بازدید 9907
۵
پیمانه اقتصادی؛

از «کاهش توان صادراتی آمریکا با افزایش ارزش دلار» تا «توقف همکاری بزرگترین بانک ژاپن با ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت پس از سقوط ۶.۹ درصدی روز چهارشنبه، آمریکا در مسیر شکست در جنگ تجاری با چین، ریزش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گرانبها، اوج گرفتن صادرات نفت آمریکا به هند، نوسان سکه تمام در مرز ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومانی، ثبات نسبی بازار آزاد ارز در پایان هفته، هند پیمان تجارت ریال ـ روپیه با ایران را لغو می‌کند و خروج ارز برای واردات بیش از ۳۱۲ تن اره دستی به کشور را در بر دارد.
کد خبر: ۸۱۶۰۱۶
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۰۸:۰۰ 13 July 2018

از «کاهش توان صادراتی آمریکا با افزایش ارزش دلار» تا «توقف همکاری بزرگترین بانک ژاپن با ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون افزایش قیمت نفت پس از سقوط ۶.۹ درصدی روز چهارشنبه، آمریکا در مسیر شکست در جنگ تجاری با چین، ریزش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گرانبها، اوج گرفتن صادرات نفت آمریکا به هند، نوسان سکه تمام در مرز ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومانی، ثبات نسبی بازار آزاد ارز در پایان هفته، هند پیمان تجارت ریال ـ روپیه با ایران را لغو می‌کند و خروج ارز برای واردات بیش از ۳۱۲ تن اره دستی به کشور را در بر دارد.

 

افزایش قیمت نفت پس از سقوط ۶.۹ درصدی روز چهارشنبه

روز پنجشنبه، قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در روز قبل ۱.۷۰ دلار افزایش یافت و ۷۵.۱۰ دلار در بازار معامله شد. همچنین، معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با افزایش ۵۰ سنتی، بشکه ای ۷۰.۸۸ دلار صورت گرفت. دلایل افزایش قیمت نفت در این روز، هشدار راجع به محدودیت های ظرفیت تولید نفت از سوی آژانس بین المللی انرژی عنوان شده است، حال آنکه در روز چهارشنبه با از سرگیری فعالیت بنادر لیبی برای صادرات نفت، قیمت نفت کاهش چشمگیری یافته بود. روز چهارشنبه، قیمت نفت برنت ۵.۴۶ دلار یا ۶.۹ درصد کاهش یافته و به ۷۴.۴۰ دلار رسیده بود. نفت سبک آمریکا نیز کاهش ۵ درصدی را در روز چهارشنبه تجربه کرده بود.

آمریکا در مسیر شکست در جنگ تجاری با چین

استفان روچ، استاد دانشگاه ییل آمریکا و رئیس پیشین شرکت خدمات مالی آمریکایی مورگان استنلی در بخش آسیا گفت: بعید است جنگ تجاری میان ایالات متحده و چین دستاورد خوبی برای واشنگتن به همراه آورد. به نقل از Russia Today، روچ در مصاحبه ای با CNBC گفت: "برنده شدن در جنگ های تجاری آسان نیست. راحت می توان در جنگ های تجاری شکست خورد و ایالات متحده در مسیر شکست خوردن در این جنگ تجاری است. او گفت: "این یک مهمات جنگی واقعی است و فقط دعوای لفظی نیست... ما در مراحل اولیه کشمکش های مبارزه در یک جنگ واقعی و زنده هستیم. سوال این است که این جنگ تا کجا پیش می رود؟ و این مهمات جنگی در آینده چقدر مهم خواهد بود؟ " روچ می گوید که بعید است چین در این جنگ تجاری بی مهمات بماند. وی توضیح داد: "ایالات متحده به شدت به کالاهای ارزان قیمت چینی وابسته است تا بتواند نیازهای مصرف کنندگان آمریکایی را برآورده کند. ما برای تأمین فقدان بودجه رو به رشدمان به شدت وابسته به فروش اوراق قرضه خزانه داری به چین هستیم."

از «کاهش توان صادراتی آمریکا با افزایش ارزش دلار» تا «توقف همکاری بزرگترین بانک ژاپن با ایران»

کاهش توان صادراتی آمریکا با افزایش ارزش دلار

استاد اقتصاد دانشگاه بریتیش کلمبیای کانادا، دستاوردهای اقتصادی ترامپ را خیالی دانست و با تأکید بر اینکه جنگ تجاری آمریکا با قدرت های اقتصادی جهان برای اقتصاد این کشور زیان بار است، گفت: پیامدهای اقتصادی و سیاسی این جنگ، گریبانگیر دولت ترامپ خواهد شد. وارنر آنتویلر روز پنجشنبه در گفت وگو با ایرنا، درباره تأثیر سیاست های ترامپ بر جایگاه بین المللی دلار گفت: این تحولات بر ارزش دلار آمریکا بی تاثیر است. دلار آمریکا ارز اصلی ذخیره شده در بانک های جهان است. به باور من، خطر اینکه ارزش آن به طور جدی کاسته شود، پایین است.  وی تصریح کرد: جنگ تجاری به دلار آمریکا و انحصار این کشور بر تبادل ارزی جهانی ضربه نخواهد زد. دیگر ارزهای جهانی همچون روبل، یورو و ین ژاپن در برابر دلار ضعیف هستند. همچنین چین که درگیر جنگ تجاری با ایالات متحده است، مبالغ هنگفتی دلار ذخیره کرده است و به هیچ عنوان آن را به بازارها سرازیر نخواهد کرد و اجازه نخواهد داد که دلار بی ارزش شود. استاد دانشگاه بریتیش کلمبیا اضافه کرد: به نظر من، چین و دیگران به دنبال این نیستند که دیگر ارزها را جایگزین دلار کنند. در واقع نکته خنده دار این است که بحران اقتصادی در جهان ارزش دلار را بالا می برد که برای اقتصاد آمریکا و توان صادرات این کشور بد خواهد بود.

ریزش قیمت طلا در بازار جهانی فلزات گران بها

قیمت طلا روز پنجشنبه که ارزش دلار همچنان بالا ماند، تغییر چندانی نداشت و نزدیک به پایین ترین حد خود در یک هفته اخیر ایستاد. هر اونس طلا برای تحویل فوری در معاملات روز جاری بازار سنگاپور ثابت بود و در ۱۲۴۳.۱۰ دلار ایستاد. بهای معاملات این بازار، روز چهارشنبه یک درصد سقوط کرد و به ۱۲۴۰.۸۹ دلار رسید که پایین ترین قیمت در بیش از یک هفته گذشته بود. در بازار آمریکا، هر اونس طلا برای تحویل در اوت ۰.۱ درصد کاهش یافت و به ۱۲۴۳.۶۰ دلار رسید. بهای معاملات این بازار روز چهارشنبه با ۱۱ دلار یا ۰.۹ درصد کاهش، در ۱۲۴۴.۴۰ دلار بسته شده بود. جزئیات بیشتر

صادرات نفت آمریکا به هند اوج گرفت

تولیدکنندگان و تاجران ایالات‌متحده، امسال تا ماه ژوئن، ۱۵ میلیون بشکه نفت خام آمریکایی را به هند صادر کرده‌اند، درحالی‌که در کل سال ۲۰۱۷ صادرات نفت آمریکا به هند، ۸ میلیون بشکه بود. بر اساس گزارش رویترز، درصورتی‌ که به علت بالا گرفتن جنگ تجاری، چین به صادرات نفت آمریکا به این کشور تعرفه ببندد، با افت قیمت نفت آمریکا، صادرات آن به هند می‌تواند افزایش یابد. ای‌کی شارما، رئیس مالی شرکت نفت هند، بزرگترین پالایشگاه هند، می‌گوید: نفت خام آمریکا به علت قیمت پایین‌تر آن مورد توجه قرار گرفته است و درصورتی‌که چین واردات خود از این کشور را قطع کند، ارزان‌تر هم خواهد شد و احتمالا واردات هند افزایش می‌یابد. او ادامه داد: ما به دنبال یک قرارداد میان‌مدت برای خرید ۳ تا ۴ محموله نفت خام آمریکا در یک بازه ۳ تا ۶ ماهه هستیم، به جای این‌که فقط یک محموله خریداری کنیم.

نوسان سکه تمام در مرز ۲,۷۰۰,۰۰۰ تومانی

روز گذشته، بهای سکه تمام طرح قدیم با رشد ۱۰ هزار تومانی نسبت به نرخ پایانی روز چهارشنبه، به قیمت ۲,۵۷۰,۰۰۰ تومان رسید.  این سکه در هفتم تیرماه، به رکورد تاریخی ۲ میلیون و ۸۵۰ هزار تومان نیز رسیده بود. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در بازار پایان هفته، ۲,۶۸۷,۰۰۰  تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، ۲۷ هزار تومان گران شد. بهای سکه تمام طرح جدید در یازدهم تیرماه به رقم تاریخی ۳ میلیون و ۴۶ هزار و ۵۰۰ تومان رسیده بود. نیم سکه بهار آزادی بدون تغییر خاصی در سطح ۱,۳۱۵,۰۰۰ تومان فروخته شد. همچنین هر ربع سکه بهار آزادی ۵ هزار تومان افت داشته و به رقم ۶۷۵ هزار تومان معامله شده است. هر سکه یک گرمی نیز، ۴۰۰ هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، ۵ هزار تومان رشد داشته است.

ثبات نسبی بازار آزاد ارز در پایان هفته

در معاملات دیروز با توجه به کاهش حجم معاملات در بین فعالان بازار، شاهد نوسان اندک دلار آمریکا در محدوده ۷۷۰۰ تومان بودیم. این در حالی است که در روز‌های ابتدایی تیرماه امسال، دلار آمریکا به نرخ ۹۰۰۰ تومان نیز رسیده بود. همچنین هر یورو در بازار امروز، با افت اندک ۴۹ تومان نسبت به نرخ پایانی روز قبل، به قیمت ۹۰۲۶  تومان رسید. هر پوند انگلیس نیز ۱۰۲۲۵ تومان قیمت گذاری شده که نشان از کاهش ۲۳ تومانی نسبت به قمیت پایانی روز چهارشنبه دارد. یورو و پوند در روز‌های ابتدایی تیرماه، به ترتیب از مرز ۱۰ و ۱۱ تومان عبور کرده بودند. همچنین هر درهم امارات با رشد اندک ۲ تومان به رقم ۲۱۱۰ تومان رسید. بهای درهم به دلیل برابری ثبات دلار به درهم در عدد۶۷/ ۳، برای فعالان بازار، اهمیت بالایی دارد، زیرا با توجه به آن، ارزش دلار به ریال را می‌توان تخمین زد. 

هند پیمان تجارت ریال-روپیه با ایران را لغو می‌کند

منابع رسمی اعلام کردند هند در تلاش است تا از پیمان تجاری ریال ـ روپیه ایران در آستانه تحریم‌های آمریکا عقب‌نشینی کند. حدود ۳ سال پیش ایران و هند پیمان پرداخت پول نفت به روپیه را با هند امضا کردند. آن زمان که هند به دلیل تحریم‌های آمریکا نمی‌توانست پول ایران را بپردازد این پیمان باعث شد که ۵۵ درصد بدهی‌های نفتی هند به ایران به یورو و ۴۵ درصد به روپیه پرداخت شد. این منابع اعلام کردند: «طی چند هفته آینده مذاکره آمریکا با هندی‌ها انجام خواهد شد و در این باره که آمریکا چه انتظاراتی از هند خواهد داشت نمی‌توان پیش‌داوری کرد.» البته هند انتظار دارد که آمریکا اهمیت پروژه بندر چابهار را که باعث ارتباط تجاری این کشور با افغانستان می‌شود را نیز در نظر داشته باشد.البته هند انتظار دارد که آمریکا اهمیت پروژه بندر چابهار را که باعث ارتباط تجاری این کشور با افغانستان می‌شود را نیز در نظر داشته باشد. این منابع اعلام کردند اشاره‌ای از سوی مقامات آمریکا بوده که احتمالاً توسعه بندر چابهار توسط هند از تحریم‌های آمریکا معاف شود. /فرست پست

خروج ارز برای واردات بیش از ۳۱۲ تن اره دستی به کشور

آمار مقدماتی گمرک از تجارت خارجی در سال ۹۶ حاکی از آن است که در این مدت، بیش از ۳۱۲ تن اره دستی وارد کشور شده است. بر اساس آمار این حجم از اره دستی موجب خروج ۹۵۳ هزار و ۵۹۱ دلار به ارزش ۳ میلیارد و ۲۰۵ میلیون و ۴۹۱ هزار و ۶۰۵ تومان شده است. بنا بر آمار این حجم واردات از ۱۱ کشور اسپانیا، آلمان، امارات متحده عربی، تایوان، ترکیه، جمهوری چک، جمهوری کره، چین، عمان، لبنان و هند وارد شده است. در این زمینه کشور چین با حجم بیش از ۲۰۳ تن بیشترین صادرات را به ایران داشته که این حجم صادرات به ارزش ۵۹۳ هزار و ۷۲۲ دلار بوده است.

از «کاهش توان صادراتی آمریکا با افزایش ارزش دلار» تا «توقف همکاری بزرگترین بانک ژاپن با ایران»

توقف همکاری بزرگترین بانک ژاپن با ایران

طبق ادعای رویترز، گروه مالی "میتسوبیشی یو اف جی" که بزرگترین بانک ژاپن است، در پی بازگشت مجدد تحریم‌های آمریکا علیه تهران، مبادلات مرتبط با ایران را متوقف خواهد کرد. به نقل از رویترز، اقدام واحد بانکی گروه "ام یو اف جی" احتمالا مشتریان این بانک را ناچار خواهد کرد معاملاتشان با ایران را متوقف کنند، زیرا عمده تجارت بین‌المللی مستلزم تسویه از طریق موسسات مالی است. 

از «کاهش توان صادراتی آمریکا با افزایش ارزش دلار» تا «توقف همکاری بزرگترین بانک ژاپن با ایران»

دونالد ترامپ، رئیس جمهور آمریکا در ماه می از توافق هسته‌ای بین‌المللی با ایران خارج شد و دستور بازگشت مجدد تحریم ها علیه تهران را که به دنبال اجرای برجام در سال ۲۰۱۶ معلق شده بودند، صادر کرد. واشنگتن سپس از کشورها خواست خرید نفت خام ایران را تا چهارم نوامبر که تحریم‌ها به اجرا گذاشته خواهند شد، متوقف کنند یا آماده مواجهه با تبعات مالی شوند. به گزارش ایسنا، ژاپن یکی از بزرگترین خریداران نفت ایران است و بانک "ام یو اف جی"، عمده مبادلات مالی مربوط به این واردات را انجام می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳
انتشار یافته: ۵
اگه بشه از جهاهی دیگه برنج رو تهیه کرد ، همون برنج از هند نخریم هندی ها رو به زانو در میاریم.کافیه داد کشاورزهای برنج کارشون در بیاد
ولی فکر کنم داریم به بستن تنگه هرمز نزدیک میشیم
یک به یک اخبارقطع همکاری بانکهاوشرکت های بزرگ دنیاباایران رامیشنویم پس منتظرچه هستید؟! چراازاین برجام که مایه تحقیرمان شده خارج نمیشوید؟!
بندر چابهار رو فروختن به هندیا؟؟؟
چرا با انکه هند در باب خرید نفت از ایران اهمال میکند بندر چابهار در اختیارش قرار میگیرد چرا با انکه چین در این باب سلیقه ای برخورد میکند ماهیگیران انها در بنادر ما براحتی در حال صید ماهی هستند و ماهیگیران ما رو هدف قرار میدهند
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر