بازدید 2814

انتقاد تند رئیس جمهور بلاروس از روسیه

الکساندر لوکاشنکو بار دیگر از "سیاست‌های دوگانه" روسیه در قبال این کشور به شدت انتقاد کرد.
کد خبر: ۸۰۶۱۵۴
تاریخ انتشار: ۱۸ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۲:۵۴ 08 June 2018

الکساندر لوکاشنکو بار دیگر از "سیاست‌های دوگانه" روسیه در قبال این کشور به شدت انتقاد کرد.

به گزارش ایسنا از بلاپان، رئیس جمهور بلاروس با حضور در منطقه مرزی این کشور با روسیه گفت: برقراری مجدد کنترل‌های مرزی خلاف برنامه دو کشور برای اتحاد است و ما این مسئله را با دقت زیر نظر داریم.
وی افزود: روس‌ها خودشان هم نمی‌دانند چه می‌خواهند! بگذارید خودشان تصمیم بگیرند، ما مشکلی برای پاسخ متقابل نداریم و در هر زمانی آماده هستیم، اگر آنها می‌خواهند مرز دو کشور را مسدود کنند، بفرمایید ببندند! ما هم در جواب شما مرز را می‌بندیم، اگر می‌خواهند همانند یک کشور متحد با ما مذاکره کنند ما آماده هستیم.
لوکاشنکو خاطرنشان کرد: مشکل روس‌ها بستن مرز و کنترل آن نیست، ما به خوبی می‌دانیم که مردم دو کشور بدون هیچ گونه مشکلی بین دو کشور رفت و آمد می‌کنند و برای همین باید با دقت رفتار آنان را زیر نظر بگیریم.
بلاروس در همسایگی اتحادیه اروپا به عنوان تنها متحد روسیه به شمار می‌رود که دارای مرز مشترک است و براساس توافق دو کشور کنترل‌های مرزی در قسمت شرقی روسیه برچیده شده بود.
با این حال از سال ۲۰۱۶ میلادی، روسیه کنترل مجدد در مرز با بلاروس را آغاز کرد و تنها اجازه عبور و مرور به شهروندان دو کشور بلاروس و روسیه را از این مرز زمینی می‌دهد.
هر چند در سال گذشته میلادی مقامات دو کشور از ایجاد ویزای مشترک و امکان رفت و آمد اتباع خارجی بدون دریافت ویزای مجدد در روسیه و بلاروس خبر دادند اما مذاکرات دوجانبه به شکست انجامید و اتحاد ویزایی مسکوت ماند.
مقامات روسیه ادعا می‌کنند که شهروندان ۸۰ کشور عمدتا اروپایی و آمریکایی با استفاده از قانون لغو ویزا با بلاروس، احتمال سفر غیر قانونی به خاک روسیه از مرز زمینی را دارند و خواستار لغو این قانون هستند اما طرف بلاروسی این ادعا را رد می‌کند.
روسیه پس از تهدیدهای بمب گذاری در این کشور از سال ۲۰۱۶ میلادی کنترل مجدد مرزی را در بلاروس به اجرا گذاشته است که با خشم مقامات بلاروسی مواجه شده است و آن را ناقض اتحاد دولتی دو کشور می‌دانند.
با این حال وزاری امور خارجه دو کشور توافق کردند تا به مدت دو ماه تنها دارندگان کارت هواداری مسابقات جام جهانی فوتبال ۲۰۱۸ میلادی بدون دریافت ویزا از خاک بلاروس به روسیه سفر کنند.
بسیاری از گردشگران خارجی اروپایی ترجیح می‌دهند که با خودروی سواری پس از ورود به بلاروس سفری زمینی هم به روسیه داشته باشند اما روسیه با بستن این راه ارتباطی، تنها امکان سفر را به اتباع روسیه و بلاروس می‌دهد.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان
آخرین اخبار