بازدید 8244
۱
پیمانه اقتصادی؛

از «کسری بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۶» تا «چالش خودروساز ژاپنی در بازار آمریکا»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص بورس با فولاد و فارس، رشد بورس های آسیایی، افزایش شدید قیمت نفت پیش از اعلام موضع ترامپ، ریزش نرخ سکه پس از سقف شکنی تاریخی اخیر، رفت و برگشت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، احتمال ورشکستگی ایرفرانس با اعتصابات سراسری، صعودی شدن سنگ‌آهن در بازار چین، واردات ۱۸۰ مگاواتی برق از جمهوری آذربایجان، کاهش تولید غلات در جهان و امضای قراداد نفتی عراق و بی پی را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۶۹۹۳
تاریخ انتشار: ۱۸ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 08 May 2018

از «کسری بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۶» تا «چالش خودروسازی ژاپنی در بازار آمریکا»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد شاخص بورس با فولاد و فارس، رشد بورس های آسیایی، افزایش شدید قیمت نفت پیش از اعلام موضع ترامپ، ریزش نرخ سکه پس از سقف شکنی تاریخی اخیر، رفت و برگشت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، احتمال ورشکستگی ایرفرانس با اعتصابات سراسری، صعودی شدن سنگ‌آهن در بازار چین، واردات ۱۸۰ مگاواتی برق از جمهوری آذربایجان، کاهش تولید غلات در جهان و امضای قراداد نفتی عراق و بی پی را در بر دارد.

شاخص بورس با فولاد و فارس رشد کرد

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 315 واحدی معادل 0.34 درصد به رقم 93 هزار و 165 واحد رسید. این در حالی است که در دو روز ابتدایی هفته جاری، نماگر بورس تهران با افت 761 واحدی مواجه شده بود. تالار شیشه‌ای در سومین روز کاری هفته جاری، بر خلاف دو روز قبل، شاهد روند صعودی شاخص‌های منتخب بود. بر این اساس، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با افزایش 99 واحدی معادل 0.34 درصد به رقم 29 هزار و 256 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با رشد 86 واحدی معادل 0.53 درصد، عدد 16 هزار و 501 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با افزایش 64 واحدی معادل 0.53 درصد به رقم 12 هزار و 240 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.52 درصد همراه شد و 512 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 99 هزار و 165 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 294 واحد افزایش معادل 0.45 درصد به رقم 66 هزار و 257 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 299 واحد افزایش معادل 0.15 همراه بود و عدد 197 هزار و 993 واحد را به نمایش گذاشت. در پایان معاملات، نماد معاملاتی فولاد (فولاد مباركه اصفهان) با 144 واحد و نماد فارس (صنايع پتروشيمي خليج فارس) با 84 واحد، نماد کگل (معدني و صنعتي گل گهر) با 29 واحد افزایش، بیشترین تأثیر مثبت را در رشد شاخص کل بورس داشتند.

از «کسری بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۶» تا «چالش خودروسازی ژاپنی در بازار آمریکا»

رشد بورس های آسیایی در اولین روز کاری هفته

روز دوشنبه بیشتر بورس‌های دنیا، تحت تأثیر عملکرد صعودی بورس وال استریت در معاملات آخر هفته، روندی صعودی داشتند. پس از انتشار آمار مثبت اشتغال که نشان داد، نرخ بیکاری آمریکا به کمترین سطح ۱۸ سال اخیر رسیده اما تعداد شغل های ایجاد شده در ماه آوریل و متوسط درآمد کمتر از تخمین ها بوده است، هر ۳ شاخص مهم بورس وال استریت در پایان معاملات هفته گذشته عملکردی مطلوب داشتند به طوری که شاخص «داو جونز» با ۱.۴ درصد افزایش به ۲۴۲۶۲ واحد رسید و در انگلیس نیز شاخص «فوتسی ۱۰۰»  با ۰.۹ درصد افزایش در سطح ۷۵۶۷.۱۴ واحدی بسته شد. بر این اساس، در معاملات دیروز بورس های آسیایی شاخص «هانگ سنگ»" با ۰.۴ درصد افزایش به ۳۰۰۵۲.۸۱ واحد و شاخص «شانگهای کامپوزیت" چین با ۰.۶ درصد افزایش به سطح ۳۱۰۸ واحد رسید. همچنین بورس سیدنی استرالیا ۰.۵ درصد افزایش یافت و بورس های ولینگتن نیوزلند، تایپه تایوان، جاکارتا اندونزی و مانیل فیلیپین کار خود را با افزایش به پایان بردند. این در حالی بود که شاخص «نیک کی ۲۲۵» توکیو تا پایان معاملات صبح با ۰.۵ درصد کاهش به ۲۲۳۷۲ واحد رسید و بورس سنگاپور هم روندی نزولی داشت. در کره جنوبی بورس سئول به دلیل تعطیلات عمومی بسته بود.

افزایش شدید بهای نفت پیش از اعلام موضع ترامپ

روز دوشنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز جمعه (آخرین روز هفته کاری گذشته) با افزایشی ۷۰ سنتی (۰.۹ درصد)  بشکه ای ۷۵.۵۷ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۷۰ سنت افزایش (یک درصد) بشکه ای ۷۰.۴۲ دلار صورت گرفت. لازم به ذکر است که اوایل امروز قیمت نفت برنت با فتح قله ی ۷۵.۸۹ دلار در هر بشکه به بالاترین حد خود از ماه نوامبر سال ۲۰۱۴ تا کنون رسید. بنابر گزارش های منتشر شده، نگرانی بازار نفت نسبت به احتمال اعمال مجدد تحریم های اقتصادی علیه ایران یکی از دلایلی بوده که در روز گذشته باعث افزایش قیمت نفت شده است. به گفته گرگ مک کنا یکی از تحلیلگران بازار نفت اوضاع سیاسی کنونی دنیا نشان می دهد که این بازار انتظار دارد در هفته ی آینده دولت آمریکا از توافق هسته ای با ایران خارج شود. پیش از این دونالد ترامپ گفته بود که اگر از دیدگاه او نقایص توافق هسته ای تا روز ۱۲ می اصلاح نشود این کشور از برجام خارج خواهد شد. همچنین، دلیل دیگر افزایش قیمت نفت در روز دوشنبه، بحران اقتصادی ونزوئلا و در نتیجه ی آن کاهش میزان تولید و صادرات نفت توسط این کشور بوده که باعث افزایش قیمت نفت خام در روز جاری شده است. تحلیلگران یکی از علل کاهش میزان تولید و عرضه ی نفت توسط ونزوئلا را ضبط شدن اموال شرکت ملی نفت این کشور (PDVSA) در نتیجه ی اجرای حکم داوری بین المللی به سود شرکت ConocoPhillips آمریکا می دانند. لازم به ذکر است که میزان تولید نفت ونزوئلا از دهه ی اول قرن ۲۱ تا کنون به ۱.۵ میلیون بشکه در روز کاهش یافته است.

کسری بودجه ۲۰ هزار میلیارد تومانی در سال ۹۶

عضو کمیسیون برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اینکه در بودجه سال 97 قیمت نفت به صورت محاسباتی 55 دلار و ارز 3 هزار و 500 تومان در نظر گرفته شده است، گفت: مهمترین اصل در محاسبات درآمد نفتی میزان صادرات نفت است که عدد صادرات نفت با قیمت نفت و نرخ ارز با یکدیگر جمع شده و درآمد کشور را مشخص می کند. محمد حسینی ادامه داد: اگر نوسانات قیمتی نفت به ازای هر بشکه 75 دلار باشد و از آن سو به جای صادرات 2 میلیون و 400 هزار بشکه در روز 2 میلیون بشکه صادر کنیم یعنی 400 هزار بشکه کمتر صادر کرده ایم، در این صورت برای 2 میلیون بشکه 10 دلار یا 20 دلار اضافه تر دریافت می کنیم، اما از آن سو میزان صادرات نفتی نیز کم تر شده است. وی یادآور شد: این نوسانات قیمتی و صادراتی تا پایان سال ادامه می یابد و اگر جمع درآمدهای سه ردیف از حدود 107 هزار میلیارد تومان بیشتر شد، مازاد باید به حساب ذخیره ارزی واریز شود. حسینی با اشاره به اینکه محاسبات قیمت و صادرات هر ساله در پایان سال انجام می شود، افزود: هر ساله کسری بودجه وجود دارد، همانگونه که در سال 96 نیز حدود 20هزار میلیار تومان کسری بودجه داشته ایم. وی با اشاره به وضعیت کنونی صادرات نفت کشور، تصریح کرد: در حال حاضر میزان صادرات نفت کاهش یافته و روزانه حدود یک میلیون و 900 بشکه صادر می شود که تا 2 میلیون و 400 هزار، 500 هزار بشکه فاصله دارد. /خانه ملت

ریزش نرخ سکه پس از سقف شکنی تاریخی اخیر
 
قیمت نقدی انواع سکه در معاملات روز دوشنبه هفدهم اردیبهشت ماه، با کاهش همراه شد. بر اساس این گزارش، هر سکه تمام طرح قدیم با 150 هزار تومان کاهش به رقم 1,850,000 تومان رسید. این در حالی است که نرخ این سکه در روز شنبه به سطح 2 میلیون و 50 هزار تومانی هم رسیده بود. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در معاملات سومین روز هفته، 1,924,000 تومان ارزشگذاری شد که نسبت به نرخ پایانی روز قبل، 113 هزار تومان ارزان تر شد. نرخ سکه طرح جدید، روز شنبه تا سطح 2 میلیون و 155 هزار تومانی هم پیش رفته بود. هر نیم سکه بهار آزادی نیز، 90 هزار تومان کاهش داشت و به رقم 960 هزار تومان رسید و هر ربع سکه بهار آزادی 580 هزار تومان قیمت گذاری شد که نسبت به روز قبل، 45 هزار تومان کاهش داشت. همچنین هر سکه یک گرمی در بازار دیروز، با 17 هزرا تومان عقب نشینی به رقم 365 هزار تومان رسید.

رفت و برگشت آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با افت 4/ 2 درصدی به قیمت 65 هزار و 388 هزار تومان معامله شدند. در روزهای اخیر شاهد تشدید نوسانات قیمت مسکن بودیم. با اینکه پیشتر قیمت اوراق تا سطح ۶۷ هزار تومان نیز رشد داشتند، دیروز قیمت آخرین معامله برخی اوراق مجددا تا سطح ۶۵ هزار تومانی نیز افت داشت. از ابتدای آبان با خروج از فصل اوج تقاضا در کنار تشدید نوسانات صعودی قیمت مسکن (رشد ۵/ ۲۹ درصدی قیمت در فروردین سال جاری نسبت به فروردین گذشته) و تقویت احتیاط میان معامله‌گران، افت ۲۰ درصدی قیمت «تسه»ها تا پایان فروردین سال جاری رقم خورد. اما شناسایی کف قیمتی و افزایش تدریجی تقاضا، قیمت اوراق را از کف ۶۰ هزار تومانی (سوم اردیبهشت) با رشد اندکی همراه کرده است. همچنان نوسانات بازارهای موازی و نزدیک شدن به تابستان عوامل اثرگذار بر بازار مسکن هستند.

احتمال ورشکستگی ایرفرانس با اعتصابات سراسری

پس از استعفای مدیر عامل ایرفرانس در نتیجه ی اعتصابات گسترده ی کارگرانی که به وضع پرداخت دستمزدهای خود اعتراض داشتند، وزیر اقتصاد فرانسه هشدار داد که آینده ی اقتصادی این شرکت در وضعیت بلاتکلیفی قرار گرفته و دولت این کشور با داشتن تنها ۱۴.۳ درصد از سهام این شرکت نمی تواند آن را در صورت بدتر شدن اوضاع نجات دهد. ژان مارک ژانایاک مدیر عامل ایرفرانس قبل از این پیشنهاد کرده بود که دستمزد کارگران این شرکت ظرف ۴ سال ۷ درصد افزایش یابد که این پیشنهاد مورد موافقت اتحادیه کارگری ایرفرانس قرار نگرفت. افزون بر این، گزارش ها نشان می دهد که شرکت ایرفرانس در نتیجه اعتصابات تا کنون ۳۰۰ میلیون دلار خسارت دیده است. لازم به ذکر است که اعضای اتحادیه ی کارگری شرکت ایرفرانس دیروز برای ۱۴ امین روز متوالی به طور گسترده ای اعتصاب کرده و خواهان افزایش ۵.۱ درصدی دستمزدهای خود برای سال جاری از شرکت ایرفرانس شده اند.

سنگ‌آهن در بازار چین صعودی شد

بهای معاملات آتی سنگ آهن چین روز دوشنبه در دومین روز گشایش معاملات بازار این کشور به روی سرمایه گذاران خارجی، افزایش یافت. بهای معاملات سنگ آهن برای تحویل در سپتامبر ۱.۱ درصد رشد کرد و به ۴۷۴.۵ یوان (۷۴.۷۴ دلار) در هر تن رسید. به گفته گو منگ، تحلیلگر شرکت "اورینت فیوچرز"، تقاضای پایین دستی در حال حاضر بسیار قوی مانده زیرا پایگاه‌های ساخت و ساز تلاش می‌کنند پیش از آغاز فصل بارندگی در ژوئن، تا جای ممکن پروژه هایشان را به سرانجام برسانند. طبق آمار شرکت مشاوره "مای استیل"، نرخ استفاده در کارخانه‌های فولادسازی هفته گذشته روند صعودی داشت و تا چهارم مه، ۱.۲۴ درصد نسبت به هفته پیش از آن افزایش یافت و به ۶۸.۹۲ درصد رسید که بالاترین میزان از اواسط نوامبر بود. سنگ آهن پس از نفت، دومین بازار کالایی در چین است که به روی سرمایه‌گذاران خارجی گشوده شده است. شرکت‌های بزرگی مانند گلنکور، ترافیگورا و کارگیل پیش از این از طریق واحدهایی که در چین به ثبت رسیده‌اند در معاملات آتی دالیان فعالیت داشتند.

واردات ۱۸۰ مگاواتی برق از جمهوری آذربایجان

وزیر نیرو در حاشیه دیدار با پرویز شهباز‌اف، وزیر انرژی جمهوری آذربایجان با اشاره به اینکه دو کشور دارای ارتباط چند ده ساله در زمینه همکاری‌های بخش آب و برق هستند، گفت: شاید جزو معدود کشور‌های دنیا باشیم که به زودی پنجاهمین سال همکاری مشترک بر سر رودخانه‌های مرزی خود را جشن بگیریم. اردکانیان با اشاره به افزایش همکاری‌های دو کشور پس از سفر اخیر رئیس جمهور کشورمان به جمهوری آذربایجان گفت: در کمتر از یک ماه پس از انجام این سفر موفق شدیم قراردادی را با طرف آذری به امضا برسانیم تا در تابستان امسال که به طور طبیعی با افزایش نیاز به مصرف برق روبه رو هستیم بتوانیم بر حسب این قرارداد در طول چندماه شروع به خرید و وارد کردن برق تا حدود ۱۸۰ مگاوات کنیم. جزئیات بیشتر

عراق و بی پی قراداد نفتی امضا کردند

یک مسئول در وزارت نفت عراق شامگاه دوشنبه به رویترز گفت: شرکت نفت شمال این کشور برای توسعه میدان نفتی کرکوک، یک قراداد با شرکت بریتیش پترولیوم (بی.پی) انگلیس امضا کرده است. این مسئول که به نامش اشاره ای نشده است، افزود: این قرارداد در شهر بصره در جنوب عراق با شرکت انگلیسی منعقد شده است. رایزنی شرکت نفت بریتیش پترولیوم با هدف افزایش ظرفیت تولید میدان نفتی کرکوک، اکتبر سال 2017 (مهر/ آبان 99) با «جبار اللعیبی» وزیر نفت عراق صورت گرفت. اللعیبی در آن زمان گفته بود که براساس این قراداد، شرکت بی. پی برای تولید روزانه بیش از 700 هزار بشکه از میدان نفتی کرکوک در شمال عراق، با شرکت نفت این کشور همکاری خواهد کرد. «عاصم جهاد» سخنگوی وزارت نفت عراق در خصوص همکاری با شرکت بریتیش پترولیوم در میدان نفتی کرکوک تأکید کرد: وزارت نفت برای توسعه این صنعت در کرکوک و فعالیت آن با تمام قدرت تمایل دارد و تلاش می کند تا بار دیگر تاسیسات نفتی این بخش که طی سال های گذشته در نتیجه بحران های اخیر و نا امنی در این استان خسارت دیده است؛ راه اندازی کند. همکاری بریتیش پترولیوم و وزارت نفت عراق درحالی اعلام شد که صادرات نفت این کشور در ماه مارس 2018 (اسفند/ فروردین) 11.5 درصد افزایش یافت.

تولید غلات در جهان کاهش می یابد

سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران بر پایه تازه‌ترین گزارش عرضه و تقاضای غلات اعلام کرد تولید و ذخایر جهانی این محصولات در سال زراعی 19-2018 نسبت به سال پیش کاهش می یابد. به گزارش دفتر نمایندگی سازمان خواربار و کشاورزی ملل متحد (فائو) در ایران، انتظار می‌رود تولید جهانی غلات در سال 2018 با افت 1.6 درصدی نسبت به سال 2017، به 2 هزار و 607 میلیون تن کاهش یابد که بیشتر ناشی از پیش‌بینی روند نزولی تولید ذرت به‌ویژه در آمریکاست. کاهش برداشت گندم در فدراسیون روسیه نیز یکی از دلایل عمده افت تولید این محصول در جهان است.  فائو همچنین پیش‌بینی کرده است تولید جهانی برنج با رشد 1.3 درصدی به 510 میلیون و 600 هزار تن برسد و رکورد جدیدی در این بخش ثبت شود. پیش‌بینی جدید فائو در زمینه مصرف انسانی و دامی غلات نیز حاکی از ثبت رکورد جدید 2 هزار و 626 میلیون تن است.  بدین ترتیب انتظار می‌رود ذخایر جهانی غلات در پایان فصل زراعی منتهی به سال 2019 شاهد افت 2.7 درصدی بوده و نسبت ذخایر به مصرف جهانی غلات نیز به 27.2 درصد کاهش یابد. این نسبت در سال 18-2017 با ثبت رقم 28.8 درصد به بالاترین میزان در 16 سال اخیر رسیده بود. برآوردهای فائو در بخش تجارت بین‌المللی غلات در سال 2018 نیز حاکی از دادوستد چهار میلیون و 600 هزار تن غلات است که 0.6 درصد پایین‌تر از پیش‌بینی‌های قبلی برای فصل جاری زراعی است.

چالش خودروساز ژاپنی در بازار آمریکا

شرکت خودروسازی نیسان ژاپن اعلام کرد در ماه آوریل شاهد افت ۲۸ درصدی تحویل خودرو در آمریکا بوده است. به گزارش بلومبرگ حتی اینفینیتی، برند لوکس زیر مجموعه نیسان هم از این رکود در امان نماند. در سال‌های اخیر نیسان با ارائه تخفیف‌های قابل‌توجه سهم بازار خود را در آمریکا افزایش داده است؛ به‌طوری‌که براساس آمار در طول ۹ ماه گذشته بیش از ۹۰ درصد هزینه‌های بازاریابی نیسان برای ارائه طرح‌های تخفیف صرف شده است. اما رکود اخیر بازار آمریکا سبب شده است دیگر خودروسازان هم به ارائه مشوق‌های مشابه روی آورند و از مزیت نیسان در این بازار بکاهند. این در حالی است که فروش خودروی تمام برقی نیسان لیف در سه ماه نخست سال ۲۰۱۸ حدود ۱۰‌درصد بیشتر شده است. به نقل از دنیای اقتصاد، به‌نظر می‌رسد نیسان سرمایه‌گذاری در بخش خودروهای برقی و بازارهای نوظهور نظیر چین را به فروش محصولات درون‌سوز در آمریکا ترجیح خواهد داد.

 

 

 

سلام پرواز
خیرات نان
بلیط اتوبوس
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۱
انتشار یافته: ۱
این نحوه تیتر زدنتون که از "XXXXXXXXX" تا "YYYYYY" میگی گاها و عموما بی ربط و خسته کننده است.
لطفا یک روش دیگری رو پیدا کنین.
ممنون
برچسب منتخب
# ماه رمضان # عید نوروز # جهش تولید با مشارکت مردم # دعای روز هجدهم رمضان # شب قدر