بازدید 3669

گامی جدید به سوی حذف دلار با سفر پوتین به پکن

بر اساس گزارش های منتشر شده، روسای جمهور روسیه و چین در توافقنامه ی مشترکی که روز جمعه امضا کردند تصمیم گرفتند که سهم مبادلات تجاری بین دو کشور با ارز ملی روبل-یوآن را افزایش دهند.
کد خبر: ۸۰۷۰۳۵
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۵۱ 10 June 2018

گامی جدید به سوی حذف دلار با سفر پوتین به پکنبر اساس گزارش های منتشر شده، روسای جمهور روسیه و چین در توافقنامه ی مشترکی که روز جمعه امضا کردند تصمیم گرفتند که سهم مبادلات تجاری بین دو کشور با ارز ملی روبل-یوآن را افزایش دهند.

به گزارش تابناک اقتصادی به نقل از Russia Today، این توافقنامه مواردی را مانند ''تقویت بیشتر روابط روسیه و چین در بخش مالی، افزایش سهم ارز ملی در پرداخت های مربوط به مبادلات تجاری، سرمایه گذاری و تامین مالی، و گسترش همکاری در زمینه هایی مانند ساختار پرداخت و بیمه'' در بر می گیرد.

همچنین، پوتین و شی جین پینگ روسای جمهور روسیه و چین توافق کردند که دو کشور حجم مبادلات تجاری را افزایش داده، ساختار این مبادلات را تقویت کرده، و حوزه هایی جدید که به طور باالقوه با رشد اقتصادی منجر می شود را بیش از پیش شناسایی کنند. در این رابطه، رییس جمهور روسیه اذعان کرده است که حجم مبادلات تجاری بین دو کشور می تواند تا پایان سال جاری میلادی حتی به معادل ۱۰۰ میلیارد دلار هم برسد.

افزون بر این، در بخش دیگری از این توافقنامه آمده است که طرفین توافق برنامه دارند تا ''تلاش های خود را در جهت هماهنگ سازی سیاست ها و برنامه های (تجاری) افزایش داده و اقداماتی را در جهت توسعه ی اقتصاد داخلی خود و به خصوص در بخش های خاصی از آن اتخاذ کنند''. به موجب این توافقنامه، برخی اقدامات عملی در راستای تحقق اهداف نامبرده می تواند ''ایجاد فضایی مناسب برای فعالیت بنگاه های تجاری روسی و چینی، ترویج مشترک پروژه های اقتصادی بزرگ بر اساس 'اصل شخصی بودن شرکت های تجاری'، رویکرد بازار محور... و گسترش ادامه دار میزان استفاده از ارزهای ملی در همکاری ها در حوزه ی سرمایه گذاری'' باشد.

لازم به ذکر است که چین بزرگترین شریک تجاری روسیه است به طوری که در سال ۲۰۱۷ به میزان ۱۵ درصد از مجموع تجارت خارجی این کشور با چین انجام شده و این مقدار از مبادله ی تجاری با افزایشی ۳۱.۵ درصدی نسبت به سال گذشته به مجموع ۸۷ میلیارد دلار رسیده است.

در واقع با افزایش روزافزون حجم مبادلات تجاری بین این دو کشور چین و روسیه به هدف نهایی خود یعنی حذف دلار در مبادلات دو جانبه نزدیک تر می شوند. در این رابطه، آمارهای رسمی بانک مرکزی روسیه نشان می دهد که در سال گذشته معادل ۹ درصد از مجموع صادرات روسیه به چین به روبل روسیه، و ۱۵ درصد از صادرات چین به این کشور به یوآن پرداخت شده است. این در حالی است که ۳ سال پیش درصدهایی که به آن اشاره شد به ترتیب تنها ۲ و ۹ درصد بود.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر