بازدید 2586

پناه گندمکاران به دلالان به دلیل عملکرد ضعیف دولت

دولت پس از تاخیر چند ماهه در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بلاخره در اردیبهشت ماه سال جاری نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را برای سال 97 اعلام کرد و مشخص شد که قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ثابت باقی مانده است. همین عامل در کنار بدعهدی دولت در پرداخت پول گندم خریداری شده از کشاورزان در سال گذشته باعث شده است تا کشاورزان به دلالان برای فروش محصولات خود روی بیاورند.
کد خبر: ۸۱۵۲۶۲
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۰ 10 July 2018

پناه گندمکاران به دلالان به دلیل عملکرد ضعیف دولتدولت پس از تاخیر چند ماهه در اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی، بلاخره در اردیبهشت ماه سال جاری نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی را برای سال 97 اعلام کرد و مشخص شد که قیمت خرید تضمینی گندم نسبت به سال گذشته ثابت باقی مانده است. همین عامل در کنار بدعهدی دولت در پرداخت پول گندم خریداری شده از کشاورزان در سال گذشته باعث شده است تا کشاورزان به دلالان برای فروش محصولات خود روی بیاورند.

به گزارش تابناک اقتصادی، گندم از جمله کالاهای استراتژیک در دنیای امروز محسوب می شود و از همین رو دولت ها در تلاش هستند تا با ارائه راهکارها و امتیازاتی به گندمکاران، تولید این کالای کشاورزی را افزایش دهند و نیازمندی خود به واردات آن را سال به سال کاهش دهند. در کشور ما نیز دولت ها همواره تلاش کرده اند تا با اخذ تصمیمات درست و عملکردی مناسب ایران را از واردات گندم بی نیاز کنند و در برخی سال ها در این امر موفق بوده اند اما در یک سال اخیر تصمیمات و عملکرد دولت در حوزه گندم، بسیار ضعیف بوده است.  

به عنوان مثال، در سال گذشته دولت نتوانست به موقع به تعهدات پرداختی خود به گندمکاران عمل کند و بسیاری از گندمکاران در پاییز سال گذشته بود که توانستند مطالبات خود از دولت را دریافت و با دولت تسویه حساب نمایند. یا اینکه در سال گذشته دولت نتوانست در وقت قانونی تعیین شده نرخ خرید تضمینی محصولات اساسی کشاورزی (گندم، برنج، جو، ذرت، چغندرقند، پنبه وش، دانه های روغنی، چای، سیب زمینی، پیاز و حبوبات) را اعلام کند و این نرخ در حالی که باید قبل از آغاز سال زراعی جدید (آخر شهریور ماه 96) از طریق رسانه های عمومی اعلام می شد با هفت ماه تاخیر در اردیبهشت ماه سال جاری اعلام شد. بعد از اعلام نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال 97 نیز مشخص شد که دولت، نرخ خرید تضمینی گندم را نسبت به سال قبل تغییر نداده است.

بد عهدی دولت در پرداخت مطالبات کشاورزان، دیر اعلام شدن نرخ خرید تضمینی گندم و همچنین ثابت ماندن این نرخ در مقایسه با سال گذشته باعث شده است تا برخی گندمکاران امسال به سبزه فروشی گندم جهت چرای دام روی بیاورند و برخی دیگر نیز تمایلی به فروش گندم به دولت نداشته باشند و ترجیح دهند که گندم خود را به دلالان بفروشند. علی قلی ایمانی رئیس بنیاد ملی توانمندسازی گندمکاران در همین زمینه طی مصاحبه ای گفت: متاسفانه امسال به دلیل اجرا نشدن قانون و عدم اعلام به موقع نرخ خرید تضمینی گندم و همچنین ثابت ماندن این نرخ، گندمکاران تمایلی به فروش گندم به دولت ندارند. کشاورز با خود حساب می کند که اگر امروز گندم خود را به صورت نقدی به نرخ 1200 تا 1250 تومان به دلال بفروشد بهتر از آن است که این گندم را با نرخ 1300 تومان به دولت بفروشد و شش ماه دیگر پولش را دریافت کند. از طرفی با توجه به نوسانات نرخ ارز و به دلیل ممنوعیت صادرات گندم ، دلالان ترجیح می دهند گندم را امروز خریداری و انبار کنند و بعد از چند ماه آن را به آرد تبدیل و صادر کنند.

همان گونه که ملاحظه می شود عملکرد ضعیف دولت در حوزه گندم باعث شده است تا دلالان از این ضعف استفاده کنند و به بازار گندم جهت خرید هجوم بیاورند. دولت برای آنکه سال آینده نیز در حوزه گندم به این وضعیت دچار نشود بهتر است اولاً امسال مطالبات گندمکاران را هر چه سریعتر پرداخت کند، ثانیاً تا پایان شهریور ماه سال جاری، نرخ خرید تضمینی محصولات کشاورزی برای سال آینده را تعیین کند و ثالثاً این نرخ خرید تضمینی را در مقایسه با امسال تا حد ممکن افزایش دهد.  

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار