بازدید 1428

پس از خروج ترامپ از برجام، چین خلا تجاری در ایران را پر می‌کند

با خروج آمریکا از برجام ، چین در حال پر کردن خلا تجاری ناشی از خروج اروپایی‌ها از ایران است زیرا این کشور دارایی‌های اقتصادی مهمش را از تراکنش‌های عمومی بازارهای جهانی دور نگاه داشته از این‌رو با تحریم‌های آمریکا روبرو نمی شود.
کد خبر: ۸۰۶۸۹۲
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۶:۰۷ 10 June 2018

با خروج آمریکا از برجام ، چین در حال پر کردن خلا تجاری ناشی از خروج اروپایی‌ها از ایران است زیرا این کشور دارایی‌های اقتصادی مهمش را از تراکنش‌های عمومی بازارهای جهانی دور نگاه داشته از این‌رو با تحریم‌های آمریکا روبرو نمی شود.

به گزارش فارس، واشنگتن تایمز گزارش داد با اقدام آمریکا برای ترک برجام و دوباره بازگرداندن تحریم‌ها، چین از طریق فعالیت شرکت‌های دولتی که با سیستم‌های مالی آمریکایی مواجه نیستند، به جلودار صف تجارت با ایران تبدیل شده است.

شرکت‌های اروپایی از ترس از دست دادن دسترسی به بازارهای آمریکا، قراردادها با ایران را لغو کرده‌اند اما چین این خلا را پر کرده و روابط تجاری‌اش را تسریع کرده است.

مقامات خزانه‌داری می‌گویند که اگر ترامپ بعد از خروج از برجام، تحریم‌ها علیه ایران را احیا کند، این تحریم‌‌ها شدید و سخت‌گیرانه خواهد بود اما به نوشته واشنگتن تایمز، ترامپ تمایل ندارد تا شرکت‌های چینی را مستقیما هدف قرار دهد زیرا این اقدام می‌تواند نتایج معکوسی داشته باشد که بر مذاکرات تجاری با پکن تاثیر منفی بگذارد.

به نوشته واشنگتن تایمز، مقامات امنیت ملی آمریکا می‌گویند جالب است، به علت راهبرد دقیق پکن برای دور نگاه داشتن دارایی‌های اقتصادی مهمش از تراکنش‌های عمومی و نامحدود بازارهای جهانی، تحریم‌های آمریکا احتمالا به شرکت‌های چینی ارتباطی پیدا نمی‌کند.

به نوشته این گزارش، در حقیقت، تجارت چین در ایران در دهه گذشته، دو برابر شده است. بخش اعظمی از این تجارت به نفت مربوط می‌شود زیرا ایران بزرگ ترین بازار صادرات چین و پکن دومین واردکننده بزرگ از ایران پس از امارات است. با توجه به اینکه اروپایی‌ها از ورود به بازار بزرگ ایران عقب می‌کشند، شرکت‌های چینی در حال ورود هستند.

غول نفتی فرانسوی توتال سال گذشته قرارداد 4.8 میلیارد دلاری برای توسعه بخشی از میدان گازی پارس جنوبی امضا کرد اما با اشاره به تحریم‌های آمریکا از آن خارج شد.

وزیر نفت ایران گفته است شرکت ملی نفت چین که هم‌اکنون 30 درصد سهام این پروژه را دارد می‌تواند 50.1 درصدی توتال را نیز دریافت کند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر