بازدید 19875
سرگردانی‌هایی که ظاهرا تمامی ندارند؛

نرخ دلار، شهروندان مسئول و مسئولانِ بی مسئولیت!

ابهامی که در ماجرای ارز به وضوح خودنمایی می‌کند. اینکه نمی‌توان با مراجعه به مراجع رسمی و اصولی، به نرخ واقعی ارز در کف بازار رسید. پاسخ به پرسش ساده و دم دستیِ «دلار چنده؟» سؤالی که اگر بخواهیم به آن پاسخ دهیم، راهی نخواهیم یافت، الا اینکه به شنیده‌ها و گمانه زنی‌ها اعتماد کنیم.
کد خبر: ۷۹۷۹۷۰
تاریخ انتشار: ۲۱ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۱:۲۲ 11 May 2018
«دلار چنده؟»؛ این پرسشی است که این روز‌ها بارها پرسیده می‌شود، اما پاسخ به آن از سخت‌ترین کار‌های ممکن است؛ آنقدر سخت که ممکن است پاسخ‌های ناصحیح نیز برایش قابل قبول باشد!

نخست؛

به گزارش «تابناک»؛ چند سال پیش، زمانی که دلار نخستین پرواز عمودی و خارج از قاعده خود را در کشورمان تجربه می‌کرد، دستورالعملی توسط دولت وقت صادر شد که بر اساس آن، اعلام نرخ ارز به صورت آنلاین ممنوع شد و خاطیان، به فیلتر و انسداد وبسایت شان تهدید شدند.

آن دستورالعمل خیلی زود اجرایی شد و به نتیجه رسید تا جایی که چند سایت فیلتر شدند و حتی نرخ ارز در جدول‌های ویژه خبرگزاری‌ها هم از عدد و رقم خالی گشت و جایش را خط تیره پر کرد؛ وضعیتی عجیب که حالا چندان عجیب هم نیست!

البته آن اوج‌گیری نرخ ارز نه با آن دستورالعمل، که با برخی اقدامات دیگر پایان یافت. مثل دستگیری جمشید بسم الله و چند تن دیگر و برخی اقدامات اقتصادی. پایانی که البته تا از راه برسد، نرخ ارز چندین برابر شده بود و باقی ماجرا را هم که همه می‌دانید.

بعد؛

سیاست «محدود کردن» نه سیاست جدیدی ا‌ست و نه ناآشنا برای جهانیان، اما تبدیل شدن این سیاست به نخستین و اساسی‌ترین راه مهار مشکل، شاید جز در کشورمان معادل چندانی در دیگر کشور‌ها نداشته باشد؛ راهکاری دم دستی که برای مقابله با مشکلات زیادی به کار بسته می‌شود.

این در حالی است که در سال‌های اخیر و با رونق گرفتن بازار شبکه‌های اجتماعی، به ویژه از نوع نرم افزار‌های پیام‌رسان موبایلی، میزان نسبت دادن مشکلات به فضای مجازی رونق بیشتری یافته و به تناسب آن، پیچیدن نسخه محدودسازی برای مهار مشکلات، بیشتر شده است.

درست مثل فیلترینگ پیام‌رسان محبوب ایرانیان در دی ماه سال گذشته که هدف از آن، مهار بحران ناشی از اعتراضات پراکنده، اما وسیع در کشور بود. نسخه‌ای که البته کارگر هم واقع شد، اما بعید است همیشه مفید فایده واقع شود؛ موضوعی که ظاهرا مسئولان نیز بر آن واقفند که تصمیم به اعمال تغییراتی در عرصه فعالیت پیام رسان‌ها گرفته‌اند.

ادامه؛

اگر محدودسازی را به عنوان یک راهکار و حتی بهترین راهکار مقابله با مشکلات بپذیریم و از کنکاش در مزایا و معایبش صرف نظر کنیم، باز این پرسش پابرجاست که تکلیف جریان عادی اطلاع رسانی چیست؟ آیا لازم نیست تدبیری هم برای این موضوع اندیشیده شود؟

ابهامی که در ماجرای ارز به وضوح خودنمایی می‌کند. اینکه نمی‌توان با مراجعه به مراجع رسمی و اصولی، به نرخ واقعی ارز در کف بازار رسید. پاسخ به پرسش ساده و دم دستیِ «دلار چنده؟»؛ پرسشی که اگر بخواهیم به آن پاسخ دهیم، راهی نخواهیم یافت، الا اینکه به شنیده‌ها و گمانه زنی‌ها اعتماد کنیم.

این در حالی است که گمانه‌زنی‌ها به اعداد بسیار متفاوتی ختم می‌شود که هیچ یک با نرخ ابلاغی توسط مسئولان همخوانی ندارد. اعداد و ارقامی که حتی اقتصاددانان نمی‌توانند به سادگی در خصوصشان سخن بگویند، چه برسد مردم عادی. مردمی که سال هاست درست یا غلط ارتباطی مستقیم میان نرخ دلار و زندگی‌شان یافته‌اند.

فرجام؛

همه این سردرگمی‌ها در حالی ا‌ست که همواره مسئولان از مردم تقاضا دارند که با ایشان، تصمیم هایشان و ضوابط و مقرراتی که وضع می‌کنند همراهی کامل نشان دهند و تأکید دارند، تنها راه عبور از بحران ها، این است؛ رویکردی که بسیاری از مردم به آن تن درمی‌دهند و در مقابل توقع دارند مسئولان نیز به وعده هایشان عمل کنند.

خواسته مردمِ مسئول از مسئولانی که وظیفه دارند، تمام تلاششان را برای اموری مانند ثبات اقتصادی کشور به کار ببندند، اما گاه جز ارتباطی یک سویه نیست. اینکه بسیاری از مردم برای خرید ارز و طلا و امثال آن صف نمی‌بندند، ولی سرانجام قیمت ارز و طلا افزایش می‌یابد و دولتمردان حتی زحمت عذرخواهی به خود نمی‌دهند.

وضعیتی مسبوق به سابقه که ظاهرا قرار نیست تغییر کند. این را می‌شود از تلاش شدید مسئولان برای بستن راه اطلاع‌رسانی از نرخ‌های کف بازار ارز و دلار دریافت که موجب شده، پاسخ دادن به یک پرسش ساده درباره نرخ دلار، دشوارترین کار باشد، ولو این پرسش را از یک مدیر بانکی یا دولتمرد عالی رتبه یا کارشناسان ارشد بازار بپرسیم!

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۵
در انتظار بررسی: ۵۵
انتشار یافته: ۴۷
من سه سال پیش برای مهاجرت به کانادااقدام کردم اونموقع دلارکانادا ۲۶۰۰ تومان بود الان که کاربه انتهارسیده قیمت دلارکانادا نسبت به قیمت آنروزازدو برابر هم گذشته !!!! واقعا بااین اوضاع قمردرعقرب وضعیت آینده من وامثال من که برای مهاجرت اقدام کرده و منابع درآمدیمان ایران بوده بشدت زیرسوال رفته سه سال پیش قصدداشتم درکانادا ملکی بخرم اماحالابانصف شدن ارزش دارایی هایم آرزوی خریدخانه درکانادا عملابرباد رفت!!!
پاسخ ها
یکی نالد ز درد بی نوایی
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
!آخی ی ی ی !!! آدم دلش کباب میخواد
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۳:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
خب همون موقع پولتو به دلار تبدیل میکردی. بردی گذاشتی بانک سود ۲۲ درصد بگیری بعد بیای دلار ۲۶۰۰ تومنی بخری خب معلومه نمیشه.
دکتر بی عقل
| Azerbaijan |
۱۶:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
دو سال پیش کل زندگی را از آلمان آوردم و در ایران شروع به خیال خودم خدمت کردم شرکت دانش بنیان و فلان و فلان الان نمی تونم 1000 تا یورو با بخرم برای دخترم بفرستم بماند که ارزش داریی ام نصف شد
توصیه به بقیه اینه که در ایران سرمایه گذاری نکنید
مسولین اگه کمی درایت به خرج بده و واقعی تر نیاز های دلار کشور رو پوشش بده عملا میشه گفت دلیلی باقی نمیمونه به غیر از دلال بره تو خیابون دنبال دلار.
بنظره من دولت میتونه به جای سالی یک بار هزینه سفر تا سالی دو یا سه بار این هزینه رو تامین کنه و البته با مبلغ معقول تری
هزینه دانشجویان و دیگر هزینه های اعلام شده بازنگری بشه و بیشتر در نظر گرفته بشه
چند روزه دنبال اینم که هزینه شهریه دانشگاه که قراره تحصیل کنم رو پرداخت کنم هیچ صرافی تا الان پیدا نکردم که حاضر باشه این کارو برای من که ضروری هم هست انجام بده قیمت ارز های مختلف هم معلوم نیست در کل اوضاع ارزی خیلی خرابه.
متاسفانه زندگی تبدیل به کابوس شده
یکی میگه ۷ هزار یکی میگه ۸ هزار یکی میگه ۸۵۰۰ والی آخر
متاسفانه بخش عمده تقاضا فقط از طریق بازار دلالی هست دلار ۴۲۰۰ فقط برای دولتی هاست
ایکاش مسئولین فعلی حوزه اقتصاد فقط به اندازه یک کم هم از اقتصاد سررشته داشتن . اقتصاد از ناکارامدی متلاشی شده ا !!!!
راستی میدونستید کشگ قبل از خارج شدن ترامپ از برجام و گرانی دلار و سکه کیلویی ۱۰۰۰۰ تومان بود .
چرا باید برای چند سال سرکوب می کنید نرخ ارز را و یک دفعه فنرش خالی می شود
شما که نمی توانید در یک قیمت برای چند ده سال نگه دارید برای چی سرکوبش می کنید و یک دفعه همین چیزی می شود که می بینید؟
بگذارید خودش ارام ارام سال به سال با تورم بالا رود و نه این شوک ها به وجود میاید و نه مشکلات امنیتی
تا کی اخه سیاست اشتباه بانکی را دنبال می کنید؟
من جوون ایرانی یک سال به هر کاری تن در دادم و ده میلیون پول جمع کردم ولی دیگه کاری نمیشه با اون پول کرد، نامیدی محض شده زندگی همه جوونای این مملکت، فکر پراید 50 میلیونی دیوونه میمنه هر کس رو
هر چی بیشتر این وضع ادامه پیدا کنه مردم بیشتری برای خرید صف میکشن،
اوایل فکر نمی کردم دولت موافق افزایش قیمت دلار باشه ولی وقتی میبینم رییس بانک مرکزی رو عوض نمی کنن مطمئن شدم اینطور نیست
واقعا عنوان مقاله عالی و گویا بود
پول بیت المال داره میشه کارانه های چندصدمیلیونی پزشکان. دیگه برنامه ای نمیمونه.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۰ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
توهم که تامیتونی به درآمدپزشکان گیربده وخودتوخالی کن !!!
نرخ امروزی دلار= مسخره کردن زندگی مردم و نابودی خانواده ها
تازه همین مسئولین فقط تنها راه حلشون همینه برای مقابله با تحریم ها و هیچ برنامه دیگه ای هم ندارن
در این چهل سال چند نفر خارجی الخصوص امریکایی در بانکهای ایران حساب باز کرده اند ،ودر ایران فعالیت اقتصادی دارند؟ چند نفر امریکایی در امریکا ،وسایر کشورها ریال خریداری کرده اند ؟ چند نفر از امریکاییان ،وبلوک بیگانه به ایران سفر تفریحی نموده اند ؟‌آیا جز اینکه آنها غیرت ملی دارند ،ونمیخواهند دلار وارد ایران شود ؟‌و ریال ایران حفظ ارزش کند؟ پس چگونه است که مردم ایران ریالهای خود را به دلا. تبدیل میکنند ،وبخشی را بخارج منتقل ،وبخشی را احتکار میکنند ،وعده ای حدود یک هشتم جمعیت ایران ،گردشگر شده اند ونهم با این اوضاع وخیم اقتصادی کشور ؟‌ چرا آن ۴٪ که آقای قالیباف گفتند را در کشور مهار نمیکنید ؟‌ ،خوب اگر به کردش علاقه دارند اول کشور ایران را بگردند ؟ که برای گشتن در همهٔ‌ کشور ایران ،واقامت حداقل دوشبه ،به یک عمر چهل ،پنحاه ساله نیاز هست ؟،،،
پاسخ ها
فرهاد
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
عزیز من یا شما زیاد تو ایران سفر نکردی یا زیاد خارج نرفتی یا دهنتو باز میکنی یه چی میگی
الان سفر استانبول با هزینه کیش برابره تازه باهمون دلار 6000تومنی
شما حساب کن بعد حرف بزن
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
دادا نميدوني چرا؟؟؟؟؟
سیف مستعفی را روانه منزلش کنید. ما ایرانیان ژاپن اجازه نخواهیم داد که چنین فرد ناکارامدی سفیر ایران در ژاپن شود.
پاسخ ها
ناشناس
| Canada |
۱۴:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
نگران نباش قراره بره سفیر استرالیا بشه
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۶:۵۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
قراره سیف الله رو پاداش عملکرد بدن و بفرستنش استرالیا بعنوان سفیر
ناشناس
| Australia |
۱۷:۱۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
وای ددم وای
نرخ طلا مشخص کننده قیمت واقعی دلار است عاقلان دانند قیمت دلار چند است دولت خودش را به ان در زده است
پاسخ ها
سهيل
| Iran, Islamic Republic of |
۱۵:۰۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
سيف دو ماه ديگه خودش بازنشسته اس و مي ره سفير ايران مي شه تو ژاپن ! يه كاري نكنيين دولت اينو زودتر بفرسته بعد واسه همين دو ماه بگه كه اقدام قاطع كرده
صرافى ها روبازكنيد ،مردم سرگردانند، كجاى دنيا اين مدل کار میکنن
برادر گرانی دلار نه ربطی به برجام دارد و نه ترامپ فقط بواسطه چاپ پول بی پشتوانه ماراد لر ظرفیت اقتصاد برای پکل پاشب است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۱۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
تو این همه آدم یه نفر پیدا شد علمی صحبت کنه
صرافیها اگر باز بودن دلار بالای ۱۰۰۰۰ تومن بود بهتره از کوچه پس کوچه دلار ۷ تومنی بگیری تا از صرافی با قیمتهای نجومی . یادتون نره انتخاب بین بد و بدتره
این حرفها حرف مفته،‌بدبخت به ما که درآمدمان ریال است و پشیز!!! معلوم هست داریم چیکار می کنیم~~~~
برخی مسئولین بی‌مسئول باید از کار برکنار شوند تا اخر عمرشون و فلرزندان این‌ها که خارج کشور هستن برای همیشه تابعیتشون رو بگیرین و ارتباطات مالی رو با اینا قطع کنین تا درس عبرتی برای سایرین بشن
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۷:۴۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
اينطورى همه مسوولين بايد تشريف ببرند
یکی نیست بپرسه،ضرر آمریکا بیشتر زده یا اختلاس گران؟
ما مثل بیماری هستیم محتاج خون که یکی داره با سرنگ از ما خون میگیره.بابک زنجانی ها چه شدند؟
حالا واقعا چند؟؟
تو رو خدا قرارداد کیروش رو تا 2023 تمدید کنید

جام جهانی 2022 قطر، آخرین جام جهانی 32 تیمی هست و مشکل اصلی اینه که یک تیم درجه 2 آسیایی میزبان هستش و یکی از 4.5 سهمیه آسیایی رو اشغال کرده

2023 هم که رقابت های بازی های آسیایی هستش و وقتی برای تغییر مربی نیست
حرف آقا جهانگیری دلار 4200تومنی فقط واسه بستن دهن مردم واسه چند روز بود با این وضعیت اسفناک میخواین چیکار کنین الان دو ماه از سال گذشته همه جا قفل شده کسی جنس نمیفروشه شرکت ها سردرگم شدن.....
این است اقتصاد مریض.
خدا نگذره از محمود احمدی نژاد رو که کشور رو به خاطر مطامع دنیوی پاره پاره کرد.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran, Islamic Republic of |
۱۸:۱۱ - ۱۳۹۷/۰۲/۲۱
و دست شما هم درد نکنه که تو این 5 سالی که اومدین نذاشتین حتی یکریال رو دلار بره
سیف مگه چی کار است یا دولت علت عمدهاش تحریم است
راه مقابله با آمریکا اینه: تمام آغازاده هاو اقوامشان رااز آمریکا و اروپا به ایران برگردانیم هم قیمت دلار میاد پایین وسالی چند میلیارددلار بابت هزینه تحصیل و زندگی آنها از مملکت بیرون نمیره!
انصافا برخی شهروندان بی مسوول قیمت دلار رو با حرف زدن ملتهب کردن.
4 روز پیش رفتم استانبول نه برای خوشگذرونی و خرید که از سر ناچاری برای گرفتن ویزای تحصیلی کانادا که به لطف دوستان سفارت گیر درش تو ایران بسته س. مراجعه کردم به بانک برای 500 یورو ارز دولتی ولی یه نفر بهم گفت که این ارز مسافرتی فقط یه بار در سال داده میشه. با پیگیری از بانک فهمیدم درسته. منم مجبور شدم بیخیال بشم تا شهریور برای رفتن به کانادا 1000 یورو بتونم بگیرم. دلار گرفتم 7200!! کی به کی بود؟ صرافی که درش بازه ولی میگه نمیتونیم خرید و فروش کنیم. بعد با چشم خودم دیدم که به دلال بیرون مغازه میداد براش بفروشه!! حالا آقای دولت 4200 تومنی شما که میگی هر کس دلار بخواد ما براش تهیه میکینم، امثال من چکار کنن که با ندونم کاری بعضیها و بی عرضگی بعضی دیگه کانادا سفارت نداره ایران و مجبوریم دو بار یا شاید بیشتر از کشور خارج بشیم. حداقل اگه قیمت بازار آزاد معلوم بود دیگه این دلالها هر قیمتی که دلشون میخواست به ملت قالب نمیکردن.. کی میخوایم بفهمیم که اقتصاد و سیاست و ... با حرف زور و فقط حرف و زدن و دستور دادن درست نمیشه؟
وزیرخارجه وقت اقای ولایتی میگفت سیاست خارجی مادرجهان بینظیره درست میگفت اون موقع متوجه نشدیم چی میگفت الان هم سیاست ارزی مادرجهان همتانداره
نبايد بپرسي دلار چنده
بايد پرسي دلار براي فروش به داري، اگر راست گفت آره ، بعد بپرس چند
اگر مردم کمی منافع ملی را در نظر بگیرند و در این بحران خود ساخته خویشتنداری کنند و سعی در تبدیل پول خود به دلار و طلا نباشند، تا حصول نتیجه مذاکره با اتحادیه اروپا دست دولت باز تر خواهد بود.
توجه داشته باشید که تنها حدود یک درصد از داراییها تبدیل به طلا شده است (15000 میلیارد از 1500000 میلیارد پول نقد). با این روند خودمان زودتر از آمریکا و عربها، اقتصاد را نابود میکنیم
دولت راه درست اقتصادی را انتخاب نمیکند و با این روشها هرگز بجایی نمیرسد
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر