بازدید 6654
۴

عامل شوری آب خوزستان

کد خبر: ۸۱۲۰۱۱
تاریخ انتشار: ۰۷ تير ۱۳۹۷ - ۰۷:۲۸ 28 June 2018

نماینده مردم آبادان در مجلس گفت: پروژه غلط نیشکر در استان خوزستان، مصرف آب را از رودخانه کارون بسیار بالا برده و آب پایین دست شهرهای خرمشهر، آبادان و شادگان و همچنین مسیر کارون بسیار کم شده است.

به گزارش جام جم آنلاین، عامر کعبی اظهار کرد: کشور ما نیمه خشک است و بارش های کمی امسال و سالهای اخیر داشته ایم و این عامل باعث تشدید این مسئله شده است، کارشناسان هم در سمینارهای علمی خود این موضوع را مطرح می کردند که کشور ایران به سمت کم آبی حرکت می کند و میزان بارشی که امسال در ایران داشته ایم، 48 درصد از میزان بارش در 50 سال اخیر کمتر بوده است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس ضمن ارائه آماری از مصرف بالای برق در استان خوزستان سخن گفت و افزود: استان خوزستان استانی است که در تولید برق جزء بزرگترین تولید کننده های برق کشور است و در مصرف هم بعد از استان تهران، پرمصرف ترین استان کشور هستیم، بنابراین فعالیت صنایع و هوای گرم باعث تشدید افزایش برق می شود و همه این ها کم آبی را به دنبال داشته است.

این نماینده مجلس از کاهش رهاسازی آب به رودخانه کارون اشاره کرد و دلیل اصلی آن را سدهایی دانست که در این استان وجود داشته با توجه به بارش کم نتوانسته اند به آن حد نرمال خود برای ذخیره شدن برسند.

وی یکی دیگر از دلایل شوری آب در خوزستان را کلید زدن پروژه غلط نیشکر در استان خوزستان دانست و افزود: این مسئله مصرف آب را از رودخانه کارون بسیار بالا برده و آب پایین دست شهرهای آبادان، خرمشهر و شادگان و مسیر کارون بسیار کم شده است. در چنین شرایطی وبراثر ورودی آب بسیار شور خلیج فارس به پنجاه تا شصت کیلومتری رودخانه کارون به سمت اهواز، شوری آب کارون به مسیر اهواز تا هجده هزار سی سی افزایش یافته و این برای کشاورزی مضر است.

کعبی بیان کرد: آب مصرفی در آبادان و خرمشهر که با آب رودخانه بهمنشیر هم آمیخته می شود، شور است، در واقع بهمنشیر به دلیل ورود آب شور دریا و تصفیه خانه هایی که با خط غدیر یک که برای آبادان و خرمشهر در سال 89 اجرا شد، نتوانست آن حجم لازم و کافی را داشته باشد و با بهمنشیر ادغام شد و در نتیجه ای سی آب در رودخانه بهمنشیر از پنج هزار به 18 هزار رسیده و باعث شد تصفیه خانه ها از کار بیفتند و آب آبادان، خرمشهر و شادگان با چنین وضعی روبرو شود.

نماینده مردم آبادان در مجلس ادامه داد: اقدامات خوبی در سالهای اخیر انجام گرفته است و قرارگاه خاتم الانبیا به همراه سازمان برنامه و بودجه و وزارت نیرو خط انتقال برای شهرهای آبادان و خرمشهر و شادگان و هویزه و شهرهای دیگر را انجام داده است اما چون پروژه سال 96 اجرا شد و زمانبر بود، نیاز به منابع مالی داشت و این منابع تزریق شد، پیش بینی می کنیم خط غدیر 2 می تواند قسمتی از مشکلات آب شرب آبادان و خرمشهر و شادگان را حل کند.

وی در رابطه با آب کشاورزی بهمنشیر نیز توضیحاتی ارائه کرد و افزود: برای آب کشاورزی، سدهای انتهای رودخانه بهمنشیر و سدی بر روی رودخانه کارون؛ مسیر ورودی اروند در حال اجرا است. اما قدری زمانبر است.

عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به مطالبات نمایندگان ملت از دولت برای رفع مشکلات موجود بر سر راه آب شرب و کشاورزی مردم خوزستان عنوان کرد: به نظر می رسد دولت باید نظارت و جدیت بیشتری داشته باشد و منابع مالی را سریع تر تزریق کند تا بتوان پروژه های مربوط به آب را به ثمر رساند.متاسفانه قسمتی از نخلستان های آبادان و خرمشهر و شادگان در مسیر رودخانه کارون به دلیل شوری آب امسال محصولشان را از دست می دهند و باتوجه به بنیه مالی ضعیف کشاورزان توقع داریم، جهاد کشاورزی کمک کرده و جبران خسارت به شکل درست و اصولی صورت بگیرد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶
انتشار یافته: ۴
یکی دیگر از عوامل مهم شوری آب کارون احداث سد گتوند و قرار گرفتن کوه عظیم نمکی در دریاچه این سد است.
زحمت كشيدند كه مشكل را شناسايي كردند!چرا ما اينقدر ايجاد مشكل ميكنيم كه بايد كلي وقت بذاريم تا اون رو ريشه يابي كنيم؟واقعا افراد متخصص چه نقشي در تصميمات مسيولان وقت دارند؟
کشت نی شکر استان را نابود کرد و مردم دنبال مقصر در بیرون از استان هستند.
مهمترین عامل آن سد گتونده یه قسمت هایی از اطراف دریاچه پشت سد اینقدر نمک زده انگار دریاچه ارومیه است .
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر