بازدید 15670

ممنوعیت آموزش به دانش‌آموزان با زبان محلی

کد خبر: ۸۱۶۴۱۷
تاریخ انتشار: ۲۳ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۱۵ 14 July 2018

وزیر آموزش و پرورش گفت: در برخی مناطق مشاهده شده است با زبان محلی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود که این موضوع بسیار خطرناک است زیرا بچه‌ها زبان محلی را در خانواده فرا می‌گیرند پس باید زبان رسمی کشور را در مدرسه بیاموزند.

به گزارش خبرگزاری فارس، سید محمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش در سفر به استان اصفهان در جمع معاونان آموزش ابتدایی و مسؤولان آموزش و پرورش عشایر سراسر کشور اظهار کرد: معاونین آموزش ابتدایی در استان‌ها نقش تنظیم کننده کیفیت آموزشی در مدارس را برعهده دارند و به نوعی تضمین کننده کیفیت هستند.

وی با بیان اینکه مدرسه امروز به عنوان مهم‌ترین و اصلی‌ترین رکن نظام تعلیم و تربیت در دنیاست، ادامه داد: متأسفانه به جای شکل گرفتن دانش‌آموزان، خود ما به آنها شکل می‌دهیم و این یکی از مشکلات نظام تعلیم و تربیت ماست.

بطحایی اضافه کرد: مدرسه، موجود زنده‌ای است که باید از محیط خود تعذیه کند و منتظر تغذیه از ستاد نباشد و این مهم در راستای تفویض اختیار به مدارس محقق می‌شود.

وی تصریح کرد: رقابت‌های فردی در مدارس، تعداد محدودی از دانش آموزان که برگزیده می‌شوند را خوشحال و صدها نفر دیگر را تخریب می‌کند؛ بنابراین هرچند رقابت فردی مزایایی برای افراد شرکت کننده دارد اما در سال‌های اخیر چنان به رقابت‌های فردی مخصوصاً در دوره ابتدایی پرداخته شده که تربیت را از مسیر اصلی خارج کرده است.

وزیر آموزش و پرورش ادامه داد: در دولت دوازدهم سنجش مستمر صلاحیت‌های مدیران و حذف رقابت در دوره ابتدایی از سیاست‌های اصلی آموزش و پرورش است.

وی خاطرنشان کرد: در برخی مناطق مشاهده شده با زبان محلی به دانش‌آموزان آموزش داده می‌شود این موضوع بسیار خطرناک است زیرا بچه ها زبان محلی را در خانواده فرا می‌گیرند پس باید زبان رسمی کشور را در مدرسه بیاموزند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۸
در انتظار بررسی: ۵۷
انتشار یافته: ۶۱
خیلی خطر داره!
اختلاس گر و دزد میشن!
وقتي با همه چيز سياسي برخورد مي شود نتيجه مي شود اينكه يادگيري زبان محلي خطرناك است. در كشورهاي پيشرفته نظير سوئد حداقل دو زبان غير از زبان رسمي به كودكان آموزش داده مي شود كه اين زبان ميتواند زبان مادري كودك نيز باشد. چرا همه چيز در ايران خطرناك است؟
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
ایا تو سوئد شما مردم سامی که قوم متفاوتند به زبان خودشان کلا درس می خوانند؟ درباره جنوب سوئد چی که جدایی طلبن؟ فریسینهای هلند چی؟ یادگرفتن یک زبان در مدرسه طبیعی است ولی تدریس به چندزبانه کلا بی معناست. قراره یک لر یا ترک بتونه همه ایران حتا در جنوب بین اعراب زندگی کنه و برعکس، باید حسِ برابری کنه و این با یادگیری زبان ملی تامین میشه. مردم مناطق دور افتاده و مرزی بدبختی زیاد دارن با این حرفها انها را بیشتر منزوی نکنید ی . انها باید حس کنند کلِ ایران مال انهاست و واقعا هم هست و برای صحبت با دیگران زبان فارسی کافیست. تاریخی هم زبان فارسی بیشتر مدیون ترکهاست و نه حتا فارس زبانان. مردم را اذیت نکنید لطفا ید
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
فکر نمی کنم کل آموزش ها در مدارس ایران به زبان مادری باشد شاید زبان مادری نیز یکی دو ساعت در برنامه درسی برخی مناطق گنجانده شده باشد که اصلا خطرناک نیست بلکه حفظ هویت فرنگی اقوام ایرانی است.
وزیر اموزش و پروش درست گفتند چون هدف از اموزش تو ایران اموزش زبان فارسی است نه علم اموزی به کودکان!!!!!!!!!!!!!!!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
بیش از این انتظاری نیست
ناشناس
| Canada |
۱۸:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
کلا ما عادت کردیم با همه چیز حتی حرف منطقی مثل این آقای وزیر مخالفت کنیم . زبان رسمی ایران فارسی است و علم هم با همین زبان به دانش آموزان باید آموخته شود . اگه نه که سنگ رو سنگ بند نمی شه .
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
ظاهرا بعدش هم خواستار حکومت ملوک الطوایفی هستن
زبان رسمی خودش زبان محلی یه منطقه از ایرانه. چرا اون خطرناک نیست.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
به خاطر عمق و تاریخ این زبان در دنیا و اینکه این محل اکثریت وسعت ایران رو در بر میگیره ،ارجحیت با آموزش این زبانه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
کدوم عمق و تاریخ؟؟؟
ناشناس
| Germany |
۲۰:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
جناب ناشناس ۱۸۵۱آیا این گفته های شما نژادپرستی و خودبزرگ بینی نیست؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
خيلي بزرگ خودت نبين اينجوري كوچيك مي موني
آیا ایشون از قانون اساسی کشور اطلاع ندارند؟ برن دوباره اصل پانزده قانون اساسی رو دوباره بخونند. آزادی آموزش به زبانهای محلی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
قانون اساسی در مورد خیلی موضوعات صحبت کرده

در همان مناطقی که مجاز به آموزش زبان محلی هستند

کارهای دیگری هم باید انجام شود که چون با آن موارد نمی توان خود نمایی کرد عنوان نمی شوند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
یحتمل شما هم مطالعه نکردی


اصل‏ پانزدهم: ‎‎‎‎‎زبان‏ و خط رسمی‏ و مشترک‏ مردم‏ ایران‏ فارسی‏ است‏. اسناد و
مکاتبات‏ و متون‏ رسمی‏ و کتب‏ درسی‏ باید با این‏ زبان‏ و خط باشد ولی‏ استفاده‏
از زبانهای‏ محلی‏ و قومی‏ در مطبوعات‏ و رسانه‏ های‏ گروهی‏ و تدریس‏ ادبیات‏
آنها در مدارس‏، در کنار زبان‏ فارسی‏ آزاد است‏.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
اصل پانزدهم نمی گه آموزش به زبان محلی بلکه میگه آموزش زبان محلی در کنار زبان فارسی
اصلا به کسی ربطی ندارد
تا زمانی که به قومیت ها اهمیتی داده نشود،هیچگاه مزه اتحاد واقعی را نخواهیم چشید.
حالا معنی خطرناک رو هم فهمیدیم!
اولا تعریف کنید زبان محلی یعنی چه؟ یعنی مربوط به یک‌ محله یا چند استان؟ ضمنا آموزش زبان مادری در مدارس که از پول‌مالیات همین مرم پرداخت میشه جزو حقوق اولیه بشری هست که سازمان ملل تعریف کرده، پس جناب وزیر شما با این حرفاتون هم قانون اساسی مملکت و هم حقوق بشر را زیر پا گذاشتین
مصداق بارز نژاد پرستیه، وزیر جان خواندن و نوشتن به زبان مادری از اصول اولیه آزادی هر انسانی هست. چجوری رای اعتماد گرفتی که از قانون اساسی خبر نداری؟ نمایندگان عزیز دست شما هم درد نکنه!!!
آموزش به زیان مادری مانعی برای اموزش زبانهای دیگر نیست. گرفتن حق آموزش زبان مادری نخستین و اساسی ترین گام در تخریب هویت فردی هست.
وزیر عزیز اگر به فکر خدمت هستین لطفا در انتخاب معلماتون دقت کنین که گاها متاسفانه افکار و رفتارهای خطرناک تری دارند.
وزیر آموزش و پروش بسیار اشتباه می فرمایند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
يعني چي ؟! ميدونم مخصوصا شما تركها روي زبانتون عرق داريد ، در خانه و جامعه شهري تون به زبان مادري صحبت ميكنيد خيلي هم خوب . وقتي بخواين براي زيارت و سياحت از جوامع تون خارج بشيد و بيان يك شهر ديگه كشور خودتون ( شما بگو تمام شهرها ) چه طوري ميخوان ارتباط برقرار كني ؟ با زبان رسمي كشور هيج جاي كشور غريب نيستي
دارين يك زبان ديگه آموزش مي ببينيد و فكر نميكنم اين چيزي بدي باشه
در قانون اساسي كشور آموزش زبان محلي آمده نه آموزش به زبان محلي
این خطرناک بودن آموختن زبان مادری که وزیر فرمودن به جان خودم اگه خودشون می دونستن. وزیر جان زبان رسمی خودش یک زبان محلی هستش و ضمتا حرفی که زدی خلافدقانون اساسیه
خلاف قانون اساسی است.
زبان و خطِ رسمی و مشترک مردم ایران فارسی است. اسناد و مکاتبات و متون رسمی و کتب درسی باید با این زبان و خط باشد ولی استفاده از زبان‌های محلی و قومی در مطبوعات و رسانه‌های گروهی و تدریس ادبیات آن‌ها در مدارس، در کنار زبان فارسی آزاد است.»

حق آموزش به زبان مادری، در بسیاری از اسناد و معاهدات حقوق‌بشری مثل منشور زبان مادری، اعلامیه جهانی حقوق زبانی، بندهای ۳ و ۴ ماده ۴ اعلامیه حقوق اشخاص متعلق به اقلیت‌های قومی، ملی، زبانی و مذهبی، ماده ۳۰ کنوانسیون حقوق کودک، ماده ۲۷ میثاق بین‌المللی حقوق مدنی و سیاسی مورد تاکید قرار گرفته است.
واقعا متاسفيم براي قانون اساسي-مسئولان و ملتي که هنوز نمي فهمند بر سرشان چي اومده. به شما چه ربطي دارد بچه چگونه ياد بگيرد؟؟؟
زبان تورکی از 90 سال پیش که آموزشش ممنوع بوده تا امروز پیشرفت کرده
ایشان و هم فکرانشان حداقل هفت سال در دوران مدرسه و هشت واحد نیز در دانشگاه و در دوره کارشناسی با عنوان زبان عمومی 1و2 و زبان تخصصی، انگلیسی خوانده اند و لابد نمره قبولی را گرفته اند، هرگاه آمادگی داشتند در کلاس درسی که صرفا به زبان انگلیسی تدریس میشود، شرکت و یادگیری داشته و نمره قبولی بگیرند، اظهار نظر فرمایند.
بهتره خرید کتاب با کارت ملی انجام بشه و تو اون کتاب به زبان عرف محلی اون شهر هم معنی جملات وجود داشته باشه ولی آموزش به فارسی باشه . ما میتونیم از ظرفیت زبان عربی تو موسیقی و راتباطات استفاده کنیم همینطور بسیاری از زبان های دیگه
واقعا متاسفم از اینکه ایشون وزیره
به ما که کلا در 12 سال مدرسه به زبان ترکی درس دادند هیچ موضوع خطرناکی هم پیش نیومد الان فارسی رو هم بهتر از خود فارس زبانان بلدیم
این عین نژادپرستی هست.
چرا باید من عرب یا تورک یا بلوچ زبان فارسی رو فقط یادبگیرم ؟
من دوست داشتم به زبان مادری خودم آموزش می دیدم اصل ۱۵ قانون اساسی پس چی هست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
البته زبان فارسی زبان رسمی مملکت است و باید همه یاد بگیرند ضمن آنکه می توانند زبان مادری خود را هم بیاموزند.البته اعراب در این زمینه نباید شکایت کنند زیرا تنها زبانی است که از راهنمای تدریس اجباری می شود.
آموزش زبان مادری حق الناس است
با سلام
وقتی وزیر یک مملکت قانون اساسی کشور را کنار زده و برداشت غلط خودش را ملاک قرار دهد و به دستور رئیس جمهور که معاونتی در این زمینه بر پا کرده، بی توجه باشد
خدا به این مملکت رحم کند.
در همه مسائل کشور با همچین مواردی روبرو هستیم. با بی انصافی تمام اعصاب آدم را متلاشی می کنند.
موندم اینهایی که نظر میدن حالشون خوبه یا خودشونو زدن ب اون راه؟؟؟!؟!
باید شدیدا با آموزش به زبان محلی برخورد شود وگرنه کشور ما تا چند سال دیگر دچار معضلات پاکستان و افغانستان می شود.
ایشون کاملا درست می فرمایند علم آموزی به زبان مادری واسه یه کشور مثل ایران که از قومیت های مختلف تشکیل شده مناسب نیست اگر قرار باشه آذری ها به زبان خودشون درس بخونن کرد ها به زبان خودشون لر ها به زبان خودشون دیگه یکپارچگی کشور از بین میره اینجا ایرانه و فرهنگش، تاریخش،هنرش، ادبیاتش به زبان فارسی گره خورده این یک واقعیته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
شما از اسم یک خلیج نمی تویند بگذرید اونوقت انتظار دارید بقیه از زبان و فرهنگ مادری خودشون بگذرن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
قرار نیست کلا به زبان های قومیتی تدریس شود بلکه ادبیات این زبان ها به مثابه یک کتاب درسی در کنار سایر دروس تدریس شود.
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
فرهنگ و ادبیاتت مال خودت ما نیاز نداریم
وزیر باشی آن هم آموزش پرورشی باشی . والله نوبر هست!!!!!!!!!!!!!!!!!!
مشخصه باید همینطور باشه وگرنه تا ده سال دیگه هرجای ایران بخوای بری باید با خودت مترجم ببری. لطفا استفاده از زبان محلی در ادارات شهرستانها رو‌ متوقف کنید .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۹:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
پس کجا حرف بزنیم؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
درست این است که زبان رسمی فارسی در ادارات به کار رود و زبان های قومی فقط به عنوان یک واحد درسی در کنار سایر کتب فارسی تدریس شوند.
اقای وزیر ، من 43سالمه به زبان ترکی در مدرسه ما تدریس می کردند من سال 72 رشته نرم افزار دانشگاه شریف قبول شدم البته بدون هیچ سهمیه ای (نه مثل شما که با سهمیه درس خوندین) اون موقع اکثر دانشجویان هم کسانی بودن که زبان محلی اونها فارسی نبود الان بچه های من هم تو کلاسشون به زبان ترکی درس می خونن البته انگلیسی هم یاد میگیرن چون به دردشون می خوره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۱:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
یعنی تمام کتب درسی شما آذری بوده؟ تصور میکنم معلمانتات این کتب را برای یادگیری بهتر شما به آذری توضیح می داده اند .در غیر این صورت شما از کجا فارسی را درست آموخته اید؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۳
دوست عزيز دانشگاه هاي تهران پر از دانشجويان از سراسر كشوراست و افراد فرصتي بيشتري براي شناخت بهتر از مردمان سرزمين شان دارن
ضمنا خود شما كه فارسي به اين خوبي نوشتي مطمئنا بيشتر آن را مديون همان زندگي در محيط غير بومي هستي . چون ما كه سالهاست در گزارشات صدا و سيما از اين مناطق بويژه مناطق روستايي آن شاهديم يا اصلا بلد نيستن فارسي صحبت كنن
يا كم بلدن و يا با لهجه زياد اينكار را ميكنن
اقای وزیر پس اصل پانزده قانون اساسی چه می شود من هم دوست دارم به زبان مادریم هم بخوانم هم بنویسم ایا این خواست زیادی است
چه خبره ؟؟خطرناکه؟؟زبان مادری تورکها و کوردها ،نکنه بمب هیدروژنی ،
اصلا یاد نگیرید
وزیری که ادعای اصلاحات داره چرا؟؟؟
یه پیشنهاد
صد سال به زبان قوم فارس نوشتیم ،چه ایرادی داره صدساله دیگه هم به زبان قوم تورک یاکورد بنویسیم.مشکلی پیش میاد .من فکر نمیکنم
آقای وزیر پس چه لزومی داره تو مدارس عربی و انگلیسی به بچه ها یاد میدید؟
این حرف وزیر مصداق بارز نژاد پرستی است که امید هر گونه برابری و برادری را از بین می برد کمکی به اتحاد نمی کند.
واقعا این خطر خیلی بزرگیه حتما برخورد کنید
این اختلاس و نابودی کم کم مردمم که اصلا مهم نیست نمک زندگیه
تصور می کنم چون در دوره ابتدایی برای کودکان اقلیت ها زبان فارسی مشکل است در کنار کلمات فارسی باید کلمات زبان آنها نیز به کار رود تا به زبان فارسی تسلط پیدا کنند .بعد از این دوره نیازی به تدریس به زبان مادری نیست.
این وزیر که در قرن ۲۱حقوق میلیونها کودک بی گناه را نقض می کن در کشورهای دیگر سه سال اول را با زبان محلی اموزش می دن بعد از ان زبان رسمی چرا اونجا خطرناک نیست ما از کودکی معلمان با زبان خودمان گاها مطلب را یاد می دادند الان چه خطری برای کشور داره این وزیر را ریس جمهور باید برکنار کند این حرف نقض اشکار اصل ۱۵ و ۱۹ قانون اساسی است که هنوز اجرا نمیشه
قبلش باید قانون اساسی را مطالعه می کرد
سلف ايشان هم خدشه دار را بصورت: "خطشه دار" نوشته بودند! يعني مقام وزارت آموزش و پرورش همچين مقامي است! هموطنان عزيز زياد جدي نگيريد.
فقط نژادپرستی تون کم بود. من زبان مادریم رو بیشتر از،این زبان فارسی دوست دارم . یاشاسین آذربایجان . تابناک نامردی اگه پیامم رو سانسور کنی
در مناطق ترک نشین ما به زبان ترکی یاد گرفتیم و الان هم همینطور هست و البته حالا دیگه در بسیاری از دانشگاهها این مناطق اساتید هم به ترکی تدریس می کنند. زبان فارسی زبان یک قوم است . زبان رسمی است اما ملی نیست. این حرفهای نژادپرستانه تنها کمکی که می کند این هست که ترکها را از زبان فارسی بیشتر از قبل دورتر می کند.
زبان ترکی در اذربایجان در 20 سال اخیر پیشرفت بزرگی کرده است و در اینده یکی از زبانهای رسمی ایران می تواند باشد و البته دیگر از این قرن هیچ تفکر نژادپرستی نمی تواند دوام بیاورد و مطمین باشید که در اینده نه چندان دور اموزش در ایران با زبانهای همه اقوام انجام خواهد شد نه فقط قوم فارس
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر