بازدید 58141

هاشمی: در تاريخ تشيع هيچ‌گاه مرجعي توسط جايي نصب يا عزل نشده

کد خبر: ۷۹۹۲۹
تاریخ انتشار: ۱۴ دی ۱۳۸۸ - ۲۱:۵۲ 04 January 2010
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام با اشاره به زندگي مراجع در تاريخ تشيع تاكيد كرد: هيچ‌گاه مرجعي توسط جايي نصب يا عزل نشده است.
به گزارش ايلنا،جمعي از دانشجويان درس ”‌مسائل سياسي و اقتصادي نفت ايران“ در رشته علوم سياسي در دانشگاه آزاد اسلامي واحد تهران جنوب صبح دوشنبه با آيت‌الله اكبر هاشمي رفسنجاني ديدار و برخي سئوالات خود درخصوص اين درس را مطرح كردند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در اين ديدار در پاسخ به سئوالي درخصوص رابطه جبهه ملي و آيت الله كاشاني پس از ملي شدن صنعت نفت، گفت: پيروزي ايران در ملي كردن صنعت نفت مديون همكاري و هماهنگي آيت الله كاشاني و دكتر مصدق بود ولي پس از پيروزي به دليل اختلافاتي كه در نحوه اداره برخي مسائل بروز كرد دولت مصدق تضعيف و در نهايت به دليل جدايي از آيت‌الله كاشاني سقوط كرد. در بررسي اين موضوع نقش رابطه مسائل ملي با مذهب در قدرت سياسي قابل رويت است.

وي در پاسخ به سئوال ديگري درخصوص رابطه نفت و انرژي با قدرت، تاكيد كرد: در عرصه بين‌المللي امروز نفت در كشورهاي داراي تكنولوژي و پيشرفته ايجاد قدرت سياسي مضاعف كرده است و آنها با اعمال ماليات‌هاي سنگين براي دولت‌هاي خود توليد هزاران محصول صنعتي از اين ماده ارزشمند ايجاد درآمدي به مراتب بيش از كشورهاي توليدكننده مي‌كنند.
هاشمي رفسنجاني افزود: عمده كشورهاي توليدكنده نفت به دليل عدم استفاده مطلوب از اين ماده پر ارزش و نقش منفي سياست‌هاي كشورهاي استعمارگر در اين كشورها، نتوانسته‌اند از اين سرمايه ملي به نحو مطلوب در اداره كشور خود استفاده كنند و بهره اصل از اين ماده را كشورهاي پيشرفته مي‌برند.

رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالي درخصوص نحوه استفاده بهينه از درآمدهاي نفتي تاكيد دارد: مجمع تشخيص مصلحت نظام در سياست‌هاي كلي كه به تاييد مقام معظم رهبري نيز رسيد تعيين كرد تا هزينه جاري كشور ظرف 10 سال از درآمدهاي نفتي منقطع و از منابع مالي ناشي از نفت به عنوان يك سرمايه براي توسعه كشور استفاده كنيم.
وي ادامه داد: عمل به اين سياست مي‌تواند اين ثروت عظيم را در اختيار توسعه و پيشرفت كشور قرار دهد و مسائل و مشكلات ناشي از استفاده غيربهينه از اين ماده را حل كند كه البته تاكنون اين سياست محقق نشده است.

هاشمي رفسنجاني در جواب به پرسش ديگري درخصوص رابطه تحريم ايران با قيمت نفت در عرصه جهاني تاكيد كرد: كشورهاي سلطه‌گر اكنون از سرمايه‌گذاري در صنعت نفت ايران جلوگيري مي‌كنند و اين تحريم موذيانه، درآمد نفتي ايران را در ساليان آينده كاهش مي‌دهد و آنها اگر بتوانند توليد نفت را در برخي كشورهاي منطقه افزايش دهند شايد به دنبال تحريم خريد نفت ايران باشند و در غير اين صورت مي‌تواند بر قيمت نفت تاثير مضاعف گذارد كه البته اقتصاد جهاني امروز تحمل چنين تحريمي را ندارد.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالي درخصوص وجود رانت در صنعت نفت كشور گفت: در فضايي كه تمركز امور اقتصادي در دستان دولت باشد اين رانت وجود دارد و راه حل موجود در دنيا اين است كه دولت سياستگذار باشد و امور اقتصادي به مردم واگذار شود.

وي تاكيد كرد: در سياست‌هاي كلي اصل 44 كه مجمع آن‌را تدوين و به تصويب مقام معظم رهبري رسيد تعيين شد تا سالي 20 درصد از فعاليت‌هاي اقتصادي دولت به مردم واگذار شود كه در صورت اجراي صحيح اين موضوع، مي‌توانست ظرف 5 سال فضاي سالم و رقابتي در عرصه اقتصادي كشور با حضور مردم تبلور يابد.

هاشمي رفسنجاني در پاسخ به اين پرسش كه علل اقتصادي و سياسي واگرائي ميان ايران و كشورهاي حوزه خليج فارس چيست؟ تاكيد كرد: پيروزي انقلاب و تاثير مردمي آن در منطقه، نگراني‌هايي در برخي حاكمان اين كشورها ايجاد كرد و كشورهاي غربي نيز براي كاهش خطر رژيم صهيونيستي در افكار عمومي منطقه به اين نگراني‌ها دامن زدند.
وي تصريح كرد: جنگ تحميلي و حمايت برخي از اين كشورها از رژيم بعث، روابط ميان ايران و برخي اين كشورها را دچار مشكل كرد كه پس از جنگ در جهت همگاريي قدم‌هاي مثبتي برداشته و نتايج مطلوبي حاصل شد ولي اكنون شاهد روابط مطلوب و قابل قبول نيستيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالي درخصوص تفسير نظريه زوال دولت در ديدگاه ابن خلدون تاكيد كرد: اكنون با وجود نظام‌هاي دمكراسي در دنيا و انعطاف‌پذيري اين دولت‌ها در مقابل خواست و اراده مردم و تعيين دوره‌هاي زماني در انتخاب روساي كشورها اين نظريه معنا و مفهوم گذشته را ندارد.
هاشمي رفسنجاني در پاسخ به پرسشي در خصوص دليل عدم استفاده ايران از ذخاير نفت خزر گفت: استفاده از اين ذخاير با توجه به عمق زياد آب در اين دريا نياز به فن‌آوري پيشرفته دارد و ايران درخصوص دستيابي به اين فن‌آوري‌ها قدم هايي را برداشته است كه در حال تكميل است.

وي تلاش براي گرفتن سهم واقعي ايران از منابع عظيم ذخاير نفتي در اين منطقه را پر اهميت عنوان كرد و گفت با رايزني و پيگيري مي‌توانيم به حق خود در منابع نفتي موجود در اين دريا دست يابيم.
رئيس مجمع تشخيص مصلحت نظام در پاسخ به سئوالي درخصوص رابطه معكوس افزايش درآمدهاي نفتي و دمكراسي در كشورهاي نفت‌خيز تاكيد كرد: اين موضوع در تاريخ بعضي از كشورهاي نفتي اتفاق افتاده است و لزوما به اين معنا نيست كه هميشه اين اتفاق خواهد افتاد.
وي خاطر نشان كرد: ثروت نفت مي‌تواند وجود داشته باشد ولي دولت‌ها همواره بايد خود را نيازمند مردم و احزاب و همچنين نهادهاي مردسالار ببينند.
هاشمي رفسنجاني تصريح كرد: افزايش قيمت نفت در كشورهايي كه سطح سواد سياسي مردم بالا باشد و حقوق خود را مطالبه كنند تبديل به عاملي براي پيشرفت و آباداني خواهد شد.

وي در پاسخ يكي از دانشجويان كه در مورد نقش مرجعيت در فقه شيعه و اقدام اخير جامعه مدرسين حوزه علميه قم در رد صلاحيت يك مرجع سئوال كرد، گفت: مرجعيت همواره به عنوان شخصيت‌هاي پرنفوذ و تاثيرگذار در عرصه ديني و سياسي مردم حضور ارزشمند و غيرقابل انكار داشته‌اند ولي هميشه استقلال خود را حفظ كرده و غيروابسته به دولت‌ها و با اتكاء به مردم حضور داشته‌اند.

هاشمي تاكيد كرد:در مطالعه زندگي مراجع در تاريخ تشيع هيچ‌گاه مرجعي توسط جايي نصب يا عزل نشده بلكه مردم با تشخيص خود و پرداخت وجوهات فرد مناسب به عنوان مجتهد را انتخاب كرده‌اند.
تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل
آخرین اخبار