بازدید 3867
اقتصاد در گذر زمان

از تشکیل ژاندارمری خزانه تا اعتراض فعالان اقتصادی به سیاست ارزی دولت

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۸۰۸۳۱۷
تاریخ انتشار: ۲۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 15 June 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و پنجمین روز خرداد ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

25 خرداد 1290، مورگان شوستر خزانه ‌دار کل ایران برای اجرای تصمیمات خود مبنی بر وصول مالیات معوقه از متنفذین مبادرت به تشکیل نیروی انتظامی کرد و نام آن را ژاندارمری خزانه گذاشت.

25 خرداد 1301، هیات نمایندگی اعزامی ایران به روسیه مذاکرات خود را با مقامات آن کشور با هدف عقد قراردادهای تجاری، کنسولی، پستی و تلگرافی با روسیه آغاز کرد.

25 خرداد 1305، سیدحسن تقی ‌زاده به ریاست غرفه ایران در نمایشگاه فیلا دلفی انتخاب شد. دولت مبلغ 75 هزار تومان برای مخارج غرفه اعتبار داد.

25 خرداد 1309، معاملات تجاری ایران با تمام دول براساس معامله متقابله قرار داده شد و وزارت اقتصاد لایحه‌ ای تنظیم و به مجلس شورای ملی تقدیم کرد.

25 خرداد 1317، پنج سال پس از تصويب تمديد قرارداد امتياز نفت انگلستان به مدت 60 سال در مجلس، دولت وقت امتياز نفت شمال را كه قبلا به دو شركت آمريكايي داده شده بود لغو و كان لم يكن اعلام کرد.

25 خرداد 1318، خط آهن گرمسار به سمنان با حضور هیات وزیران و نمایندگان مجلس توسط نخست وزیر گشایش یافت. طول این خط 113 کیلومتر است. مجموع هزینه ساختمانی این خط 74 میلیون ریال شده است.

25 خرداد 1320، با تصویب مجلس جمع اسکناس‌ های در گردش بانک ملی تا دو هزار میلیون ریال افزایش یافت. تا آن تاریخ جمع اسکناس‌ های منتشره یک میلیارد و پانصد و پنجاه هزار ریال بود.

25 خرداد 1330، جراید اعلام کردند که هفته پیش دو نفر از روسای کارخانجات سازنده ماشین‌ های مختلف به نام آقایان «لوکس» و «شولتز» وارد تهران شده ‌اند.

25 خرداد 1337، راه ‌آهن جدید تبریز جلفا گشایش یافت.

25 خرداد 1340، جراید در این روز نوشتند که 24 میلیون و 300 هزار دلار از وام دریافتی سازمان برنامه از صندوق وام‌ های عمرانی آمریکا در اختیار بانک مرکزی ایران گذاشته شد تا هم ارز ریالی آن برای پرداخت مخارج ریالی طرح‌ های سازمان برنامه در اختیار سازمان گذاشته شود و «ارز» آن توسط بانک مرکزی به مصارف ارزی برسد.

 25 خرداد 1343، قرارداد وین راجع به مصونیت کارمندان هیات مستشاری آمریکا به تصویب نمایندگان مجلس سنا رسید.

25 خرداد 1355، اردشیر زاهدی سفیر ایران در آمریکا در شهر دالاس گفت: ایران به تنهایی وسیع ترین بازار برای کالاهای آمریکایی است.

25 خرداد 1394، دولت به ‌منظور تسهیل در صدور مجوزهای کسب‌ و‌کار، یکپارچه‌ سازی دستگاه ‌های صدور مجوز را در دستورکار قرار داد. مطابق قانون رفع موانع تولید رقابت‌پذیر و ارتقای نظام مالی کشور، برای آن دسته از فعالیت ‌های اقتصادی که نیازمند اخذ مجوز از دستگاه‌ های متعدد هستند، دستگاه اصلی موضوع فعالیت، وظیفه مدیریت یکپارچه، هماهنگی و اداره امور اخذ، تکمیل و صدور مجوز را برعهده خواهند داشت.

25 خرداد 1395، فعالان اقتصادی با صدور بیانیه ‌ای به تثبیت دستوری قیمت دلار اعتراض کردند. در این بیانیه مسیر صحیح تقویت ارزش پول ملی احیای رقابت‌پذیری اقتصادی عنوان شده و از سیاست‌ های تثبیتی و کنترلی برای نرخ دلار انتقاد شده بود.

 

منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد، موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر