱۲ میلیارد دلار در برابر ۲ میلیارد دلار در آمریکای شمالی رسیده است. سیاست‌گذاری‌های تجاری اخیر آمریکا و چین، باعث این تغییر رویه بوده است. طبق این گزارش چینی‌ها به سرعت سرمایه‌های خود را از شرکت‌هایشان در آمریکای شمالی بیرون می‌کشند. به نقل از مهر، در میان کشورهای اروپایی، سوئد برترین مقصد سرمایه‌های چینی بوده و در نیمه اول ۲۰۱۸ بیش از ۳.۶ میلیارد دلار سرمایه را از این کشور دریافت کرده است. به دنبال سوئد، انگلستان با ۱.۶ میلیارد دلار، آلمان با ۱.۵ میلیارد دلار و فرانسه با ۱.۴ میلیارد دلار در ره‌های بعدی قرار دارند. /سی‌ان‌بی‌سی

کاهش بهای نفت با افزایش موجودی نفت آمریکا

روز گذشته، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل ۹۳ سنت کاهش یافت و ۷۱.۲۳ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با کاهش ۶۰ سنتی، بشکه ای ۶۷.۰۳ دلار صورت گرفت. دلایل کاهش شدید قیمت نفت در این روز، افزایش موجودی نفت آمریکا و بالا رفتن میزان عرضه نفت و همچنین نگرانی ها نسبت به ضعیف بودن تقاضای جهانی عنوان شده است.

آرامش بازار طلا پس از کاهش ۱۲ دلاری قیمت

قیمت طلا در معاملات روز چهارشنبه تحت تأثیر بالا ماندن ارزش دلار آمریکا، نزدیک به پایین ترین قیمت یک سال اخیر که روز گذشته به ثبت رساند، ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور تغییر چندانی نداشت و در ۱۲۲۷.۷۸ دلار قرار گرفت. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه یک درصد سقوط کرد و به ۱۲۲۵.۵۸ دلار رسید که پایین‌ترین قیمت از ژوییه سال گذشته بود. به گزارش ایسنا، در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ثابت بود و ۱۲۲۷.۸۰ دلار معامله شد. بهای معاملات این بازار روز سه شنبه با ۱۲.۴۰ دلار یا یک درصد کاهش، در ۱۲۲۷.۳۰ دلار بسته شده بود که پایین‌ترین قیمت در یک سال گذشته بود .یوئیچی ایکه‌میزو، مدیر شعبه توکیوی بانک ICBC استاندارد اظهار کرد: رشد ارزش دلار به دنبال اظهارات جروم پاول، قیمت طلا را با کاهش روبرو کرد.

گرانی سکه در دومین روز عرضه از سوی بانک مرکزی

روز گذشته، قیمت سکه تمام طرح قدیم با رشد ۴۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز سه شنبه، به قیمت ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومان رسید. هر سکه تمام طرح جدید نیز، ۲,۸۹۷,۰۰۰ تومان قیمت گذاری شد که نسبت به قیمت پایانی روز قبل، ۳۷ هزار تومان رشد دارد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز، با افزایش ۱۰ هزار تومان به رقم ۱,۳۶۵,۰۰۰ تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی نیز ۷۱۰ هزار تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ روز قبل، ۱۰ هزار تومان گران‌تر شده است. همچنین هر سکه یک گرمی، با ۵ هزار تومان افزایش به رقم ۴۱۵ هزار تومان رسید.
 
انتشار اوراق سکه پابرجاست
 
با وجود اینکه طرح انتشار اوراق سکه در بازار سرمایه مدتی است، متوقف شده و برخی گمانه‌زنی‌ها درباره منتفی شدن آن وجود دارد، دبیرکل بانک مرکزی می‌گوید که این طرح همچنان پابرجاست و روی میز قرار دارد. به گزارش ایسنا، قرار بر این بود تا از نهم تیرماه سال جاری بازار سرمایه معاملات اوراق سکه را آغاز کند؛ اما این اتفاق نیفتاد و تاکنون نیز اجرایی نشده است. آنطور که محمود احمدی ـ دبیرکل بانک مرکزی ـ به ایسنا اعلام کرده، طرح انتشار اوراق سکه منتفی نشده و مذاکرات و هماهنگی‌هایی برای اجرای آن در حال انجام است؛ بنابراین، به محض اینکه به نتیجه قطعی رسیده و ساز و کار کامل شود، حتما اجرایی خواهد شد و در دستور کار قرار می‌گیرد.
 
قیمت سبد نفتی اوپک یک گام دیگر عقب نشست
 
بر اساس اعلام پایگاه اینترنتی دبیرخانه اوپک، قیمت سبد نفتی اوپک روز سه شنبه، به ۷۰ دلار و ۳۸ سنت رسید. قیمت این شاخص در روز پیش از آن (دوشنبه ۲۵ تیر ماه) ۷۱ دلار و ۹۰ سنت بود. سبد نفتی اوپک شامل انواع نفت خام تولیدی در ۱۵ کشور عضو این سازمان است.
 
روپیه پاکستان سقوط کرد
 
ارزش رویپه پاکستان در ۲۴ ساعت گذشته به روند نزولی خود ادامه داد و به کمترین سطح خود در تاریخ این کشور رسید. همچنین علت اصلی سقوط روپیه به کاهش ذخایر ارزی پاکستان و افزایش تقاضا برای دلار به دلیل مناسک حج برمی گردد. این روند نزولی روپیه درست چند روز قبل از انتخابات بیست و پنجم ماه جاری میلادی این کشور انجام گرفته است. در همین حال هر ۱۲۸ روپیه به یک دلار رسید که بدترین عملکرد ارزی در آسیا محسوب می شود. از طرفی هم بانک مرکزی این کشور برای چهارمین بار متوالی در هفت ماه گذشته ارزش رویپه را کاهش داده است. روپیه پاکستان طی ۲۴ ساعت گذشته ۵.۳ درصد ارزش خود را از دست داده است. البته کارشناسان اقتصادی بر این باور هستند که در نیمه دوم سال جاری میلادی ارزش پول این کشور بازهم به روند نزولی خود ادامه خواهد داد.

افت دسته‌جمعی «تسه»ها

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند 95 (تسه9512) با افت 9/  1 درصدی به قیمت 66 هزار و 438 تومان معامله شدند. با وجود روند کم‌نوسان «تسه»ها از 23 تیر تا روز سه‌شنبه، در بازه 67 تا 70 هزار تومان، روز گذشته قیمت برخی اوراق تا 64 هزار تومان نیز افت داشت. با وجود قرار داشتن در فصل رونق مسکن (تابستان) آمارهای اولیه مسکن افت 14 درصدی تعداد معاملات مسکن در تیر را نسبت به خرداد نشان داد؛ امری که در کنار تقویت سمت عرضه اوراق و پایین بودن قدرت خرید متقاضیان (پس از جهش 45 درصدی قیمت سالانه خرداد) مقاومت سقف 70 هزار تومانی در مقابل «تسه»ها را تقویت کرد. برای کاهش نوسانات قیمت مسکن، طرح‌هایی از جمله افزایش عرضه واحدهای زیر 80 متر (54 درصد از تقاضای خرداد) و راه‌اندازی بورس مسکن از سوی وزارت راه و شهرسازی در دست بررسی است.

خوش‌بینی ژاپنی‌ها به بازار خودرو اروپا خودروسازان

ژاپنی امیدوارند توافق تجاری جدیدی که میان این کشور و اتحادیه اروپا منعقد شده است، به افزایش فروش محصولاتشان در بازار اروپا بینجامد. به گزارش رویترز به موجب این توافق تجاری تعرفه ۱۰ درصدی واردات خودروهای ژاپنی و تعرفه ۳ درصدی واردات اغلب قطعات خودرو به اتحادیه اروپا حذف می‌شود. به این ترتیب، خودروسازان ژاپنی می‌توانند حجم فروش خود را در بازارهای اروپایی افزایش دهند. این خودروسازان با وجود اینکه کارخانه‌هایی در قاره اروپا دایر کرده‌اند تا کنون نتوانسته‌اند سهم قابل توجهی از بازار خودروی اروپا را به خود اختصاص دهند و با خودروسازان اروپایی رقابت کنند. تویوتا، محبوب‌ترین خودروساز ژاپنی در اروپا تنها ۷/ ۴درصد از این بازار را در اختیار دارد. پس از آن نیسان با ۳/ ۳درصد و هوندا با ۹/ ۰ درصد در رده‌های بعدی قرار دارند. حذف تعرفه ورود خودرو به اروپا در حالی صورت می‌گیرد که ترامپ اعلام کرده است، تعرفه مضاعفی بر واردات خودروهای اروپایی و ژاپنی اعمال خواهد کرد. /دنیای اقتصاد

جنگ تجاری آمریکا می تواند ۴۳۰ میلیارد دلار هزینه به بار آورد

صندوق بین المللی پول (IMF) در آخرین گزارش خود از چشم انداز اقتصاد جهانی گفت: خطر تنش های تجاری کنونی در حال افزایش است و بزرگترین تهدید پیشِ رو، در کمین رشد اقتصاد جهانی است. به نقل از Russia Today، صندوق بین المللی پول با ذکر این نکته که که تنش های تجاری می تواند برای اقتصاد جهانی ۴۳۰ میلیارد دلار هزینه به بار آورد، افزود: مدل سازی ما نشان می دهد که اگر تهدیدات سیاست های تجاری فعلی تحقق یابد و به دنبال آن شاهد کاهش اعتماد در کسب و کار باشیم، آنگاه تولید جهانی می تواند حدود ۰.۵ درصد کمتر از برآوردهای کنونی تا سال ۲۰۲۰ باشد. طبق گفته صندوق بین المللی پول، رشد اقتصادهای پیشرفته به طور کلی قوی است، ولی در عین حال هشدار داده است که در بسیاری از آنها، از جمله در انگلیس، ژاپن و کشورهای منطقه یورو، رشد اقتصادی کاهش داشته است. صندوق بین المللی پول گفت: ایالات متحده دست به اقدامات تجاری زده که بر گروه گسترده ای از کشورها تأثیر می گذارد و با تهدیدهای تلافی جویانه یا اقدامات متقابلی از سوی برخی کشور ها، به ویژه چین، اتحادیه اروپا، شرکای نفتا و ژاپن، رو به رو شده است.

معافیت احتمالی دومین خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌های نفتی

«نیلز آنِن» دستیار وزیر امور خارجه آلمان روز چهارشنبه در گفت وگو با یک رسانه هندی، ضمن انتقاد از سیاست‌های واشنگتن در وضع مجدد تحریم‌ها علیه تهران، گفت: این طور به نظر می آید هند همچنان خواستار تداوم خرید نفت از ایران است. به نقل از شبکه تلویزیونی نیوز 18 هند، آنن با تأکید بر اینکه تصمیم‌گیری در این رابطه در نهایت بر عهده دهلی نو خواهد بود، اعلام تداوم خرید نفت از ایران را موضوعی «بسیار حائز اهمیت» دانست. وی ادامه داد: فشار آمریکا به متحدانش برای پایبندی به تحریم‌ها علیه ایران در کم‌ترین حالت، اقدامی تحریک‌آمیز است. دستیار وزیر امور خارجه آلمان و نماینده پارلمان این کشور افزود: اکنون تلاش‌ کشورها باید متمرکز بر ابداع یک ساز و کار مالی با هدف مقابله با تحریم‌های آمریکا باشد.

از «سقوط سنگین سرمایه گذاری چین در آمریکا» تا «معافیت احتمالی دومین خریدار بزرگ نفت ایران از تحریم‌های نفتی»

وی از طرحی پیشنهادی از سوی فرانسه در این رابطه خبر داد و گفت: پیدا کردن ابزار مالی مناسب برای فراهم کردن زمینه همکاری شرکت‌ها با ایران کاری پیچیده اما ضروری است. نیوز 18 در این گزارش به نقل از منابع اطلاعاتی خود گفته که موضع آمریکا چندی پیش درخصوص تحریم‌های نفتی علیه ایران تعدیل شده و در همین رابطه، هیأتی از این کشور این هفته به هند سفر کرده است. این رسانه می‌افزاید: پس از دیدار مقام‌های دو کشور، دورنمای مشخصی از معافیت احتمالی هند از تحریم‌ها وجود خواهد داشت. هند دومین خریدار بزرگ نفت ایران است و همین موضوع موجب افزایش فشارهای واشنگتن به دهلی نو در ماه‌های گذشته شده است. با وجود این فشارها، «سوشما سواراج» وزیر امورخارجه هند ماه گذشته گفت، این کشور از تحریم‌های یکجانبه آمریکا علیه ایران تبعیت نخواهد کرد. به نقل از ایرنا، این موضع‌گیری به طور ویژه آنجا نمود یافت که «نیکی هیلی» سفیر آمریکا در سازمان ملل متحد به تازگی در دیدار با نخست وزیر هند اعلام کرد، واشنگتن مانع طرح توسعه بندر چابهار ایران هم که با همکاری دهلی نو در جریان است، نخواهد شد.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۱
رسیدن 128 روپیه پاکستان به 1 دلار یک بدترین عملکرد ارزی در آسیاست!!! حتما ایران در اروپا قرار دارد؟
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار