بازدید 2469

آغاز برگی جدید در روابط اریتره و اتیوپی با پایان بحران نظامی ۲۰ ساله دو طرف

نخست وزیر اتیوپی امروز (دوشنبه) همراه با رئیس جمهور اریتره بیانیه اسمره را برای آغاز مرحله‌ای جدید در روابط دو کشور به امضا رساندند.
کد خبر: ۸۱۵۰۰۶
تاریخ انتشار: ۱۸ تير ۱۳۹۷ - ۲۲:۳۹ 09 July 2018

نخست وزیر اتیوپی امروز (دوشنبه) همراه با رئیس جمهور اریتره بیانیه اسمره را برای آغاز مرحله‌ای جدید در روابط دو کشور به امضا رساندند.

به گزارش ایسنا، به نقل از شبکه خبری اسکای نیوز عربی، رادیوی رسمی اتیوپی اعلام کرد، آبی احمد علی، نخست وزیر اتیوپی و اسیاسی افورقی، رئیس جمهور اریتره در نشست امروز خود درباره ازسرگیری روابط، آغاز مجدد پروازها میان دو کشور و نیز مشارکت در توسعه بنادر توافق کردند.

این بیانیه شامل لزوم عادی‌سازی روابط دو کشور با گشایش مرزهای مشترک در آینده نزدیک، خروج نیروهای اتیوپی از مناطق تحت کنترل‌شان و نیز توافق دو کشور درباره آغاز فعالیت‌های مشترک برای توسعه بنادر اریتره در دریای سرخ می‌شود.

در بیانیه یاد شده ضمن تاکید بر پایبندی دو طرف به توافقنامه مرزهای مشترک، پایان وضعیت جنگ و آغاز دوره جدیدی از صلح و دوستی در روابط دو طرف اعلام شده است.

علاوه بر این مسئولان دو کشور از آغاز همکاری‌های سیاسی، اقتصادی، اجتماعی و امنیتی با هدف خدمت به مردم دو کشور و گسترش منافع مشترک خبر دادند.

بیانیه اسمره یک روز پس از دیدار دو رهبر کشورهای اریتره و اتیوپی و توافق آنها برای عادی‌سازی روابط و پایان دادن به بحران نظامی ۲۰ ساله میان دو طرف اعلام شد.

این دو کشور درگیری‌های طولانی شامل برخی جنگ‌های مرزی داشتند که از جمله این جنگ‌ها می‌توان به جنگ "بادمی" سال ۱۹۹۸ اشاره کرد که در مورد مثلث مرزی بادمی به وقوع پیوست.

دیدار اخیر مسئولان دو کشور به طولانی‌ترین قطع روابط این دو کشور آفریقایی که به حدود ۲۰ سال رسیده بود، پایان داد.

کشورهای جهان با توجه به اهمیت عادی‌سازی روابط میان اسمره و آدیس آبابا برای ثبات منطقه، به تحقق این امر تمایل بسیاری داشتند.

آنتونیو گوترش، دبیرکل سازمان ملل نیز امروز پس از بیانیه اتیوپی درباره ازسرگیری روابط با اریتره، با نخست وزیر اتیوپی دیدار می‌کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست