بازدید 8092
نمایندگان در گفت وگو با «تابناک»؛

برای از بین بردن اثر متغیر‌های محیطی، نیاز به تغییر کابینه احساس می‌شود؛ باید وزیرانی بر سر کار بیایند که بتوانند در مقابل خواسته‌های رانت خواران ایستادگی کنند؛ وزیران صنعت و اقتصاد را استیضاح می‌کنیم

پس از افزایش قیمت‌ها در بازار در هفته‌های اخیر، زمزمه‌های تغییر در کابینه دولت دوازدهم بلندتر شد و برخی خبر‌ها از احتمال تغییر در سه وزارت صنعت، کار و اقتصاد حکایت دارد؛ هرچند دولت تا کنون در این باره سکوت کرده و هنوز نشانه‌ای از تغییرات دیده نمی‌شود!
کد خبر: ۸۱۳۴۲۳
تاریخ انتشار: ۱۲ تير ۱۳۹۷ - ۱۹:۴۸ 03 July 2018

برای از بین بردن اثر متغییر‌های محیطی، نیاز به تغییر کابینه احساس می‌شود؛ باید وزیرانی بر سر کار بیایند که بتوانند در مقابل خواسته‌های رانت خواران ایستادگی کنند؛ وزیران صنعت و اقتصاد را استیضاح می‌کنیمپس از افزایش قیمت‌ها در بازار در هفته‌های اخیر، زمزمه‌های تغییر در کابینه دولت دوازدهم بلندتر شد و برخی خبر‌ها از احتمال تغییر در سه وزارت صنعت، کار و اقتصاد حکایت دارد؛ هرچند دولت تا کنون در این باره سکوت کرده و هنوز نشانه‌ای از تغییرات دیده نمی‌شود!

به گزارش «تابناک»؛ با اینکه دولت واکنشی به شایعات درباره تغییرات احتمالی نشان نداده، مجلس از هم اکنون خود را آماده کرده تا در صورتی که دولت تصمیمی در این مورد نگیرد، وارد عمل شده و تغییرات در کابینه را به دولت تحمیل کند.

بنا بر این گزارش، بیشترین نارضایتی نمایندگان مجلس از تیم اقتصادی دولت به ویژه از عملکرد بانک مرکزی و سازمان برنامه و بودجه است؛ البته این دو نهاد، چون از تیررس مجلس دور هستند، احتمالا مجلس از اهرم‌های دیگری، رئیس جمهور را وادار به این تغییرات کند؛ با این حال نمایندگان، استیضاح چند وزیر را در دستور کار خود دارند.

محمدرضا نجفی، نماینده مردم تهران در گفت وگو با تابناک در این باره اظهار داشت: تصور من این است که کابینه حتما نیازمند تغییر است، به ویژه این تغییر در حوزه اقتصاد و حوزه‌هایی که در راهبری اقتصادی و نظام بانکی و تولید فعال هستند، بیش از هر زمان دیگری احساس می‌شود.

این نماینده مجلس گفت: البته بخشی از این تغییرات باید با جایگزین کردن وزرا و مسئولان و بخش دیگر در تغییر رویکرد‌ها ایجاد شود. بنا به تجربه‌ی گذشته و نیز تجربه‌ای که در پنج سال دولت روحانی به دست آمده است، اگر نظام بانکی ما و حوزه‌های اقتصادی، با همین دست فرمان حرکت کند، به زودی زمین خواهند خورد و امکان ایجاد تحول در آن‌ها نخواهد بود.

عضو کمیسیون صنایع مجلس افزود: یکی از لوازم تحول، تغییرات در مسئولان بعضی از این دستگاه‌هایی است که گفته شد، ولی در برخی از وزارت خانه‌ها نیاز به تغییر وزیر نیست و با تغییر رویکرد می‌توان به اهداف رسید؛ اما بانک مرکزی و وزارت اقتصاد و سازمان برنامه و بودجه با این روش نمی‌توانند به سرانجامی برسند. در این سازمان ها باید علاوه بر تغییر رویکرد، تغییرات مدیریتی نیز رخ دهد تا به مسیر اصلی خود بازگردند. همچنین باید افرادی انتخاب شوند که توانایی مقاومت در مقابل افراد رانت خواری که به نوعی به سیستم وصل هستند، داشته باشند.

این نماینده مجلس با اشاره به اینکه برخی از وزرا می‌گویند در وزارت خانه کاره‌ای نیستند و افراد دیگری خارج از مجموعه آن‌ها تأثیرگذار است نیز گفت: اعتقاد من این است که دقیقا یکی از عوامل این تغییرات، همین‌ها هستند و باید افرادی بر سر کار بیایند و در مناسب مختلف قرار گیرند که حق مکانی که در آن قرار دارند، ادا کنند.
یکی از وظایف این افراد، حفظ و صیانت از سازمان تحت مدیریتشان است و اینکه متناسب با آن دستگاه تسلیم روش‌ها و تصمیمات نادرست فرایند‌هایی که منجر به خسارت به کشور می‌شود، نشوند. ما می‌دانیم که برخی از دستگاه‌ها نسبت به متغیر‌های محیطی به مقدار زیادی منفعل و تسلیم هستند و استحکام و قابلیت کافی ندارند.

این نماینده مجلس در ادامه یادآور شد: متغیر‌های محیطی می‌تواند یک فرد یا دستگاه یا یک ارگان خاص باشد که نظریات خود را بر یک بخش از تصمیمات وزارت خانه تحمیل کرده و سازمان را از مسیر اصلی خود به نفع یک فرد خاص یا یک جریان خاص منحرف کند. من به عنوان یک نماینده، این متغیر‌ها را حس کردم و در جا‌های مختلف دیده می‌شود. ما این‌ها را از خود همین مجلس و ارتباطاتی که با نمایندگان داریم، تا جای جای بخش‌های مختلف سیستم‌های مدیریتی کشور حس می‌کنیم.

این نماینده در خصوص خنثی کردن این عوامل نیز گفت: کار بسیار دشوار و پیچیده ای است. به نظر من، ابزار شفافیت و تغییر مدیران و وزرا می‌تواند عاملی باشد که فعالیت این افراد کمرنگ شود. این‌ها باید بتوانند تشخیص دهند و در مقابل خواسته‌های محیطی مقاومت کنند تا این رویه تغییر یابد.

همچنین ابوالفضل سروش تغییر تیم اقتصادی کابینه را ضروری خواند و اظهار کرد: با توجه به اوضاع کنونی و توقع و انتظار افکار عمومی و بخصوص عملکرد ضعیف تیم اقتصادی دولت، لازم است که وزرای صنعت، اقتصاد، رئیس کل بانک مرکزی و رئیس سازمان برنامه و بودجه تغییر پیدا کنند.

وی تغییر تیم اقتصادی دولت را راهکاری برای بهبود شرایط دانست و توضیح داد: شش ماه قبل از خروج آمریکا از برجام، همه دنیا این پیش‌بینی را می‌کردند که انتظار می‌رفت در این مدت تیم اقتصادی دولت برنامه‌ای برای خروج آمریکا از برجام داشته باشد؛ اما شاهد بودیم که آن‌ها نه تنها برنامه‌ای نداشتند که بی‌برنامگی آن‌ها تلاطمی در بازار ارز به وجود آورد. این بی‌تدبیری‌ها راه‌حلی جز تغییر در کابینه دولت ندارد.

نماینده تهران خاطرنشان کرد: تیم اقتصادی دولت نتوانسته برای شرایط نیمه بحران فعلی کاری کند و شاید در آینده، وضعیت بدتر شود و قطعا آن‌ها هیچ برنامه‌ای هم نداشته باشند. کشور ما در زمان جنگ شرایط بسیار بدتری داشت، به گونه‌ای که ما برای سه روز بعد در آن زمان گندم نداشتیم و نفت را بشکه‌ای پنج دلار می‌فروختیم، ولی توانستیم از آن دوران با موفقیت عبور کنیم، چون تیم اقتصادی آن زمان قوی بود. اکنون که شرایط هم بدتر نیست، شاهد بی ثباتی در بازار هستیم.

سروش افزود: مگر می‌شود دولتی با این حجم از نفوذ منطقه‌ای و بین‌المللی نتواند ثبات را در بازار برقرار کند؟ ما نخواستیم که دولت ارز را حتی ۴۲۰۰ تومان نگه دارد؛ ما می‌خواهیم ثبات در بازار حاکم باشد. انتظار می‌رفت که دولت برنامه داشته باشد، اما انگار دولت همه چیز را رها کرده و برنامه‌ای ندارد، این‌ها ناشی از بی‌تدبیری دولت است.

وی با تأکید بر استفاده از افراد با داشتن دانش مدیریت بحران گفت: مدیر باید بتواند کشور را در شرایط بحران اداره کند. متأسفانه مدیران ما عادت کردند تا پول باشد، کار کنند و شرایط را پیش ببرند، ولی در زمان بحران نمی‌توانند کاری از پیش ببرند. انگار آن‌ها نمی‌دانند کشوری با ایدئولوژی انقلابی داریم که ممکن است بالا و پایین داشته باشد. اداره این کشور به برنامه نیاز دارد که چنین چیزی در دولت دیده نمی‌شود.

این عضو فراکسیون امید در پایان تأکید کرد: ما به دولت نامه نوشتیم که تیم اقتصادی‌اش را تغییر دهد. البته قول داده، زمزمه‌هایی هم شنیده شده که قصد این کار را دارد. اما چنانچه این اتفاق نیفتد، مجلس در مورد دو وزیر صنعت و اقتصاد استیضاح‌ها را امضا کرده و قطعا آن‌ها را تا یک ماه آینده با استیضاح عزل می‌کند. البته این کار ربطی به فراکسیون خاصی ندارد و سیاسی نیست، بلکه مطالبه افکار عمومی محسوب می‌شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۴
در انتظار بررسی: ۵
انتشار یافته: ۳۳
حتنا باید بی رویه گران بشه و مردم گرفتار بشن و مخالفاتون از موًوع سو استفاده بکنن که دست به قلم و مصاحبه بشید و مُن مُن کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۲:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۲
وزرای رانتی فعلی باید محاکمه شوند
محمد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
فقط استيضاح كافي نيست


حتما بايد محاكمه بشن
حرف این دوستمون مثل اینه که طرف غده تو مغزش داره که باعث شده پای طرف فلج شه و ما بگیم پا رو قطع کنیم تا خوب شه!!!
تابناک عزیز مشکل جای دیگست،این برود ان یکی بیاید راه حل نیست.مشکل سیاست های رادیکال کشور است
روحانی با مردم زندگی نمیکنه، متوجه نیست که حرفی که رئیس بانک مرکزی میزند برای مردم با نتیجه معکوس برداشت میشه. مثلا بارها گفت دلار گران نمیشه و دیدیم شد. سیاست فروش سکه هم که باعث رانت عده ای خاص شد و بازار مهار نشد. حتی اگر سیف دانشمند اقتصاد و مدیریت هم باشد که نیست، دیگه حرفش برای مردم اعتباری نداره. بی اعتمادی به مدیریت اقتصاد خطرناکه. پس لطفا زودتر استعفایش بدهید و یک کار بلد را جایگزین کنید.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۱۰:۱۷ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
به نکته خیلی خیلی مهمی اشاره کردید. ناکارامدی یک مسئول در سطح رییس کل بانک مرکزی، برای اقتصاد یک کشور فاجعه است
همين فردا همديره براي استيضاح !يك ماه ديگه!!!!
ما منتظریم تغییر کنن وقتی هیچی ب نفع مردم تغییر نکنه منتظر چیزای ناجوری باشین
آیا صرفا وزیران در ایران به زود و بند دست می زنند؟ پس نقش مجلس نشینان، مدیران و خانواده های مرتبط با آنان و بسیاری دیگر کجاست؟
دو ماه است که صحبت از تغییر کابینه است علی رغم از بین رفتن ریال ایران هنوز سیف نیز سر کار خود بوده و حق مدیریت دریافت می کند لطفا حقوق این آقایان نماینده را به مردمی که نان شب ندارند بدهید
انشاا.. اين دروغ راست باشد!
به حضرات بگویید زمان اجرای این رقص والس بین اصولگرا و اصلاح طلب به پایان رسیده اینکه طبق روال از پیش تعیین شده جیب مردم را با چاپ اسکناس بدون پشتوانه آنهم در حجمهای چند برابری بزنید و بعد هم برای رد گم کنی هی نمابش جلسه استیضاح بگذارید و وانمود کنید که بی کفایتی مدیران عامل این مشکلات است و مردم را.. حساب کنید به سرآمده . ملت دست شما را خوانده و می داند که این نمایشها بیش از فریبی دیگر برای در خواب نگه داشتن مردم نیست تا در فرصتی دیگر شبیخونی دیگر بزنید . اتفاقا مدیران ما خیلی هم کاربلد هستند هم رد گنی را وگرنه دلار هفت تومانی را به بیش از هزار برابر افزایش قیمت نمی دادند . این یعنی که ملت ایران در حال کشک سابیدن است سهم ملت از درآمدهای حاصل از فروش منابع و آب و خاک هیچ است هیچ !
مگر کسی میتونه در مقابل آقازاده ها و رانت خواران ایستادگی کنه؟
باید طرز تفکر تغییر کند
باید مصلحت اندیشی خودسرانه تغییر کند
فروش حقوق مردم به عافیت طلبی ها تغییر کند
قانون حتی به ضرر وزیر و اقوام اگر هست اجرا شود
وگرنه همین کابینه بهتر از همه ما راه درست را می‌شناسد
ولی بعید است
آش همان آش و کاسه همان کاسه
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۸:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
این حرفا مال اول انقلابه نه امروز. بعد از سالها بگی قانون باید اجرا بشه حتی اگه به ضرر وزیر باشه دیگه بدرد امروز نمیخوره
اقایان مجلسیها،به استثنای هشت سال جنگ،کجا بودید،هشت سال حکومت احمدی نژاد ،که کشور نابود شد نهادهای مدنی که موسسان انها خون دل برای تاسیس این نهاد خورده بودند یک شبه نابود شد ،کجا بودید ،اینهمه بدهکاران بانکی ،کدام وزیر را استیضاح کردید مردم به شفاف سازی سه ماهه دیگه رضایت نمیدن به فکر شفاف سازی از اول تا الان باشید
همیشه پای یک ژن خوب در میان است!
فقط شعار ندین عمل کنین تا آبان ماه فرصت چندانی نداریم.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۸:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
نداریم نه ندارید
جناب نماینده خود رییس جمهور هم کاره ایی نیست حالا شما میگویید که وزرا باید تسلط داشته باشند وفقط مجری نباشند شما میدانی که چه میگویی این چیزایی که شما فرمودید مربوط به ایران نیست وفقط تو کتابهای درسی است که در دانشگاه پاس کرده اید وباید واقع بین باشید وبدانید که کجا دارید زندگی میکنید حرف زدن با عمل کردن فرق دارد. آیا شما توان انجام شرح وظایف خود بعنوان نماینده ملت رو درمجلس دارید که وزرا هم در حیطه کار ی خود داشته باشند؟
جای وزیر صنعت رو با رییس بانک مرکزی عوض کنین همه چیز درست میشه!!!!!!!!
ما مردم ایران درک سیاسی نداریم اکنون دلار بشه 20 هزار تومان و مثلا یک سال بعد یک دولت دلار را 18000 تومان کند فرک میکنیم شاهکار کرده است خلاصه ژیان حتی اگر مایل شوماخر پشت آن بشیند حتی از پراید هم نمی تونه جلو بزنه چه برسه که اقایان با فراری و کادیلاک و لامبورگینی و فرمول یک میخواهند در بیافتند.
نتیجه اخلاقی داستان :اقایان همه چیز را میدونند اما مردم ما متاسفانه مثل کب سر را زیر برف کردند و در این شرایط شخصا همین ژیان و این مسئولین از سر ما مردم هم زیادی هست از قدیم میگن از کوزه همان برون در تراود که در اوست
ژن های خوب دور نیست که هر چه خورده اید پس بدهید
این وزیر صنعت ناکارامد هستن . واقعا کی به این رای داده؟
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۴/۱۳
همین وزیر صنعت در دوران دانشجویی خود وزیر بازرگانی دولت اصلاحات بودند .یعنی چندین بار از مجلسهای مختلف رای اعتماد گرفتند.در واقع میداند مصونیت صد در صدی دارد.
بیشترین مشکل در همین دو وزارت خانه است از ثبت سفارش در وزارت صمت گرفته تا بانک ها ، گمرک و سازمان امور مالیاتی و عدم شفافیت در گردش اطلاعات این بخش ها.
شما از کسانی که خودشون با رانت و نه شایستگی روی کار میان نباید انتظار مقابله با رانت و فساد را داشته باشید.
وقتی پسر خود وزیر پورشه سوار میشه و یا پسر دیگرش در شیطان به اصطلاح بزرگ درس میخونه دیگه چه انتظاری میشه داشت؟؟؟...
انشائ خوبي نمايندگان مينويسند و در مجلس ميخونند ماهم دوران كودكي در مدرسه همين كار را انجام ميداديم
الان و در حال حاضر تمام جناحها باید با هم اشتی کنند و همدیگر را ببخشند و اقایان در حصر را هم ازاد کنند انها هم دوست دار مملکتشون هستند اقای میر حسین موسوی هم معاون اول رییس جمهور شود و تیم اقتصادی را رهبری کنند همانطور که در زمان جنگ نیز این کار را کرد و کشور را از بحران عبور دادایشان شاید اشوبهای ان زمان مورد تایید ایشان نبوده و بعضی از معاندین در بین جمعیت بوده اند و ان اشوب و بلوا را بوجود اورده اند . . لطفا به خاطر خدا و مملکت و مردم این کار را انجام دهید . اقای احمدی نژاد هم خطایی کرد و امثال مشایی و بقایی و سعید مرتضوی و رحیمی را سر کار اورد حالا که اشتباهات اقای احمدی نژاد برای همه ثابت شده لطفا افراد در حصر را که همه تقصیر اقای احمدی نژاد بوده را اصلاح کنید
به خدا اگر اتفاق بیوفته
اینا همش دعوای زرگریه اینا همون نماینده هایی هستن که به آخوندی 5 بار رای اعتماد دادن
گناه ماها چیست که اقازاده نشدیم تا بریم داخل شیطان حال کنیم...........انهم با پول باد اورده.......
داداشم تاسیاست خارجیمون تغییرنکنه داستان همینه.حالا کابینه ای دیگه بیاد چی میشه.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست