بازدید 7343
تقلیل یک کودک آزاری به تخلف ساده در شهرستان فسا؛

۷۲۰ هزار تومان جریمه قسطی برای معلمی که موی ۹ دانش آموز را قیچی کرد!

اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، یکی از معلمان مدارس ابتدایی در شهرستان فسا به دلیل آنچه مزاحمت موی دانش آموزان دختر برای سایر همکلاسی هایشان عنوان شد، اقدام به قیچی کردن موی ۹ دانش آموز کرد؛ اتفاقی عجیب که خیلی زود در فضای مجازی با واکنش‌های فراوان رو به رو شد و همگان منتظر برخورد جدی و بازدارنده با این معلم خاطی بودند.
کد خبر: ۸۰۷۲۸۷
تاریخ انتشار: ۲۱ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۳۳ 11 June 2018
۷۲۰ هزار تومان جریمه قسطی برای معلمی که موی ۹ دانش آموز را قیچی کرد!اواخر اردیبهشت ماه سال جاری، یکی از معلمان مدارس ابتدایی در شهرستان فسا به دلیل آنچه مزاحمت موی دانش آموزان دختر برای سایر همکلاسی هایشان عنوان شد، اقدام به قیچی کردن موی ۹ دانش آموز کرد؛ اتفاقی عجیب که خیلی زود در فضای مجازی با واکنش‌های فراوان رو به رو شد و همگان منتظر برخورد جدی و بازدارنده با این معلم خاطی بودند.

به گزارش «تابناک»، پس از رسانه‌ای شدن ماجرای تنبیه دانش آموزان دختر یکی از مدارس شهرستان فسا که موی آن‌ها توسط یکی از معلم‌های مدرسه قیچی شده بود، رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا، از ورود جدی این اداره به ماجرای پیش آمده خبر داد؛ ورودی که اکنون و پس از یک ماه به نتیجه رسیده، اما چندان بازدارندگی مؤثری در آن دیده نمی‌شود.

پیشتر مسلم امینی نژاد، رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا در رابطه با این رویداد به «تابناک»، گفت: اصل این خبر درست است و متأسفانه در روز‌های گذشته یکی از معلم‌های ما در مدرسه ابتدایی با قیچی اقدام به کوتاه کردن موی ۹ دانش آموز دختر می‌کند.

امینی نژاد در رابطه با چرایی این رویداد افزود: پس از رخ دادن این اتفاق، والدین دانش آموزان به آموزش و پرورش مراجعه کردند و شکایت خود را نسبت به این موضوع تنظیم کردند که این موضوع سبب شد ما در جریان موضوع قرار بگیریم و پیگیری آن را در دستور کار قرار بدهیم.

رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا با اظهار تأسف نسبت به این رویداد، تأکید کرد: معلم مدرسه در مورد علت تصمیم خود مبنی بر بریدن موی دانش آموزان گفته که مو‌های این ۹ دانش آموز بلند بود و موقع نشستن برای دانش آموزان پشت سر مزاحمت ایجاد می‌کرد. من چندین بار به این دانش آموزان تأکید کردم که باید مو‌های خود را کوتاه کنند، اما، چون این کار را نکردند من خودم موی آن‌ها را کوتاه کردم.

وی افزود: ما این اتفاق را تأیید نمی‌کنیم و به دلیل قرارگیری در روز معلم، امکان رسیدگی جدی به این مسأله فراهم نشد، اما قطعاً در روز‌های آینده این موضوع را جدی پیگیری می‌کنیم.

با ورود جدی نهاد‌های فعال در عرصه حقوق کودکان و نیز حساس شدن افکار عمومی جامعه روی این موضوع، مسئولان ذی ربط در آموزش و پرورش و فرمانداری شهرستان فسا مصمم شدند تا با معلم خاطی برخورد جدی داشته باشند. این اقدام از آنجایی بیشتر مورد تأکید مسئولان قرار داشت که خانواده ۲ تن از این دانش آموزان اقدام به انجام شکایت قضایی کردند و تحت هیچ شرایطی حاضر به بخشیدن معلم مذکور نبودند.

با این حال و پس از گذشت نزدیک به یک ماه از رسانه‌ای شدن ماجرا، اکنون خبر‌هایی در مورد تصمیم گیری نهایی برای این پرونده از سوی رئیس آموزش و پرورش شهرستان فسا نقل شده است که قابل تأمل است.

رئیس آموزش و پرورش فسا، در خصوص پیگیری‌های انجام شده و نتیجه نهایی در مورد این اتفاق روز گذشته به رسانه‌ها گفت: حکم معلم فسا این هفته صادر و او محکوم به تنزل یک گروه یا طبقه شغلی به مدت یک سال شد. هر فرد حقوق بگیری یک طبقه شغلی دارد که در صورت محکوم شدن یک طبقه از شغل او کم می‌شود و بر اساس آن از حقوق او نیز کسر خواهد شد.

امینی نژاد افزود: تنزل یک طبقه شغلی به مدت یک سال یعنی ماهی ۶۰ هزار تومان به مدت یک سال از حقوق این معلم کسر خواهد شد. پس از آن معلم ۳۰ سال سابقه خود را تکمیل و بازنشست می‌شود. ضمن اینکه هیچ حکمی برای بازنشستگی معلم صادر نشده است.

او در خصوص رضایت والدین توضیح داد: از میان ۹ دانش‌آموزی که موی آن‌ها قیچی شده بود والدین دو نفر از آن‌ها شکایت کرده بودند که با صحبت‌های انجام شده شکایت خود را پس گرفتند و رضایت دادند.

در مورد کیفیت حقوقی حکم صادره برای این معلم خاطی و میزان بازدارندگی آن، مطهره ناظری وکیل دادگستری به «تابناک»، گفت: یکی از نمود‌های واقعی کودک آزاری، اذیت و آزار کودکان به شکل روانی است که در قانون حمایت از کودکان در سال ۱۳۸۱ به آن اشاره و در مورد آن جرم انگاری نیز شده است. در این قانون برای کودک آزاری به شکل روانی مجازاتی مثل حبس نیز دیده شده که نشان می‌دهد در این حوزه نقص قانونی وجود ندارد.

ناظری افزود: در مورد اتفاقی که در مدرسه ابتدایی شهرستان فسا رخ داد نیز کودک آزاری از بعد روانی رقم خورده است و این اتفاق باید جرم تلقی و با آن بر اساس قوانین حمایت از کودکان برخورد شود.

این فعال حمایت از حقوق کودکان با نقد حکم صادره برای معلم خاطی در شهرستا فسا افزود: با توجه به حکمی که صادر شده است، من فکر می‌کنم هیأت رسیدگی به تخلف مذکور اصلاً نگاه مجرمانه‌ای به موضوع نداشته و این اتفاق را تا حد یک تخلف ساده تنزل داده است.

وی افزود: از آنجا که کودک آزاری از بعد روانی نمود بیرونی ندارد، در کشور ما چندان توجه ویژه‌ای به آن نمی‌شود و این مسأله خود به یکی از نگرانی‌های حوزه حقوق کودکان بدل شده و با این نوع برخورد‌ها نمی‌توان انتظار بازدارندگی چندانی در رابطه با این گونه مسائل انتظار داشت.

بنا بر آنچه مورد اشاره قرار گرفت، دیده می‌شود که مسئولان آموزش و پرورش شهرستان فسا و نیز هیأت رسیدگی به این تخلف به سادگی از کنار یکی از مصادیق صریح و آشکار کودک آزاری که تنها بعد شخصی ندارد و برای مدتی افکار عمومی مردم ایران را جریحه دار کرده بود، گذشتند.

با این روند تسامح و تساهل در برابر خطا‌های حوزه کودکان و تعرض به حریم آن‌ها شاید به خوبی بتوان پاسخ چرایی روند رو به افزایش کودک آزاری در کشور را پیدا و مشخص کرد!

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۶۹
انتشار یافته: ۲۸
وقاحت تنها کلمه ای که برای این عمل می شود به کار برد!!!!!!!!!!!!
خوب وقتی همه اونهایی که در مشاغل دولتی هستن به طریقی با هم قوم و خیشن و دارای رابطه های گردن و کلفت هستن معلومه که بر تخلفات هم چشم پوشی میکنن. یکی از شاخص های سیستم های اداری ناکار آمد، رانتی و فاسد استفاده از آشنایان، دوستان ، اقوام و افراد دارای رابطه و رانت به جای افراد قوی و دارای دانش هست تا در زمان گند بالا آوردن بتونن به خوبی بر تخلفات هم چشم پوشی کنن. مدتی برای کار آموزی در یکی از ادارات وزارت بهداشت کار میکردم. به قدر در این محیط اداری چاپلوسی، تملق، زیر آبزنی و از زیر کار در رفتن دیدم که حالم بهم خورد خدا شاهده. البته خودم هم بعد از مدتی همونطوری شدم. یعنی در این سیستم اگر کسی بخواد خلاف جهت و راه راست رو هم بره له میشه و با قلتک از روش رد میشن.
چرا اینقدر مسائل حاشیه ای رو بزرگ میکنید؟آسمون که زمین نرسیده!!یه ماه دیگه موهای این دختر خانما میشه مثل اولش.مگه تا ۴ دهه قبل تو همین مملکت سر بچه ها(دختر و پسر)به خاطر شپش نمیتراشیدند؟ تورم و فشار اقتصادی مردم رو بیچاره کرده شما گیر دادید به موهای این بچه ها!!
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
براتون متاسفم. تاسف بار است فهم شما از این مساله
. فقط کوتاه شدن چند سانتیمتر مو است
اگر جریمه مرتضوی 200 هزار تومان باشه مال ایشون که خیلی زیاد هم هست
خسته نباشید خداقوت
تو کشور ما به بچه ازار و متخلف ها بیشتر بها داده می شود اگر از ابتدا با فردمتخلف با جدیت برخورد می شد الان وضعیت جامعه ما این نبود که حتی جرات نداشته باشیم بچه را یک لحظه از جلوی چشممون دور کنیم همه جا باید دو دستی بچه را بگیرم تا خدای نخواسته یک کودک آزار دستش به کودک نرسه جالب اینکه توی تمامی فاجعه هایی که رخ می ده بلافاصله تصویر کودک و خانواده اش رسانه ای می شه ولیکن مجرم و آدمکش همچنان چهره اشان شطرنجی است قوه قضاییه حامی آبرو و شان انسانی مجرمان هست با این تنبیه ای که برای این معلم در نظر گرفته شده معلوم چند وقت دیگه باید منتظر باشیم بلاهای دیگه ای سر بچه ها بیارن نهایتش به اندازه پول یه کاپشن مردانه از حقوقشان کم می شه
نوشتید که خانواده ها رضایت داده اند . این مقدار هم مربوط به تخلفات اداری هست .
آموزش و پرورش است دیگر چه انتظاری دارید؟ آنچه در کوچه و خیابان های ما می گذرد حاصل تعلیم و تربیت همین عزیزان است
پاسخ ها
saeed
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
عرضه تربیت بچه هاتونو ندارید گردن مدرسه نندازید. بچه ها متوسط 6 ساعت در مدرسه هستند بقیه روز زیر نظر تربیت اولیه منترمند. ناشی و اینترنت و ماهواره تو مدرسه هست؟؟؟؟؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
انتظار داری یک دانش آموز معلمی در سایر مشاغل 300 برابر معلمش حقوق داشته باشد و آموزش و پروش هم برای تو معجزه کند
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
واقعیت دردناکی است که معلمها قادر به پذیرشش نیستند. واقعیت این است که سیستم آموزش و پرورش سیستم بسیار بدی است. گزینش معلمها بر اساس مبانی عقیدتی است نه بر اساس شایستگی علمی و اخلاقی و روانی. والا اینقدر حقوق هم برای خیلی از این معلمها زیاده
هههه واااای چقدر زیااااد؟ خانم معلم زیر بار این جریمه سنگین ،این حکم سنگین که کمرش میشکنه.(که الهی بشکنه)
هیچ انگیزه و برنامه ای برای مبارزه با کودک ازاری در کشور وجود نداره . نه از طرف مجلس نه قوه قضاییه . همه فقط شعار می دهند .
من خودم دختر دارم نمیتونم چنین حکمی را درک کنم ولی جای پدر دخترها بودم حالا که دستگاه قضایی اهمیتی به احساسات بچه ها و خانواده هایشان نداد خودم دندونای معلمه را توی دهنش خرد می کردم تا برای بقیه معلم‌های این چنین بی شعور درس عبرتی بشود.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
تو غلط می کردی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
جناب پاسخ دهنده اولا حرمت حفظ کنید و ثانیا وقتی مملکت بی قانونه مردم به کجا شکایت ببرند
بعد از جریمه سعید مرتضوی این سخت ترین جریمه تاریخ بشریت است.
مرده حسابی قاضی مملکت نماینده مجلس رئیس قوه قضا الان ۲ تا چراغ قرمز رو رد کنی ۸۰۰ تومن تو حسابته
واقعن حکم شما بازدارنده است....؟؟؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۱
خیلی صادقانه و درست گفتید. سپاسگزارم
خدا را شکر امنیت ضریب امنیت متخلفان بالاتر رفته !!!!
با جریمه ی این معلم تمام اختلاس گران به سزای اعمالشان رسیدندو همه ی نابرابری ها رخت بربست
:)))))
آیا اول نباید پدر ومادرها را تنبیه کرد ,آیا مدرسه قانون ندارد اگر همه بپذیریم مدرسه فرم خاصی از نظر شکل ظاهری دانش آموزان ندارد همه دوستان بفرمایید همه مدیران مدارس را فلک کنید .البته برای اینکه براتون درد سر نشه جلوی مجلس تجمع کنید تا قانون فلک مدیران مدارس را برای شدت نظم وانضباط به تصویب برسانید .مخلص شما دانش آموز 35سال پیش
حکم شرم اور دیگری صادر شد
ضمن رد این کار، کاش این معلم رو اعدام می کردند تا درس عبرتی برای تمامی اختلاسگران، عوامل گرانی، بیکاری و مشکلات اجتماعی و فرهنگی می شد.
اگر شهامت داری چاپ کن
متاسفانه هم نویسنده مقاله ناشی است و هم وکیلی که با وی مصاحبه شده است کم اطلاع می باشد. زیرا 1-هیاتهای رسیدگی به تخلفات اداری صلاحیت رسیدگی به جرم را ندارند و به هیچ وجه نمی توانند حکم زندان یا شلاق و یا غیره صادر کنند.2- اثر این رای 720 هزار تمان بیشتر است،زیرا اگر این معلم بالای بیست سال سابقه داشته باشد علاوه بر این 720 هزار تمان در موقع بازنشستگی یک ماه پاداش او که حتما بیش از دومیلیون خواهد بود نیز کسر می شود.3- این رای سابقه هم برای او محسوب است و چه بالای بیست سال سابقه داشته باشد یا کمتر در صورت تکرار موجب تشدید مجازات می گردد. 4- اون وکیل محترم که فرمودند این کار جم است و حبس دارد باید بداند که در این موارد امروزه دادگاهها از مجازاتهای جایگزین حبس استفاده می کنند و هر روز حبس برابر پنجاه هزار تومان است. پس اگر به فرض این رای هیات 3000000 تومان برای معلم هزینه داشته باشد انگار 60 روز حبس به او داده اند که مطابق مقررات مربوط به جایگزینهای حبس به جزای نقدی تبدیل شده است و مجازات کمی نیست.5- گرچه در وقوع جرم انگیزه تاثر چندانی معمولا ندارد،اما در عین حال به فرض کار معلم جرم بوده باشد که نیست باید به عنصر معنوی جرم که همانا سوء نیت است توجه کرد در حالی که در اینجا معلم سوء نیتی نداشته بلکه او انگیزه شرافتمندانه هم داشته است.
خخخخخخخ
اگرچه مساله مهم است

ولی نه به اندازه مسایل بزرگی چون

محتکران
و گرانی و
چرایی 2.5 میلیونی شدن سکه
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل