بازدید 7957

اعلام نتایج انتخابات پارلمانی در ۱۰ استان عراق

کد خبر: ۷۹۸۹۴۶
تاریخ انتشار: ۲۴ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۶:۳۱ 14 May 2018

نتایج اولیه چهارمین انتخابات پارلمانی عراق در 10 استان این کشور از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات اعلام شد.

به گزارش ایرنا، بر اساس اعلام این کمیسیون و نتائج اولیه، ائتلاف سائرون نزدیک به مقتدا صدر در چهار استان از 10 استان از سائر ائتلاف ها پیش افتاده است.

ائتلاف «سائرون» از جمله در بغداد پیشتاز است و پس از آن ائتلاف های «الفتح» به ریاست «هادی العامری» و «دولت قانون» به ریاست «نوری المالکی» در رده های دوم و سوم کسب آراء در پایتخت عراق قرار دارند.

در استان الانبار نیز ائتلاف های الوطنیه (ایاد علاوی)، القرار العراقی (اسامه النجیفی)، عابرون، النصر و سائرون به ترتیب اول تا سوم شدند.

در استان واسط، ائتلاف سائرون در رده اول قرار گرفت و ائتلاف های الفتح، النصر، الحکمه (سید عمار الحکیم)، دولت قانون به ترتیب دوم تا پنجم شدند.

در استان بابل نیز ائتلاف های الفتح، سائرون، النصر، الحکمه، دولت قانون و کفاءات التغییر به ترتیب بیشترین آراء را به خود اختصاص دادند.

در استان دیاله نیز ائتلاف القرار العراقی اول شد و الفتح، الوطنیه، سائرون، النصر و الحکمه رتبه های بعدی را کسب کردند.

استان مثنی نیز شاهد کسب بیشترین آراء از سوی ائتلاف سائرون، سپس به ترتیب ائتلاف های الفتح، الوطنیه، النصر و دولت قانون بوده است.

در استان کربلا نیز ائتلاف الفتح اول شد و سائرون، النصر، دولت قانون، الحکمه به ترتیب دوم تا پنجم شدند.

استان ذی قار شاهد کسب بیشترین آراء از سوی ائتلاف سائرون و سپس به ترتیب الفتح، النصر، دولت قانون و الحکمه بوده است.

در استان البصره در جنوب عراق نیز الفتح اول شد و ائتلاف های سائرون، النصر، دولت قانون و الحکمه به ترتیب بیشترین آراء را پس از الفتح کسب کردند.

استان دیوانیه نیز شاهد پیروزی الفتح است و ائتلاف های سائرون، النصر، الحکمه و دولت قانون در ربته های بعدی قرار دارند.

از سوی دیگر، خبرهای تایید نشده حاکی است که بر اساس نتائج اولیه تاکنون سائرون با 42، الفتح 38، النصر 35، دولت قانون 26 و الحکمه 20 کرسی بیشترین سهم از پارلمان آینده عراق را از آن خود کردند.

همچنین بر اساس خبرهای تایید نشده چهره های مهمی همچون 'سلیم الجبوری' رئیس پارلمان کنونی عراق، شیخ 'همام حمودی' نائب رئیس اول پارلمان عراق درکسب آراء مردم ناکام مانده اند.

بر اساس این گزارش، عامر الخُزاعی، صادق الرکابی، عالیة نصیف، علی العلاق، میسون الدملوجی، شیخ محمد تقی المولی، حامد الخضری، محمد علی المسعودی، عدیلة حمود و آرام شیخ محمد از دیگر نمایندگان کنونی پارلمان و شخصیت هایی هستندکه در انتخابات روز شنبه موفق به آوردن رای کافی نشده اند.

این گزارش های غیر رسمی همچنین از کسب 16 کرسی توسط نیروهای کمونیست، 8 کرسی از سوی نیروهای سکولار در داخل ائتلاف سائرون و 17 کرسی از سوی جنبش مقاومت اسلامی عصائب اهل الحق در داخل ائتلاف الفتح خبر می دهند.

نتائج نهایی روز دوشنبه اعلام می شود

کمیسیون عالی مستقل انتخابات همچنین اعلام کرد نتایج سایر استان ها و همچنین کرسی های هر لیست انتخاباتی فردا (دوشنبه) اعلام خواهد شد.

درهمین حال گزارش می رسد جریان صدر به رهبری مقتدا صدر از ساعت ها پیش خود را برای جشن «حرکت میلیونی اصلاحات' آمده کرده بود و مقامات این جریان از هواداران خود خواسته بودند به خیابان ها آمده و شادمانی خود را بدون حمل سلاح انجام دهند.

گزارش ها حاکی است بلافاصله پس از اعلام نتایج اولیه شمارش آرا از سوی کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق، طرفداران لیست های مختلف انتخاباتی در بغداد و برخی شهرهای دیگر به خیابان ها آمده اند و در حال شادمانی هستند.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات همچنین اعلام کرد که تاکنون 500 شکایت درباره تخلفات انتخاباتی دریافت کرده است.

این کمیسیون از تمامی نامزدهای فعال در انتخابات خواسته است که ظرف مدت یک هفته شهرها را از بیلبوردها و تراکت های تبلیغاتی خود پاکسازی کنند، در غیر این صورت به عنوان تخلف انتخاباتی محسوب شده و با مسببان آن برخورد خواهد شد.

چهارمین انتخابات پارلمانی 2018 عراق روز شنبه با رقابت حدود هفت هزار نامزد برای کسب 329 کرسی مجلس این کشور برگزار شد.

کمیسیون عالی مستقل انتخابات عراق میزان مشارکت مردم در این رویداد مهم سیاسی پساداعش در عراق را 44.5 درصد اعلام کرد که در مقایسه با انتخابات پارلمانی دوره سوم آمار مشارکت بیش از 15 درصد کمتر شد.

در چهارمین انتخابات پارلمانی عراق از 37 میلیون نفر جمعیت این کشور 24 میلیون نفر واجد شرایط رای بودند که بنا بر اعلام منابع رسمی دولتی 11 میلیون نفر در این رویداد مهم سیاسی شرکت کردند.

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر