بازدید 23175

چرا آمریکا پس از هدر دادن هفت تریلیون دلار در منطقه، تغییر نظام ایران را در دستور کار دارد؟

اعتراف شخص رئیس‌جمهور آمریکا نشان می‌دهد، مداخلات ویرانگر ایالات متحده در خاورمیانه بیش از هفت هزار میلیارد دلار برای این کشور هزینه داشته و برای مردم آمریکا هیچ فایده‌ای نداشته است. پس چه چیزی باعث شده که همین رئیس‌جمهور کابینه‌ای برای براندازی نظام حاکم بر ایران شکل دهد؟ اگر طراح و حامی اصلی هدر دادن آن هفت تریلیون دلار شناخته شود، پاسخ روشن خواهد شد.
کد خبر: ۷۹۹۴۸۲
تاریخ انتشار: ۲۵ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۶:۳۹ 15 May 2018

حتی پیش از اقدام دونالد ترامپ در خروج از برجام در هشتم می، ورود چهره‌هایی مانند مایک پمپئو و جان بولتون به دولت آمریکا، این فرضیه را تقویت کرده بود که کابینه ترامپ، کابینه‌ای برای تلاش جهت براندازی در ایران است. استفن والت استاد برجسته روابط بین‌الملل، توضیح می‌دهد که چرا علی‌رغم پیشینه قابل توجه نتایج مصیبت‌بار پیشین، دولت‌های آمریکا همچنان تغییر نظام در دیگر کشورها را در دستور کار قرار می‌دهند.

به گزارش «تابناک»؛ پروفسور والت در ابتدای مطلب خود یادآوری کرده که از نظر وی تصمیم افراطی ترامپ برای نقض توافق هسته‌ای با ایران، اولین گام از دور جدیدی از تلاش‌های آمریکا برای تغییر نظام‌های سیاسی در خاورمیانه است.

به باور والت، اگر هدف واقعی ترامپ جلوگیری از ساخت بمب هسته‌ای توسط ایران و یا پیش‌گیری از وقوع مسابقه تسلیحاتی در منطقه بود، این اهداف با ادامه برجام به خوبی محقق می‌شد و آمریکا باید برای دائمی کردن محدودیت‌های هسته‌ای ایران تلاش می‌کرد. اگر هدف آمریکا، مقابله با اقدامات منطقه‌ای ایران بود، آمریکا ضمن محدود نگاه داشتن برنامه هسته‌ای ایران از طریق برجام، باید در همکاری با شرکای خود برای افزایش فشار به ایران و پیدا کردن راهی مسالمت‌آمیز برای مسأله تلاش می‌کرد. در عوض، مایک پمپئو و جان بولتون امیدوار هستند با خروج از برجام و اعمال تحریم‌های شدید علیه ایران، برنامه خود برای تغییر نظام سیاسی ایران را به پیش ببرند و یا این که امید دارند اقدامات آنها سبب شود ایران به گونه‌ای برنامه هسته‌ای خود را گسترش دهد که بهانه لازم برای حمله به ایران فراهم شود؛ جنگی که همیشه گزینه مطلوب آنها در قبال ایران بوده است.

به لحاظ عقلی مسأله مهم‌تر برای آمریکا قاعدتا باید این باشد که آیا اساسا هدف‌گذاری تغییر نظام سیاسی ایران، هدف‌گذاری درستی است و به عبارت دیگر آیا در موارد قبلی که ایالات متحده، دولت‌هایی را ساقط کرده، به اهداف مورد نظر خود از ساقط کردن دولت‌ها رسیده و یا این که اوضاع بدتر شده است؟ آیا تغییر نظام می‌تواند با هزینه‌ای معقول نتایج مورد انتظار را محقق کند و یا این که هزینه‌ها همواره بیش از انتظار و نتایج همواره ناامیدکننده است؟ پاسخ البته روشن است. مرور تجربه‌های تاریخی کاملا گویاست. متأسفانه!

 

تجربه‌های فراوان شکست براندازی

کودتای ایران در سال 1332: در خاورمیانه، پدربزرگ همه ماجراهای براندازی پس از جنگ جهانی دوم عملیات مشترک آمریکا و انگلیس برای ساقط کردن دولت مردمی مصدق در سال 1953 و بازگرداندن محمدرضاشاه جوان ایران به تخت پادشاهی است. توطئه به لحاظ تاکتیکی یک موفقیت درخشان بود ولی محمدرضاشاه یک متحد کاملا مطلوب برای آمریکا نبود و برای مثال برنامه هسته‌ای ایران را آغاز کرد که امروز دردسرساز شده است. از سوی دیگر، نقش آمریکا در براندازی مصدق و پس از آن حمایت از شاه، از دلایل اصلی تخاصم آیت‌الله خمینی و جانشینان وی با آمریکاست. درس ماجرا این است که حتی موفقیت‌های کوتاه و یا میان مدت براندازی می‌تواند به مصائب بزرگتر در آینده منجر شود.

بحران کانال سوئز: بعد از این که دولت مصر شرکت کانال سوئز را از طریق برنامه‌ریزی دقیق حقوقی ملی کرد، رهبران انگلیس، فرانسه و اسرائیل در تلاش برای سرنگونی جمال عبدالناصر با یکدیگر همدست شدند. نقشه این بود که اسرائیلی‌ها به شبه‌جزیره سینا حمله کنند تا بهانه لازم برای مداخله انگلیس و فرانسه با ادعای تلاش برای محافظت از کانال فراهم شود. مهاجمین تصور می‌کردند که شکست در این ماجرا، هیمنه ناصر را از بین برده و سبب سرنگونی دولت وی خواهد شد. نتیجه البته شکستی خفت‌بار برای مهاجمین بود. حمله اسرائیلی‌ها خوب پیش رفت ولی هیچ کس فریب نخورد. ایالات متحده و شوروی، مهاجمین را وادار به ترک مناطق اشغالی کردند و نه تنها ناصر ساقط نشد بلکه اعتبار ناشی از سر شاخ شدن با دو قدرت استعماری بر پرستیژ وی افزود. در پایان، ثمره بحران سوئز، نمایش این واقعیت بود که از آن پس انگلیس و فرانسه، قدرت‌های واقعی جهانی نیستند.

ماجراجویی ناصر در یمن: متأسفانه پرستیژ ناصر وی را در مسیر غلطی انداخت و وی در ابتدای دهه 1960 تصمیم گرفت در حمایت از طرفی که ترقی‌خواه معرفی می‌شد در جنگ داخلی یمن مداخله کند. مصر پنجاه هزار نیرو به یمن اعزام کرد، هزینه‌های گزافی را متقبل شد ولی پنج سال بعد، دست خالی از یمن خارج شد.

نقشه بزرگ شارون: در سال 1982، اسرائیل به بهانه نقش فلسطینی‌ها در ترور سفیر اسرائیل در انگلیس، ولی در واقع به عنوان بخشی از نقشه بزرگتر آریل شارون وزیر جنگ اسرائیل به لبنان حمله کرد. در تلاش برای از بین بردن سازمان آزادیبخش فلسطین و مستقر کردن دولتی طرفدار اسرائیل در لبنان، ارتش اسرائیل به لبنان وارد شد، ده‌ها هواپیمای سوری را ساقط کرد و تا بیروت پیش رفت. ولی در نهایت نقشه اسرائیل ناکام ماند، ارتش اسرائیل مجبور شد در سال 2000 به اشغال لبنان پایان دهد و از دل این ماجرا، حزب‌الله بیرون آمد. آفرین بر آریل شارون!

صدام حسین در برابر همه دنیا: صدام حسین که زیر بار بدهی‌های ناشی از جنگ با ایران در حال له شدن بود، در سال 1990، کویت را اشغال کرد تا آن را به خاک خود ضمیمه کند. این تلاش گستاخانه برای حل مشکلات عراق، کاملا شکست خورد زیرا ائتلاف عجیبی از کشورهای غربی و عربی به سرعت ایجاد شد که عراق را به سرعت از کویت بیرون راند، بیشتر توان نظامی این کشور را از بین برد و برنامه‌های متعدد دستیابی صدام به سلاح‌های کشتار جمعی را نابود کرد. صدام چند سالی در قدرت ماند، ولی برنامه وی برای تغییر وضعیت کویت شکستی آشکار بود.

سرنگونی طالبان: وقتی که حکومت طالبان درخواست آمریکا مبنی بر تحویل اسامه بن لادن به آمریکا پس از حوادث یازده سپتامبر را رد کرد، آمریکا به کمک ائتلاف شمال، طالبان را از اریکه قدرت در افغانستان به پایین کشید. آمریکا آن گاه به ایجاد حکومت جدید در افغانستان تحت ریاست حامد کرزی کمک کرد. حدس بزنید چه شد؟ آمریکا یک میلیارد دلار در افغانستان هزینه کرد و پانزده سال بعد از شروع جنگ، نه می‌تواند در این جنگ پیروز شود و نه از این کشور خارج شود. روشن است که سرنگون کردن دولت‌ها کار راحتی است ولی ایجاد حکومت جدید حقیقتا کار سختی است. فراموش نکنید که اتحاد شوروی نیز تجربه مشابهی داشت و تلاشش برای مهندسی حکومت در افغانستان به جنگی طولانی منجر شد که نمی‌توانست در آن پیروز شود.

ایالات متحده علیه عراق، 2003: پس از حوادث یازده سپتامبر، دولت ایالات متحده ایده نومحافظه‌کاران برای تغییر اساسی منطقه‌ خاورمیانه را پذیرفت و کار را با حمله به عراق و سرنگونی صدام حسین آغاز کرد. جورج بوش و دیک چنی این ایده مزخرف را پذیرفتند، مقامات اسرائیلی مانند شیمون پرز، نتانیاهو و ایهود باراک هم تلاش کردند موضوع را به مردم آمریکا بقبولانند و تعداد زیادی از طرفداران مداخله در دیگر کشورها هم با آنها همراهی کردند. بهترین فرضیه این است که آنها دچار توهم بودند. ایالات متحده برای نابودی ارتش درجه چهارم عراق مشکلی نداشت ولی بلافاصله پس از شکست صدام، شورش تلخی در عراق آغاز شد که نفوذ ایران در عراق را تقویت کرد و در نهایت به ظهور داعش منجر شد. هزینه این جنگ کشته شدن هفت هزار نظامی و پیمانکار امنیتی آمریکایی و زخمی شدن 50هزار نفر دیگر از آنها و البته تریلیون‌ها دلار پول بود. تندروهای نومحافظه‌کار مانند بولتون هنوز هم از آن جنگ دفاع می‌کنند ولی کسی میزان تلفات و هزینه‌های جنگ را پیش از شروع تهاجم به عراق پیش‌بینی نمی‌کرد.

سرنگونی قذافی: معمر قذافی از همان زمانی که در سال 1969 به قدرت رسید، خاری در چشم آمریکا بود ولی تحریم‌های شدید سبب شد که وی برنامه سلاح‌های کشتار جمعی لیبی را که البته برنامه‌ای ابتدایی بود کنار بگذارد. در مقابل دولت بوش پذیرفت که اجازه دهد وی به حکومت خود ادامه دهد، ولی وقتی حوادث بهار عربی شروع شد، باراک اوباما تعهد بوش به قذافی را کنار گذاشت و به چندین کشور اروپایی و عربی کمک کرد که دیکتاتور مالیخولیایی لیبی را ساقط کنند؛ اما نتیجه کار، یک لیبی جدید، مرفه و مبتنی بر برابری نبود. کشور به سرعت در هرج و مرج غرق شد، فرصت مناسبی برای متحدان داعش در منطقه ایجاد شد و سیل سلاح از انبارهای قذافی به بیرون جاری شد.

اسد باید برود یا شاید نباید برود: همانند لیبی، قدرت‌های خارجی نتوانستند در برابر وسوسه دخالت در سوریه مقاومت کنند. دولت اوباما اعلام کرد که «اسد باید برود» و کشورهای زیادی به مخالفین وی کمک کردند؛ علی‌رغم این که خطر تسلط جریان‌های افراطی جهادی بر سوریه نیز وجود داشت. در مقابل، ایران و روسیه به کمک اسد آمدند و در حالی که هفت سال جنگ داخلی سوریه، نیم میلیون کشته بر جای گذاشته، احتمال تشدید درگیری‌ها در سوریه وجود دارد.

 

چرا براندازی تقریبا همیشه شکست می‌خورد؟

این فهرست طولانی را می‌توان با مرور موارد دیگر از جمله در یمن و سومالی ادامه داد ولی خواننده عاقل موضوع را گرفته است. تازه این مرور مختصر مواردی از مداخله خارجی برای سرنگونی حکومت کشورهاست. مطالعات مفصل نشان داده که این اقدام به ندرت به نتیجه مطلوب حامیان آن منجر شده است. به همین سبب است که باید فهمید که براندازی حکومت‌ها جعبه پاندورایی است که کسی نباید به سراغ آن برود.

فهمیدن دلیل ناکامی براندازی بیرونی حکومت کشورها سخت نیست.

اولین دلیل این است که سرنگون کردن حکومت یک کشور، کشورهای دیگر را هشیار می‌کند تا اقداماتی را در پیش بگیرند که نوبت خود آنها نشود. اصلا جای تعجب نداشت که ایران و سوریه با برنامه آمریکا در عراق پس از سرنگونی صدام مقابله کنند زیرا در غیر این صورت پس از عراق، نوبت آنها فرا می‌رسید. به همین دلیل است، کشورهایی که در معرض حمله آمریکا قرار دارند، گزینه دستیابی به توان هسته‌ای را در دستور کار قرار می‌دهند. هر چه آمریکا بیشتر از براندازی حکومت دیگر کشورها به عنوان یک ابزار سیاست خارجی استفاده کند، مقاومت در برابر آمریکا بیشتر خواهد شد.

دلیل دوم آنکه سرنگون کردن حکومت یک کشور پایان کار نیست بلکه تازه سختی کار شروع می‌شود. سرنگونی هر حکومتی، برندگان و بازندگانی دارد و گروه دوم از هر ابزاری استفاده خواهند که موقعیت قبلی خود را پس بگیرند. نتیجه سرنگونی نظام‌های سیاسی بیشتر از این که شکل‌گیری یک حکومت دموکراتیک خوب باشد، حکومت‌های ورشکسته و فروپاشیده است.

مسأله سوم این که حکومتی که پس از براندازی شکل می‌گیرد به ندرت ابزار دست قدرتی خارجی می‌شود که نظام قبلی را ساقط کرده است. آمریکایی‌ها تصور می‌کردند کرزی رهبر ایده‌آل افغانستان پساطالبان است ولی در شرایطی که حیات و ممات دولت افغانستان در دست آمریکا بود، کرزی به توصیه‌ها و دستورات آمریکا بی‌توجه بود. نوری المالکی نخست وزیر عراق از همان ابتدا بیشتر از آمریکا در طرف ایران بود، حتی زمانی که شما حاکمی را به قدرت رسانده باشید، وی بیش از هر چیزی به منافع و بقای خودش می‌اندیشد و این اغلب بدان معنا خواهد بود که وی کار خواهد کرد که آمریکا نمی‌پسندد. این موضوع به ویژه در خاورمیانه صادق است زیرا بیزاری از آمریکا گسترده است.

مشکل بعدی که به سه دلیل قبلی در ناکامی براندازی در رسیدن به اهداف خود کمک می‌کند جهل است. دولت‌های خارجی درباره جامعه‌ای که قصد براندازی حکومت آن را دارند، به ندرت اطلاعات کافی دارند و بنابراین نمی‌توانند به ویژه درباره حکومت جدیدی که قرار است در آن کشور شکل بگیرد، تصمیمات هوشمندانه بگیرند. مهاجمین نمی‌دانند که کدام یک از رهبران محلی صادق و قابل اعتماد هستند و یا این که شناخت آنها از فرهنگ منطقه برای این که حکومتی دارای مقبولیت و مشروعیت ایجاد کنند کافی نیست. صرف نظر از این که وضعیت پیش از سرنگونی حکومت سابق چگونه بوده، احتمالی جدی وجود دارد که اوضاع خراب‌تر شود. براندازان خارجی تصور می‌کنند که از آنها مانند نیرویی آزادی‌بخش استقبال خواهد شد ولی نتیجه محتمل‌تر این است که جمعیت کشور مورد نظر به سرعت از توهم خارج شده و به زودی از آنها بیزار شده و دست به خشونت بزند.

صرف‌نظر از این که ادعاهای نیروی خارجی تا چه میزان دوستانه و خیرخواهانه باشد و صرف نظر از این که نیروی خارجی چه قدرتی انبوهی برای مقابله با شورش علیه خود داشته باشد، مردم هیچ کشوری دوست ندارند از این اشغال‌گران خارجی دستور بگیرند. این، داستان تقریبا همه مواردی است که ایالات متحده در سالهای اخیر در کشورهای دیگر مداخله کرده است. البته که این داستان منحصر به مداخلات آمریکا هم نیست.

 

پس چرا آمریکا دائما حکومت دیگر کشورها را ساقط می‌کند؟

بنابراین، معما و پرسش اصلی این خواهد بود که که چرا آمریکا از این تجربه‌های روشن و غیرقابل خدشه درس نمی‌گیرد؟

اولین دلیل این است که هزینه اصلی مداخله آمریکا برای براندازی حکومت دیگر کشورها را مردم آن کشور می‌پردازند و نه آمریکا. در عین حال، از آمریکایی‌ها، فقط کسانی ممکن است با کشته و یا زخمی شدن هزینه بپردازند که برای خدمت در ارتش داوطلب شده‌اند (و نه مقامات تصمیم‌گیر).

دلیل دوم آنکه ساختار اقتصادی آمریکا به گونه‌ای است که هزینه‌ جنگ‌های کنونی آمریکا را نسل‌های بعدی خواهند پرداخت و نه مقاماتی که اکنون تصمیم می‌گیرند.

در کنار این دلایل، مسأله اصلی اندیشکده‌ها، لابی‌گران و سازمان‌های ثروتمند و تندرو هستند که هزینه‌های انتخاباتی سیاستمداران را می‌پردازند و آنها را می‌خرند و برای افرادی مانند بولتون موقعیت‌های بادآورده‌ای را فراهم می‌کنند تا برنامه‌های آنها را پیش ببرند. به همین دلیل است که رئیس‌جمهوری که در دوران مبارزات انتخاباتی مدعی بود، آمریکا باید از ماجرای دولت‌سازی کنار بکشد، همان روند قبلی را در پیش گرفته است.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۱۶
در انتظار بررسی: ۱۴
انتشار یافته: ۶۵
بهتر محاسبه بشه که فقط در این 40 سال بعد از پیروزی انقلاب امریکا چقدر درآمد در منطقه داشته .. قطعا خیلی خیلی بیشتر از هزینه هاش بوده و نمونه اش فروش سلاح به عربستان و امارات و قطر و بحرین و.... و فروش تجهیزات صنعتی در منطقه..... پیروز جنگ افروزی در منطقه همیشه کشورهای صنعتی و پیشرفته هستن که از دور این موضوع رو هدایت میکنن....... قطعا حضور ایران و ایران هراسی باعث فروش تسلیحات به عربها شده و منافع میلیارد دلاری برای امریکا داره
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۲:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
بعد از افت نسبی نرخ ارز در چندروزگذشته سیر صعودی افزایش نرخ ارز ازامروز (چهارشنبه26 اردیبهشت) شروع شدهمچنین ازروزجاری روند صعودی بورس نیزمتوقف شد!
هدف آمریکا ایجاد نظم نیست هدف ایجاد بی ثباتی است اما مشکل بزرگتر ان است که عده ای داخل کشور همراستا با آمریکا بهانه های لازم و هیزم بی ثباتی ایران را فراهم می کنند
به نظر میرسد آمریکا فکر میکند که تمام برنامه های آمریکا در کشورهایی که حکومت آنها را ساقط کرده و دولت جدید تشکیل داده توسط یک حکومتی مثل ایران به هم میریزد یعنی انها فکر میکنند که این ایران است که نمیگذار امریکا در افغانستان، عراق، لیبی و سایر کشورها موفق شود و دلیل اینکه در عراق اتحاد وجود ندارد ایران است همچنین در جاهای دیگر. بنابراین آمریکا میخواهد آن حکومتی که باعث این اتفاقات است بردارد و خیالش را راحت کند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
گلوی اسرائیل جانش دست شماست. نگران نباشید.
شما چقدر ساده اید که فکر میکنید آمریکا کابینه اش را براساس براندازی حکومت ایران می چیند واقعا" یا ساده اید یا مثل دایی جان ناپلءون متوهم
بایک بررسی میشود فهمید که صادرات کشورهای حاشیه خلیج فارس حدود 40 درصدصادرات آمریکای شمالی است اما این اکثرا تفت وگاز است وسود خالص است. حالا اگر اینهابتوانند ثروت منطقه را تا حدیک چهارم بچابند، میتوانند اقتصادشان را چند ده درصدبالا ببرند.
پاسخ ها
ناشناس
| United States |
۰۱:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
بودجه امریکا سالانه 4.3 تریلیون دلار است. از کجا اوردی اینو ؟
عامل اصلی در شکست اشغالگران خواست ملت ها برای حفظ تمامیت ارزضی و ملیتشان است و حکومت هایی سرنگون میشوند که به دیگران وابسته باشند و پایگاه ملی نداشته باشند
آمریکا بعنوان ابرقدرت جهان باید باقدرت بماند در غیر اینصورت روسیه بلایی چون مردم سوریه برسر سایر ملتها می آورد چراکه جز زور منطق دیگری ندارد
پاسخ ها
هادی
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
بلایی که آمریکا سر عراق آورده خیلی خوب بود ؟
ناشناس
| France |
۰۰:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
نه بلایی که صدام سر ملتش می آورد خوب بود پس؟!
رسول
| Iran, Islamic Republic of |
۰۱:۳۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
یعنی شما واقعا فکر می کنید داعش را در عراق و سوریه روسیه پدید آورده .نه هموطن گرامی ! امریکائیها ابتدا با هو و جنجال بعد از تضعیف حکومت مرکزی داعش را بر منطقه نازل کردند . و حال که ایران سیاست های امریکا و انگلیس و عربی عبری را در منطقه به چالش کشیده ، چاره را در تضعیف ایران اندیشیده اند .هیچ دقت کرده اید همان سایتها و کانال های که برای تخلف یک مامور دولتی که بحق هم نباید انجام میدادند هفته ها در بوق و کرنا دمیدند و جنجال کردند حال در برابر زیر پا گذاشتن یک قرارداد بین المللی توسط امریکا چه شادی ها که نمیکنند و در برابر کشتارگری های اسراییل چه مهر سکوتی بر لبهایشان گذاشته اند !! اینها دلشان برای ما مردم ایران نمیسوزد . این مزدوران به اصطلاح طرفدار ایرانی و گردش آزاد اطلاعات آبشخورشان در لندن و چراگاهشان در واشنگتن است . فریبی نخوریم که دیگر امکان برگشت نباشد . فقط یک ایرانی واقعی سرزمنیش و ملتش را دوست میدارد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
عراق داغون شده که شکی نیست ولی طی سال های اینده میتونه اباد بشه ولی سوریه چیزی ازش نمونده
شهاب
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
عجب تحلیل عالمانه ای!!!یک فقره حمله اتمی آمریکا به ژاپن با کل جنایات علیه بشریت برابری میکنه ضمنا حتما منظورتون بلایی که آمریکا با حمایت از داعش و عربستان سر مردم سوریه و یمن آورده!!!در50سال گذشته منشا همه جنگها آمریکا بوده
خوب چرا شما درس نمی گیرید!اگر مسئولان ازادیهای اجتماعی به مردم خودش بدهد همان مردم مقاومت در برابر امریکا خواهند کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
اگر مردم به صورت عادی خوب تشریف دارند چرا این همه مشکلات اخلاقی و اجتماعی دارند؟
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۳۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
یعنی مشکلات اجتماعی فقط تقصیره مردمه؟23:20
پس دولت ها و بودجه های اموزشی و فرهنگی برای چیه؟
به نظر من تفسیر ابکی بود اما تعجب من اینست چطور چنین مقاله الکی را در سایت خود چاپ نموده.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۹:۴۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
تحلیل استاد گردن گلفت دانشگاه هاروارد آبکیه. شما تحلیل کن استفاده کنیم
چرا آمریکا بعد از هدر دادن 7 تریلیون دلار در منطقه، تغییر نظام ایران را در دستور کار دارد؟ اولا این عدد 7 تریلیون دار حرف مزخرفی است آمریکا یک هفتادم این مبلغ را هم در منطقه خرج نکرده تغییر نظام ایران جوکی بیش نیست آمریکا هلاک دشمنی بااصالت و تحلیلگرانی برنمط کیهان وپروفسورعباسی است
لطفا از ایران بگو
نوسنده فرق بین میلیارد و تریلیون را نمداند هر تریلیون هزارمیلیارد است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
شما هم کاملا از اخبار به دور هستید. عدد 7 تریلیون رو ترامپ مطرح کرده ببم.
اگر تنها درصدی از ان پول را صرف بازسازی این کشورها میکردند نتیجه کاملا میتوانست متفاوت باشد اما بنظر میاد یا درکش نبود یا هدف فرق میکرده
نفت شیل .. مساله این است

آمریکا با لشکرکشی به خاورمیانه به بهانه ماجرای ساختگی یازده سپتامبر ، قیمت نفت را بالا برد تا سرمایه گذاری در تولید نفت شیل ، انرژی های نو و تکنولوژی های جدید در خودروها و منازل و کارخانه ها برای کاهش مصرف انرژی ، توجیه پذیر شود ..
با افزایش ظرفیت تولید نفت شیل ، آمریکا بعنوان یکی از بزرگترین دارندگان ذخایر نفت شیل ، از نفت خاورمیانه تا مدت ها بی نیاز می شود در حالیکه رقبای اروپایی و آسیای شرقی آمریکا به شدت به نفت خاورمیانه نیاز دارند ..
با بی نیازی آمریکا به نفت خاورمیانه ، آمریکا می تواند کل خاورمیانه را در جنگ و آشوب فرو ببرد و با مختل کردن عرضه ی نفت خاورمیانه ، تامین نفت رقبای خود را با مشکل مواجه کند و باعث ضعیف شدن رقبای خود شود و از طرف دیگر هم صدها میلیارد دلار اسلحه را به طرف های درگیر در خاورمیانه بفروشد و از همه مهمتر ، با تجزیه کشورهای اسلامی خاورمیانه به کشورهایی کوچک و بی خاصیت و بی آزار ، مسلمانان را بیش از پیش عقب بیندازد

تمام برنامه های آمریکا در خاورمیانه با نقشه ای کاملا حساب شده و با دقت تمام در حال اجرا شدن است و بین بوش و اوباما و ترامپ هم هیچ تفاوتی وجود ندارد
چرا ایران میلیون ها دلار در سوریه خرج کرد و روسیه امتیازات تجاری تصاحب کرد؟
براندازی شکست میخورد چون امریکا چنین قصدی ندارد ایران با ثبات خطرناکه چون خودش نمیدونه چه کشور مهمی در جهانه
آمریکا دنبال منافع ملت وکشورش است ومانند مسیولین ما اموال ملت رابه سایر کشورها حاتمبخشی نمیکند با 350میلیون جمعیت تورم زیر 4درصد وبی کاری هم زیر چهاردرصد است برخلاف کشورما که با 80میلیون جمعیت طبق آماررسمی 43درصد فارغ التحصیلن بی کار و اکثریت ملت هم زیر خط فقر هستند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۰۰:۰۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
و البته یک بدهی 57 تریون دلاری که تو محاسبات شما جا اوفتاده
برای اینکه ایران باعث به هدر رفتن این پول شد...
و نقشه های آمریکا را نقش بر آب کرد...
خب یه سری افراطی تو واشنگتن و یکسری هم تو تهران منتظرن تا یه جنگ رو شروع کنن. و به نظرم موفق به شروع جنگ هم میشوند. خدا به داد این ملت برسه.
به هر حال سودش از اینکار خیلی بیشتر از سود ایران از هزینه هایی که کرد بوده
حالا حرف حسابتون چيه،
مملكت رأيت و مردمش رأيت به فقر نزديك كرديد
شک نکنید که ایرانی جماعت تحمل حرف شنوی و حلقه بگوش بودن بیگانه را ندارد . شاید در ابتدای کار به خاطر جو و توهم طرفدار بیگانه شود ولی این نکته را می فهمد که بیگانه به هیچ عنوان دلسوز ما نیست . اگر جایی منفعتی می رساند بدانید که ده برابرش را غارت می کند .
اگر هم که جنگ با آمریکا و اسرائیل باشه شک نکنید که مردم پای کار هستند و طرف کشورشون رو می گیرند تجربه حمله مغول رو داریم که پشتیبانی نکردن از حکومت چه بر سر ایران و ایرانی آورد . و اثراتش هنوز وجود داره .
آمریکایهاو متحدان غربی آنها با ایجاد ایران هراسی توانستند حدود چهل سال از درآمدهای نفتی اعراب استفاده کنندو پایگاههای خود را در این منطقه استراتژیک تقویت کردند اما ادامه این روش میسر نخواهد بود به دلیل اینکه با موجی که ترامپ ایجاد کرد در مدت کوتاهی توانست مبالغ بالایی از دلارهای نفتی اعراب را از چنگ آنها بیرون بیاورد واین مساله باعث شده تا به دنبال تغییر نقشه خاورمیانه و زمینه سازی برای ایجاد منافع پایدار دیگر باشند . از طرفی ایران قدرتمند تمام نقشه های کوتاه مدت، میان مدت و بلند مدت آمریکایها را تهدید می کند همچنین نابودی رژیم اشغالگر قدس وبیرون راندن آمریکایها و متحدان آنها تا هزاران کیلومتر دور تر از مرزهای ایران باعث ایران هراسی حتی برای خود آمریکاییها شده به همین علت همانطور که در صحبتهایشان مشخص است دو راه را پیش پای جمهوری اسلامی گذاشتند 1 تسلیم کامل 2-جنگ و خودشان هم می دانند که گزینه 1 یعنی تسلیم کامل در دکترین جمهوری اسلامی وجود ندارد از طرفی اروپا هم تابع همیشگی آمریکا خواهد بود بنابراین خودشان را برای جنگ آماده کرده اند حال آنچه مشخص نیست این است که چه زمانی ترامپ که فردی غیر قابل پیش بینی است این دستور را صادر خواهد کرد و کشورهای روسیه و چین در زمان جنگ متحدین با ایران چقدر به کمک ایران خواهند شتافت یا از پشت خنجر خواهند زد بنابراین ایران آمادگی برای جنگ کوتاه مدت ،میان مدت و بلند مدت بدن اتکا به هیچ کشوری را باید داشته باشد .همانطور که مقام معظم رهبری فرمودند پایبندی اروپاییها به برجام بعید است به نتیجه برسد .
اگه ترجمه نبوده باید خجالت بکشید که قدرت گرفتن ایران در عراق رو با قید متاسفانه همراه میکنین
مرگ بر آمریکا.تاروزی که درخاورمیانه نفت وانرژی هست پتی این شیاطین از این کشورها کوتاه نخواهد شد.مستعمره کردن کشورها در رگ و خون وپوست شیاطین است.همچون داستان مستر جیکاک که مردم جنوب رافریب میداد و یک جاسوس انگلیسی بود
تو قسمت کودتای ۱۳۳۲ نوشتین که محمد رضا یه متحد مطلوب نبود؟تا اونجایی تو کتابای تاریخ که به خورد ملت دادین گفته شده محمد رضا دست نشانده استکبار جهانی بوده نه یه متحد.الان کدوم رو باید قبول کنیم؟
تحلیل خوبی است استفاده کردم
تحلیل خوبی بود، و در اینگونه مسایل مسایل ملی و ژئوپلیتیکی در درجات پایین توجه قرار میگیره
ماایستاده ایم.ارزویش را به گور می برند.مانند ریگان و صدام و فهد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۰:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
...آنها می ایند..شما همچنان بایست.. .و تکان نخور...
به فکر خروج سرمایه و سهام های ایران از انگلیس و فروش آنها باشید از این فرصت ۹۰ روز موجود بیشترین بهره ببرید و امید چندانی به کمک اروپایی ها و روس ها و چینی ها نداشته باشید تجربه گذشته تحریم ها اثبات کرده است که منافع بزرگتر و اولی تر آنها نطقه اشتراک آنها خواهد بود. اگر بتوانید تا دو سال آینده مقاومت کنید بی تردید ترامپ رفتنی است و بایستی در لحظات آخر ضربات سختی به او بزنید که رفتن او را برای همیشه از تاریخ این کشور تثبیت کند و درسی فراموش نشدنی برای آنها باشد.
پاسخ ها
ناشناس
| United Arab Emirates |
۰۰:۵۲ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
خیلی خوشی عمو...تا دوسال دیگه از زور فقر شما مانند اسمت بی نام و نشان میشوی...در ضمن آمار بیکاری در آمریکا در زمان ترامپ به پایین ترین حد خود رسیده ..یعنی آمریکایی ها فعلا ترامپ را تا سالهای بعد هم دوست خواهند داشت.. .
بزرگترین براندازی حکومت توتالیتر اتحاد شوروی بود که پیروز شد
به نظرم این ها یه بزرگنماییه که برای اعتبار بخشیدن به نظام که در مقابل ترامپ هم ایستادگی نشون خواهد داد..ترامپ اگرچه به هرجهت قدرت ایران رو تضعیف میکنه ولی بدش نمیاد یه دولتی درایران سرکار باشه که بتونه با ایران هراسی که راه انداخته سلاح هاشو تو منطقه بفروشه..
.بجای خرج پول نفت برای رفاه ملت‌‌...ان را در جاهای دیگر و برای مقاصد خاص خرج می کنید..
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
اگر میلیارد ها دلار هم به کشور تزریق شود با این مدیریت اقتصادی وضع همین است
ایران چند میلیارد دلار در سوریه ، لبنان ، فلسطین ، عراق و یمن هزینه کرده که نه تنها سودی برای ملت ایران نداشته بلکه خسارت زیادی هم داشته
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۲۳:۲۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۵
بله و دیگر شما مجبور نیستی در لب مرزهات با بیگانگان بجگنی
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۶
مشکل اینجاست که ما غیر داعش لزومی نمیبیم با بقیه دشمن باشیم ولی شما نصف دنیا رو دشمن میدونین
23:24
سه دلیل آوردید که چرا براندازی تقریبا همیشه شکست می‌خورد اما بنظر همان سه دلیل شما در مورد ایران میتواند بر عکس جواب بدهد.

دلیل اول - دخالت کشورهای همسایه: شما مثال مقابله ایران و سوریه را آوردید اما چه کشوری میتواند در ایران دخالت کند؟ کدام دشمن آمریکا در اطراف ما قرار گرفته؟

دلیل دوم - سرنگون کردن حکومت پایان کار نیست:‌ البته بعد از بستگی به مردم مملکت دارد که چه بکنند اما آنچه مشخص هست مثلا در مورد عراق اینهست که حکومت بعث دیگر هیچگاه بر نخواهد گشت و مسئولین آن و ماموران امنیتی آن رژیم یا کشته شده یا متواری شده اند!

دلیل سوم - حکومتی که پس از براندازی شکل می‌گیرد به ندرت ابزار دست قدرتی خارجی می‌شود: احسنت! همین دلیل خودش به تنهایی تمامی دلایل قبلی و اصل استدلال شما یعنی شکست خوردن پروژه براندازی رو نقض میکند چراکه مخاطب شما شهروند ایرانی هست و نه سیاست گذاران آمریکایی پس از دید مخاطب شما این دلیل شاید حتی خوشآیند بنظر بیاید!
ایران از این مرحله عبور کرده و شما امریکایی ها دنبال نفوذ ایران در جهان باشید و جلوی ان را بگیرید اگر توانش را دارید و تا حالا که شکست محض و ابروریزی خوردین!!!
بجای انداختن توپ تو زمین حریف بهتر است اینگونه سوال کنبم جرا در ایران فیلترینگ اینترنت است
بامید ایران ازاد و سکولار
پاینده وطنم
اگر ایران نباشد که نمیتوانند به عربستان اسلحه بفروشند
میگم چرا آمریکا باید نظام ایران رو عوض کنه؟ مگر غیر از سود چیزه دیگه ای هم داشتیم برای آمریکا؟!! ضمن اینکه آمریکاییها خوشحالن چون علاوه بر سود مالی، ایران جلوی زیاده خواهی اسراییل رو هم گرفته! کاری که آمریکا به هر دلیلی خودش نمیخواد انجام بده ... باور نمیکنید؟
پاینده ایران آزاد
بسم ا... الرحمن الرحیم- با سلام به همه دوستان تابناکی- تاریخ را که مطالعه می کنید ایران تا قبل از دوره قاجار و دوره منحوس و سراسر نکبت پهلوی ها برای خود در تجارت و قدرت سهمی داشت. از دوره رضاخان که انگلیسی بود و دوره پسر ش که آمریکایی بود ایران ما عقب افتاد- حالا هم دیر نشده باید با بازشناسی هویت ایرانی اسلامی خودمان و اتحاد مردم و مسئولان و با ایستادگی مقابل زورگویان عالم همچون آمریکا و انگلیس و اسرائیل و سعودیهای روزهای خوبی را برای ایران رقم بزنیم- در آخر یک نکته: در دنیا اصلا نژاد آمریکایی نداریم اینها که می بینید همان انگلیسیهاهستند که بعد از کشف قاره آمریکا برای چپاول به آنجا رفتند صاحبان اصلی آمریکا فقط سرخوپوستان هستند.- الهم عجل لولیک الفرج
برای برخی ، هر چی از بدیهای آمریکا بگی، نمیفهمن

و همیشه با انتقاد از آمریکا، مخالفن
فکر میکنن اگه آمریکا به ایران حمله کنه، گل و بلبل میشه
نه ...عراقیها و افغانها هم همین فکر رو میکردن
اسرائیل و خواستها و سیاست های اسرائیل این 7 تریلیون دلار را برای امریکا هدر داده است اگر امریکا عاقلانه فکر کند دست از حمایت از اسرائیل و عربستان بردارد چنین هزینه هایی برایش ادامه نخواهد داشت
هفت تریلیون دلار هدر نرفته.
۱. سلاح
۲. پایگاه
۳. نیرو
مطلب مرا نگذاشتی- چرا؟- دلیلشو بگو- شبهه برام ایجاد میشه که نکنه نظرات را خودتون میزارین؟؟؟؟؟!!!!!
قسمت آخر تحلیل واقعا آبکی بود ،
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر