بازدید 4591

بی‌عدالتی در تعرفه‌گذاری برق

کد خبر: ۸۱۵۰۵۰
تاریخ انتشار: ۱۹ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۷ 10 July 2018

قیمت گذاری فعلی برق در زمان اوج بار به نحوی است که مشترکین پرمصرف کمتر از کم مصرف ها جریمه می شوند. این شیوه قیمت گذاری ناعادلانه بوده و تاثیری در کاهش مصرف ندارد.

به گزارش مهر، با توجه به کاهش حجم بارندگی­‌های سال جاری و در نتیجه کاهش توان تولید نیروگاه­ های برقآبی، توان تامین برق مصرفی مردم به یک چالش جدی تبدیل شده و خاموشی­‌های متعدد تیرماه نیز گواه آن است. این در حالی است که در آخرین اظهار نظر رضا اردکانیان، وزیر نیرو، میزان کمبود توان تولیدی برق در زمان اوج بار حدود ۵۳۰۰ مگاوات است.

با توجه به اینکه اهرم «قیمت گذاری» همواره یکی از ابزارهای کنترل مصرف در بخش انرژی به شمار می رود، می توان گفت یکی از راهکارهای مناسب برای کاهش تقاضای برق مصرفی در زمان اوج بار، استفاده از یک شیوه مناسب قیمت­ گذاری است که در بسیاری از کشورهای دنیا تجربه شده است.

نظام قیمت ­گذاری فعلی برق خانگی در زمان اوج بار

در حال حاضر نظام تعرفه­ گذاری برق در زمان اوج مصرف به این شکل است که در مناطق عادی به میزان ۴۵ تومان به ازای هر کیلووات ساعت مصرف در ساعات اوج بار به قبوض برق اضافه شده و اعداد جریمه نیز برای مناطق گرمسیری ۱ و ۲ با ضرایب یک سوم و دو سوم محاسبه می ­شود. در واقع بررسی قیمت ­های جریمه اوج بار از سال ۹۰ (بعد از هدفمندی یارانه ها) تاکنون نشان می ­دهد که در این سال­ ها قیمت جریمه اوج بار برابر قیمت پله اول تعرفه در نظر گرفته شده است.

از آنجایی که قیمت ­های برق به طور پلکانی افرایش یافته اما قیمت جریمه، ثابت و برابر پله اول در نظر گرفته می­ شود در نتیجه درصد افزایش بهای کل قبض برای مشترکین کم ­مصرف بیش از مشترکین پرمصرف است؛ این موضوع به خوبی در شکل زیر مشاهده می ­شود.

جریمه کمتر در زمان اوج بار برای مشترکین پرمصرف در حالی است که مشترکین پرمصرف نسبت به مشترکین کم­ مصرف، از یارانه ۷ برابری برق نیز برخوردار هستند. شکل ۲ مقدار یارانه برق مشترکین واقع در پله­ های مختلف را نشان می­ دهد.

در این زمینه، صابر آزاد، کارشناس انرژی در گفتگو با خبرنگار مهر با اشاره به اینکه به نظر می ­رسد درنظر گرفتن یک جریمه ثابت برای همه مشترکین پرمصرف و کم ­مصرف کاملا اشتباه و غیر موثر است، گفت: باید به هنگام قیمت ­گذاری به این نکته توجه داشت که غالب مشترکین کم­ مصرف در زمان اوج بار از حداقل وسایل ضروری استفاده می ­کنند و نباید انتظار داشت که میزان مصرف خود در زمان اوج بار را چندان کاهش دهند. این در حالی است که مشترکین پرمصرف می­ توانند با اصلاح رفتار خود و اجتناب استفاده از وسایل غیرضروری(مانند ماشین ظرفشویی، ماشین لباسشویی، خشک ­کن، سونا و...) در زمان اوج بار، توان مصرفی خود را در زمان های حساس کاهش دهند یا اگر کاهش نمی دهند، بهای واقعی برق خود را در زمان اوج بار پرداخت کنند.

وی ادامه داد: در واقع می ­توان گفت که مقدار جریمه یا تخفیف در مقایسه با قیمت برق مصرفی در مشترکین پرمصرف، کم­تر از مشترکین کم ­مصرف احساس می­ شود.

با توجه به دلایل اشاره شده در مجموع به نظر می ­رسد که با حفظ نظام تعرفه ­گذاری موجود، مشترکین پرمصرف نه تنها بهای برق خود در زمان اوج بار را پرداخت نمی ­کنند بلکه انگیزه‌­ای هم برای کاهش مصرف خود در زمان اوج بار ندارند.

چه باید کرد؟

آزاد با اشاره به اینکه برای کاهش توان مصرفی زمان اوج بار ضروری است تا قیمت ­گذاری برق در ساعات اوج مصرف برق با تمرکز بر مشترکین پرمصرف صورت بگیرد و نه مشترکین کم ­مصرف، افزود: شیوه ه­ایی برای مقابله با چالش تامین برق در بسیاری از کشورهای دنیا اجرا شده و بر اثر اجرای این شیوه ها، مصرف برق در روزهای اوج بار تا حد قابل توجهی کاهش یافته است. به عنوان مثال برای مقابله با این چالش در سال ۲۰۰۱ در کالیفرنیا، قیمت برق مشترکین کم­ مصرف ثابت ماند اما مشترکین پرمصرف با ۵۰ درصد افزایش قیمت برق مواجه شدند. در نتیجه این سیاست هوشمندانه، توان مصرفی برق در این ایالت در حدود ۱۲درصد کاهش یافت. از طرفی با تداوم همین سیاست، در ایالت میسوری مصرف برق در ساعات بحرانی 13 درصد کاهش یافت و در ایالت نیوجرسی نیز منجر به کاهش مصرف برق تا ۲۶ درصد در سال ۲۰۰۶ شد.

به گفته این کارشناس انرژی در همین راستا مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی پیشنهاد داده است با تعیین «الگوی مصرف برق در زمان اوج بار» برای اقلیم‌های مختلف، از مصارف بالاتر از الگوی مصرف در زمان اوج بار جریمه دریافت شود و براساس یک فرمول دقیق، این جریمه میان مشترکین کم‌مصرف توزیع شود. درنتیجه در این روش اکثریت مردم از تشویق‌ها بهره‌مند می‌شوند و تنها ۲۵درصد از کل مشترکین، جریمه می‌پردازند، از سویی دیگرمشترکین پرمصرف به اصلاح رفتار خود ترغیب شده و نارضایتی عمومی از تغییر تعرفه‌ها کاهش می‌یابد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
فریت بار
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۱۰
بنده در يک بلوک آپارتمانی در محله طرشت تهران زندگی می کنم. از شش کنتور برق بلوک ما سه عدد را از آنالوگ به ديجيتال تبديل کرده اند. هزينه برق واحدهای دارای کنتور ديجيتالی نسبت به قبل بيش از سه برابر شده است. حالا سوال اين است از ما زياد می گيرند يا به سه واحد ديگر تخفيف داده اند و چرا؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
من یک معلم و مستاجر هستم صاحبخانه من که در طبقه بالاست از کنتور برق انالوگ استفاده می کنند مساحت منزل ایشان تقریبا دو برابر واحد من هست کولر ایشان دائما روشن هست حتی زمانی که بیرون از خانه هستند هزینه برق ایشان حتی از نصف پول برق من هم کمتر است با اینکه من در همکف سکونت دارم و حتی سعی می کنم برای استفاده از تلویزیون با برنامه عمل کنیم و موقع پخش پیام بازرگانی تلویریون را خاموش می کنیم. تشکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۹
20کلا از ساعت 18-24 قیمت برق در کنتورهای دیجیتالی 20درصد بالاتره چون داراس ساعت زمانیس
قیمت برق در کشور ایران از تمام دنیا بمراتب ارزانتره..هر کیلوات متوسط 70-80 تومنه فقط
با این افزایش قیمت پلکانی هزینه استفاده از برق در فصل گرما در صورت استفاده از وسایل سرمایشی به یکباره چندین برابر در قبوض برق درج میشه تازه مالیات ارزش بر افزوده و عوارض برق هم داره
اينكه مسئولان نتوانستند ظرفيت توليد را افزايش دهند تقصیر مردم نیست که بابت عدم کشش ظرفیت در ساعات پیک با افزایش قیمت جریمه شوند.
مردم حق دارند در ساعات گرم تابستان (که اتفاقا ساعات پیک مصرف هم می باشد) از تجهیزات خنک کننده استفاده کنند. حال چرا باید بابت استفاده از این وسائل جریمه شده و 2/5 برابر قیمت معمول برای برق پرداخت کنند؟؟!!
مگر آنکه در شرکت توزیع برق، انصاف حاکم گشته و مثلا مصرف استاندارد یک خانواده همراه با استفاده از تجهیزات خنک کننده و ... محاسبه گشته و به نرخ منصفانه و عادلانه (که بسیار کمتر از نرخ فعلی باید باشد) قیمت گزاری شود و مازاد بر آن، مشمول جریمه و افزایش قیمت شود.
زمان اوج بار تقریبا به کل زمان عادی تبدیل شده است.اوج بار علاوه بر 2.5 برابر حساب شدن جریمه 75 تومانی هم دارد که خیل بی انصافی هست.
با نام خدا .

با سلام .

باید یک فرق اساسی بین اشخاصی که واقعا" بسیار کم مصرف در انرژی برق هستند با آن اشخاصی که بسیار پر مصرف هستند باشد .

همان سیاستی را که در کالیفرنیا آمریکا در مصرف برق بکار برده میشود درست است .

مثل قضیه سوخت یا همان مصرف بنزین است ، شخصی که اتومبیل 300 میلیونی دارد با بنده ای که ماشین 40

میلیونی دارم باید بطور مساوی هزینه بنزین را که لیتری 1000 تومان است بپردازیم !!

این نا عادلانه است . باید شخصی که دارای چنین خودرویی است هزینه بنزین 4000 تومان مثلا" در هر لیتر بپردازد نه

1000 تومان ...........دولت باید اینطور اتخاذ تصمیم نماید .

مصرف برق هم همین گونه باید باشد .....(....هر کس بامش بیش برفش بیشتر .......)

چگونه وزارت نیرو نمی تواند یک تعادلی را برقرار نماید . ؟ یا یک عدالتی در مصرف برق ............
تعرفه برق استانهای جنوبی کمتر است و این بی عدالتی است چون در فصل ها سرد تعرفه گاز تهران با استان های جنوبی یکی است.
تمام وسایل منزل و روشنائی آن را کم مصرف کرده ایم ولی متاسفانه هزینه مصرف بالا می آید و در قبوض ارسالی از طرف اداره برق نیز نوشته است مهلت پرداخت مشمول بدهی نمی باشد مشخص نیست این بدهی شامل چیست .وچرا باید برای مشترکینی که یک یا دو دوره را قبوض خودرا پرداخت نمی نمایند شامل جریمه نیز میگردد در صورتیکه مبلغ بیش از مبلغ بدهی میباشد .
برچسب منتخب
# اسرائیل # توماج صالحی # نمایشگاه کتاب # موسسه مصاف # صادق زیباکلام
وب گردی