بازدید 2334
۱

اختلاف نظر درباره علت اصلی سانحه سانچی

کد خبر: ۷۹۶۳۴۵
تاریخ انتشار: ۱۶ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۲۴ 06 May 2018

چهار ماه پس از فاجعه سانچی، رئیس هیئت ایرانی رسیدگی به سانحه برخورد نفتکش سانچی با کشتی فله بر چینی کریستال نظر نهایی هیئت بین المللی بررسی کننده این حادثه را اعلام کرد وبا بیان این که از نظر دیده بانی و تشخیص تصادف هر دوکشتی مقصر بوده اند؛ افزود: درباره علت اصلی سانحه با طرف چینی اختلاف نظر وجود دارد و طرف ایرانی(شامل ایران،پاناما و بنگلادش ) معتقد است که علت اصلی این حادثه که اگر اتفاق نمی افتاد، منجر به این سانحه نیز نمی شد، تغییر مسیر کشتی کریستال حدود 15 دقیقه قبل از وقوع حادثه بوده است. وی در عین حال توضیحی نداد که این اختلاف نظر چه سرنوشتی پیدا خواهد کرد و آیا قرار است نهاد یا سازمان بین المللی در این خصوص داوری کند یا خیر.

به گزارش خراسان ، نادر پسنده رئیس هیئت ایرانی رسیدگی به سانحه سانچی در نشست تشریح نتایج رسیدگی به این سانحه گفت: با بررسی تمام مکالمات موجود در دو جعبه سیاه مربوط به هردو کشتی مشخص است که عوامل کشتی فله بر کریستال تا 2 دقیقه قبل از وقوع سانحه متوجه خطر نشده بودند و با توجه به این که کشورهای ذی نفع در کمیته بررسی این سانحه به یک توافق کامل نرسیده اند، لذا دو نظریه در این خصوص ارائه شده است.

به گفته وی، تغییر مسیر برای کشتی سانچی که ابعاد 275 متر طول در 50 متر عرض دارد حدود 10 تا 15 دقیقه طول می کشد و برای فله بر کریستال نیز که 235 متر طول دارد حدود 10 دقیقه زمان لازم است اما 3 دقیقه قبل از وقوع حادثه تازه شیفت ناوبری در کشتی کریستال عوض می شود و تا آن زمان هنوز افسرسوم و دیده بان کشتی کریستال که تازه مسئولیت را برعهده گرفته بودند متوجه خطر تصادف نشده اند.با این حال افسر سوم کشتی سانچی نیز که پیشتر متوجه وقوع تصادف شده بود نیز می گوید که اگر من اقدامی کنم وضعیت بدتر خواهد شد و آن ها کشتی های کوچک تری هستند و باید اقدام کنند.

وی افزود: نظریه ای که ایران، پاناما و بنگلادش روی آن تاکید کردند، این است که تغییر مسیر کشتی کریستال چینی به سمت راست که در 15 دقیقه قبل از سانحه آغاز شده بود، علت اصلی حادثه است و اگر این تغییر مسیر صورت نمی گرفت، تصادفی رخ نمی داد.

مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی در ادامه با اشاره به نظریه کشور چین و هنگ کنگ اظهار کرد: نمایندگان این دو کشورمعتقد بودند که این سانحه در آب های آزاد در شرایط دید مطلوب بین تانکر سانچی و کشتی کریستال رخ داده و مطابق با قانون 15 کنوانسیون جلوگیری از تصادف در دریا، این دو کشتی در مسیر تقاطع قرار داشتند و تانکر سانچی به عنوان کشتی راه دهنده باید از مسیر کشتی کریستال خارج می شد و عامل اصلی آن خطای انسانی است.

مدیر کل امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی یادآورشد: افسران و دیده بان های کشتی کریستال تا زمان تصادف، متوجه وجود خطر تصادف با سانچی نشدند ضمن آن که هر دو کشتی متوجه تغییرات شرایط ناوبری یکدیگر نشده بودند.

افسر ناوبر کریستال متوجه هشدار سانچی نشده بود

رئیس ایرانی بررسی سانحه نفتکش سانچی با یادآوری این که افسر ناوبر کریستال متوجه هشدار کشتی سانچی نشده بود، گفت: تحویل مسئولیت ناوبری در کشتی کریستال ظرف 3 دقیقه قبل از حادثه انجام شده که این امر سبب شده است اطلاعات کافی به افسر این کشتی داده نشود و چشمان وی نیز آمادگی لازم را برای درک مسئله نداشته باشد.

به گفته وی، در مقابل این نظریه نمایندگان ایران و پاناما، نمایندگان چین و هنگ کنگ معتقد هستند که افسر ناوبر سانچی انتظار داشته که کشتی های کوچک از مسیر کشتی سانچی خارج شوند حتی اگر حق تقدم با آن ها باشد و تصور می کرده که سانچی یک کشتی ماهیگیری کوچک است.پسنده بیان کرد: با این که در سانچی دیده بان خطر تصادف را به افسر ناوبر اعلام می کند اما این افسر اقدام مناسبی برای جلوگیری از تصادف به عمل نمی آورد و مطابق ماده 17 قانون جلوگیری از تصادم در دریا، کشتی کریستال نیز اقدام مناسبی برای جلوگیری از تصادم به عمل نیاورده است.

خطای انسانی عامل بروز سانحه

در ادامه این نشست، هادی حق شناس عضو هیئت مدیره سازمان بنادر و دریانوردی اعلام کرد: متاسفانه خطای انسانی باعث بروز این سانحه دردناک در آب های دریای چین شد. معاون امور دریایی سازمان بنادر و دریانوردی تاکید کرد: کمیته رسیدگی به سانحه دو کشتی کریستال فله بر چینی و نفتکش سانچی به دنبال شناخت مقصر نبود بلکه ما به دنبال علل وقوع این حادثه بزرگ دریایی بودیم.

چینی ها اعلام کردند که باید در دریا حق تقدم و تاخر رعایت می شد که نفتکش سانچی آن را رعایت نکرده است در حالی که نمایندگان ما در این کمیته به این نتیجه رسیدند که تغییر مسیر کشتی کریستال 15 دقیقه قبل از بروز این حادثه باعث این تصادف در دریا شده است.

محمد راستاد، رئیس سازمان بنادر و دریانوردی نیز دراین نشست با اشاره به بررسی جعبه سیاه هر دو کشتی توسط هیئتی از پنج کشور ذی نفع دراین حادثه شامل ایران، چین، بنگلادش، پاناما و هنگ کنگ گفت:هردو کشتی از نظر خطای انسانی دراین حادثه مقصر هستند و قصور داشته اند.

وی درپاسخ به خراسان درباره این که چرا درباره نجات 30 تن از خدمه این کشتی درگزارشی که دراین نشست ارائه شد، مطلبی نیامده است گفت: این گزارش از سوی هیئت بررسی کننده از طرف کشورهای ذی نفع برای بررسی علل وقوع حادثه بوده و موارد مرتبط با بعد از حادثه ازجمله مسئله نجات خدمه نیز در قالب توصیه هایی در گزارش آمده است.

محمد راستاد افزود: کمیته رسیدگی به این سانحه تمام نظرات خود را به سازمان بین المللی دریانوردی ارسال کرده است تا در قوانین جدید صنعت حمل و نقل دریایی جهان استفاده شود تا ما شاهد بروز چنین حوادثی در آب‌های جهان نباشیم.

موضوع دریافت خسارت از طریق حقوقی ‍‍ پیگیری می شود

شهرام فرحبد، سرپرست مدیریت بازرگانی شرکت ملی نفتکش نیز دراین نشست درباره خسارت های وارد شده در اثر این سانحه گفت:ارزش کشتی خسارت دیده سانچی 30 میلیون دلار بوده است و این غیر از هزینه های مربوط به آلودگی ، لاشه برداری و دفع خطر است که باید انجام شود و البته هزینه غرامت کارکنان و خدمه کشتی نیز جداگانه محاسبه می شود.به گفته وی، موضوع دریافت خسارت از طریق حقوقی پیگیری می شود ولی پیش از هرچیز باید میزان مقصر بودن هریک از طرف هایی که این حادثه را به وجود آوردند، مشخص شود.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۰
انتشار یافته: ۱
خيلي خوبه از همه چيز در اين كشتي صحبت شد به جز سر نشينان وخدمه كشتي
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل