بازدید 4575
اقتصاد در گذر زمان

از بازگشت نادرشاه افشار به ایران تا اعلام انزلی به عنوان منطقه آزاد تجاری

موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.
کد خبر: ۷۹۹۶۰۶
تاریخ انتشار: ۲۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۷:۰۰ 16 May 2018

به گزارش تابناک اقتصادی، تاریخ اقتصاد ایران و جهان آینه ای است تمام نما از رویدادهای اقتصادی که در گذشته رخ داده است و بیانگر ریشه های تاریخی بسیاری از واقعیت های امروز ایران و جهان است. موضوع "اقتصاد ایران و جهان در گذر زمان" در این نوشتار به وقایع تاریخی بیست و ششمین روز اردیبهشت ماه اختصاص دارد که به طور مستقیم و غیر مستقیم اقتصاد ایران و جهان را متاثر کرده است.

 

26 اردیبهشت 1118، نادرشاه افشار و سپاهیانش پس از فتح دهلی و دو ماه اقامت در آن شهر به ایران برگشتند. لشکر نادرشاه در جنگ کرنال (۵ اسفند ۱۱۱۷- ۲۴ فوریه ۱۷۳۹) هندوستان را فتح کرد. دلیل وقوع این جنگ، فرار افغان‌ های یاغی به هندوستان و عدم تسلیم ایشان به ایران از سوی محمدشاه، پادشاه هند بوده ‌است.

26 اردیبهشت 1311، در این روز، موضوع معافیت کشت درخت ‌های زیتون از پرداخت مالیات توسط نماینده ‌ای به نام «شیخ الملک اورنگ» در مجلس شورای ملی مطرح شد.

 26 اردیبهشت 1330، زمزمه ‌هایی از این طرف و آن طرف شنیده می ‌شد که قرار است آمریکا 8 هواپیمای سمپاش خود را به ایران واگذار کند. این هواپیماهای سمپاش را آمریکا برای مبارزه با ملخ ‌ها به ایران قرض داده بود که گویا تصمیم دولت آمریکا بر این بوده است که این هواپیماها را که در اختیار سازمان دفع ملخ وزارت کشاورزی است، به دولت ایران واگذار کند و آن را جزو برنامه‌‌ های موسوم به «کمک ترومن» به آسیا به حساب بیاورند.

26 اردیبهشت 1339، قانون اصلاحات اراضی که قبلا مورد تصویب مجلس شورای ملی قرار گرفته در سنا تصویب شد.

26 اردیبهشت 1340، کشور ایران دارای آزمایشگاه‌ های مجهز و تجهیزات اندازه ‌گیری برای استاندارد کشمش و انواع خشکبار شد. این موضوع را دکتر مجید خورسند رئیس موسسه استاندارد ایران در در رسانه‌ ها اعلام کرد. 

26 اردیبهشت 1354، وزیران صنایع و بازرگانی اسپانیا در راس یک هیات 15 نفری وارد تهران شدند.

26 اردیبهشت 1357، دولت آمريكا پيشنهاد فروش 11 فروند جنگنده اف 14 به ارتش 170 ميليون دلار به ايران را به كنگره آن كشور فرستاد.

26 اردیبهشت 1373، بندر انزلي، منطقه آزاد تجاري اعلام شد.


منابع: آرشیو روزنامه دنیای اقتصاد و موسسه مطالعات و پژوهش های سیاسی

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هفدهم رمضان