بازدید 38711

سه دانشجوی افغانستانی، رتبه «یک» کنکور کارشناسی ارشد

به فاصله دو سه دهه از حضور جمعیت بزرگی از مهاجران افغانستان در کشورمان، امروز خبری منتشر شد که حکایت از بالندگی‌های زیاد علمی این جمعیت مهاجر در کشورمان دارد؛ جمعیتی پویا که هرچند با سختی‌های زیادی دست به گریبانند، توانسته‌اند روز به روز موفق‌تر ظاهر شوند.
کد خبر: ۸۰۴۹۵۳
تاریخ انتشار: ۱۲ خرداد ۱۳۹۷ - ۱۸:۲۹ 02 June 2018

سه تن از دانشجویان مهاجر افغانستانی مقیم کشورمان، موفق به کسب رتبه نخست کنکور شدند؛ آن هم کنکور کارشناسی ارشد که محل رقابت فارغ التحصیلان دانشگاه‌ها و البته، نخبگان این جمع است.

به گزارش «تابناک»؛ به فاصله دو سه دهه از حضور جمعیت بزرگی از مهاجران افغانستان در کشورمان، امروز خبری منتشر شد که حکایت از بالندگی‌های زیاد علمی این جمعیت مهاجر در کشورمان دارد؛ جمعیتی پویا که هرچند با سختی‌های زیادی دست به گریبانند، توانسته‌اند روز به روز موفق‌تر ظاهر شوند.

از جمله این موفقیت‌ها، کسب سه رتبه نخست در کنکور کارشناسی ارشد سال جاری توسط سه دانشجوی مهاجر افغانستانی است؛ اتفاقی جالب توجه که نشان از سختکوشی این دانشجویان دارد، به ویژه اگر بدانیم علاوه بر این سه تن، سه دانشجوی مهاجر دیگر که اصالتا اهل افغانستان هستند، موفق به کسب رتبه تک رقمی در کنکور کارشناسی ارشد امسال شده‌اند.

اتفاقی خوشایند که بی شک برای هموطنان ایشان، چه آن‌هایی که ساکن موطنشان هستند و چه دیگرانی که مهاجرت کرده و در کشور‌های دیگر از جمله ایران ساکنند، به غایت شیرین است؛ موفقیتی که می‌توان در سایه آن حال و روز بهتری برای افغانستان تصور کرد؛ برای کشوری که از دیرباز مناسبات تنگاتنگی با کشورمان دارد و به نوعی سرنوشت آن با سرنوشت کشورمان در هم آمیخته و گره خورده است.

درباره جمعیت مهاجرانی سخن می‌گوییم که برخی مسائل مرتبط با ایشان هنوز حل و فصل نشده و جمع بزرگی از ایشان بدون طی مراحل قانونی ساکن کشورمان هستند. مشکلی که تاکنون تلاش‌ها برای رفع آن به ثمر ننشسته و از جمله اشکالات به وجود آمده به واسطه آن، دشواری‌های است که بر سر راه مهاجران قانونی اهل افغانستان قرار گرفته است.

آن گونه که آمار وزارت امور مهاجرین افغانستان در سال 96 نشان می‌دهد، ۸۳۹٬۹۱۲ تن از مهاجرین افغانستانی در ایران دارای کارت پناهندگی آمایش، ۳۰ هزار تن دارای سند طولانی مدت و ۴۵۰ هزار تن دارای پاسپورت کوتاه مدت هستند و ۷۳۴٬۶۲۲ تن بدون مدرکی در ایران سکنی گزیده‌اند. آمار‌هایی که هرچند شاید با برخی آمار‌ها در کشورمان همخوانی نداشته باشد، به وضوح حکایت از همراهی کشورمان با مهاجران دارد.

همکاری‌هایی که البته بی اشکال نیست و می‌بایست ارتقا و توسعه پیدا کند، اما مشکلات فعلی آن به شدت مورد توجه بسیاری از دشمنان کشورمان و افغانستان قرار می‌گیرد که تمایلی به دوستی دو کشور همسایه ندارند. دشمنی‌هایی که برای بستن راهشان، بد نیست تأملی داشته باشیم بر سخنان سه دانشجوی نخبه افغانستانی که توانسته اند رتبه نخست رشته‌های خود را در کنکور اخیر کارشناسی ارشد کسب کنند.

 
سه دانشجوی افغانستانی، رتبه «یک» کنکور کارشناسی ارشد

پرداخت شهریه و گرفتن پاسپورت تحصیلی، تنها بخشی از مشکلات است

مرتضی شفاهی، رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در رشته روابط بین الملل از دانشگاه حکیم سبزواری می‌گوید: من از شش ماه قبل کنکور مطالعاتم را آغاز کردم، اوایل سخت بود و شاید روزانه دو سه ساعت مطالعه می‌کردم، اما به مرور راحت‌تر شد و ماه‌های آخر روزانه 15 ساعت مطالعه می‌کردم. دانشگاه حکیم سبزواری یکی از دانشگاه‌هایی است که هر سال در کنکور ارشد رتبه می‌آورد و من هم از همان اوایل هدفم اول شدن بود.

من همیشه در کنار تحصیل کار کرده‌ام؛ در تمام سال‌های تحصیل به عنوان فروشنده در مکان‌های مختلف مشغول کار بودم و سعی می‌کردم خرج و مخارج تحصیل را خودم بپردازم. بسیاری از دانشجویان مهاجر با همین وضعیت روبرو هستند و اکثرا در کنار تحصیل دانشگاهی کاری هم انجام می‌دهند.

[در پاسخ به اینکه آیا قصد رفتن از ایران به کشور‌های اروپایی را داری یا نه؟]، برادر و خواهرم که هر دو تحصیل کرده هم بودند، به کشور‌های مختلف مهاجرت کردند و زمینه مهاجرت من هم بود، اما من بیشتر به سمت افغانستان تمایل داشتم تا رفتن به اروپا و آمریکا. احساس می‌کنم در افغانستان فرصت‌های بیشتری برای من وجود دارد و می‌توانم آنجا خدمت بیشتری به جامعه و مردم خودم داشته باشم. نمی‌خواهم زیاد آرمانی صحبت کنم، اما افغانستان را برای ادامه زندگی ترجیح می‌دهم.‌

می‌خواهم دو سال ارشد را بخوانم و بعد از آن برای تدریس به افغانستان بروم، به تدریس در دانشگاه خیلی علاقه دارم و می‌توانم بگویم یکی از چیز‌هایی که همیشه به آن فکر کرده ام همین تدریس در دانشگاه به عنوان استاد بوده است.

دوره کارشناسی را در شهر سبزوار تحصیل کردم، سبزوار یک شهر کوچک نزدیک مشهد بود و مهاجرین زیادی در آن وجود نداشت و بالطبع مشکل زیادی برای ما وجود نداشت. فقط در زمینه گرفتن پاسپورت تحصیلی و رفتن به افغانستان برخی بن بست‌ها وجود داشت، ولی در مجموع با تمام تلخی‌ها و شیرینی‌ها دوره کارشناسی دوره بدی نبود.

بسیاری از دانشجویان وضعیت مالی خوبی ندارند، آن‌ها هم کار می‌کنند و هم درس می‌خوانند، باید توجه داشت که این دانشجویان خیلی وقت‌ها به دلیل همین مسائل مالی، قید درس را می‌زنند. به عنوان کسی که در تمام دوران تحصیل خود هم درس خوانده و هم کار کرده، می‌توانم درک کنم که دانشجویان مهاجر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کنند. پرداخت شهریه، کار در حین تحصیل، گرفتن پاسپورت تحصیلی و رفتن به افغانستان تنها بخشی از مشکلات دانشجویان است.

عزیزالله موحدی، رتبه یک کنکور کارشناسی ارشد در رشته تاریخ از دانشگاه فردوسی مشهد و زینب حسینی، رتبه یک رشته زمین شناسی از دانشگاه خوارزمی تهران دو دانشجوی رتبه نخست دیگر کنکور ارشد امسال هستند که هنوز مجالی برای گفت وگو با ایشان دست نداده است؛ دانشجویانی که بی شک نشستن پای سخنانشان منفعت‌های زیادی برای مسئولان ایرانی و افغانستانی دارد.
 
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۰
در انتظار بررسی: ۳۰
انتشار یافته: ۱۹۸
نگران نباشید چشم به هم بزنید اینا تو اروپا یا امریکا هستن
پاسخ ها
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
من بعنوان یک ایرانی از همه ی افغانستانی های تحصیل کرده، متخصص و توانمند میخواهم بیش از هر کشوری به کشور و مردم مظلوم افغانستان بهر طریقی که میتوانند خدمت کنند و هموطنان خود را به سطحی شایسه در زندگی برسانند
و از هموطنان خودم میخواهم قبل از اینکه آرزو کنیم که وضع و زندگی خودمون سر و سامان بگیرد آرزو کنیم وضع و زندگی همه همسایگانمان و سایر ملل جهان نه تنها سر و سامان گرفته که عالی شود و یقین بدانید امواج قدرتمند خیر آن به ما و سایر ملل جهان نیزخواهد رسید
همت اگر سلسله جنبان شود / مور تواند که سلیمان شود .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
فقط مسئله همت نیست
به سه دانشجوي برتر تبريك ميگويم
يك شهروند ايراني
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
شما شهروند ایران نیستید
مازندرانی
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
من شهروند ایرانی هستم و به افعانستانیهای مهاحر به ایران شاد باش می گویم.تا کور شود چشم حسودان .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
ناشناس ۲۲:۰۳چرا نوشتی "شما شهروند ایران نیستید"؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
آفرین و هزاران افرین ؛ با توجه به شرایط افغانستان و بعضا برخورد بد هموطنان عزیزمان با این مهاجرین با شرافت واقعا دست مریزاد دارند اینها ؛ با آرزوی بهترین ها برای شما.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
[ناشناس ۲۲:۰۳چرا نوشتی "شما شهروند ایران نیستید"؟ ]

از دید روانشناسی یک شخص که قد کوتاهی داره و مثلاً زیر 150 سانتی متر هست، هیچ وقت نمیاد بگه :

من از بالای دیوار 160 سانتی اون ماجرا رو دیدم
از طرف یک شخص 190 سانتی متری

با سپاس
محمدخان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
به یک افغان خانه اجاره داده بودیم واقعا خیالم از بابت پرداخت کرایه های ماهانه راحت بود . اهل دوز وکلک نیستند .
جوادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
تا بحال دیدی که کسی به افاغنه مقیم ایران بی احترامی کند؟ چرا به ایرانی‌ها تهمت میزنی؟
تا یاد دارم، همه از تعهد اخلاقی و کاری افاغنه حرف زده‌اند و با آنان برادرانه رفتار کرده‌اند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
دمتان گرم و آفرین بر همت شما، با سختی به اینجا رسید و با آن همه مشقت، دریغ که در ایران خود شیفتگان زیادی داریم و با آن همه پوز ، ان شاء الله روزی را ببینم که افغانستان را آباد و آزاد ببینم و شما مشغول ساختن آن باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۶:۴۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
مازندراني تو ايراني نيستي وگرنه به افغانيهايي كه سالهاست در ايران مشكلات مختلفي بوجود آوردند تبريك نميگفتي!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۰۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
كمي به جرم جنايت هاي كه تو ايران مرتكب شدن نگاه كن بعد تبريك بگو
ناشناس
| Thailand |
۱۷:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
من ایرانی و متولد تهران هستم و با نظر مازندرانی و ناشناس٢٣:٠٦ موافقم
آرزوی موفقیت هر چه بیشتر و سعادت مستمرِ مردم همه کشورهای همسایه بویژه مردم مظلوم افغانستان را دارم
دست مریزاد ... موفق باشند
قابل توجه هموطنان همیشه معترض
ماشالله ماشالله
آفرین به این عزیزان.
اما این همه تا حدودی میتونه مه باشه که: ایرانی ها که به این نتیجه رسیدن درس خوندن بدون داشتن ژن خوب فایده نداره.
آفرین آفرین
به نظرم این افغانی ایرانی رو جمع کنیم
ما ایرانی ها هیچ نوع برتری بر هیچ کس نداریم
خصوصا همزبان ها در فلات ایران
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
از آنجایی که همی افغانستانیها ی ساکن ایران از
اینترنت استفاده میکنند معلوم نیست چند نفر از کامنت گذاران واقعا ایرانی هستند.هر چند که مدعی باشند ایرانی هستند.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
ناشناس 23.45 یعنی شما فکر میکنی خیلی عجیبه که کسی ایرانی باشه و موفقیت این دوستان افغان رو تبریک بگه ؟؟ اگه اینجوری فکر میکنی خواهشا برو روانشناس و خودتو درمان کن چون اگهتو ایرانی باشی حتما همین رفتار و افکار رو در مورد ایرانی ها هم داری که خیلی جای تاسفه . موفقیت هر انسانی صرف نظر از رنگ و نژاد و دین مذهب و زبان باعث افتخار مه ابنا بشر است علی الخصوص که این دوستان همسایه و هم مسلک و میهمان هم هستند
ناشناس
| Thailand |
۱۶:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
٢٣:٤٥ شناسنامه بدم راضی میشی
والله همه ی ایرانیان مثل تو حسود نیستند
برادران افغانستانی و هموطنان ایرانی باید بدانند در هر کشور چند ده میلیونی مثل ایران، افغانستان، پاکستان، ترکیه، آلمان، فرانسه و غیره همه جور آدم پیدا میشود، مهم نظر اکثریت هر جامعه است
خود من هم گاهی احساس میکنم نوع پرستم چون کم بیش در انسان بودن نژاد پرست ها گاهی تردید میکنم و حالم ازشان بهم میخورد
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۴
موافقم
ان اکرمکم عندالله اتقاکم در قرآن و بیانیه حقوق بشر اتفاق دارند که نژاد پرستی مذموم هست. حالا یا واقعا مسلمان باشیم و از احکام مترقی اسلام تبعیت کنیم و یا انسان آزاده قائل به حقوق بشر
با تشکر
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
من یک ایرانی هستم. متنفر از نژاد پرستی.
به این عزیزان تبریک میگم.
فراموش نکنید که خیلی از ایرانیها هم تو کشورهای دیگه زندگی می کنند و اگه قرار به نژاد پرستی باشه ما خیلی بیشتر آسیب می بینیم
در ضمن شمای عزیز چه گلی به سر مملکت زدی و چقدر آدم مفیدی هستی که اینطوری نظر میدی؟
تبریک . موفق و پیروز باشید .
آفرین به اینها. براشون به عنوان یک برادرایرانی آرزوی موفقیت دارم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
تو برادرشون هستی
واقعا که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
نمیدونم این بغض کینه توزانه برادر ناشناس از کجا نشات گرفته؟؟
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
من یک استاد دانشگاهم و به برادری با این عزیزان افتخار می کنم و ضمن تبریک به این عزیزان می گویم که از رفتار نژادپرستانه ناشناس 22:24 بیزارم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
کسی ندونه فکر میکنه این ناشناس چه آدم مهمیه
نومیدی در بین نسلهای جدید و مهاجرت نوابغ و دانشمندان و دانشجویان برتر به خارج از کشور تنها دلیل موفقیت افغانها در میدانی است که جایی برای ایرانی نداشت. !!!!
ایران !!!!
پاسخ ها
عضو هيات علمي
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
ان كسي كه از موفقيت انسان ها شاد نمي شود انسان حسودي است كه به تعبير قران كريم بايد به خدا پناه ببرد. و من شر كل حاسد اذا حسد. مباركشان باشد.
اهوازی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
دوست عزیز اتفاقا افغانها بسیار انسانهای زحمتکش، راستگو و باهوشی هستند. من خودم کارگران افغان زیادی داشتم. آونها خیلی زود یاد میگیرند و برای سرمایه رییسشون دل میسوزونند. محض اطلاعت ایران بزرگ شامل ایران امروزی، افغانستان عزیز، پاکستان، تاجیکستان، ترکمنستان، آذربایجان و ارمنستانه. این برادری بین ملل هنوز هم زنده ست
خیلی افغانی افغانی می کردید حالا دیدید؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
دیدیم جایی که گوشت نیست چغندر پهلوونه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
والله اکثریت مردم ایران به دیده حقارت خدای نکرده به برادران افغان نگاه نمیکنند. البته وجود نژادپرست در هر جایی محتمله
آفرین موفق باشید
اگر به گستردگی رشته ها و دانشگاههای مرتبط با کارشناسی ارشد عنایت داشته باشید متوجه می شوید که این دوستان کار خارق العاده ای هم نکرده اند .در هر صورت من برای نخبگان و زحمتکشان این جامعه احترام قائلم ولی این را هم می دانم که گروه زیادی از مهاجرین هم به خاطر تقابلهای فرهنگی و عدم رعایت هنجارهای کشور میزبان همواره در همه جای دنیا از جمله در همین کشور خودمان یک معضل اجتماعی محسوب می شوند که نباید عامدانه از آنها چشم پوشی کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
کار خارق العاده را شما کرده ای داداش
تو ایران همه فهمیدن تحصیلات بدرد نمییخوره
نخبگان وطنی خودمان عطایش را به لقایش میبخشند و از مملکت میروند .
حال انتظار این اجنبی ها برای ما ماندگار شوند؟
سهمیه اب شرب شان را در اینجا از کشورشان مطالبه نمایند برای ما کافیست!
پاسخ ها
عباس
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۲۲:۳۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
حقابه ایران در هیرمند را بدهند برادریشان ثابت میشود

متاسفانه اقفانستانی ها در تاریخ ایران جز هزینه و مشکلات چیزی نداشته اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
باید بین افرادی شبیه این سه نفر - که نخبه اند - و باقی افغان ها تفاوت گذاشت. وجود دسته ی دوم در ایران بیشتر باعث مشکلات و بروز نا هنجاری های اجتماعی بوده و هست و در آینده این مشکلات به احتمال فراوان فزونی خواهد گرفت. یک دولت نیرومند بایددسته ی دوم را به سلم و سلامت از ایران به بیرون هدایت کند، بدون این که قطره ای خون از دماغ آن ها یا دیگران بیاید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۴:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
اقا عباس میگه افغانی جز هزینه برای ما نداشته .راست میگی بیش از هزاران شهید افغانی که در دفاع مقدس و جنگ سوریه تقدیم ایران شده .از جمله پدر من که در جنگ شرکت کرد .حالا چی گیرش امد هیچی..چی بگم به خدا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
انصاف داشته باشیم. اگر افغانها کارهای سخت جامعه ما رو انجام نمیدادن میدونی چی میشد؟ انصافا وجدان کاری اونها خیلی بیشتر از ما ایرانیهاست. این اجنبی ها در کنار ما خون دادند. زمانی جزو ما بودند. اگر سواد دارید بهتره در باره خراسان بزرگ لااقل یه کتاب کوچیک بخونین. التماس تفکر
باعث تاسف
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
رفتار نژادپرستانه شما موجب تاسف هست
کلا مهاجرین رشد بیشتری میکنند مانند ایرانیها در خارج
با تبریک به این عزیزان. متاسفانه عدم امید به آینده و کسب شغل مناسب به واسطه تحصیل باعث کم شدن انگیزه جوانان ایرانی برای کسب رتبه های برتر شده. همچنین لازم به ذکر می باشد که اکثر رتبه های برتر لیسانس از مملکت مهاجرت کرده انگیزه ای جهت شرکت در کنکور ارشد ندارند. از طرف دیگر عزیزان افغانستانی ما امید فراوان به آینده میهنشون دارند و به همین دلیل تلاش زیادی برای پیشرفت در عرصه های علمی دارند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۵:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
واقعا هم تو چه کشور علمی ای دارن تلاش میکنن
اين نكته كه اورديد سرنوشت دو كشور به هم اميخته است نكته بسيار كليدي و مهمي است كه بايد به توجه ويژه اي داشته باشيم. فراهم كردن زمينه تحصيل دانش اموزان و دانشجويان افغانستاني تنها يك امتياز براي أفغانستاني ها نيست بلكه كمكي به رشد و پيشرفت فرهنگ مشتركمان است و ايران نيز از ان بهره مي برد در ميان همسايگان ما هيچ كشوري مانند أفغانستان بر كشور ما اثر ندارد و پيشرفت و بهبود زندگي مردم افغانستان ايران را نيز بهره مند مي سازد و به پيشرفت ما نيز كمك مي كند به ويژه انكه افزايش امنيت ملي ما نيز در گرو وسعه و پيشرفت همسايگان ما به ويژه افغانستان است
تحصيل دانش اموزان و دانشجويان أفغانستاني در ايران فرصتي ناب براي نزدىكي بيش از پيش دو ملت است كه از ديد فرهنگي يك ملت به شمار مي روند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
یا خودتو زدی به اون راه یا واقعا...
احسنت ... موفقیت خوبان باعث طیب خاطرمان است.
خداوند پشت و پناهشان
فرصت های آموزشی کشور را در اختیار کشور های دیگر قرار میدهید و انوقت خوشحالی میکنید بگویید شما ایرانی هستید یا نه؟
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
نژادپرستی ممنوع.ما هیچ برتری نسبت به افغانستانی ها نداریم.انسانیت
مهمتراز نژاد است.شادباش می گویم.امیدواریم برای ایران مفید باشندبه
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
ناشناس 22.23
نژادپرستی نیست میهن پرستی هست کاش عقلتان برسد این دوتا رو از هم تشخیص بدهید
بي نام
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
نخبگان ما كه رفتند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
ادای مثلا من روشنفکر و ادم خوبم... دانشجوهای خودمون موندن بعد یه سری افغانی عراقی و پاکستانی رو مفت و مسلم میارن با بودجه ی ما بهشون میرسن بعد میفرستن بره... بحث بیفکری و خطا رفتنه ..یه عده اصلا نمی دونن اصل مطلب در واقع چیه سریع میخوان ادا دربیارن.. اوکی تو ادم خوب ما بد
ناشناس
| Netherlands |
۲۳:۵۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
اگر کسی از حق و حقوق خودش و هموطنش حرفی بزند نژاد پرستیست ؟به احتمال زیاد ایرانی نیستی که به هر بهانه ای هموطنت را نژاد پرست میدانی.لااقل اول تحقیق کن ببین دقیقا نژاد پرستی یعنی چه بعد راجع به آن صحبت کن.شاید هم غیر هموطنی که با این حرفها میخواهی ماندگاریت را در ایران مستحکم کنی.امروز دیگر به یمن بخشش هایی که از کیسه ی مردم به شماها شده ، آنقدر رشد کرده اید که فکر میکنید میتوانید فرهنگ مردم ایران را تغییر دهید.اگر خواب دیدی خیر باشد ان شاءالله
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۴۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
نه تنها هیچ اشکالی نداره بلکه خیلی خوب هست تا دانشگاه های ما مثل تمام دانشگاه ها، دانشجوی خارجی جذب کنند و کسب درامد داشته باشند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
انگار هر کی نژاد پرست نباشه ایرانی نیست
نه عزیز من اون افغانی عزیز برادر و هم خون ماست
حالا هم تلاش کرده و مزدش رو گرفته
واقعا چه حرف زشت و بی معنی ای هستش که هرکی تو مرز جغرافیایی ما به دنیا بیاد برتره و هرکی بیرون این مرز بدنیا بیاد کمتره
واقعا برا طرز فکرت متاسف هستم
مهم ذات و نیت آدم هاست نه محل تولدشون
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
ایرانی های که به آمریکا و آلمان رفتند خیلی زود شهروندی این کشورهای پیشرفته را گرفتند و این باعث قوی تر شدن آن کشورها شده است و این کشورهای پیشرفته از قبل مهاجران درآمدهای هنگفتی کسب می کنند و جالب این‌که به مهاجران مثل مردم کشورشان می رسند و خبری از نژادپرستی هم نیست .حالا در داخل ایران ما متاسفانه با مهاجرین به عنوان دشمن تونی برخورد می کنیم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
یعنی وقتی ما ایرانیها می ریم امریکا واروپا برای درس خوندن وتحصیل اونا هم نباید فرصت های اموزسی کشورشون رو در اختیار ما بزارن.واقعا که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
نگویید نخبگان رفتند بگویید مملکتشان را فروختند و رفتند مگر عده ای قلیل
ناشناس
| Germany |
۱۶:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
دانشجوهای خودتون کجا موندن اون هایی که شما می فرمائید موندن پشست سر درس نخوندن و مدام با گوشی ور رفتن سر کلاس و دنبال این و آن افتادن گیر افتاده اند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
ناشناس ۲۳:۵۹ اتفاقا معنی نژادپرستی را خیلی خوب میدانیم مطمنیم خیلی خیلی بهتر از شما میدانیم. اگر همین شما در اروپا بودید کوچکترین توهینی میشندید فریاد نژادپرستی تان گوش فلک را پر میکرد. بنظر میاد ترس شما از اینکه کسی کلمه نژادپرستی را بیاره اینه که نکنه نتونید به کارهایتان ادامه بدهید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۷:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۵
نژادپرستی کدومه. هم زبانان و هم نژادامون هستند افغانیا
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
اولا افغانها همنژاد و همزبان ما هستند. دوما تا زمانی نه چندان دور هموطن و همکشور ما بودند. سوما شما یه ذره سواد داشته باشی میدونی خراسان بزرگ یعنی چه. چهارما تخصیل افغانها در کشور موجب دوستی بین دو ملت میشه که در آینده نتایج مهمی داره، البته بعضیها بلا نسبت شما فقط تا دماغشون رو میبنند. پنجما حتی اگر همزبان، هموطن، همدین ما هم نبودند وظیفه انسانی ماست که کمک انسانهای دیگه ای کنیم. یادمون باشه کوروش کبیر بخاطر مساحت کشورش کبیر نبود. بخاطر عظمتش در رفع نژادپرستی در تاریخ موندگار شد.
همشون تو رشته های قبول شدن که در ایران چندان مورد توجه نیستن یا اونقدر فارغ التحصیل بیکار تو این رشته ها هست کسی گرایش بهش نداره همین حالا اگه بخوام تو کارشناسی ارشد تاریخ امتحان بدم مطمئن باشید قبول میشم بدون حتی هیچ مطالعه خاصی من تو دانشگاه تاریخ اسلام بدون حتی یک ساعت مطالعه شب امتحانی 19 شدم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
سنگ بزرگ نشونه نزدنه برادر!
شما انقدر اطلاعاتت پایینه که امتحان درس آسون و عمومسی تاریخ اسلام رو با شرکت در کارشناسی ارشد رشته تاریخ یکی میدنی! اونوقت ادعای قبول شدنتم میشه!
به عنوان یک استاد دانشگاه در رشته مهندسی برق، باید اعتراف کنم که دانشجوهامون بی نهایت تنبل و بی انگیزه هستند و پایه تحصیلی اونها هم خیلی ضعیف هست. اما انگار هیچکس دلش نمیخواد راجع به این مشکل بزرگ صحبتی کنه...
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۰۱:۲۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
امثال شما به اصطلاح اساتید دانشگاه هستید که تنبل هستید.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۹:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
برو بابا دلت خوشه تو این مملکت فقط باید آقازاده ویاوابست به یکی از آقاها باشیو بس
مهندس کامپیوتر
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
ایول استاد حرف دل ما را زدید، تنبلی آنان آنقدر است که میخواهند از آب کره بگیرند، آنهم خودشان نه، بلکه دیگران کره را از آب بگیرند و لای نان به دهان آنها گذاشته شود.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۰۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
همکار گرامی جالب این است که نه تنها دانشجویان بی انگیزه شده اند بلکه سر کلاسها هم نمی آیند قبلا در کلاسهای من به ندرت غایب داشتیم اما الان نصف کلاس نمی یاد هر چه هم با هاشون صحبت می کنیم فایده ندارد..
حمید
| United States of America |
۱۰:۱۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
به عنوان جزئی از دانشجویان بنیاد ملی نخبگان در پاسخ شما عرض میکنم.این نتیجه مدل تدریس اشتباه نا کارآمد رفرنس های بی محتوا و تاریخ مصرف گذشته و در مواردی عدم درک خود اساتید گرامی از آن مطلبی است که در حال .تدریس آن هستند به عنوان شاهدی بر این موضوع میتوانید درس افزار دانشگاه ام آی تی را خوب نگاه کنید تا متوجه ضعف مفرط هیات علمی کشور در انتقال مطلب و بیان کاربردی بشوید.ضمنا بنده هم موافق هستم که 50 درصد سهم دانشجویان است ودانشجویان تنبلی می کنند.اما شما جامعه اساتید به اسم دانشجو بودن تمام کارها را به گردن دانشجو میگذارید و صرفا سرعنوان ها را اشاره می کنید بعضی از همکارانتان نیز نمیدانم چگونه حقوق استاد راهنما از گلویشان پایین می رود؟الله اعلم.ضمنا خیلی از دوستان بنده هم علاقه دارند که یک جلسه علنی بین ما و اساتید گرانقدر برگزار شود تا مردم مطلع شوند مسوول وضع موجود کیست
تبریک !
تبریک.
از ظرفیت دانشگاه ایران و کنکور استفاده می کنند و جا برای ایرانی تنگ می کنند بعد میخواهند به کشور افغانستان خدمت کنند یا مهاجرت کنند.... وای بر ما
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۵:۱۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
مگه اینهمه فارغ التحصیا رتبه برتر از دانشگاهای دولتی خوب داریم همشون سر کار میرن؟!نه! اکثرشون بیکارن
آفرين بر اين ملت شايسته
ایرانیها می دانند بدون پارتی درس خواندن آخر عاقبت خوشی ندارد چنان که درجه دکترا داشت نظافت می کرد وصدها نفر بیکار هستند از سخت کوشی آنها نیست از بی آینده گی تحصیل کردها است این رتبه ها گوشزد کردن به مسئول است که چقدر بیراهه رفته اند و بر گردند راه را درست بروند
آفرين
تبريك به اين عزيزان
احسنت بر برادران سخت کوش افغانی
آفرين، من آرزوم اينه كه همه ي مهاجرين افغان در ايران تحصيلات عالي داشته باشند و ديگر جز قشري با فرهنگ و وضعيت مالي ضعيف نباشند، اگه اينجوري بشه هم به كشور ما كمك مي كنند و هم به كشور خودشان. مانند همه ايرانياني كه با تحصيلات عاليه كه از كشور خارج شده و باعث پيشرفت كشورهايي مي شوند كه از آنها حمايت مي كنند
با سلام
ضمن آرزوی موفقیت برای این عزیزان باید عرض شود این دوستان متاسفانه باید برای تحصیل هزینه پرداخت کنند به دلیل تحت شمول قرار نگرفتن تحصیل رایگان.
باز جای تحسین دارند
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۲۲:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
ما در ایران تحصیل رایگان نداریم دوست عزیز. فارغ التحصیلان تعهد به خدمت دولتی دارند که به دلیل بی کاری دولت نمی توننه اصلا آن ها را وادار به خدمت بکنه. اما اگر بخوای مدرکت را ترجمه کنی باید مدرکت را به جای تعهدی که داری با قیمت گزاف بخری.
آفرین موفق باشند . مرگ بر نژاد پرستی
سلام، اقا کجا هستید سال قبل خانمی که ده سال پیش رشته کشاورزی دانشگاه بیرجند تحصیل کرده بود در مقطع کارشناسی ارشد یکی از گرایش های شیمی که نیاز به کار ازمایشگاهی نیز داره در یکی از دانشگاههای تهران قبول شده، شما بکویید با این فرد میشود کارهای پژوهشی انجام داد. البته بله همکارانی داریم این توانمندی را دارند که بتوانند در این مقطع چند تا مقاله براشون بنویسند و از چوپ خشک بتواند نخبه بسازند.
پاسخ ها
امیر
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
وقتی توسنته قبول بشه یعنی بله میتونه
حمید
| United States of America |
۱۰:۲۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
استاد محترم نمیدانم جز هیات علمی کدام دانشگاه هستید.اما هر جایی که هستید توصیه میکنم که ادامه .ندهید اولا شاید در آن ده سال شیمی میخواندند ثانیا سکاکی را که میشناسید در 40 سالگی شروع به علم اندوزی کرد.امثال شما چه گلی به سر این مملکت زده اید؟بلی آمار سازی.کدام یک از کارهایتان به درد زندگی مردم خورده است؟یا فقط در حال کسب مقام برای خودتان بوده اید؟ضمنا مملکت قانون دارد هر چند معیوب این را هضم کنید که شما فراتر از قانون نیستید
یک کارگر افغان برایم گچکاری میکرد.از حرفهاش فهمیدم که تحصیل میکنه ولی فکر نمیکردم دانشجوی مهندسی نقشه برداری باشه در دانشگاه آزاد.
از او پرسیدم چرا نقشه برداری را انتخاب کردی ؟ گفت دایی ام گفته در افغانستان این رشته کار بیشتری دارد.
حالا از خودمان می پرسم ، برای رشته مهندسی (عمران-نقشه برداری - مکانیک و ...) در ایران چقدر کار سراغ داریم و با چه حقوقی؟؟؟؟
آمریکا رو هم مهاجران نخبه تبدیل به آمریکا کردند . چه اشکالی داره . سیستم حکومتی ماهم اونقدر قوی بشه و اونقدر خوب برنامه ریزی بکنه که ضمن حمایت از این نخبه ها ، از تغییر نسل و غلبه مهاجرین بر بومیها جلوگیری کنه .عین آمریکا . خوشحالم که نخبگان مهاجر ، کشورمون رو بعنوان مامنی برای زندگی انتخاب کردند .
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
نخبه گان خودمونو فراری ندیم فعلا این مهمتره
محمدخان
| United Kingdom of Great Britain and Northern Ireland |
۰۰:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
به ضمیر خوبی اشاره کردی . خودمون داریم نخبگان رو بیرون میکنیم .نخبگان خودشونم نمیدونن چرا میرن منتها من میدونم . فرهنگ کشورما دست دولت و حکومت نیست و دست خودمونه که تغییر نمیپذیره و نخبگان هم میرن جاییکه بواسطه اعتقاداتشون دچار مشکلات نشن .اگر ذهنمان عاری از تعصب گرایی باشه ، نخبگان هم میمونند .
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
چون آمریکا خودش جز سرخپوست هیچی دیگه نداشت.ما که نژاد و هویت مشخص داریم نیازی به خارجی نداریم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
آمریکا رو هم مهجران آباد کردند ولی آمریکا دیگر جمعیت
بومی ندارد.
آفرین و هزار آفرین بر برادران و خواهران افغان
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
اینقدر بدم میاد از کسایی که چپ و راست همه رو برادر یا خواهر خطاب میکنن!هر چی میکشیم از همین دسته هست.برادران عراقی،برادران سوری،برادران روسی،برادران افغانی....
چه فایده؟
برادران ما در سیستان و بلوجستان در خشکسالی به سر میبرند به دلیل افغانستانی ها بابت سد هیرمند در کشورشان

بعد ایرانیها تبریک میگویند
واقعا غم انگیز است ....
پاسخ ها
جواد
| Switzerland |
۰۲:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
عملکرد هر ملتی جدای از عملکرد دولتها می باشد . عباس آقای آیا شما به عنوان یک ایرانی به تنهایی می توانی درخصوص مسائل بین المللی کشورهای همسایه ایران اقدامی بکنید بنابراین از مردم افغانستان هم انتظار اینگونه کارها را نداشته باشید
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۱۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
خشکسالی ربطی به برادران افغانستانی ندارد.اقلیم در حال تغییر اسن.نژادپرستی ما را به جایی نمی رساند.کشورهای پیشرفته با جذب مهاجران سرمایه هنگفتی کسب می کنند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
اشکال این تفکر شما اینه که فکر میکنید ابرها هم خط مرز ساسی دارند عزیزم خشکسالی دشت هامون تا قلب افغانستان هم ادامه دارد و اونجا هم خبری از بارندگی نیست و باد صد وبیست روزه دارد و ریز گرد دارند و.....و
افرین .امیدواریم بزودی این ها شهروند ایران شوند و برای این کشور مفید باشند.نابود باد نژاد پرستی
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۵۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
نابود باد ناآگاهی که نتونی صلاح مملکت خودتو تشخیص بدی
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۳:۲۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۲
منو تو با شما ها چه کرد...
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
واقعا که
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۲۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
یعنی فرانسوی ها و ایتالیایی ها که ضد مهاجرین هستن نژاد پرستن؟اونا به صلاح مملکت خودشون فکر میکنن.
بین نژاد پرستی و منافع ملی تفاوت زیادی وجود داره.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
کشورهای پیشرفتهمثل آلمان و آمریکا سالانه هزاران مهاجر را جذب می کنند آیا این کشورهای پیشرفته نا آگاه و نادان هستند و ما که در همه زمینه ها عقل هستیم آگاه و خردمند؟جذب مهاجرین یک فرصت برای کشورهاست که باید از این فرصت استفاده کرد.حالا ما نژاد پرستی را با ملی گرایی یکی می دانیم عین نا آگاهی است..
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۸/۱۰
جذب مهاجر در صورتی که توانمند باشه هیچ منافاتی با صلاح مملکت نداره. متاسفانه برخی دوستان نژادپرستی رو با عوض کردن اسمش توجیه میکنند. جالب اینجاست که افغانها تا زمانهای نه چندان دور هم وطن ما ایرانیها به شمار می اومدند.
هفته پیش داشتم از میدان انقلاب عبور می کردم . در و دیوار پر بود از اخذ پذیرش از دانگاههای اروپا و.... اگه آدم درس خون باشه تو همین مملکت خودمون در س میخونه . الان متاسفانه رفتن خارج و درس خوندن شده چشم و هم جشمی بین مردم . بگذریم از اونایی که می رن دانشکااهای رتبه اول دنیا و با بورسیه اون داشکاهها در س می خونند ولی اکثرا واسه اینکه از این اون جا نمونند می رن اونور آب و آخر سر هم هیچی نمی شن
پاسخ ها
حمید
| United States of America |
۱۰:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
فکر کنم شما اصلا دانشگاهی نیستید؟در اروپا و ایالات متحده یک شرکت صنعتی از پروژه شما حمایت میکنه و شما شرایط کار واقعی رو تجربه می کنید.
افغانی ها باید به کشور خودشان برگردند اینها تاریخ را دارند تکرار می کنند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
کسی متوجه نیست وقتی هم میگیم متهم به نژادپرستی میشیم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
به این سه نفر نخبه ی افغان و سایر مردم شریف افغان تبریک می گوییم، اما بودن جمعیت سه میلیون افغان در ایران، یک چالش واقعی برای آینده ی بومی و ملی ایران است.
فارس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
بسیاری از ایرانی ها رفتند آمریکا و کانادا و اروپا و دارند آنجا کار و زندگی می کنند و حتا دولت به آنها حقوق می دهد وشهروند آنجا شدند کسی نگفت که آنها باید به کشورشان بر گردند ولی ما نژادپرست هستیم و تحمل برادران مهاحر را نداریم حتا یک نفر .این یعنی نژادپرستی.
تبريك به اين عزيزان
تابناک عزیز! الکی بزرگ نکن موضوع را! این عزیزان در رشته هایی شرکت کرده اند که اصلا طرفدار ندارد! و اصلا بازار کار در کشور ندارد!! بهتر بود موقع مصاحبه با این‌نخبگان کارنامه آنها را هم بگذاری تا تعداد درس با درصد منفی آنها هم مشخص شود!! در مسابقه دویی که ۲ شرکت کننده دارد دوم شدن و حتی اول شدن هنر نیست! این رشته ها که نام بردی بی ارزش و بدون بازار کار هستند و کلا ۱۰ نفر شرکت کننده ندارند! الکی عنوان نخبه را به هرکسی نچسبان!!!! من حاضرم همین الان بدون هیچ مطالعه در این رشته ها رتبه ۱ شوم ! امضا رتبه ۴ برد تخصص ...
پاسخ ها
مهدی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
جهت اطلاعتون اینکه زمین شناسی یکی ازپرگرایش ترین و پرشاخه ترین رشته هاست و اتفاقا دروس سنگینی هم داره..چون این رشته روخوندم میگم.
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۳:۱۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
وقتی من با لسانس تاریخ از دانشگاه تهران راننده اسنپ هستم و الان بعد مدتها دلخوش به آزمون استخدام آموزش و پرورش !معلومه همه اول می‌شوند !!!! تابناک شرکت کننده این رشته را ببین از خبر خودت و گفتن نخبه به اینا خجالت میکشی!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۲:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
یک چیزی رد تابناک نگفت اما باشگاه خبرنگاران گفت.اونم داشتن بیش از 100 رتبه دو رقمی هست که امسال مهاجرین کسب کردن
حمید
| United States of America |
۱۰:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۶
سه تا رشته کم طرفدار میگویم اگر جرات دارید در آن کنکور ارشد دهید تا حساب کار دستتان بیاید ریاضی .فیزیک و شیمی.
به برادران افغان بابت این موفقیت تبریک میگم
به عنوان یک ایرانی موفقیت تو ن تبریک میگویم امیدوارم باهم مهربونم باشیم
از تابناک به خاطر برجسته کردن این خبر بدم امد بیگانه پرستی....
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۲۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
من از نژاد پرستی بدم می آید.با دادن حق شهروندی به مهاجران ما قوی تر می شویم
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
من هم از خواندن متن نژادپرستانه شما بدم آمدم
کلا ما مردم ایران. نژاد پرست شدیم
ترک ، فارس، گیلان و مازندران عرب و عجم، کرد و لر ، افغانستانی ارمنی زردشتی، شیعه سنی،
ریشه های نژاد پرستی در جامعه تنیده شده و نگاه مردم اصلاح نشده
این را باید درمان کرد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
ایرانی جماعت رو با شهروندان سایر کشور ها مقایسه نفرمایید

شما ایرانی نیستی

این قدر نگو ما مردم ایران
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۰:۳۴ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
ریشه های نژاد پرستی را از منفی ها دریابید. حسی که توان کنترل آن از مردم گرفته شده
جلال
| Algeria |
۰۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
احسنت کاملا موافقم
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
حرف مفت نزن.برای من فقط ایران مهمه و ایرانی.
برای ترامپ همونطور که میبینید فقط آمریکا مهمه و
آمریکایی.
حالا اگر،کرد یا لر یا ترک یا ...باشه اصلا مهم نیست.همینکه ایرانیه کافیه.
هزار آفرین, تبریک فراوان به افغانستانیهای بلند همت.
وقتی دانشجویان وطنی دنبال کنسرت،اردوهای مختلط وغیره باشند بهترازاین نمی شه!
شاد باش و هزاران شاد باش.امیدوارم فرصتی فراهم بشته تا دکترایشان را از بلاد کفر بگیرند و سپس به عنوان یک متخصص به افغانستان برگردند یا اگر دلشان خواست در همین ایران کنار ما بمانند که افتخاری است بس بزرگ برای ایران.
ایول
اولا به این سه نفر از ته دل تبریک میگویم و برایشان آرزوی موفقیت میکنم.
ولی نویسنده عزیز دو سه دهه نیست که ما میزبان فرزندان همسایه هستم بلکه چهار دهه یا کمی بیشتر .ارتباط تنگاتنگ یکطرفه اگر بفرمایید صورت مسئله درست میشود.مطمئن باشید اگر برای موفقیت فرزندان همسایه بیشتر از فرزندان این آب وخاک ذوق کنید ،که میکنید حتما یک جای کار ایراد دارد.
آماری هم که میدهید آماریست که به قول شما آمایش شده ها را در بر میگیرد و نه آمار واقعی.که آمار واقعی چند برابر اینست.
مگر وقتی در ایرا ن 8 سال جنگ بود مرم ایران به کشور دیگر انهم به صو رت گروهی مهاجرت کردند.همه ما میدانیم جنگ در تمام شهرهای افغانستان مانند سوریه گسترده نیست که فرزندان افغانستان نتوانند در کشور خودشان ساکن شوند.امروز با چند سرچ ساده میشود فهمید که آنهایی که در افغانستان ساکنند بعضا زندگی ای به مراتب بهتر از مردم ایران دارند.اینکه چه چیزی مسئولین ما را مجاب کرده به مردم افغانستان هم مانند عراق ،یمن و سوریه و فلسطین و نیجیریه و .. .
پوئن بدهد الله و اعلم.
با یک سرچ دیگر خواهید فهمید که همین همسایگان وقتی در کشور خود حضور دارند نه تنها نظرشان نسبت به ایران که به قول شما سه دهه و با حساب بنده کمی بیشتر از چهار دهه در ایران بودند مثبت نیست که منفی هم هست.لذا بنده هم اگر تبریگ گفتم فقط بعد انسانی قضیه را در نظر گرفتم و گر نه قاعدتا ناراحتم از اینکه جوان هموطن من بخاطر هزاران مشکلی که برایش وجود دارد باید جای رتبه یک را به فرزند همسایگان (علی رغم هم دین و هم زبان بودن) ،خارجی بدهد.کاش بجای این ذوق کردن که بیشتر به وادادگی شبیه است .سوالی هم در مرقومه ی خود میگنجاندید که چه شد به قول شما و بعضی از دوستان ،آنها در سختی ها توانستند و ما در این همه راحتی که در آن غرق شده ایم نتوانستیم.واقعا چرا ذوق میکنید که میتوانید فرزندان همسایه را ارتقاء دهید و با همان چماق به سر فرزندان این آب و خاک که گاهی قهرمان بی بدیلند ،گاهی بالاترین ضریب هوشی را دارند و...
یک جای کار شما و ما میلنگد وقتی برای دیگران مادریم و برای فرزندان خود زن بابا.
افغانستان یک کشور داغونه و افرادی که از اونجا میان نه پولی میارن نه دانش و این یک واقعیته مشکل نژادی نیست. کلا دو تا کشور جهان سوم هستیم که برای کسب رتبه آخر رقابت میکنیم
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۰:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
فضای سبز تهران را افغانی ها زنده نگهداشتند.در صمن کارگر افغانی کجا ایرانی کجا.فعلا به زور بخشنامه و قانون کارفرماها از کارگر ایرانی استفاده میکنند
افغانی ها که سر سفره ی کاگران گرسنه و سرچهار راهی ایران پذیرایی میشوند وکارگر ایرانی گرسنه است وشما ککتان هم نمیگزد خجالت هم نمی کشید خدا مگر به فریاد کارگران ساختمانی برسد واز شر شما خلاص شوند
اکنون با وقاهت تمام پز افغانی هارا میدهید یه کم شرم کنید
پاسخ ها
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
کارگر ایرانی اگر مثل کارگر افغان کار می کرد سر چهار راه نمی ماند برادر جان برو از اون هایی که ساختمان می سازند بپرس
تاسف بار است به جای فرزندان ایرانی افغانها جای فرزندانتان نشسته اند وفرزندان شما دانشگاه ازاد خواهند رفت حالا اظهار خوشحالی کنید هرچتد بیشتر نظر دهندگان افغانی هستد
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۶:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
تاسف بار است که فرزند شما تلاش نمی کند و میخواهد بدون زحمت به دانشگاه برود.
ناشناس
| Thailand |
۱۶:۱۹ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
من ایرانیم و ازت میخواهم انسانیت را سرلوحه زندگیت قرار بدهی
به همه ی افغانستانیان تبریک میگویم و آرزو میکنم هر چه زودتر فرایند صلح، آشتی، سازندگی، پیشرفت و بهروزی را آغاز کنید و پیوسته بر موفقیتهای فردی، ملی و بین المللی خود بیافزائید
ناشناس
| Germany |
۱۶:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
این فرزندان ملت همسایه برای تحصیل دارند شهریه می پردازند و باری بر دوش ما نیستند منصف باشیم
به هر روی تبریک به این افراد
مدارس سمپاد به روی فرزندان ما بسته شد تا نخبه پروری نداشته باشیم اونوقت!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!
بعد یه عده رفتن سراغ ادا و اصول
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
والله عین حقیقت را گفتی
به هم نژادا و هم زبونامون تبریک میگم. آریایی اصیل هستن
پاسخ ها
تبریزلی
| Germany |
۰۲:۰۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
جهت یاد آوری اینها هزاره هستند و خودشان را تورک دری زبان می دانند
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۷:۰۲ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
ما خودمون آریایی تقلبی هستیم؟
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
به ملت افغانستان ،شبیه ترین ملت به ایرانی ها تبریک .میگویم فرق ایرانی ها و افغان ها در داشتن چاه نفت است و بس
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
هم نژاد ؟؟
ali
| Turkey |
۲۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۳/۱۳
خاک تو سرت با اون نژاد نژاد کردنت - همون عاریی اصیل 3 نفره به یک دختر بچه 5 ساله افغانی تجاوز کردند آریایی مامانی - افغانیها خیلی آدمتر از شما نژادپرستان بدبخت بی هویت هستند
افرین بر غیرتشان فقط خدا کند در افغانستان بهشان کار بدهند این ها قوم هزاره هستند خیلی مظلوم و زحمت کش اند به خاطر شیعه بودنان در افغانستان ازار زیادی دیده اند در حالی که بسیار باهوش و زحمت کش اند لازم است افغانی ها را تفکیک کنیم ان افغانی ها که طالبان از انها سر در اورد و سد می بندند پشتون هستند که همین هزاره ها را اواره کرده اند بر ما ایرانیان لازم است احترام این بزرگواران را حفظ کنیم گر چه زورمان فقط به همین ها می رسد متاسفانه
آفرین به دانشجوها به امید خدا موفق باشید
فردا که فارغ تحصیل بشن توی کشورهای غربی استخدام میشن
من یک ایرانیم که در لندن تحصیل کردم و الان مشغول به کار هستم. واقعا شرم کردم وقتی برخی کامنت هارو که بوی نژاد پرستی داذرن دیدم. این 3 نفر با تلاشاششون به این موفقیت رسیدن و لیاقتش داشتن. تیریک میگم بهشون با ارزوی موفقیتهای بیشتر.
علم در اختیار فرد یا گروه خاصی نیست. هرکسی توان علمی دارد باید مورد احترام باشد.
زياد خودتان را ناراحت نكنيد
تبریک عزیزان
وقتی نظرات نژاد پرستانه رو میخونم، شرم میکنم از اینکه فرهنگ مردم کشورم اینقدر به زوال رفته.

اینکه این خبر به یه دانشجوی ایرونی بربخوره خوبه؛ ولی ازون جهت که باعث جنبش بیشترش بشه، نه تخریب و شعارهای نژادپرستانه.
اگر جنمشو داری و بیا تو نفر اول شو. اگه نه این شیرینی رو به کام اونها تلخ نکن.
آفرین آفرین افرین
جالب آنستکه افغانهای مهاجرایران وقتی به مراحل علمی ویاسیاسی بالادردنیا میرسند
افغانستان و ایران باید تبادل استاد و دانشجوی بیشتری داشته باشند.
جوانان کشور به قدری سر خورده شده اند بر اثر کلاه برداری جریانهای سیاسی که اگر در گور نخوابند هنر بزرگی کردند.
ان اکرمکم عندالله اتقکم ....نژاد پرستی ممنوع!
3 نفر افغانستانی رتبه اول کنکور میشن از اونور 3 مرد ایرانی به یک دختر بچه معصوم افغانی تجاوز میکنن
کجا داریم میریم ما
خوشحال نباشید اینا جای بچه های ما رو توی دانشگاه می گیرن تبریک چیه ....
از شيدن اين خبر فوق العاده خوشحال شدم چرا كه موفقيت و پيشرفت دوستان افغاني را به مثابه موفقيت و پيشرفت خود و ديگر دوستان ايراني مي دانم
افغانستان رو به رشد و در حال توسعه براي ما بهتر و مفيدتر از افغانستاني است كه مردمان خوب و زحمتكش آن با فقر و نامهرباني ها دست و پنجه نرم كنند و مشكلات خود را ناخواسته به كشورهاي همجوار انتقال دهند.
چیز عجیبی نیست دلیل این همه واکنش رو نمیفهم بیشتر دانشجوهای وفق دانشگاههای آمریکا خارجی هستن واقعا اوها هم همینقدذ واکنش نشون میدن؟
چیز عجیبی نیست دلیل این همه واکنش رو نمیفهم بیشتر دانشجوهای وفق دانشگاههای آمریکا خارجی هستن واقعا اوها هم همینقدذ واکنش نشون میدن؟
در هرجای دنیا مهاجرین پیشرفت بالاتری دارند مانند روستائیانی که به شهرها میآیند و جای شهریها را میگیرند یا افاغنه در ایران و ...
ای کاش به جای این افاغنه چهار دانشجوی آلمانی و ژاپنی در ایران تحصیل میکردند و برای ارشد هم در کنکور ایران شرکت میکردند و رتبه اول را می آوردند !!!
کشور بسیار خوبی داریم. همه دارایی و رفاه و موفقیت برای بیگانگان فراهم شده است.شاید اشتباه کردیم برای کشورمان جانفشانی کردیم در خط مقدم و خون دادیم حالا تنها کسانی که قبلا سوختیم و حالا هم داریم می سوزیم این ایرانی ها هستند که برای پایدار شدن کشور مان چه جانفشانی ها که نکردند...اما الان توجه به افغان و... برای خودمان گرانی و .......
یک راه برای ترویج فرهنگ کشورمان، تربیت دانشمندان کشورهای دیگر در داخل ایران است.
همانطور که برخی ایرانیان رفتند و پس از تحصیل، فرهنگ غربی را برای ایران آوردند، باید همسایگان را در داخل ایران رشد دهیم تا بتوانیم اتحاد جماهیر کشورهای اسلامی را در منطقه ایجاد کنیم. ان‌شاالله
این کسانی دارند تبریک میگن همه افغانی هستند به عنوان یک ایرانی که برای کشور عزیزم جنگیدم اعتقاد دارم به ایرانی باید بها بدهید نه افغانی و....دیگر غریبه ها و بی گانگان%
کس نخارد پشت من جز ناخن انگشت من خب این بنده خدا ها هم تلاش کردن و زحمت کشیدن به اینجا رسیدن. هر کس دیگه ای میتونس جای این سه نفر باشه البته به شرط تلاش و پشتکار. ما باید خودمون آستین بالا بزنیم تلاش کنیم تا هم خودمون و هم کشورمون پیشرفت کنه نیازی هم نیست که برا کسب رتبه آخر با هم رقابت کنیم. بابا خود کم بینی و تنبلی تا کی یه متفکر میگه برای پیشرفت سه چیز لازم است پشتکار پشتکار پشتکار.
درود بر سخت کوشان افغانی نبریک به ملت بزرگ ایران که در دامان خویش همه را به یک چشم نگاه می کند این افتخار است برای ایران و ایرانی که در زمینه علم ملیت برایش فرقی ندارد
من هم پسر خوبی دارم اما دریغ از معلم دلسوزی که بچه من در دوران تحصیل داشت ودریغ از اینکه در شهرهای کوچک بودیم وامکانات تحصیلی خوب ودرسه های خصوصی وپول آن را نداشتم شرمنده هستم از پسرم که نتونستم براش کاری کنم خوش بحال اونهاییکه میگن ماحسودیم
نتیجه این نگاه نژاد پرستانه به افغانی ها این شده است که نسل جوان مهاجران افغانی که در ایران به دنیا آمده و رشد کرده اند به کشورهای های اروپایی مهاجرت کنند و سالخوردگان آن ها در ایران باقی بمانند.
احسن و مرحبا به همت والایتان. شما افتخاری برای بشریت میباشید. نژاد و مذهب و زبان ملاک نیست. ملاک انسان بودن است و انسان طالب علم همیشه مایه فخر و مباهات است. از صمیم قلب تبریک می گویم و آرزوی درجات بالاتر را برایتان از خداوند مننان مسئلت می نمایم.
تبريك به تابناك افغاني و تاسف براي ايران!
چرا از مشكلات مختلفي كه مليونها افغاني سالهاست براي ايران بوجود آوردند هيچ صحبتي نميشه؟
اما من بعنوان یک ایرانی از همه ی افغانستانی های تحصیل کرده، متخصص و توانمند میخواهم بیش از هر کشوری به کشور و مردم مظلوم افغانستان بهر طریقی که میتوانند خدمت کنند و هموطنان خود را به سطحی شایسه در زندگی برسانند
و از هموطنان خودم میخواهم قبل از اینکه آرزو کنیم که وضع و زندگی خودمون سر و سامان بگیرد آرزو کنیم وضع و زندگی همه همسایگانمان و سایر ملل جهان نه تنها سر و سامان گرفته که عالی شود و یقین بدانید امواج قدرتمند خیر آن به ما و سایر ملل نیزخواهد رسید
اول کارنامه هاشونو بگذارید ببینیم سهمیه دارن یا نه
فعلا که به دلیل بی تدبیری بنیاد تقلبی نخبگان بهترین جوانان ایران خانه نشین شده اند و یا مجبور به ترک وطن هستند. چه کنیم با این همه ظلم و بی تدبیری؟؟؟؟
توجه:نخبه ها و پولدارهای ایرانی مهاجرت می کنند، و افراد عادی و بدون پول هزینه زا به کشور ورود می کنند و از امکانات ما به نحو احسن استفاده میکنند.جالبیم نه؟
در همه دنیا مهاجر هست.
هم دین ما نژاد پرستی رو ممنوع کرده و بد می دونه و هم حقوق بشر

پس باید همه تبریک بگیم
مبارك باشه، كاش من مي تونستم يه جور بهشون كمك كنم. اميدوارم از نظرتنگيهاي بعضي ها دلسرد نشن و به افق هاي بالاتر نكاه كنن
این واقعیت را همه می دانند که افغانستانی سخت کوش، کم هزینه و قانع اند. شرایطدسخت زندگی از انان مرد ساخته است. ضمنا من ایرانی ام!
بارک الله و آفرین
امیدوارم تحصیل در کنار کار و کوشش ( حتی اگر همچنان با فقر همراه باشد) پیشه همه جوانان افغانی مهاجر و محاضر باشد.
در همین حال مبارزه برای استقلال کشورشان و تلاش برای توسعه ملی شان را هم فراموش نکنند.
ایرانی ها هم به شدت به بهروزی افغانستان امیدوار و بهتر است اعتراف کنیم نیازمند هستند.
آفرین بابا موفق باشید. باز هم تلاش و تحقیق کنید چون علم حد و مرزی ندارد . فرقی نداره افغان باشی یا آمریکایی یا آلمانی یا ایرانی مهم اینه که کسب علم کنی و ازش استفاده ببری و مهمتر از اون به کسی دیگه هم همون علم رو آموزش بدی
خوشحالم که نژادپرست‌ها اینقدر در اقلیت هستند. خودم فکر می‌کردم خیلی نژادپرست‌تر از این باشیم.
من به هموطنایی که از ته دلشون تبریک میگن و مهربان هستن افتخار میکنم .. دمتون گرم .. نشون دادین ایرانی فرهنگ دیرینه داره
ﺑﻨﺎ ﺑﻪ ﻣﻨﺎﺑﻊ ﺭﺳﻤﯽ ﺣﺪﻭﺩ سه ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﻣﻬﺎﺟﺮ ﻣﺠﺎﺯ و غیر مجاز ﺍﻓﻐﺎﻥ ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ ولی اینطور که پیداست ﻃﺒﻖ ﺁﻣﺎﺭﮔﯿﺮﯼ ﻫﺎی موثق دیگر از روستاها و شهرها و کلانشهرهای کشور ﺣﺪﺍﻗﻞ ﺳﻪ ﺑﺮﺍﺑﺮ آمار اعلام شده از طرف مسوولین ﻣﻬﺎﺟﺮﺍﻥ ﺍﻓﻐﺎﻥ مجاز و ﻏﯿﺮ ﻣﺠﺎﺯ که ﻭﺍﺭﺩ ﮐﺸﻮﺭ ﺷﺪﻩ ﺍﻧﺪ ﯾﻌﻨﯽ ﺑﻪ ﺟﺮﺋﺖ ﻣﯽ ﺗﻮﺍﻥ ﮔﻔﺖ ﺑﯿﻦ هفت ﺍﻟﯽ ده ﻣﯿﻠﯿﻮﻥ ﺍﻓﻐﺎنی مجاز و غیر مجاز ﺩﺭ ﮐﺸﻮﺭ ﺩﺍﺭﯾﻢ......ا وفتی مردم ایران این همه مشکلات معیشتی و اقتصادی دارند حضور این حجم جمعیتی از افغانها در ایران چه توجیحی میتواند داشته باشد؟؟؟؟
باهمه مشکلاتی که داریم تشکرمیکنم ازمردم ایران
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی