بازدید 18973

خروج کامل توتال از ایران با سخنان صریح و «عمل‌گرایانه» مدیرعامل این شرکت

در حالی‌ که هنوز قرارداد توتال با ایران برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور، به شکل رسمی برقرار بوده و این شرکت خروج خود از این قرارداد را اعلام نکرده است، مدیرعامل آن امروز (چهارشنبه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC جملاتی از سر بدبینی در خصوص آینده تجارت شرکت توتال در ایران بر زبان آورده است.
کد خبر: ۸۱۰۰۶۹
تاریخ انتشار: ۳۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۱:۵۹ 21 June 2018

در حالی‌ که هنوز قرارداد توتال با ایران برای توسعه میدان‌های نفت و گاز کشور، به شکل رسمی برقرار بوده و این شرکت خروج خود از این قرارداد را اعلام نکرده است، مدیرعامل آن امروز (چهارشنبه) در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC جملاتی از سر بدبینی در خصوص آینده تجارت شرکت توتال در ایران بر زبان آورده است.

به گزارش «تابناک»؛ پس از آنکه در سال 93 تحریم‌های نفتی ایران به ‌واسطه برجام و توافق هسته‌ای لغو شد، شرکت توتال فرانسه، یکی از غول‌های بزرگ نفتی دنیا وارد قراردادی عظیم برای توسعه میدان‌های نفت و گاز پارس جنوبی در ایران شد. با این ‌حال، اکنون این شرکت به‌ واسطه خروج آمریکا از توافق هسته‌ای و بازگشت تحریم‌های این کشور، آماده خروج از این قرارداد و پروژه پارس جنوبی می‌شود.

این امر به ‌واسطه تحریم‌های ثانویه آمریکاست که ایالات‌متحده بر شرکت‌هایی که وارد مراودات تجاری با ایران شوند، وضع می‌کند. پس از خروج ترامپ از توافق هسته‌ای آمریکا به شرکت‌های اروپایی و سایر شرکت‌ها 90 تا 180 روز فرصت داده است که کسب‌وکار خود در ایران را تعطیل کنند.

در همین رابطه، «پاتریک پویان» مدیرعامل توتال که هنوز شرکتش برای خروج رسمی از قرارداد نفتی خود با ایران اعلام رسمی نداشته است، در مصاحبه‌ای با خبرگزاری CNBC در حاشیه نشست اوپک در وین بیان کرده: هیچ شرکت بین‌المللی مانند توتال در دنیا وجود ندارد که بتواند در کشوری که تحریم‌های ثانوی در آن برقرار است کار کند. من این اجازه را ندارم. این واقعیت دنیای ماست.

خروج کامل توتال از ایران با سخنان صریح و «عمل‌گرایانه» مدیرعامل این شرکت

وی به‌ صراحت بیان کرد، موضوع او دراین‌باره البته در راستای سیاست‌های رهبران اروپا در خصوص ایران و برجام که به دنبال نجات توافق هسته‌ای با ایجاد ساختارهای قانونی جدید هستند، نیست، ولی گفته که او به‌عنوان مدیرعامل شرکت بزرگ توتال باید «عمل‌گرا» باشد و «با واقعیت روبه رو شود».

وی افزود: واقعیت این است که امروزه سرمایه جهانی در دست آمریکاست. این‌که آمریکا از این ابزار برای تعیین قاعده و قانون برای دیگر کشورهای استفاده می‌کند، کاری درست یا خطاست، این موضوع، بحثی جداگانه است.

وی ادامه داد: ایالات‌متحده می‌تواند به ‌سادگی تصمیم بگیرد که شرکت من به منابع و کانال‌های مالی آمریکا دسترسی نداشته باشد. بگذارید با شما صریح صحبت کنم. اداره شرکتی بزرگ و بین‌المللی مانند توتال بدون دسترسی به منابع مالی آمریکا یا استفاده از شرکای آمریکایی غیرممکن است.

این جملات پویان به معنی آن است که به رغم عدم اعلام رسمی، شرکت توتال به‌وضوح از قرارداد نفتی خود با ایران خارج‌ شده است. در حال حاضر بر طبق آمار 90 درصد عملیات مالی این شرکت توسط بانک‌های آمریکایی انجام می‌شود و بیش از 30 درصد از سهام شرکت توتال نیز در اختیار سهامداران آمریکایی است. در حال حاضر این شرکت بیش از 10 میلیارد دلار در پروژه‌های نفتی و گازی آمریکا سرمایه‌گذاری کرده است.

زمانی که این اعداد و ارقام را در مقابل رقم بسیار ناچیز 46 میلیون یورویی که این شرکت تاکنون در ایران برای توسعه میدان‌ها پارس جنوبی سرمایه‌گذاری کرده مقایسه می‌کنیم، می‌توان به‌راحتی جملات صریح پاتریک پویان در خصوص «عمل‌گرایی» و «روبرو شدن با واقعیت» را درک و فهم کرد.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۳
در انتظار بررسی: ۵۰
انتشار یافته: ۳۸
بله؛ عملگرایی و روبرو شدن با واقعیت بر اساس اعداد و ارقام. مسولین ما هم کم کم به این درک عملگرایانه می رسند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
بحث هسته ای در حال حاضر یک آرمانگرایی بدون پشتوانه است که به‌خاطر آن کشور در حال فدا شدن است.
ناشناس
| Germany |
۱۳:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
بنظر شما دوست عزيز چه چيزي آرمانگرايانه نيست ؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
واقعیت این است که امروزه سرمایه جهانی در دست آمریکاست. این‌که آمریکا از این ابزار برای تعیین قاعده و قانون برای دیگر کشورهای استفاده می‌کند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
من واست متاسفم که فکر میکنی بحث هسته ای مشکل بین ما و کشورهای غربیه
به این افراد مدیر واقعی گفته میشود،نه به مدیران همیشه مدیر تو کشور و هیچگاه استفا ویا برکنار نمیشوند.
آیا واقعیات میتواند برای ذهن برخی ها دریچه ای بگشاید و ملت ایران را نجات دهد؟
این رو هم به هیچ غلطای قبلی باید اضافه کرد.
باید موضوع شکایت از این شرکتها در دستور کار قرار بگیره
منطق امریکا ساده است. میگه هر رو ز برای ما ارزوی نابودی می کنن و اگر شرکتی می خواد با انها کار کنه نباید انتظار داشته باشه از ما هم سود ببره
پاسخ ها
حسین
| Germany |
۱۵:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
یه منطق ساده ی دیگشونم اینه که مهم نیست پای چه توافقی را امضا کردیم مهم اینه که ما آمریکاییم و هر وقت خواستیم می زنیم زیرش.
کاش ما هم واقعیات جهان را به همین سادگی فهمیده و برای قطع مذاکرات و روابط با امریکا پا فشاری نمی کردیم وواقعیت این است که انهایی که تصمیم های این چنینی می گیرند اوج سختی زندگی دشوار ما ایرانیان را به درستی درک نمی کنند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
شما برو کشورت را از درون درست کن و چشم به بیگانگان نداشته تا ببینید که چجوری جلو میافتی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
چیجوری؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
اوج سختی در زندگی ما ایرانیها را اونها نباید درک کنند. داخلی ها باید درک کنند
کاشکی برخی از همه چیز دان های این مملکت هم «روبرو شدن با واقعیت» رو درک می کردن و دست و پای بیهوده نمی زدن
بیش ازاین اجازه ندهیدماراتحقیرکنند این چه منافعی ازبرجام روبه موت است که هرروزشاهدتحریم جدیدوخروج شرکتهای بزرگ اروپایی وامریکایی وغیره هستیم!!!؟؟؟
پاسخ ها
Allianz
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
تحقیر بیشتر از خارجی ها از جانب خودی هاست
این ها هم نتیجه سخنان مضحک نتانیاهو است. تازه حرف های این مردک هم ممکن است مضحک باشد؟ شما نظرتان چیست؟ از این همه مضحک ها از خنده روده بر شدیم.
بله ازکشورمیرن چطوراونها آینده اقتصادی براخودشون میتونن متصوربشن.وجدانن این وضع چطوربوجوداومده.هرروز گرونیها بیشترمیشه.
کاش همه ما با واقعیت اینگونه عمل می کردیم .
خب جریمه رو که باید بپردازه
صداقتش منو کشته
همین اقای ژنرال همان کسانی نبودن که چند دهه قبل قرارداد نفتی با این شرکت بستند و بدون هیچ گونه کاری ایران را ترک کردند و دوباره رفتند سراغشون ان هم با ادعای قرارداد جدید و قانون جدید برای بستن قرارداد
خب حرف دقیقی زده است.
باید واقعیت ها را درک کرد.
نمی توان با امریکا در افتاد.
از ويلاي ده هزار متري لواسان چه خبر ؟
پاسخ ها
نادر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۳۱
جناب چه‌خبر!!! گویا از دنیا عقبی!!! اون که دیروز صبح قضیّه‌ش تموم شد رفت!!!ا
اینکه قرار بوده 46 میلیون سرمایه گذاری کنه؟ یا 46 میلیون تا الان سرمایه گذاری کرده؟
میشه یه پرس و جو کنین ببینین که از زمان قرارداد تا الان چقدر سرمایه آورده؟
مدیران سن بالا و اغلب غیرمتخصص کشور را به این روز انداخته اند.
نسلهای فعلی و بعدی هرگز مدیران ناکارامد را نخواهند بخشید .
الان دقیقا در چه زمینه ای خودکفا هستیم
مدیرعامل توتال گفته نمیتونیم بدون دسترسی به کانالهای مالی آمریکا شرکت رو اداره کنیم. من موندم ما چطور میخوایم کشور رو اداره کنیم!؟
واقعا ايدئولوژي و آرمان مهم است يا واقعيت و منافع جمع؟
براستي بايد بر اساس كداميك تصميم گرفت؟
نقش مردم اين وسط چيست؟
بطور معمول در یک قراردا باید تضمین هایی باشد تا جلوی ضرر و زیان ایران گرفته شود!!!! آیا هست؟
حكايت همون كه اول گفت،كدخدا آمريكاس
الانم كه كدخدا رسما احمق به تمام معنا ،جناااااب ترامپ خان هستند،اميدوارم خدا خودش بهمون رحم كنه
آمریکا و اروپا از برجام خارج شدن. الان دقیقا من در این برجام موندیم برای چی. موندن در این ترکمنچای بیشتر از این فقطط ضعفمون رو نشون میده. مگر قرار نبود روحانی طی چند هفته پاسخ مناسب به خروج آمریکا از برجام رو بده پس چی شد.
میدونید تنها کسی که در این 40 سال بیشترین آسیب رو دید مردم عادی و بدبخت ایران بودند. مسئولین که همه دوتابعیتی هستند و خانوادهاشون در غرب مستقرن.
شواهد نشان می دهد که مردم باید آماده زندگی در شرایط اقتصادی بسیار بدتر از وضع کنونی شوند.
آیا دولت ایران ،نمیتواند در دادگاه های بین المللی مانند دادگاه لاهه هلند ،شکایت کند ،ودرخواست خسارت ،وزیان را از شرکت توتال ،ویا هر شرکتی که با ایران قرار داد دارد ،اقدام بکند ؟ چگونه است که حتی در قراردادهای داخلی ،شرایط عمومی پیمان ،به اضافهٔ شرایط خصوی ،جزٔ لاینفک پیمان میباشد اما در قراردادهای جارجی نباشد؟ آیا ایران توانایی شکایت ،ودرخواست خسران ،وغرامت از شرکتهای طرف قرار داد را قادر هست از طریق سازمان تجارت جهانی پیگیری کند ؟ قانون تجارت آزاد که یک نهاد بین المللی میباشد ؟ و اگر قادر هست ،وایران هم عضو سازمان ملل میباشد ،وهر ساله حق عضویت میپردازد ؟ پس چرا ،اقدام نمیکند ؟،،،
آدم واقعگراییست. برای ما ممکنه قابل قبول نباشه اما واقعیت‌های موجود شرکتش را بیان کرده.
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها