بازدید 12450

نوش داروی پر اشکال وزارت نیرو برای بحران آبی که کارش از مداوا گذشته!

سخن های جدید وزیر نیرو که در رابطه با سیاست های وزارتخانه نیرو برای حل بحران آب بر زبان رانده شد، حکایت از عزم جدی وزارت نیرو برای ورود به این مقوله و عملیاتی کردن برنامه های جدید در این حوزه دارد؛ سیاست هایی که به نظر هم خیلی دیر به ذهن مدیران وزارت نیرو رسیده است و هم تناقض های فراوان، اجازه اجرای درست این برنامه ها را از آنها خواهد گرفت.
کد خبر: ۷۹۵۷۰۶
تاریخ انتشار: ۱۳ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۷:۴۴ 03 May 2018

نوش داروری پر اشکال  وزارت نیرو برای بحران آبی که کارش از مداوا گذشته!سخن های جدید وزیر نیرو که در رابطه با سیاست های وزارتخانه نیرو برای حل بحران آب بر زبان رانده شد، حکایت از عزم جدی وزارت نیرو برای ورود به این مقوله و عملیاتی کردن برنامه های جدید در این حوزه دارد؛ سیاست هایی که به نظر هم خیلی دیر به ذهن مدیران وزارت نیرو رسیده است و هم تناقض های فراوان، اجازه اجرای درست این برنامه ها را از آنها خواهد گرفت.

به گزارش «تابناک»، امروزه دیگر همگان پذیرفته اند که شرایط منابع و مسائل آب ایران به شکلی جدی بحرانی شده است و بی توجهی به این وضعیت عواقب بسیار سنگینی در آینده نزدیک ایجاد خواهد کرد. این مسئله از آن جهت مورد تأکید است که تا همین چند سال پیش بودند کسانی که بحرانی بودن منابع آب ایران را یک توهم بر می شمردند و از همین رو برای مدیریت آن اقدام عملیاتی ترتیب نمی دادند.

جدا از افراد و شخصیت هایی که خارج از جایگاه مدیریت اجرایی وجود بحران آب را رد می کردند و آن را مقوله ای ساخته و پرداخته شده برای افزایش نیاز کشور به بیگانگان تصور می کردند و امروز که آثار بحران آب نمایان شده، خود را به فراموشی زده اند، مدیران اجرایی نیز چندان به این مسئله اعتقاد نداشتند؛ مدیرانی که اکنون مشخص می شود چقدر در گذشته مرتکب خطا و اشتباه در محاسبات شده اند.

اشتباه مدیران اجرایی در محاسبات و مقاومت آنها در برابر هشدارهای کارشناسان مبنی بر جدی بودن مسئله آب را می توان از سخن های جدید «رضا اردکانیان» وزیر کنونی نیروی کشور برداشت کرد؛ شخصیتی که سابق بر این هم سال ها در رأس این وزارتخانه نقش آفرینی کرده است و اکنون بر خلاف گذشته پذیرفته که بحران آب کشور و تنش های برآمده از آن نیاز به ورود جدی مسئولان به ویژه مدیران وزارت نیرو دارد.

جدیدترین صحبت‌های وزیر نیرو حکایت از این دارد که تصمیم‌های جدید این وزارتخانه برای حل بحران آب وارد فاز اجرایی شده و در همین مورد برای تمامی شهرهای دارای تنش آبی برنامه‌ریزی در دست اقدام است و قرار شده سند آمایش آب محور استانی نیز تدوین شود و در آن اطلاعات دقیق هر کدام از شهرها و استان‌ها مورد ارزیابی قرار بگیرد

در جلسه اخیر سران قوا نیز موضوع آمایش آب محور مورد تأکید رئیس مجلس شورای اسلامی قرار گرفته و قرار شد تا بر اساس برنامه‌ریزی صورت گرفته و با کمک کارگروه ملی سازگاری با کم آبی در هر استان و پس از آن در ارتباط با حوضه های آبریز با بهره‌گیری از مشارکت نیروهای تخصصی استان‌ها و نظارت نمایندگان و دستگاه‌های اجرایی هر منطقه طرح آمایش آب محور استانی تهیه شود.

همچنین وزیر نیرو اعلام کرده است که برای تک تک شهرهای دارای تنش آبی برنامه دارد و طرح های مدون را بر اساس برنامه ارائه شده به مجلس برای سال های پیش رو مشخص کرده است. در همین زمینه رضا اردکانیان وزیر نیرو اظهار کرد: دوشنبه هفته پیش در شورای عالی آب با حضور معاون اول رئیس‌جمهوری گزارش تفصیلی در مورد وضعیت استان‌ها ارائه شد که به توصیه جهانگیری قرار شد وضعیت هر کدام از شهرهای دارای تنش آبی مورد بررسی قرار بگیرد و این موضوع نیز در دستور کار هیات وزیران قرار گرفت.نوش داروری پر اشکال  وزارت نیرو برای بحران آبی که کارش از مداوا گذشته!

به گفته وی به طور مثال در شهری همچون بندرعباس که کاهش محسوس بارندگی‌ها امسال این بخش باعث شده تا سد مهم استقلال این منطقه تنها ۱۲ درصد حجم آب ذخیره شده دارد، تاکید ما روی استفاده از آب شیرین‌ کن‌ها خواهد بود تا هر چه زودتر بتوانیم طرح‌های مرتبط به این استان را وارد مدار کنیم و با حفر چند حلقه چاه جدید مشکلات مربوط به این منطقه را مدیریت کنیم.

اردکانیان افزود: بوشهر در سال آبی جاری با کاهش ۶۲ درصدی بارش‌ها روبه رو است که امسال درصدد کاهش ۳۰ درصدی آب مصرفی فضای سبز منطقه از شبکه آبرسانی استان هستیم.

این سخنان که وزیر نیرو در حضور مقامات عالی رتبه کشور بر زبان رانده و معاون اول رئیس جمهور و نیز رئیس مجلس شورای اسلامی بر آن مهر تأیید زده اند، در حالی است که پرسش واقعی پیش آمده هنوز بی پاسخ و روی زمین مانده است!

اینکه چرا اینقدر دیر وزارت نیرو عزم جدی خود را برای ورود به ماجرای بحران آب علنی کرده است و برنامه های خود را تقدیم مسئولان کرده است؟ آیا این اتفاق به معنی این نیست که تا کارد به استخوان نرسید، وزارت نیرو از خواب زمستانی خود بیدار نشد؟

از آنجا که وزیر نیروی کنونی در دهه های گذشته نیز همواره یکی از مدیران و سیاست گذاران مسائل آب ایران بوده است، از وی و دوستانش باید پرسید آیا شما هم در گذشته معتقد بودید که بحران آب در ایران و تشدید تنش های بر آمده از آن صرفاً یک توهم است و نیازی به اتخاذ برنامه های جدی برای آن نیست؟

اگرچه به راحتی نمی توان از عملکرد گذشته مدیران و متولیان آب کشور گذشت و باید آنها پاسخ بدهند که چرا به این مقوله ورود دیرهنگامی داشته اند، موضوع مهم دیگر که نگرانی ها را افزایش می دهد این است که حتی سخنان کنونی وزیر نیرو نیز در رابطه با نوع مدیریت بحران آب نگران کننده و بیانگر عدم نگرش اساسی این وزارتخانه به بحران آب است.

در سخنان وزیر آمده است که با توجه به کاهش نزدیک به 60 درصدی بارندگی ها در استان بوشهر و آب گیری 12 درصدی سد استقلال بندر عبارس، برای رفع بحران این دو شهر ورود به موضوع آب شیرین کن ها باید در دستور کار قرار بگیرد!

پرسش این است که اگر سال آینده یا ماه های آینده میزان بارش این دو استان افزایش یابد باید سیاست ورود به توسعه آب شیرین کن ها از دستور کار خارج شود؟ آیا اساساً می توان روی این راه حل به عنوان یک اقدام زود بازده حساب باز کرد؟ آیا جایگاه و وظیفه مدیران و متولیان منابع آب کشور نباید این باشد که 10 یا 20 سال پیش این روزها را پیش بینی می کردند و زیر ساخت های آب شیرین کن را در استان بوشهر و هرمزگان توسعه می دادند؟

جدا از این مسئله مهم، بر اساس گفته های وزیر نیرو به نظر می رسد این وزارتخانه در سیاست مدیریت شهر به شهر مسائل آب نیز صرفاً یک ورود شعاری و بی نتیجه به مقوله بحران آب را در دستور کار قرار داده است! با توجه به اینکه منابع و مسائل آب کشور به شدت با جغرافیای طبیعی گره خورده است و این مهم با مرزهای سیاسی کشور بیگانه است، آیا می توان مدیریت بحران آب کشور را صرفاً با لحاظ کردن مدیریت شهری و شهرستانی پیش برد؟ آیا در این مسیر مرزهای سیاسی و مدیریت مستقل استان ها مانع بر سر راه نخواهند بود؟

این موضوع را به خوبی می توان از مدیریت دوگانه ومتناقض مدیران سیاسی استان اصفهان در رابطه با مسائل آب این استان برداشت کرد؛ مدیرانی که در غرب استان و در شهرستان هایی مثل چادگان و فریدونشهر با دو حوضه آبریز زاینده رود و کارون رو به رو هستند و مدیریت دوگانه ای را در دستور کار قرار داده اند. آنها از یک سو در برابر برداشت های بی رویه از منابع آب آبریز کارون مشکلی ندارند و از سوی دیگر شدید ترین سخت گیری ها را بر کشاورزان فعال در حوضه آبریز زاینده رود دارند.

این مهم در استان چهارمحال بختیاری و در شهرستان هایی مثل کوهرنگ دقیقاً بر عکس مدیران اصفهان جاری است. به این شکل که در برابر برداشت های بی رویه از حوضه آبریز زاینده رود مشکلی ندارند اما با برداشت های بی رویه از حوضه آبریز کارون سخت گیری های شدیدی را صورت می دهند.

با توضیحاتی که به آن اشاره شد، پرسش نخست این است که چرا وزارت نیرو اینقدر دیر به صورت جدی به مقوله آب ورود کرده و مدیران و برنامه ریزان این نهاد عریض و طویل در سال و دهه های گذشته به چه علت به این مسئله مهم بی توجهی بودند؟ پرسش دیگر این است که آیا سیاست های جدیدشان با موفقیت انجام خواهد شد یا خیر؟

به نظر می رسد آنچه وزارت نیرو و دیگر مسئولان به دنبال آن هستند همچون نوش دارویی است که نه تنها در ساختار و مواد سازنده آن ابهام و اشکال وجود دارد و از این رو امیدی به اثر گذاری آن نیست، همچنین کار بحران آب کشور از مداوا گذشته و اکنون نیاز به یک جراحی اساسی دارد؛ اقدامی که طی آن شاید نیاز باشد بسیاری از ساختاری کنونی کشور مثل الگوی معیشت و درآمد مردم و حتی محل زندگی آنها به صورت کلی تغییر کند.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۷
انتشار یافته: ۳۵
تمام این صحبت ها در اصل فقط برای عزیز دردانه های کشور اصفهان ، یزد ، کرمان هست و بقیه هیچ خبری نخواهد شد
اسامی بندرعباس و ... رو آوردند که آخرین تیر رو هم به کارون شلیک کنند و تمام
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۵۵ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
شما عزیز جان برو در حاشیه کارون و کرخه برنجت را بکار و کیلویی ۱۵۰۰۰ تومن بفروش!!!!
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۱:۴۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
شما دوست عزیز گفتی برنجت رو بکار
اگه انصافی بود نفتی از خاکمون در می آرید رو بهمون میدادید
از اصفهان
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۴۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
از عزیز دردانه بودن اصفهان همین یک نشونه کافیه که الان۸ساله رودخونه ای که از وسطش رد میشد خشک شده.یا مثلا مردم شرق اصفهان که کشاورزن الان ۸ساله بی آب شدن.یا نظام آبی که از ۴۰۰صدسال پیش تدوین شده و بهش میگن طومار شیخ بهایی نادیده گرفته شده درحالیکه ساختار شهری و توسعه این منطقه براساس اون شکل گرفته واین منطقه ساخته شده ولی حالا بر اساس تفکر بعضی ها مناطق دیگه ای که در اونجا ساختار انسانی و کشاورزی و صنعتی بنا نشده بوده باید بنا بشه(مثل کارخانه های فولاد و شیشه در اطراف یزد و کاشت درختهایی مثل هلو و بادام در کوهها و تپه های حاشیه زاینده رود در چهارمحال و بختیاری)حتی اگر آبادانیهایی که از ۴۰۰سال پیش شکل گرفته از بین بره،به عبارت دیگه جایی را که آباد بوده نابود بشه تا جاهای دیگری و زمینهای بایری اباد بشه.مثل همین سیاستی که به دنبال سرمایه گذاری جدید برای ساخت کارخانجات جدید است در حالیکه برای کارخانجاتی که ساخته شده و درحال تولید است و سرمایه گذاری در انها قبلا انجام شده ولی اکنون درحال تعطیل شدن است فکری نمیکند تا تعطیل شود.
ضمنا طرح انتقال آب به یزد باید بعد از ساخت تونل جدید انتقال اب از کارون به زاینده رود انجام میشد ولی به دلیل اعمال نفوذ کسانی که اهل انجا بودند و همه میدونند چه کسانی هستند این کار انجام شد و در اصل الان از اب اصفهان کسر شده و به یزد منتقل شده و اکنون که قرار است ساخت تونل مجددا شروع بشه و اب منتقل بشه این انتقال اب به پای اصفهان نوشته میشه درحالی که در واقع مربوط به یزد است.
البته بنده بعنوان یک اصفهانی اصلا به این امر راضی نیستم که ابی ار کارون و یا هرجای دبگه ای به اصفهان منتقل بشه و در موردی به جز آب شرب استفاده بشه و در اثر اون زندگی هموطن دیگری مثل خوزستانیهای عزیز دچار مشکل بشه و از این مساله هم مطمئنم هموطنان خوزستانیم‌هم اگر بدونن ابی از اونجا به هرجایی منتقل بشه که به اب جهت شرب نیاز دارن با رضایت قلبی با اینکار موافقن.همین موضوع به همین صورت درمورد هموطنان یزدی هم مصداق داره
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۳:۰۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
تا کی قرار است از این نظرات بدون فکر و اندیشه بنویسید و موجب تفرقه شوید -اندکی تامل و تفکر لازم است
با احترام به وزارت محترم ، به نظر بنده صنعت آب ما ، مشکل تکنولوژیکی و روشمندی مصرف و منطقه ای دارد
برای مثال کشاورزی با روش های سنتی و کم بازده و خاک ضعیف و... انجام میگیرد ، باید دانش مورد نظر به کشور وارد شود تا روش های مدرن و متناسب با شرایط فعلی و آینده جایگزین شوند
یا کارخانجات خنک کننده های با راندمان پایین دارند و البته در محل نامناسب قرار دارند ( ممکن است قبلا شرایط از نظر تامین آبی خوب بوده ولی در حال حاضر باید بازنگری و جایابی مناسبتر صورت گیرد )

بهتر است رجال سیاسی ، زمینه ورود تکنولوژی از کشورهای باتجربه را وارد کنند و سرمایه گذاری علمی هم در دانشگاه های داخلی انجام دهند
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۲۷ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
وقتی سازمان ومدیران نالایق ای تحت عنوان جهاد کشاورزی داریم اوضاع میشه
تو این مملکت تا مشکلی تبدیل به بحران ملی نشه کسی دنبال درست کردنش نیست .

از ده سال پیش من یادمه که صحبت از کم ابی و بحران بود ولی الان تازه یادشون افتاده .

یعنی خاک بر سرما .
متاسفانه ایشان مجددا اقدام به تمدید انتصاب همان مدیران نالایق در مدیریت منابع آب کشور و شرکت مهندسی آب وفاضلاب کشور نموده اند.جو نا امیدی بر نخبگان وزارت نیرو با عملکرد ایشان کماکان حاکم است.
به غیر از بحران آب خیلی از مشکلات دیگه کشور هم با سو مدیریت رسیده به مرحله ای که نوش دارو هم جواب نمیده
تمام این اقدامات فقط برای انتقال آب از سر شاخه های کارون و از بین بردن خوزستان است.لذا ما مردم خوزستان از دولت محترم تقاضا داریم به لابی گری این افراد که اغلب اصفهانی هستند پایان دهد و بهتر است بجای انتقال آب بین حوضه ای آن هم از منابع نفت خوزستان به سایر جاههای کشور به فکر انتقال صنایع آن شهر ها به مناطق ساحلی باشد
با تشکر
پاسخ ها
ناشناس
| France |
۲۲:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۳
شما نگران برنج کاری خودت در حاشیه رودخانه های خوزستان هستی.
وزير نيرو مى خواهد با همان مديرانى كه بحران اب را ايجاد كرده اند وضع بحرانى موجود را بهبود بخشد ومتاسفانه مديران عامل دو شركت مادر تخصصى اب و اب و فاضلاب كه خود مصبب اين بحران هستند مجددا ابقاع شده اند لذا هيچ اميدى به بهبود وضع فعلى نيست
اشکالاتی که در این گزارش به آن پرداخته شده است بیشتر معطوف به این است که چرا حالا باید این اقدامات انجام شود؟ و توجیه و یا دلیلی مبنی بر اشتباه بودن رویکردهای اعلام شده فعلی ارائه نشده است. با توجه به تجربه وزیر نیرو در سنوات گذشته در مدیریت مراکز مهم پژوهشی بین المللی، رویکردهای اعلام شده حداقل از نطر محتوایی با رویکردهای نوین و علمی در مدیریت منابع آب هماهنگی دارد هر چند که در عمل ممکن است بدلیل اعمال نظرهای غیر کارشناسی و فشارهای محلی و سیاسی ماهیت آن تغییر کند
اگر وزیر نیرو حرف عمل باشد ابتدا بایستی از زیر مجموعه اش شروع کند بهتر است که یک سری به نیروگاه سهند برود و ببیند فضای سبز و چمن نیروگاه که به بزرگی نیروگاه است آبیاریش با کدام آب است اگر واقعا تحقیق کند می بیند همان آبی از کانال آب میاندواب به تبریز آبیاری میشود و آنگاه وزیر میخواهد با سمینهار مشکل آب را حل کند بهتر است مسئولان خودشان و مردم راگول نزنند بهتر است بجای پر کردن چا هها از روشهای نوین آبیاری قطره ای دولت استفاده کند بیاید در یک منطقه بجای صرف پول سمینهار سوبسید برای آبیاری قطره ای ترویج بدهد تا نتایج را ببینند اما دولتها بفکر حل مشگل نیستند.
چه خوب ذات خودت رو با این مقالت نشون دادی چقدر هم دقیق کالبد شکافی کردی و دو سئوال جالب آوردی که میشه به خیلی چیزهای دیگر تعمیم داد!!!!
بحران آب را آقای وزیر با ۵۰٪ افزایش قیمت آب خانگی در همین فرودین ماه کلیک کرده اند؟ یک مجتمع ۲۳ واحدی در مدت ۵۵ روز ۴۱۶ متر مکعب مصرف آب داشته ؟ متوسط جمعیت ۸۰ نفر ،هر نفر طی ۵۵ روز ۵/۲ مترمکعب یعنی روزی ۱۰۰ لیتر مصر نموده اند ؟ آیا کمتر از این امکان دارد ؟ فضای سبز حیات ،و نظافت هفتگی مشاعات مجتمع ،همه را در نظر بگیرید ؟ بهای همین مصرف شده است ۴۲۰ هزار تومان ؟ براستی انقلاب کردیم که آب با کیفیت تهران ،وشهرهای مختلف را از متر مکعبی ۲ ریال بکنیم آب بی کیفیت هر مترمکعبی ۱۰۰۰۰ ریال ؟ قریب ۱۶ سال است ایران وارد دورهٔ خشک سالی شده ؟ بجای کارشناسی ،همهٔ آبخیز داری ها را نابود کردیم ؟ آیا اکنون چمنزاری یا قرقی وجود دارد ، تخریب جنگلها ،و دره هایی که چشمه ساری داشت، و حفر صدها هزار چاه عمیق ،ونیمه عمیق ؟که باعث خشکیده شدن سرابها ،و چشمه سارها گردیده است ؟ یک سه نمونهٔ آنرا که من دیده او ،سراب فش کنگاور ،سراب طاقبستان ،وسراب روانسر ،وسایر سرابها در استان کرمانشاه که عامل آن فقط حفر چاه عمیق بوده ،وهست ؟،،
پاسخ ها
نادی
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۸:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
آقای اردکانیان اینقدر تبعیض آمیز عمل می کنند که از آب انتقالی ، سهم اردکان را حتی بیش از یزد هم تعیین کرده اند طوری که صدای هم استانی های یزدی را هم در اورده اند.
شاورزی با روش های سنتی و کم بازده و خاک ضعیف و... انجام میگیرد ، باید دانش مورد نظر به کشور وارد شود تا روش های مدرن و متناسب با شرایط فعلی و آینده جایگزین شوند
یا کارخانجات خنک کننده های با راندمان پایین دارند و البته در محل نامناسب قرار دارند ( ممکن است قبلا شرایط از نظر تامین آبی خوب بوده ولی در حال حاضر باید بازنگری و جایابی مناسبتر صورت گیرد )

بهتر است رجال سیاسی ، زمینه ورود تکنولوژی از کشورهای باتجربه را وارد کنند و سرمایه گذاری علمی هم در دانشگاه های داخلی انجام دهند
اشتباه مدیران اجرایی در محاسبات و مقاومت آنها در برابر هشدارهای کارشناسان مبنی بر جدی بودن مسئله آب را می توان از سخن های جدید «رضا اردکانیان» وزیر کنونی نیروی کشور برداشت کرد؛ شخصیتی که سابق بر این هم سال ها در رأس این وزارتخانه نقش آفرینی کرده است و اکنون بر خلاف گذشته پذیرفته که بحران آب کشور و تنش های برآمده از آن نیاز به ورود جدی مسئولان به ویژه مدیران وزارت نیرو دارد.
چرا وزارت نیرو اینقدر دیر به صورت جدی به مقوله آب ورود کرده و مدیران و برنامه ریزان این نهاد عریض و طویل در سال و دهه های گذشته به چه علت به این مسئله مهم بی توجهی بودندپرسش دیگر این است که آیا سیاست های جدیدشان با موفقیت انجام خواهد شد یا خیر
مسئولین آب آیا از خواب بیدار شده اند؟ به نظر می آید اینها اهل حل مشکلات نیستند . این آقایان بی کفایت مجوز حفر چاههای پرورش ماهی راداده اند که 24 ساعته درتمام فصول سال آ ب های زیر زمینی را برای تولید اندکی ماهی که هیچ ارزشی ندارد و می توانست براحتی در دریاها و تالاب ها پرورش یابد یا وارد شود خالی می کنند.
آیا می دانید تنها 3درصد آب کشور خانگی و مصرف خانوار است و بالای 90 درصد مصرف کشاورزی دارد سازمان آب و جهاد کشاورزی جز دردسر برای کشاورزان وبی برنامگی چه کاری انجام داده اند؟ مدیرانی که سالها بی کفایت بودند آیا انتظاری هست یک شبه نابغه شده ومشکلاتی که خودشان بوجود آورده اند حل کنند؟
آیا زمان آن نرسیده حال که وضعیت آب به این ویرانی رسیده دولت تا بحران بوجود نیامده اشتغال جایگزین برای کشاورزان در نظر بگیرد و با دلارهای نفتی ، پتروشیمی ، طلا ، معادن و مس و گاز مثل خیلی از کشورهافکری جهت اشتغال جایگزین کشاورزان بدون آب بنماید؟
به نظر می رسد آقای وزیر که آب را به شهرشان رسانده اند اکنون در صدد تثبیت آن هستند . وگر نه در سال 80 که طرح اتقال آب توسط ایشان به ثمر نشست اگر واقع بین و دور اندیش بودند طرح شیرین سازی و انتقال آب از خلیج فارس را دنبال می کردند که حالا همه کارشناسان می گویند این طرح باید به جای ویران کردن یک استان و آباد کردن استانی دیگر دنبال می شد.
همه جای میهن عزیز باید آباد شود. اصفهان در حالی که آب سر چشمه های خودش اگر از استان خارج نمی شد کفاف خودش را می داد اکنون آب خوردن ندارد. مطرح کردن اصفهان برای منحرف نمودن اذهان است و اصفهانی ها چیزی بیش از حق آبه خودشان نمی خواهند.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۰۲:۵۴ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۴
اصفهان نه تنها آبی ازش خارج نمی شود بلکه کوهرنگ یک و دو و سه و لنگان و خدنگستان و...هم از سرشاخه های کارون به ان اضافه شده است..
باشلام . چناب وزریر محترم و اعوان و انصار ایشان . بسیار شنیده اند که مشکل بحران آب ، مشکلی مدیریتی است بعبارتی مشکل بحران مدیریت!؟ برای بررسی صحت چنین ادعایی ، کافی است گروهی کارشناس خبره به موضوع جابجایی غیر تخصصی و بعضا" به حاشیه راندن مدیران توانمند و کاربلد با هدف سیاسی و به بهانه های مختلف بی انگیزه کردن چنین کادر متخصص و مجرب که سرمایه ها و منابع انسانی صنعت هدر ستند بپردازند ؛ که حل این معضل پاسخ بسیاری از مشکلات مبتلا به می باشد .چرا که هنر مدیریت در عصر رشد روزافزون تکنولوژی علی الخصوص در زمینه ارتباطات ، نه تنها حضور مقام عالی و ارشد دستگاه اجرائی نیست ؛ بلکه بکار گیری ، تفویض اختیار و مطالبه مسئولیت به موازات آن می باشد . بدیهی است در جهت نیل به چنین هذفی ، استناد به مدارکی که از سوی مدیران میانی و با اهداف سیاسی ارائه می گردند ، نه تنها چاره ساز نیست بلکه سنگ اندازی بجای پاره سنگ می باشد. در صورت تمایل به دستیابی به این هذف و اهداف مشابه ، امید است که راهکار کسب اطلاعات صحیح و متقن را با تدبیر بدست آوردند.
اینها همه رد گم کنی است اصل بحران آبی کشور استفاده بی رویه از منابع آبی و رودخانه ها و سرشاخه های آنها و حفر بی رویه چاههای عمیق به منظور کشاورزی است . میدانید که هر چه در مورد بی آبی اس به مصرف ساکنان شهرها و اسراف آنان حواله میشو در حایکه کل مصرف شهری پنج درصد است و نود و پنج درصد باقیمنده مربوط به کشاورزی و فولاد است .
وقتی صنایع آب بر فولاد را با پارتی بازی در جاهای نامناسب می‌سازید همین میشه دگه
مدیران سابق و فعلی وزارت خانه های نیرو و کشاورزی همگی با انها برخورد شو د که اب و اکوسیستم این مملکت را نابود کردند .
لوله گذاری طرح انتقال آب از دریای عمان به کرمان و یزد حتی از قبل از بحران آب فعلی در جریان بوده و الان هم هست. یعنی اینکه اطلاع از کمبود آب فعلی از قبل وجود داشته ولی فقط به فکر استانهایی خاص مثل کرمان و یزد بوده اند.
این طرح باروری ابرها هم که از 20 سال قبل و عمدتا در یزد اجرا شده است هم فقط باعث خشکسالی بیشتر می شود . به مصاحبه رئیس سازمان هواشناسی با خبرگزاری ایسنا در رد این طرح مراجعه کنید . در قدیم میگفتند همه راهها به رم ختم می شود ولی ظاهرا حالا باید گفت تمام راههای خشکسالی به یزد ختم می شود .
قبلا:تمام راهها به رم ختم میشد. حالا: تمام راههای خشکسالی از یزد شروع میشوند!!!
واقعا همینطور است. آبی که از سرچشمه های استان اصفهان راهی استان های لرستان کهکیلویه و بویر احمد و سرچشمه های دز خوزستان می شود نوش جانشان.
ولی از یک طرف زاینده رود را به استان یزد منتقل کردند و 15 صنعت آب بر به همراه کشتزارهای جدید ایجاد نمودند. و از طرف دیگر ته مانده های آب منابع داخلی استان اصفهان را به استان های قم و مرکزی انتقال دادند و در آنها علاوه بر شرب صنایع آب بر فولاد و پتروشیمی ایجاد کردند ضمن آن که کشاورزی شان نیز هیچ کم نشد. هم اکنون نیز با وجود کم آبی استان در حال لوله کشی آب سمیرم به کرمان هستند .
زمان انتقال آب به یزد در سال 80 رئیس جمهور و معاون اول و وزیر نیرو و معاون آب ( همین وزیر فعلی ) همه از هموطنان یزدی بدون کارشناسی کافی این اقدام تبعیض آمیز را به اجرا گذاشتند و اکنون نیز معاون اول کرمانی در حال انتقال ته مانده آب استان اصفهان به کرمان می باشد.
اینها دلایل اعتراض اصفهانی هاست و چشم تمع به آب هیچ استانی ندوخته اند.
آقای اردکانیان در گذشته در دانشگاه شهید عباسپور اعتقاد بر اننقال آب بین حوضه ای داشتند ودارند.
آب و خیلی چیزهای دیگر مشکل مدیریت و استفاده از نیروی متخصص و دلسوز دارد باقی موارد فرعی است
تنها راه نجات از وضعیت بغرنج ونابسامان آب کشور وخروج از بحران آبی علاوه بر دعا در پیشگاه خداوند متعال جهت‌ افزایش نزولات آسمانی،استفاده از تکنولوژیها وسیستمهای نوین آبیاری است.ورود به این مقوله سه چیز نیاز دارد:
۱- پول
۲- آموزش بهره برداران وکشاورزان
۳-همت مدیران وکار جهادی
نیازی هم نیست یکباره شروع کنیم چون حداقل یک پارامتر از سه پارامتر بالا را که پول باشد یا نداریم یا کم داریم ولی چاره ای نداریم که با برنامه ریزی حدودا ۱۰ ساله اراضی کشاورزی ومزارع پرورش ماهی وصنایع آب بر را به استفاده از این سیستمها مجهز کنیم.تقسیم بودجه نیز متناسب با اراضی وصنایع هراستان باشد تا در مدت ۱۰ سال بتوانیم به اهداف خود در هراستان دست پیدا کنیم.ان شاالله
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل