بازدید 127798

کدام پزشکان درآمدهای چند ده میلیونی دارند

شاید ۵ درصد پزشکان هم نشوند به دلیل درآمدهای خاص و بالایی که دارند، باعث تفکر وجود درآمدهای غیر طبیعی برای تمام پزشکان می‌شود
کد خبر: ۸۰۶۷۵۱
تاریخ انتشار: ۲۰ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۰:۵۰ 10 June 2018

تصور مردم از پزشکان، افرادی پولدار است که هیچ مشکل مالی ندارند. در حالی که بررسی ها نشان می دهد در حدود ۱۰ درصد این قشر درآمدهای چند ده میلیونی دارند که البته مختص چند رشته پزشکی خاص است.

به گزارش مهر، پزشکی به عنوان رشته ای که در این سال ها بیشتر زیر ذره بین نگاه مردم و مسئولان قرار دارند، همواره با مشکلات و چالش هایی در مسیر حرفه خود مواجه اند که بی ارتباط با طرح تحول سلامت نیست. زیرا، با اجرای این طرح بود که گفته شد درآمد پزشکان به یکباره به چند برابر افزایش یافت و آنها را از سایر مشاغل با درآمدهای بالا، جدا کرد. این در حالی است که جامعه پزشکی، چنین اعتقادی ندارد و عنوان می کنند که بیشترین هزینه های طرح تحول سلامت، صرف دارو، تجهیزات پزشکی و هتلینگ بیمارستان های مشمول طرح تحول سلامت شده است.

در همین حال، افزایش سرسام آور تعرفه ها در سال ابتدایی اجرای طرح تحول سلامت، یکی از دلایل درآمدهای چند میلیونی پزشکان شد و حالا بازگشت به عقب برای آنها قابل هضم نبود، بطوریکه با افزایش ۵ درصدی تعرفه ها در سال ۹۷، به یکباره شاهد انتقاد تند و صریح پزشکان بودیم. اما، محمدحسین قربانی نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، در پاسخ به این ادعا افزایش ۵ درصدی تعرفه ها قابل قبول نیست، با بیان اینکه در مقطعی تعرفه ها ۲۰۰ درصد افزایش پیدا کرد، گفت: چرا همین منتقدان در آن زمان نسبت به افزایش ۲۰۰ درصدی تعرفه ها منتقد نبودند، در آن زمان با اقدامات کارشناسی تعرفه ها تا آن میزان افزایش پیدا کرد و در شرایط فعلی نیز با بررسی های کارشناسی ۵ درصد به میزان تعرفه ها اضافه شد.

وی با تاکید بر اینکه به بخش درمان و سلامت نباید نگاه تجاری داشت، افزود: همه فعالان بخش خصوصی جزء نخبگان بوده و دارای روحیه بالای خدمتگذاری به مردم هستند، بنابراین همین میزان تعرفه ها نیز برای بخش سلامت دارای سوددهی قابل قبولی بوده و طبق جوانب و شرایط باید به اعمال قانون توجه داشت.

از سوی دیگر، سیامک مره صدق عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس، با عنوان این مطلب که تفاوت درآمد بین پزشکان و پیراپزشکان بسیار زیاد است، گفت: بخش عمده این تفاوت‌ها بین پزشکان هم متفاوت است، و تنها وضعیت یک درصد محدودی از آنها که شاید ۵ درصد پزشکان هم نشوند به دلیل درآمدهای خاص و بالایی که دارند، باعث تفکر وجود درآمدهای غیر طبیعی برای تمام پزشکان می‌شود.

وی افزود: اکثر پزشکان عمومی به ویژه پزشکانی که به تازگی فارغ التحصیل شده‌اند حتی متخصصان رشته‌هایی که عمومی‌تر هستند از جمله زنان و زایمان، جراحی عمومی، داخلی و اطفال برای پیدا کردن کار و کسب معیشت دچار مشکل هستند، چرا که در مراکز دولتی برای جذب متخصصان ظرفیت وجود ندارد، از سوی دیگر میزان هزینه‌های تاسیس یا اجاره مطب و استخدام پرسنل به اندازه‌ای بالا بوده که درآمد پزشک متخصص پاسخگوی اداره مطب نیست، بنابراین فعالیت آنها در بخش خصوصی به صورت مطب از نظر اقتصادی مقرون به صرفه نیست، به همین دلیل در این بحران اقتصادی تنها پیراپزشکان با مشکل عدم اشتغال مواجه نیستند و بخش قابل توجهی از پزشکان نیز در این مورد درگیر هستند.

مره صدق یادآورشد: متاسفانه در بخش درمان کشور به دلیل حاکمیتی که به عنوان پزشک سالاری وجود دارد به حقوق بقیه حرفه پزشکی و پیراپزشکیتوجه نشده است و حتی در مورد پزشکان هم اگر تعداد محدودی که در رشته‌های فوق تخصص جراحی فعالیت می‌کنند را کنار بگذاریم، سایر پزشکان از درآمد رضایتبخشی برخوردار نیستند.

اما، دکتر ایرج خسرونیا رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، در گفتگو با خبرنگار مهر، سهم پزشکان با درآمد بالا را ۱۰ درصد اعلام کرد و گفت: بعد از اجرای طرح تحول سلامت، شاهد افزایش هزینه های بیمارستان ها و بودجه بودیم که تصور می شد بیشتر این پول ها به جیب پزشکان رفته است. به دنبال همین مسئله، انجمن های پزشکی به همراه سازمان نظام پزشکی و وزارت بهداشت، به تفسیر و تجزیه تحلیل هزینه ها پرداختند و نتیجه این شد که پول زیادی به جیب پزشکان نمی رود.

وی، بیشترین هزینه های طرح تحول سلامت را متوجه تامین دارو، تجهیزات پزشکی و هتلینگ بیمارستان ها دانست و افزود: بررسی ها نشان می دهد، درآمد بعضی رشته های پزشکی با اجرای این طرح بالا رفت و اکثریت جامعه پزشکی، درآمد آنچنانی نداشته اند.

خسرونیا، یکی از مشکلات هزینه های بالا در طرح تحول سلامت را متوجه جامعه پزشکی دانست و گفت: این وضعیت باعث شد بیمارستان ها و بیمه ها بدهی های زیادی به بار بیاورند و در نتیجه، پرداختی ها به پزشکان با تاخیرهای چند ماهه همراه شد.

رئیس جامعه پزشکان متخصص داخلی ایران، با اعتقاد به این مطلب که درآمد پزشکان با اجرای طرح تحول سلامت و به دنبال افزایش هزینه های آن، آب رفت، افزود: در این بین، ۱۰ درصد جامعه پزشکی از درآمد بالایی برخوردار است و این شامل برخی رشته های خاص می شود.

وی با عنوان این مطلب که ۲۰ تا ۳۰ درصد جامعه پزشکی نیز درآمد قابل قبولی دارند، گفت: در حدود ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، درآمد مناسبی ندارند و بعضا با مشکلات زیادی مواجه اند.

به گفته خسرونیا، جامعه پزشکی که در دایره ۵۰ تا ۶۰ درصدی قرار دارند، وضعیت مالی خوبی ندارند و مجبورند شب ها در درمانگاه ها کشیک باشند.

وی ادامه داد: متاسفانه، کسی این پزشکان را نمی بیند و فقط همان ۱۰ درصد که درآمد بالایی دارند را می بینند.

خسرونیا، در ارتباط با درآمد ۱۰ درصد پزشکان، گفت: این عده از محل کارانه ماهانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان درآمد دارند که بیشتر جراحان قلب، پیوند و مغز هستند.

وی توضیح داد: البته کار پزشکان این رشته ها، سخت و دشوار است و بعضا با ریسک بالایی برخوردار است.

خسرونیا در خصوص درآمد سایر جامعه پزشکی، گفت: این ۵۰ تا ۶۰ درصد جامعه پزشکی، بین ۲ تا ۳ میلیون و حداکثر ۱۰ میلیون درآمد ماهانه هستند که با هزینه های آنها نمی خواند.

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب ها
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۷۰
انتشار یافته: ۳۸
عجب!!بنده 12 ساله کارم با نظام بیمارستانی و سلامته ایرانه، حتی 10% پزشکها هم درآمد زیر 15 تومن در ماه ندارند، جراحهان رشته های مختلف بخصوص مغز و اعصاب و قلب و ارتوپدی بعظا به 100-150 میلیون در ماه هم راضی نیستند، فاصله درآمدی پزشکان با اقشار دیگه قابل تصور نیست
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
اینها با سر کیسه کردن مردم دارند پول دار می شند
من خودم حکم پزشک عمومی رو دیدم 13 میلیون بود.
مجبورند شب ها در درمانگاه ها کشیک باشند.
این عده از محل کارانه ماهانه بین ۵۰ تا ۸۰ میلیون تومان درآمد دارند که بیشتر جراحان قلب، پیوند و مغز هستند.

وی توضیح داد: البته کار پزشکان این رشته ها، سخت و دشوار است و بعضا با ریسک بالایی برخوردار است.!!!!
بیایید در کشور های اروپایی و ببینید که درآمد تمام پزشکان رشته های مختلف در بیمارستان ها ی این کشور یکسان است.
این صحبت های شما تنها توجیه است
کسی که برای پولدار شدن میاد پزشکی باید به عقلش شک کرد.چون اون ۱۵ سال زحمتی که برای تخصص میکشی رو اگر تو هر کار دیگه ای بکنی مطمئن باشید که میلیاردر میشید!بنده ۳۵ ساله متخصص قلب هستم.کل حقوقم با کارانه حدود ۱۰ تومنه.کسی هم متاسفانه باور نمیکنه! درامد ۱۰۰ میلیونی برای جراح های قدیمی و مشهوره نه ما.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۲۰
پزشک محترم. نظرت راجع به دکترا مهندسی چیه؟
طول دوره بیشتر از تخصص هست ضمنا درس ها هم با طوطی واری حفظ کردن قابل پاس شدن نیست و در نهایت هم ۱.۵ تا ۳ برابر یک کارمند دریافتی داری البته اگر کار پیدا کنی.

* منظور بنده دکترای مهندسی در دانشگاه های برتر هست.
تو گفتی و ما هم باور کردیم
با سلام
اينارو برا كسانى بگيد كه تو خانواده يا فاميلشون پزشك ندارن. ما كه ميبينيم پزشك عموميشم ١٥ برابر ما كه دكتراى مهندسى داريم درامد دارن و فاصله طبقاتى.
نصف معاملات خانه های چندمیلیاردی تهران را پزشکان انجام می دهند. بسیاری از پزشکان ماشین های خارجی مدل بالا چند صد میلیونی دارند. برخی پزشکان خیلی درآمدهای کلانی دارند. اصلا دکانی شده. تعرفه های برخی خدمات بسیار نجومی و کارانه های برخی هم بسیار بالاست. نظام پزشکی باید تعرفه ها را کاهش دهد. کمر بیمه ها شکسته شده است. بیمه ها در حال ورشکستگی هستند.
کاش این همه وقت و انرژی و هزینه که برای رشته مهندسی صرف کردم صرف رشته خودم تجربی میکردم و الان پزشک بودم...

با فوق لیسانس مهندسی کامپیوتر الان ماهی 2.5 میگرم و مستاجر و بماند...
تحقیقا و درست آن است که بگویید هیچ پزشکی حتی یک درصد هم کمتر از 10 میلیون درآمد ندارند البته بالا ی سی درصد از پزشکان هم درآمدهای بالای چند صد میلیونی دارند که با هیچ معیاری قابل قبول نیست.مردم را بشتر از این مسخره نکنید خواهشا.
البته آقای وزیر دو سال پیش گفتند که دریافتی پزشکان متخصص بطور متوسط ۲۳ میلیون در ماه است که با نرخ تورم الان باید حدود ۳۰ میلیون در ماه باشد.

سوال این است که در کدام کشور دنیا متوسط دریافتی پزشک متخصص ۳۰ برابر کارگر تمام وقت آن کشور است.
هر چند همه می دانیم که واقعیت کارانه پزشکان بسیار بالاتر از این مقادیر است.
مجبورند شب ها در درمانگاه ها کشیک باشند!!!!!!?
خوب کار پزشک همینه ، این ها رشته پزشکی رو با برج سازی اشتباه گرفتند که مجبور میشن مردم رو شب ها وزیت کنند...
وقتی یکی با رانت و پارتی سرکار رفته و ادعا چند میلیون می کنه یک پزشک هم چند ده میلیون فکر می کنه کم واسش.
یک متخصص زنان در حال حاضر با سونوگرافی داخل مطب از هر بیمار 150 هزار تومان می گیرد واز ساعت 2 تا 10 شب بین 40 تا 50 بیمار رو ویزیت می کنه چطور می گید دکتر ها در این رشته بیکارند؟
مسولین محترم که باهمسانسازی حقوق و افزایش پلکانی حقوق بازنشستگان حقوق آنهارا به بالاترین حدرساندند برای پزشکان هم اقدام کنند و حقوق آنهارا پلکانی افزایش دهند
بروووووووووووووووووووووووووووووو!!!!! بمیرم الهی
متاسفانه پزشکان در ایران اصلا متناسب با در آمدشان مالیات نمی دهند برای همین است که در آمد یک ماه یک پزشک متخصص از در آمد یکسال یک کارمند بیشتر است
لابد انها که درامد مناسبی ندارند در مقایسه با درامد چند صد میلیونی گروه دیگری از پزشکان سنجیده شده اند نه سطح درامد عموم جامعه. اقای خسرو نیا این درا مدی که شما برای یک ماه متخصصان بیان کرده اید که حتی از درامد مطب انها هم کمتر است. اطلاعاتتان مربوط به دو دهه قبل است. پزشکان جراح در برخی رشته ها درآمد ماهانه میلیاردی دارند.
یک جراح قلب یا پیوند و یا مغز که کارش خوبه و با جون مردم طرفه کم هم هست من یک جراحی سنگین داشتم و می فهم که د کترم برا، چه کرد و عمر دوباره را مدیون خدا و او هستم و با خودم می گفتم هر کاری برایش می کردم جبران او نبود خدا حفظ کنه اون دکتر هایی که در کار خود مسئول و کار بلدن
هزینه های دندانپزشکی با درآمد سرانه همخوانی ندارد.
کاهش تعرفه ها باید اتفاق بیافتد وظرفیت پذیرش دانشگاهها هم افزایش یابد تا با ایجاد قیمت های رقابتی دیگر شاهد دویست میلیون دندان خراب در دهان هموطنان نباشیم.
در هیچ کجای ایران مخصوصا برای متخصصان این گزارش صادق نیست در هر شهرستان هر متخصص در روز حداقل تا 60 نفر را ویزیت می کند و بر اساس نرخ رزو بالای 60 میلیون تومان پول ویزیت ماهیانه خواهد شد جدا از کار در بیمارستان و عملهای که انجام می دهند.
این را بر اساس گزارش میدانی خودم و نیز آشنایان بسیار نزدیک پزشک می نویسم نه صرفا تخیلات ذهنی خودم.
بر فرض گزترش شما درست باشد چرا الان تمام مردم برای رشته پزشکی حجوم برده اند؟؟؟؟؟
این امار اشتباه است . پزشکان عمومی حداقل 10 میلیون درآمد ماهانه دارند و بقیه پزشکان حداقل 50 میلیون تومن درآمد ماهانه اون اعدادی که گفته شده برای پزشکان خاص و معروف نیست که با 10 دقیقه اندوسکوپی 800 هزار تومن حداقل می گیرند و ......
تمام پزشکانی که در مطب خود دستگاه کارتخوان ندارند یه جورهایی زیرآبی میروند
این 1 درصد و 5 درصد پزشکان و... نمیدونم برچه مبنایی هستش

ولی اکثر پزشکان بخصوص متخصص حداقل 80 درصدشون درامد نجومی دارن و اگر قصور پزشکی هم رخ بده چنان ماست مالی میکنن و میندازن گردن پرستار بدبخت که ادم پشیمون میشه از پیگیری قصورات پزشکی..

یه زمانی تو ایران همین حدود 25 تا 30 سال پیش کمبود پزشک بود و از هند و... میومدن ولی الان دیگه کمبود پزشک نیس که انقد باج میدن بهشون درامد نجومی حداقل بالای صد میلیون کارانه و پرکیس دارن

البته پزشکم داریم که کارانه و...ش بالای یک میلیارد درماه هستش.

این 1 درصد و 5 درصد کاملا بی معنی است
مردم تو جامعه دارن حس میکنن و میبینن
این که گفته اند حداکثر 10 میلیون درامد دارند که با هزینه ها سازگار نیست؛ ایا می دانید درامد اعضا هیات علمی دانشگاه ها نصف این مبلغ است؟
الان یه پزشک عمومی ماهی 25 میلیون درآمد داره تازه این جدا از کارانه هست. کارانه هم ماهی 60 میلیون میگیره.
چرا سعی دارین ان گروه شغلی رو همیشه فقیر یا کم درامد جلوه کنین الان یه پزشک عمومی در یک دستگاه دولتی مثل تامین اجتماعی خیلی کم بگیره بالای 10 میلیون تومن حقوقش هست متخصص هم که روشنه بعد مییگین کمه
مهندس عمران با سابقه 10 سال 4 تومن هم نمیگیره چون پولش دست سرمایه دارا هست اما پزشک خیلی راحت اگر پول نگیره رمان نمیکنه
مردم حساب کتاب بلدن و ویزیت 50 هزارتومنی رو میتونن جمع و ضرب کنن ببینن دکتر چقد میگیره شما مالیات ها رو درست بدین
فکر کنم پنج درصدی که گفته میشه همش اطرافیان و فامیل من هستند چون درآمد هیچ کدامشان کمتر از صد میلیون در ماه نیست.البته از هر ۶ ماه یا حداکثر ۹ ماه پولو از بیمه میگیرن با عنوان پرکیس نه حقوق. جالبه که خوب هوای همدیگر رو دارن و مثل آقایان خ پزشکان درآمد بالای ده میلیون دارن...این همه اختلاف طبقاتی و فاصله درآمدها به نفع هیچ کس نیست...لطفا یک تیم مومن و راستگو تشکیل بدین تا بصورت مخفیانه درآمد قشرهای مختلف جامعه رو دربیارن و حقیقت مشخص بشه...داروخانه ها ، پزشکان و ...
برخی از پزشکان بالای چند صد میلیون تومان درآمد ماهانه دارن!!!
آمپول زن هم بیشتر از 2 تا 3 در میاره
به نظر من بجای این همه توجیح که درامد پزشکان زیاد نیست فیش های یک بیمارستان رو علنی کنید و دریافت نهایی رو مردم ببینند چون بیمه سلامت از مالیات هست و مروم حق دارند نحوه هزینه کرد مالیات و بیمه را بدانند
طرح تحول سلامت حداقل از نظر اخلاقی درست نبود، زیرا با افزایش شدید درآمد دزشکان آنهارا از مردم جدا کرد. در اروپا سازمان مالیاتی مستقیم بر حساب بانکی پرشکان دسترسی داره و یک پزشک ممکنه ۲-۳ برابر یک آدم عادی پول دربیاره
یه سونوکرافیست تازه کار ماهی حدود دویست سیصد میلیون در میاره
اساسا اینگونه آماردهی نادرست و مخدوش است.مسئولان امور پزشکی همواره می کوشند تا درآمد واقعی پزشکان را کمتر از آنچه هست نشان دهند.کمترین مالیات را پزشکان پرداخت می کنند.تقریبا هیچگونه نظارتی بر مبلغ ویزیت وجود ندارد.به انحا گوناگون در مطب ها و کلینیک های تهران از مردم مبالغ بلاوجه گرفته می شود.این موضوع هم مانند موضوعات دیگر مربوط به صنوف مختلف تحت نظارت درستی نیست.
چقدر غیز منصفانه و غیر واقعی! درواقع فقط 10 در صد پزشکان درآمد کمتر از چند ده میلیون تومان دارند و بقیه در امد بسیار بالا دارند که متاسفانه معکوس نشان داده شد.
چرا از پزشکان در مورد درامدشان سوال میکنید؟ اونا که معلومه چی میگن و اصلا واقعیت را نخواهند گفت
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس