بازدید 37584
جوابیه اميدوار رضايي به حسين شريعتمداري؛

پاسخ شفاف به ابهامات ناروا

من و آقای دکتر رضایی و دوستان معتقد بوده و هستیم که حوادث بعد از انتخابات به اندازه کافی هزینه به مردم و نظام وارد کرده است که ادامه آن به مصلحت هیچ کس نیست...از طرف دیگر ما نه به دنبال سازش هستیم و نه به دنبال اعدام کردن، ما درصدد وحدت و عدالت هستیم...مثلا نمی‌توان از اغتشاشگرانی که به مراسم حسینی چه در شب عاشورا و چه در روز عاشورا اهانت کردند، گذشت کرد و یا نمی‌شود از آشتی با معترضینی که صف آنها از اغتشاشگران جداست، سخن نگفت.
کد خبر: ۷۹۹۷۸
تاریخ انتشار: ۱۵ دی ۱۳۸۸ - ۱۱:۲۳ 05 January 2010
نامه محسن رضایی به رهبر انقلاب به مناسبت حضور پرشور مردمی در محکوم کردن هتک حرمت روز عاشورا بازتاب گسترده ای در داخل و خارج از کشور داشت. اما نکته جالب در واکنش‌ها هم‌صدایی برخی افراطی‌های داخلی و برخی اپوزيسیون خارج از نظام در حمله بی‌محابا و البته بدون استناد به نامه یاد شده بود. هرچند افراد چندی نیز خارج از این دایره و از سر دلسوزی نقدهایی بر این نامه وارد کردند که البته بسیاری از نقدهای یادشده، خود معلول فضاسازی گسترده جریانی خاص در قبال آن بود و به نظر می‌رسد بیش از آنکه با نگاهی بی‌طرفانه و منصفانه به نقد نامه پرداخته شده باشد، متاثر از فضایی بود که برخی رسانه‌ها ایجاد کرده بودند.

به گزارش خبرنگار «تابناک»، از جمله حمله‌کنندگان به این نامه همان‌گونه که انتظار می‌رفت، حسین شریعتمداری مدیرمسئول روزنامه «کیهان» بود. شریعتمداری در سرمقاله خود در کیهان هرچند با ادبیاتی که تلاش داشت دلسوزی را در آن به مخاطب القا کند، اما تمام عیار به این نامه تاخت و حتی برای نشان دادن حسن نیت خود نامه را واجد یک نکته مثبت نیز ندانست.

محسن رضایی در سکوتی معنا‌دار تاکنون به هیچ یک از این هجمه‌ها پاسخی نداده است؛ گویی یا منتقدان را در قواره‌ای نیافته که پاسخشان را دهد و یا اینکه احساس کرده است گذر زمان حقیقت گفتارش را آشکار خواهد کرد. اما در این میان امیدوار رضایی عضو هیات رئیسه مجلس شورای اسلامی، در مقام پاسخ به سرمقاله مدیر مسئول کیهان بر آمده که متن کامل این پاسخ در ادامه می‌آید؛


جناب آقای حسین شریعتمداری
سلام علیکم

هر چند به تحلیل جنابعالی روی نامه آقای دکتر رضایی اشکالات جدی دارم، ولی از برخورد دلسوزانه شما با ایشان متشکرم. از هم‌صدایی منتقدین داخلی با ضد انقلاب‌های خارج تعجب نمی‌کنم و لزومی به پاسخ دادن به تحلیل‌ها و فحش‌های نارواي آنها نيست.

از طرف دیگر ما نه به دنبال سازش هستیم و نه به دنبال اعدام کردن، ما درصدد وحدت و عدالت هستیم. ما می‌خواهیم هر چه سریعتر به هزینه‌هایی که به کشور وارد می‌شود ـ چه در بعد مادی و چه در بعد معنوی ـ پایان داده شود. ممکن است لازمه آن هم مجازات عده‌ای و یا آشتی با عده‌ای دیگر باشد. مثلا نمی‌توان از اغتشاشگرانی که به مراسم حسینی چه در شب عاشورا و چه در روز عاشورا اهانت کردند، گذشت کرد و یا نمی‌شود از آشتی با معترضینی که صف آنها از اغتشاشگران جداست و بسیاری از آنها در راهپیمایی روز چهارشنبه شرکت داشتند و یا از اهانت‌های پیش آمده ناراحت بودند، صحبت نکرد.

لازم می‌دانم چند نکته را برای جنابعالی و سایر منتقدین نامه ذکر کنم:

1- من و آقای دکتر رضایی و دوستان، معتقد بوده و هستیم که حوادث بعد از انتخابات به اندازه کافی هزینه به مردم و نظام وارد کرده است که ادامه آن به مصلحت هیچ کسی نیست، ولی هنر نخبگان این است که از دل این حوادث فرصتی برای جامعه و نظام بسازند نه آنکه در درون حادثه بمانند.

2- برای فرصت‌سازی مقاطعی در گذشته وجود داشت که نیروهای افراطی در دو طرف اجازه ندادند ابتکاری شکل بگیرد. از حضور رهبر فرزانه انقلاب اسلامی در نمازجمعه تا پیشنهادهايی که دلسوزان انقلاب دادند، بی‌نتیجه ماند.

آقای دکتر رضایی پس از اهانت به عکس امام پیشنهادی به نخبگان دادند که بیایند با شرکت در نماز جمعه ابتکاری را شروع کنند، متاسفانه تعداد کمی آمدند. برخی به ایشان پیام دادند که شما می‌گویید بیاییم نماز جمعه بگوییم غلط کردیم؟ آقای رضایی ناامید نشدند، در کمین فرصت دیگری بودند که از آن استفاده کنند. هنگامی که مردم برای محکوم کردن هتاکان مراسم حسینی در روز عاشورا به صحنه آمدند و جام فتح را به دست رهبری و مقتدای خود دادند و بر وفاداری خویش به نظام جمهوری اسلامی و ولایت فقیه پافشاری نمودند، دیدند موقعیت مناسبی است که این حماسه به یک نقطه عزیمت و شروعی برای یک تحرک با نشاط تبديل شود که ضمن آنکه خواب دشمن را آشفته کرده باشیم، گذشته را جبران و گامی به جلو برداریم.

این اقدام از موضع قدرت است و نیازی به جام زهر ندارد؛ مگر آنکه برخی از منتقدین معتقد به وجود بحران در کشور باشند. البته شرایط فعلی نامطلوب بوده و در شأن کشور ما نیست. ولی نباید قدرت به دست آمده را تبدیل به ضعف نماییم. به این آقایان بگویید که فتحی را که رهبری با کمک مردم به دست آورده، از او نگیرید. کسی توان و جرات دادن جام زهر به مقام معظم رهبری را ندارد و به جای آن، تلاش کنیم که رهبر انقلاب فتح دیگری را به دست مردم، خلق نماید.

3- لازمه تبدیل حضور مردم به یک ابتکار برای برون‌رفت از شرایط فعلی این است که از آن در یک سطح ملی و کلان استفاده شود و نه آنکه به بهای اندکی خرید و فروش شود.

4- برای ساختن یک ابتکار در سطح ملی باید چند شرط محقق شود که در نامه ایشان به این موارد اشاره شده است:

الف ـ محور هر نوع ابتکاری در سطح ملی بدون رهبری و رهنمودهای ایشان ممکن نیست.

ب ـ همه نخبگان به صحنه بیایند و ضمن تشکر از مردم به آنها بپیوندند.

ج ـ کسانی که از خواص و جناح‌های سیاسی اشتباهاتی مرتکب شده‌اند، جبران کنند.

د ـ عقب‌نشینی آقای میرحسین موسوی از مباحث انتخاباتی و انکار نکردن دولت احمدی‌نژاد هر چند دیرهنگام بوده، ولی قابل استفاده است.

ه ـ وحدت بخشیدن بین معترضین و دیگران برای جلوگیری از یکی شدن صف آنها با دشمنان کمین کرده ملت ایران.

و ـ تحرک جدی در پیشرفت امور کشور و پایان بخشیدن به ابهامات در سرمایه گذاری های اقتصادی و سایر فعالیت‌ها.

5- تمامی نکات فوق محورهای اصلی نامه آقای دکتر رضایی را شکل می‌دهد. اگر شما نکته‌ای غیر از این محتوا در نامه می‌بینید آن را نشان دهید. اینکه كساني بگويند ایشان منظورهای غیر از این محورها در نامه داشته، باید مستند حرف بزنند و در محضر الهی پاسخگو باشند و همین گونه برداشت‌های توهم‌آمیز بوده که نگذاشته حوادث پس از انتخابات پايان يابد.

من و ایشان و سایر دوستان فکر می‌کنیم نکات فوق می‌تواند محورهای اصلی یک ابتکار جمعی نخبگان پیرامون رهبری باشد و منتقدین نامه، به جای مخالفت، به آن بپیوندید.

6- پس از برقراری وحدت و برادری می‌توان به همه اشکالات و نواقص و خطاهایی که صورت گرفته رسیدگی کرد. آسیب‌هایی که به نظام و مردم و بسیاری از نخبگان کشور در انتخابات و پس از آن وارد شده، قابل گذشت نیست؛ ولی در فضای وحدت و در چهارچوب قانون بهتر می‌توان به آن رسیدگی کرد و زمینه‌سازی برای تحقق عدالت را فراهم نمود.

7- اگر به محتوای نامه دقت شود، بنا بر دلایل زیر خصوصی نبودن نامه به رهبری کاملا آشکار است:

الف ـ تبریک به مقام معظم رهبری

ب ـ تشکر از حضور ميلیونی مردم

ج ـ تشویق نخبگان در پیوستن به مردم و تشکر آنها از مردم

د ـ اثربخشی بیشتر در بهبود فضای عمومی کشور.

8- نامه آقای رضایی هیچ ارتباطی با بیانیه آقای میرحسین موسوی ندارد، بلکه از تنها بند جدید پیشنهادهاي ایشان مبنی بر عدم انکار دولت آقای احمدی‌نژاد که عقب‌نشینی آشكاري از مواضع قبلی ايشان است، برای جداسازی معترضین از ضد انقلاب و جذب حداکثری استفاده کرده است و گرنه انتقاداتی که به متن بیانیه ایشان دارند را طرح می‌کردند و ممکن هم هست در فضای مناسبی این کار را بکنند.

9- نبودن هیچ گونه فاصله‌ای بین آقا محسن و رهبر فرزانه انقلاب اسلامی یکی از مهمترین علل نگارش این نامه بوده است. ایشان بارها به من گفته است که «من سرباز ولایتم ولی سربازی من با آقا از نوع چشمداشت و يا خداي ناكرده چاپلوسانه نیست.
پشت سر معظم له با بصیرت حرکت می‌کنم؛ نه تنها تابع محض ايشان هستم، بلکه مردم و نظام را هم می‌بینم و ملاحظه می‌کنم و نظرات خود را چه شفاهی و چه کتبی طي سي سال گذشته در قالب ده‌ها نامه و جلسه صادقانه و شفاف همچون دوران امام خدمت ایشان منعكس کرده‌ام و درست مثل دوران امام از ایشان تبعیت می‌کنم. تاکنون موردی نبوده که ایشان فرموده باشند و من عمل نکرده باشم.»

برادر شریعتمداری؛

در پایان خودم و جنابعالی و دیگران را توصیه می‌کنم که در کنار غیرت انقلابی و اسلامی، خونسردی و آرامش و اخلاق را با حفظ منافع ملی و توجه به دشمن کمین کرده در شرایط فعلی کشور حفظ کنیم.

برادر شما دکتر امیدوار رضایی
تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۰
آقای حسين شريعتمداری واقعا نمی دانم چگونه می شود شما را توصيف کرد و يااينکه برای اينهمه حرف های که ميزنی چه توجيهی داری ولی خدا همه ما را به راه راست هدايت کند تا هدف وسيله را توجيه نکند
چه فایده داره؟ حالا شاگردان آقای شریمعتمداری جوابی برای این نامه تهیه میکنند که قطعا با رویکرد موضع گیری خواهد بود نه تعامل
خدا به آقای امیدوار رضایی رحم کند. فرداست که "کیهان و دوستان" ایشان را منافق، همدست آشوب گران، فریب خورده،.... بنامد.

مرگ بر انگلیس مکار و سیاست تفرقه افکنانه این پیر استعمار گر . رمز ماندگاری انقلاب اسلامی تنها در وحدت می باشد . هر کس بر طبل تفرقه بکوبد یا دانسته و یا نادانسته در جهت خواست دشمن حرکت می کند .
اقای شریعتمداری کمی عاقل باشید
اگرچه نظرمارامنعکس نمیکنید!امااین پیام رابه آقای شریعتمداری برسانید: آقای شریعتمداری کمی از خدابترس و اینگونه دلسوزان نظام را ازقطارانقلاب پیاده نکن.ازخون شهداشرم کن.
برادران تابناک

1-شروط تحقق یک ابتکار در سطح ملی در قالب بندهای فوف به رهبری چه ربطی دارد . مگر نه این است که دیگران باید به ندای رهبری پاسخ دهند وبه تخقق آنها همت گمارند.
2-اگر نامه خصوصی نیست چرا به رهبری نوشته شده است.
3-این نامه بر خلاف نظر دوستان از خاصیتی زیادی برخوردار نیست . البته بند 8 نامه می تواند زمینه خوبی برای مصاحبه کوتاه آقای رضايی باشد.
گوش نامحرم نباشد جای اسرار غیب؟
این آقا آگاهانه دست به تخریب تمام سرمایه های انقلاب زده و قطعا توضیحات نه شما بلکه خود مقام عظمای ولایت هم برای ایشان پذیرفته نیست بنابراین او را با کیهانش تنها باید رها کرد تا باهم به قعر دره سقوط بروند
دوستان عزیز . لطفا شاخه ای که بر آن نشسته اید را نبرید و یادتان نرود که هر گاه در جبهه داخلی ضعیف شدیم از جبهه خارجی مورد تهاجم قرار گرفتیم.
نخبگان و دلسوختگان انقلاب اسلامی توجه داشته باشندکه تند روی های طرفین مردم را به ستوه آورده و بترسید از روزی که احساس خستگی یا دلزدگی بوجود آید و در زمانی که کشور به همدلی .آرامش و نمایش قدرت نیاز دارد به اقداماتی دست می زنیم که کشورهای بسیار کوچک هم برایمان خط و نشان می کشند .
لذا بعنوان عضو کوچکی از خانواده اصیل و بزرگ ایران از تمام سران و تصمیم سازان و تصمیم گیرندگان کشور عاجزانه تقاضای جلوگیری از وضعیت فعلی و گسترش فضای دوستی . همدلی و وحدت همه نیروها و سرمایه های انقلاب اسلامی دارم .
گوش اگر ........آنچه البته به جايي نرسد فرياد است.
جنا ب آقای رضایی نیازی به نگارش چنین نامه ای نبود مردم از نیت خیر سردار واز سوء نیات واعمال این آقا مطلع اند.
بنظر ميرسد افراطي ها كه بعضا دايه مهربانتر از مادر هست دوست دارند اطراف رهبري را خلوت كنند تا خودشان عزيز دردانه شوند.و بدشان نميايد اتش بيار معركه شوند.
هنوز متوجه نشدید خود شریعتمداری عامل آشوب و فتنه است و از شعله ورتر شدن فتنه و بحران ظاهرا کام ایشان شیرینتر. آیا تا بحال دیده اید شریعتمداری حتی یکبار بدون بوجود آوردن تشنج مطلبی را بگوید؟
آقا وقت کوبیدن رضایی رسیده ، هرچی هم روشنگری کنید بی فایدس!

امان از روزی که نوبت گذشتن از آقا هم برسه...
مردم ایران کشور ما در اثر تنش به جاههای باریکی کشیده شده چرا از کسانی که دلسوزانه ایجاد وحدت و تنش زدایی می کنند دفاع نمی کنید.
با سلام
بنده نیز به عنوان یک ایرانی با هر راه حل منطقی وعادلانه ای که به قضایای موجود فیصله داده و وحدت ویک پارچگی ملت را بوجود آورد موافقم.
ازاختلاف و صف بندی های موجود جز برای اسرائیل وسایر کشورهای فرصت طلب هیچ نفی را برای این مردم نیست .
ضمنا استفاده از راه حل های منطقی که توسط هر فردی در این کشور بیان می شود باید حداکثر بهره را باید برد.
نفی دشمنان این مرز وبوم در وجود چنین مجادلات است. اجازه بدهید که با هدایت های رهبری وسایر دلسوزان این قله نیز فتح شود. هنوز ره بسیار طولانی در پیش است وبا اینگونه تند روی ها خیلی زود حسته واز راه بریده خواهیم شد
واقعا که روشنفکر دینی هستید
سلام من جوانی هستم 27 ساله و دانشجو در این ایام بیانیه ها و نامه ها و خطابه ها ونت ها ، همه را شنیدم در تهران و با بصیرتی که به لطف خدا داشتم .مطالب را دریافت کردم .وقتی دیدم و شنیدنم که اقای رضایی نامه ی نوشته اند ، و انتقادهای که به این نامه وارد شد.بنا به دلایلی.خواستم به همه بگم نامه اقا محسن به مقام معظم رهبری ،نامه ی از سرباز به فرمانده نبود بلکه فرزندی برای پدرش نامه ی نوشت .یک نکته چرا حواس ها را معطوف به نامه رضایی کرده اند،حواسمان جمع باشد.و دوم مگر مقام ولایت نفرمودند سیاست نظام جذب حداکثری و دفع حد اقلی ست پس همه عمل کنیم .
من نظرات محسن رضایی را بیشتر از دیگر مسولان نظام دلسوزانه و عاقلانه می بینم ولی در این مطلب یک مقدار دفاع ناشیانه از ایشان صورت گرفته است. بابا جان لازم نیست که اینقدر قربان و صدقه ی همدیگر برویم اگر با مردم رو راست صحبت باشید، مردم حقیقت را خیلی خوب تشخیص می دهند. در ضمن در باورم نمی گنجد که شریعتمداری قصد خیری داشته باشد و معتقدم ایشان قبل و بعد از انتخابات با تمام توان به بدتر کردن اوضاع و شعله ورتر کردن آتش فتنه پرداخته اند
سلام... برای این خبر کامنتی گذاشته نشده یا شما ارائه نکرده اید؟؟؟

من از طرفداران پر و پا قرص آقای شریعتمداری و مقالات ایشان هستم اما این نامه ی دکتر امیدوار رضایی را نیز خیلی پسندیدم. بیایید همه دست به دست هم بدهیم و فضای موجود را تلطیف کنیم. به خدا هرچه کشمکش را بیشتر کنیم دودش به چشم خودمان می رود.
شریعتمداری خوب جوابی داده. دمش گرم
يك بار ديگه بريد تحليلو بخونيد،درست نيست نكات برجسته تحليل رو ناديده بگيريد.
سلام بر دکتر رضائی نماینده محترم شهر مظلوم مسجدسلیمان ماهمه شما وبرادر بزرگوارت را می شناسیم اصولا ما بختیاریها هرگز چاپلوس نبوده ونخواهیم بود بنابر این تمام صحبتها سردار از روی صداقت بود جنگ با صدام را مرد می طلبید اگر شما تذکر هم به حرمت شکنان نمدادید عیبی نداشت هر چند که اکنون هم از صداقت شما بوده
به قول حافظ
چه جای صحبت نامحرم است مجلس انس
سر پیاله بپوشان که خرقه پوش آمد
والسلام رزمنده قدیم
افرین برشماواقامحسن سربازان همیشگی ولایت

پروردگارا در آن‌جايي كه قدم‌ها مي‌لرزد و راه‌ها مشتبه مي‌شود، دل‌ها از ندانستن و اشتباه دچار ترديد مي‌شود، دل و گام ما را به سمت راه اعلاي خودت مستقيم بدار.

پروردگارا آن روشن‌بيني لازم براي شناخت عرصه‌ حق و باطل كه دوستان اهل‌بيت را از دشمنان اهل‌بيت جدا كرده، عميقا به ما عطا كن.

پروردگارا راضي نباش از كساني باشيم كه عمري از حسين دم زدند و در لحظه‌ي نياز به دردش نخوردند.

پروردگارا ما را لحظه‌شناس، دشمن‌شناس، دوست‌شناس و وظيفه‌‌شناس كن.
من تعجتم از این آقایان به اصطلاح دلسوز که چرا ردا را وارونه می پوشند. !!!
جنابان دکتر رضایی ها( امیدوار و آقا محسن) چرا به مثلا اندک معترضین لجوج باقی مانده به سرکردگی لجوجترین مخلوق شناسایی شده تا کنون بعنوان جر زن ترین نامزد شکست خورده عالم خلقت نمی گویید دست از این لجاجت مشمئز کننده چندش آور بردارند. عاجزانه از شما میخواهم این وارونه کاری را برای ملت توضیح دهید
جناب آقاي رضائي آيا موسوي،كروبي وخاتمي جز اغتشاشگران نمي دانيد ،كه همه ضربه به انقلاب ورهبري زدنند وبااغتشاشگران همكاري ميكردنند واين همه خسارت جاني ومالي را به بوجود آوردند.خدا لعنت كند خواصي كه با سكوت شان مهر تائيدبر پيشانه اغتشاشگران زدندودل دشمنان انقلاب ورهبري را شاد كردند.
خداوند از سر تقصیر افراد خود پرستی همچون شریعتمداری که واقعا در حق مقام عظمای ولایت با نوشتن مطالبی که شعله های کینه ورزی را شعله ورتر می کند نگذرد او در واقع به نظام خدمت نمیکند که هیچ بلکه با تند روی های خود نظام را به مقابله ناخواسته وادار می کند این گونه افراد بدانند که قلمشان به این نظام جفا می کند و در جهت پایمال نمودن خون شهدای ایران اسلامی قدم بر می دارند .
ما همه سرباز توایم خامنه ای
گوش به فرمان توایم خامنه ای
نرود میخ اهنین در سنگ ، حیات برخی بی هنران در وجود بحران وآشفتگی اوضاع میباشد
که عیوب ونقصشان برای مردم هویدا نشود
ای ول.......
باید جواب اینها رو داد
خداوند شما و برادر گرامیتان حفظ کند. درودبردلیر مرد دوران جنگ آقا محسن عزیز
مرسی عالی بود
این یک زنگ خطر است؟!
نامه ای بس متین و موقرانه . من شیفته منش این دو برادر شدم.
نسبتاً نامه خوبی است ولی دارای مواردی از تناقض گویی هم هست . موفق باشید.
باسلام
دكتر اميدوار عزيز نميگويم اينها نادانند
اينها اكثرا مغرضين دين وانقلاب وامام ورهبري هستند.در پوشش ولايت بيشترين ضربه را به نظام ميزنند وغير از خود واهداف وحزب خود هيچ چيز وهيچ كس برايشان مهم نيست.سوابق وخدمات و وفاداري وعلم و مديريت اقاي دكتر بر هيچ انسان ولايت مدار-عاقل-دلسوزوبي غرضي پوشيده نيست وهر كس در خصوص مالك اشتر دوران جو سازي مسموم انجام دهد از حقارت وترس از اينده حاج محسن است
دست مزن! چشم ببستم دو دست
راه مرو! چشم, دو پایم شکست
حرف مزن! قطع نمودم سخن
نطق مکن! چشم ببستم دهن
هیچ نفهم! این سخن عنوان مکن
خواهش نافهمی انسان مکن
لال شوم, کور شوم, کر شوم
لیک محال است که من خر شوم
نسیم شمال
احسنت به این مرد(که استقلالی هم هست)
مضموني از بيان حضرت علي ع چنين است :دودسته در قبال من به خطا و هلاكت افتند ان دو گروه كساني هستند كه در دوستي و دشمني با من افراط مي ورزند . اميدوارم در حب و بغض افراط نكرده باشند .
من در همان مناظره ها به پختگی و کمال سیاسی ایشان پی برده بودم آقای دکتر انسانها علی رغم ظاهر آراسته شان خویی درنده وکثیف دارند وتنها پختگی و دانایی از آنها شخصیتی ملایم می سازد بگذارید نادانان درنده خو هرگز شما را نفهمند مهم آن رسالتیست که شما بر گردن دارید نهراسید از آنچه فکر میکنید و به زبان می آورید
برایتان احترام قایلم
به امید آنروز که زمان بر حقانیت شما ودانایان صحه بگذارد
آقاي رضايي! اين آقيان تا زماني سرباز ولايت اند كه منافع سياسي آنان تامين شود.باور نمي كنم حرف منطق توگوش آنها جا داشته باشد !!!!!!!!!!!
بعضی ها سعی در این دارند که بجای آنکه دنباله رو رهبری باشند , رهبر را به دنبال خود بکشانند بنابراین شعار های تند می دهند و شرایط را بحرانی تر می کنند .
شريعتمداري و شنيدن حرف حساب .!!!! محاله
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # کنکور # حماس # تعطیلی پنجشنبه ها # توماج صالحی