بازدید 14679
۸
پایگاه «میدل ایست آی» عنوان کرد:

اردن با دوری از محور امارات و عربستان به ایران، قطر و ترکیه نزدیک می شود؟

دیدار و برخورد گرم بین عبدالله دوم پادشاه اردن و حسن روحانی رئیس جمهور ایران در استانبول در نشست اخیر سازمان کنفرانس اسلامی را در همین راستا می توان ارزیابی کرد. همچنین می توان به اینکه چرا شبکه الجزیره قطر علی رغم بسته شدن دفاتر آن در عربستان، امارات، بحرین و مصر همچنان آزادانه در اردن فعالیت می کند نیز اشاره کرد.
کد خبر: ۸۰۵۵۷۰
تاریخ انتشار: ۱۵ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۵:۱۶ 05 June 2018

اعتراض های مردمی در اردن به قانون جدید مالیات بر درآمد و افزایش نرخ کالاها پس از لغو حمایت های دولت از فرآورده های سوختی در سال 2011 از چهارشنبه گذشته آغاز و علی رغم استعفای دولت این کشور همچنان ادامه دارد.

به گزارش تابناک، هزاران نفر از مردم اردن با برگزاری تظاهرات مجدد تاکید کردند اجازه نخواهند داد سیاست های صندوق بین المللی پول، شرایط زندگی آنها را مشخص کند. جوانان اردنی خیابان های اصلی شهرهای این کشور را بستند که گسترده ترین موج اعتراضات در این کشور در چند دهه گذشته است. تظاهرکنندگان اردنی از هر نوع رویارویی با نیروهای امنیتی خودداری می کنند. مردم اردن مشکلات خود را درباره افزایش قیمت ها، اعمال مالیات ها و حذف یارانه کالاهای اساسی، زیر پرچم این کشور مطرح می کنند.

در همین زمینه، پایگاه آمریکایی «میدل ایست آی» که از نظر مالی وابسته به دولت قطر است، تظاهرات در اردن را ناشی از مجموعه ای از عوامل داخلی و خارجی دانسته است و نوشت: این کشور نیاز به تغییراتی اساسی در حکومت و پارلمان به همراه تمرکز فوری بر تغییر در اتحادهای منطقه ای خود دارد.

میدل ایست آی نوشت: یکی از دلایل اصلی بحران اقتصادی اردن، متوقف شدن حمایت مالی از سوی عربستان سعودی و امارات متحده عربی است؛ علاوه بر این عدم تامین مالی از سوی سازمان ملل متحد برای پناهندگان فلسطینی و پناهندگان سوری که در اردن ساکن هستند نیز بحران را تشدید کرده است.
اردن با دوری از محور امارات و عربستان به ایران، قطر و ترکیه نزدیک می شود؟
 
میدل ایست آی در ادامه یکی از راه حل های برون رفت اردن از این ناآرامی ها را ترمیم روابط این کشور با قطر دانسته است و نوشت: ایستادن در موقعیت بین بهشت و جهنم راحت نیست؛ اقدامات اردن در برابر قطر در بحران خلیج فارس برای رهایی از ریاض و ابوظبی کافی نبود، چرا که منجر به از دست دادن حمایت از هر دو طرف شد.
 
این رسانه در ادامه افزود: به طور خلاصه بحران داخلي اردن ممکن است موجب شود که این کشور در روابط خود با کشورهای خارجی بازبینی کند. با توجه به تناقضات موجود در منطقه، اردن ممکن است مجبور شود به سرعت به سمت اتحاد با قطر، ایران و ترکیه حرکت کند.
 
دیدار و برخورد گرم بین عبدالله دوم پادشاه اردن و حسن روحانی رئیس جمهور ایران در استانبول در نشست اخیر سازمان کنفرانس اسلامی را در همین راستا می توان ارزیابی کرد. همچنین می توان به اینکه چرا شبکه الجزیره قطر علی رغم بسته شدن دفاتر آن در عربستان، امارات، بحرین و مصر همچنان  آزادانه در اردن فعالیت می کند نیز اشاره کرد.

این رسانه وابسته به قطر در نهایت نوشت: اگر تغییرات قابل توجهی در ارتباط با حمایت خارجی صورت نگیرد، اردن موظف است با اعمال مالیات بیشتر و افزایش قیمت ها مواجه شود. طبقات فقیر و طبقه متوسط با تظاهرات بیشتری پاسخ خواهند داد و نخست وزیر جدید،موفق به مدیریت وضعیت کنونی کشور نخواهد شد. لذا اردن می تواند با دوری از عربستان و امارات و نزدیک شدن به ایران، ترکیه و قطر بر مشکلات کنونی خود فائق آید.

علی رغم اینکه پایگاه میدل ایست آی مدعی شده که نشانه هایی مبنی بر تغییر سیاست های منطقه ای اردن با نزدیکی به ایران، قطر و ترکیه وجود دارد، اما به نظر می رسد آنچه مربوط به روابط ایران و اردن می شود، با این تحلیل فاصله زیادی داشته باشد. تهران و امان در دهه های گذشته در دو مسیر متفاوت و در مواقعی متعارض با یکدیگر حرکت کرده اند؛ یک در مسیر مقاومت و دیگری در مسیر سازش و مصالحه با اسرائیل.

از سوی دیگر، نزدیکی اردن به ایران در شرایط و وضعیت جدید منطقه که هجمه های زیادی علیه تهران در جریان است دور از ذهن به نظر می رسد و به نظر نمی رسد اردن روابط نزدیک خود با آمریکا، عربستان و سایر کشورهای عربی را قربانی نزدیک شدن خود به ایران کند.

با این حال، روزنامه یدیعوت آحارونوت اسرائیل نوشت: شاه سابق و نیز شاه فعلی اردن می دانستند که چگونه از کشورهای حاشیه خلیج (فارس) و آمریکا کمک دریافت کنند. اما سعودیها پس از توافق با آمریکا، مصر و امارات تصمیم گرفتند حمایت از اردن را متوقف کنند.
 
این روزنامه اسرائیلی همچنین تاکید کرد فشارهای این رژیم بر واشنگتن برای حمایت از اردن هم کمرنگ شده است و امان در این شرایط باید روی پای خود بایستد. کانال دوم تلویزیون اسرائیل توجه این رژیم به تحولات در اردن را بیش از پیش نشان داد و تاکید کرد چشمان نگران به اوضاع اردن دوخته شده است، زیرا اردن کشور عربی بود که بهار عربی را به سلامت پشت سر گذاشت. بنابراین اوضاع اردن تحت تاثیر بحران داخلی و توقف حمایت های خارجی است. این در حالی است که عده ای هشدار می دهند طوفانی که سوریه را درنوردید ممکن است به اردن و شاید کشورهای حاشیه خلیج (فارس) هم برسد.
 

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۸
هیچ کشور عربی به ایران وفا نخواهد کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
لعنت بر نژادپرستان بی هویت
اردن یک کشور عربی هست که معمولا اختلاف دیدگاه اون با ایران نیز سابقه ای طولانی دارد و هیچوقت عربستان و امارات را به ایران نمیفروشد
ترکیه حال به حاله یکی به نعل میزنه یکی به میخ البنه در راستای منافع مردمشه.قطر هم شبیه یه قطعه اویزان به عربستانه که زمانش برسه می چیندش.اردن که از همون اول انقلاب با ایران دوگانه و خاکستری بوده.پس الکی داغش نکن خبری نیست تنهاییم
اتحاد ایران ترکیه و اردن اگه صورت بگیره : صنعت اردن با قدرت نظامی ایران و محبوبیت بین المللی ترکیه باعث میشه تا این کشورها حرف آخر رو در منطقه بزنند پس به نفع هر سه کشوره
ما دیگه چیزی نداریم واسه یار کشی بیشتر.
همون لبنان و فلسطین و سوریه و لیبی بسمونه!!!
ملک عببدالله دیپلمات برجسته ای است و اقتضائات سیاستمداری را خوب میداند. در سیاست چیزی بنام قهر وجود ندارد! او به اقتضای سیاستمدار بودنش به رهبران سایر کشور ها احترام میگذارد، برخورد گرم وی با آقای روحانی را نیز باید در همین مقوله دید و ارزیابی کرد.
اردن قربانی انتقال سفارت امریکا به قدس شده است.
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل