بازدید 7608
عبدالرضا مصری در گفت وگو با «تابناک»؛

نمی شود اقتصاد را دستوری اداره کرد/ دولت اقتصاد را به اقتصاد دستگیری تبدیل کرده است

در روزهای گذشته و به ویژه از آغاز سال 97 بهای ارز، مسکن، خودرو و سکه نجومی افزایش پیدا کرده و بسیاری از کارشناسان، دلایل سیاسی را برای این افزایش ها عنوان می کنند و بر این باورند که برخی اختلافات داخلی، باعث افزایش قیمت ها شده است.
کد خبر: ۸۱۵۹۲۷
تاریخ انتشار: ۲۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۷:۰۵ 13 July 2018

اقتصاد دستوری به اقتصاد دستگیری تبدیل شده است/ تصمیمات شبانه این بلا را سر ما آورده استدر روزهای گذشته و به ویژه از آغاز سال 97 بهای ارز، مسکن، خودرو و سکه نجومی افزایش پیدا کرده و بسیاری از کارشناسان، دلایل سیاسی را برای این افزایش ها عنوان می کنند و بر این باورند که برخی اختلافات داخلی، باعث افزایش قیمت ها شده است.

به گزارش «تابناک»؛ اما از سوی دیگر، برخی کارشناسان اقتصادی بر این باورند که این جهش، ربطی به موضوعات سیاسی ندارد و دلایل اقتصادی دارد. آنان می گویند، تصمیمات شبانه و بدون کارشناسی از سوی دولت، باعث این رخدادها شده است.

عبدالرضا مصری در گفت وگو با تابناک اظهار داشت: اقتصاد در کشور ما «دو دو تا چهار تا کردن» است. اولین دلیل اقتصادی این قیمت ها، سیاست اشتباهی بود که دولت در خصوص کاهش نرخ سود بانکی اعمال کرد. ما در آغاز فعالیت دولت، حدود 450 هزار میلیارد تومان نقدینگی داشتیم که هم اکنون به 1500 هزار میلیارد تومان رسیده؛ یعنی میزان نقدینگی در کشور سه برابر شده است و الان این پول در جامعه است؛ یعنی تجمیع نقدینگی ما از زمانی که پول چاپ شده تا به امروز به این میزان رسیده است.

وی گفت: مقداری از این پول به بانک رفت، ولی وقتی سود را کاهش دادیم، پول از بانک خارج شد و بازار ارز را پیدا کرد؛ اما ما به جای بررسی شرایط گفتیم: ما به شما دلار می دهیم و مردم را به سمت صف دلار بردیم؛ مردمی که اصلا دلار نمی خواستند و اعلام ما آنها را به این سمت برد.
بعد هم که دیدیم توان تأمین دلار را نداریم، در دلار را بستیم و رفتیم سکه ثبت نام کردیم و پول ها را به سمت بردیم. ما فکر نکردیم که چقدر پول دست مردم است و ارز و سکه را به این روزی نشاندیم که الان می بینیم.

وی افزود: از سوی دیگر، ما اعتقاد داشتیم که اقتصاد دستوری نمی شود، ولی این بار کردیم اقتصاد دستگیری؛ یعنی تا هفته پیش از آن می گفتیم، هر کس ارز می خواهد با شناسنامه بیاید 4000 دلار بگیرد و هفته پس از آن گفتیم هر کس ارز داشته باشد، مجرم است و باید دستگیر شود.

این نماینده ادامه داد: همه اینها سیاست های اعمال شده دولت بوده؛ یعنی نه مصوبه مجلس را داشته و نه هنوز اثری از برجام در آن است. زمانی ما می توانیم ارز را تک نرخی کنیم که تفاوت نرخ بازار و آزاد زیاد نباشد، ولی هم اکنون ارز جهانگیری را به چه کسانی می دهند؛ فقط به افراد خاص، حال آنکه در بازار 7000 تومان است.

وی در ادامه یادآور شد: هم اکنون عده ای یک شبه چندین میلیارد پول گیرشان می آید؛ پس اینها ربطی به احزاب و گروه های سیاسی و کشمکش های داخلی ندارد. کدام گروه سیاسی گفته بود که ارز را 4200 تومان کنند؟!

بنابراین، چاره کار این است که اعلام شبانه از بین برود و بیایند بنشینند و صحبت کنند. برخی می گویند دست هایی پشت پرده است، ولی به نظر من، این یک آدرس غلط است. چه کسی قوانین را اجرا می کند و چه کسی ارز را 4200 تومان کرده است؟ مگر اینکه دست های پشت پرده مصوبات دولت را بنویسد.

وی در پایان همچنین گفت: قرار بود ما در مجلس با دولت درباره علت افزایش قیمت ارز در مجلس صحبت کنیم ولی یکباره جهانگیری شبانه اعلام کرد، قیمت ارز 4200 شده است؛ جالب تر آنکه اصلا فکری در این باره هم نشده بود و تصمیمات خلق الساعه بوده و نتیجه این شد که می بینیم.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱
در انتظار بررسی: ۳۱
انتشار یافته: ۲۸
اینم از دسته گل جناب جهانگیری
یکی بگه چطور می شه تو کشوری که هزاران نهاد موازی می شه دولت کاردآمد داشت؟ نهادهایی که با فعالیت های اقتصادی غیر مرتبط با اساسنامه شان دارند در حال چپاول کشور هستند؟ می گند دوبت باید اینکاره بکنه و اونکاره بکنه! یکی نمی گه با کدوم ابزار؟ نه می تونه دستگیر کنه نه می تونه دادگاهی کنه؟

بعد هم کابینه ای که رئیس جمهور حتی توان جابجایش رو نداره مگه می شه کاری کرد؟
با این کارها مشکل حل نمیشه! الان میلیاردها دلار کشور به نام ذخیره برای روز مبادا، مبارزه با فلان و بهمان در حساب های خارج از کشور داره ذخیره میشه! می خواهید مشکل رو حل کنید:

باید قوانین پولشویی مثلا داشتن هرگونه ارز و پول نقدی بالای 10000 دلار باعث ضبط اون بشه.
کاشف هم باید یک چند درصدی صود بگیره تا هم انگیزه باشه و هم انگیزه رشوه از بین بره.
باید دادگاههای ویژه ی مفاسد اقتصادی تشکیل بشه.
باید ضبط اموال و انفصال از خدمات دولتی تا زمان رسیدگی اعمال بشه. به هر عنوانی ممنوع بشه! چون باعث میشه نه تنها اقتصاد کشور آسیب ببینه بلکه خود این نهادها هم کارایشون رو از دست بدهند.
دولت برای فرار از ضعف هایش وارد حریم خصوصی شهروندان هم شده و خرید و فروش ارز و طلا را رصد میکند.
آخه این کجاش با اسلام و آزادی سنخیت دارد ؟
چرا مسئولانی که ارز 4200 تومنی تصویب کردند اونهم برای کالاهای غیراساسی بازخواست نمیشن؟
بپرسید معاون ارزی بانک مرکزی از نیمه سال پیش مسئولیت ارزی کشور را بر عهده گرفت کیست؟ در همان موقع شهریور ماه یکباره گفتن نرخ سود بانکی از 20 به 15 میرسه! تزریق ارز چند ماه بعد به بازار خیلی کم شد، حتی برای نیاز متعارف مردم و فعالان اقتصادی... الان هم تا دیر نشده نرخ بانکها باید تغییر کنه، حداقل 13 درصد کوتاه مدت و 20 درصد بلند مدت
بسه اقا
بگو شما چکار کردی؟
توضیح واضحات میدی
اقدامات خودتو بنویس
مشکل اقتصاد ما بیکاری جوانان هست وقتی جنس از خارج وارد میکنن بیکاری در کشور ایجاد میکنه دولت هم نباید با پول نفت جنس ماشین خودرو بیاره چندین برابر به رویش بکشه بفروشه اقتصاد نابود کنه باید نفت بگیره از داخل کشور خریداری کنه اقتصاد صادرات نفت واردات کلا بنجل خارجی شده بایستی پول نفت به ایران بر می گشت توسط جوانان این بوم به ساختن کشور مشغول بود ن وگرنه سود کلان کالاهای هیچ چیز را درست نخواهد کرد فقط اقتصاد نابود میشه.
فقط یک نفر صادقی بقیه اصلاح طلب و اصولگرا یکی هستند
از دیرباز رسم بوده است که مشکلات را گردن این و آن بیاندازند. تا سالها پس از انقلاب رژیم پهلوی و حتی رضا خان عامل بدبختی ها معرفی می شدند، بعدها نعمت جنگ از راه رسید، و پس از اینکه نخ نما شد، رشد جمعیت که همه جای دنیا موهبتی است، متهم ردیف اول و عامل همه مصیبت ها شناخته شد. البته تا مدتی چند نرخی بودن دلار هم بهانه ای بسیار موجه نما بود و پس از چندی تحریم ها در قالب نعمتی آسمانی از راه رسید و همه ندانم کاری ها و سوء تدبیرها را به گردن گرفت!!!! کلا تنها رکن پایدار سیاست کشور عامل تراشی بوده است، عواملی که بتوان هر سوء تدبیری را به گرن آنها انداخت. در روزهای پر تورم سال 75 یکی از بزرگان در سخنرانی خود در یکی از مهمترین تریبون های رسمی اعلام داشتند" چون فیلم هایمان در کشورهای دیگر و در جشنواره های خارجی موفق شده اند، بیگانگان توطئه کرده اند و در کشور تورم به وجود آورده اند" تورمی که بیش از پنجاه درصد بود به همین سادگی توجیه شد!!!!
راحت می تونی دلال بشی ولی به راحتی نمی تونی بری تو بورس سرمایه گذاری کنی
اگر 7 تومان باشد که خیلی خوب هست ،این رقم 7 تومان را از کجا در آوردید ؟
کی میگه نمیشه اداره کرد چهل ساله اداره کردیم به بهترین شکل .شما خودتون وزیر بودید یادتون نیست؟کشور داشت با ژاپن و آلمان تنه به تنه حرکت می کرد.الان هم همینطوره.خواهشا وزاری فعلی بعد ده سال نیان از عدم امکان مدیریت اقتصاد توسط دولت ها حرف بزنند.خدا شاهده بهمون بر می خوره. شکسته نفسی هم حدی داره.
پاسخ ها
ناشناس
| Japan |
۲۳:۱۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۲۲
این «تنه به تنه »گفتنت اون هم با ژاپن و آلمان منو کشت برادر،حاجی
ضمنا با کدام معیار بهترین را تعریف کردی عزیز.ظاهرا اوضاع مالی جنابعالی جفت و جوره نه. اخوی شما که جزوه اداره هستی میشه انگشت کوچیکه ی ما رو هم بگیری ،خدا رو چی دیدی شاید بعدش کامنتهای من هم شد مثل کامنتهای شما.
پس چرا میگفتی تعرفه های پزشکی دا باید با دستور و بگیر ببند سامان داد؟
دولت چون سر رشته ای از اقتصاد نداره جامعه و اقتصاد رو کرده عرصه آزمایش و خطا اونم با تزهای آقای نیلی . همه هم داریم نتایج زیبای این ها رو تو بازارها می بینیم
شیرمادرت حلالت باشه اقای مصری
سیف و نهاوندیان و نوبخت اقتصاد نیم بند ایران را نابود کرده اند.
تابناك چرا كامنتهاتو ميبندي؟ اجازه بده مردم نظر بدن بالام جان.
ارز قیمت واقعی خود را در بازار پیدا میکند چه خریدو فروش ممنوع باشد و چه نباشد اعلام نکردن نرخ دلار در سایت ها هم یک تصمیم پجه گانه مثل سایر تصمیمات مرتبط است
من نمی دونم چرا با کسانی که امتحان داده هستند و نمره صفر گرفته اند و مردود اندر مردود شده اند محاسبه می کنید
حالا چند نفر دستگیر شده اند؟
راستی با اونهایی که دستگیر شده اند چه برخوردی خواهد شد؟
ما همچنان منتظریم
لپ مطلب آقای مصری رو من در 4 بند به شما میگم:
1- حذف یارانه ها مردم
2- آزاد کردن قیمت ها
3- تعطیل کردن همه کارخانجات و شرکت های دولتی
4-خصوصی سازی کل کشور
البته ایشان تقصیری ندارند. نفسشان از جای گرم بیرون میاد. خانه رایگان، آب، برق، تلفن و گاز رایگان، سکونت در بهترین نقطه تهران. من هم اگر جای ایشان بودم از این نسخه ها برای مردم بدبخت مینوشتم.
حالا همه بگن اقتصاد زوری نیست هیچ توجهی نمیشه چون قرار نیست بابت اشتباه کردن به جایی جواب بدن
زمان احمدی نژاد همین آقایون حاضر می گفتند اقتصاد را نمی شود دستوری اداره کرد
این کشور پر شده از متکلم الوحده هایی که فقط میگن اینجوری باید باشه و اونجوری نباید باشه.کسی کاری نمیکنه،شده یه نوع کلاس اجتماعی این نطق ها
بالأخره ما نفهمیدیم فساد اقتصادی فساد محسوب میشه یا نه؟
اتفاقا خیلی هم خوب بود که اعلام شده ارز باید 4200 باشه اما یه سری انقدر قدرتمند شده که روز کسی بهشون نمیرسه! اگه چند نفر که ارز 7000 تومنی می فروختن مجازات میشدن کسی جرات رانت نمیکرد.
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر