بازدید 15465
۴
پیمانه اقتصادی؛

از «ستاره‌های کم فروغ خودرو‌های داخلی» تا «واکنش توتال به تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران»

این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد نااُمیدکننده شاخص بورس پس از سقوط 1200 واحدی، نوسان بازارهای آسیایی، افزایش قیمت نفت پس از دروغ هاي نتانیاهو، رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن، تولید نفت اوپک در پایین‌ترین حد در یک‎سال اخیر، تمدید موقت معافیت‌های تعرفه‌ای دولت آمریکا و جهش ۶۰ هزار تومانی سکه با عبور از مرز ۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان را در بر دارد.
کد خبر: ۷۹۵۳۸۹
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۰۸:۱۰ 02 May 2018

از «ستاره‌های کم فروغ خودرو‌های بی کیفیت داخلی» تا «واکنش توتال به تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران»پیمانه اقتصادی، هر روز بسته‌ای خبری از مطالب اقتصادی با اهمیت و مهم ایران و جهان، همچون تغییرات در بازار آزاد ارز، انرژی، بازار طلا، سکه، مسکن، نفت، خودرو و ... تا خبر‌ها و رویداد‌های جذاب اقتصادی را گردآوری می‌کنیم.

به گزارش «تابناک اقتصادی»؛ این پیمانه تیتر‌هایی همچون رشد نااُمیدکننده شاخص بورس پس از سقوط 1200 واحدی، نوسان بازارهای آسیایی، افزایش قیمت نفت پس از دروغ هاي نتانیاهو، تولید نفت اوپک در پایین‌ترین حد در یک‎سال اخیر، تمدید موقت معافیت‌های تعرفه‌ای دولت آمریکا و جهش ۶۰ هزار تومانی سکه با عبور از مرز ۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان را در بر دارد. 

 

رشد نااُمیدکننده شاخص بورس پس از سقوط 1200 واحدی

شاخص کل قیمت و بازده نقدی بورس اوراق بهادار تهران در پایان معاملات روز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه 97 با افزایش 25 واحدی معادل 0.03 درصد به رقم 93 هزار و 612 واحد رسید. این در حالی است که در مجموع سه روز گذشته، نماگر بورس تهران 1202 واحد عقب نشینی داشته است. تالار شیشه‌ای در چهارمین و آخرین روز کاری هفته جاری، بر خلاف روزهای قبل، شاهد روند صعودی تعدادی از شاخص‌های منتخب بود؛ بنابراین، شاخص قیمت (وزنی-ارزشی) با کاهش 1.9 واحدی معادل 0.01 درصد به رقم 29 هزار و 409 واحد رسید. شاخص کل هم وزن نیز با افت 3.12 واحدی معادل 0.02 درصد، عدد 16 هزار و 610 واحد را به نمایش گذاشت. شاخص قیمت (هم وزن) نیز با کاهش 5.98 واحدی معادل 0.05 درصد به رقم 12 هزار و 330 واحد رسید. همچنین شاخص سهام آزاد شناور با رشد 0.01 درصد همراه شد و 11.44 واحد افزایش را رقم زد و به سطح 99 هزار و 455 واحد رسید. همچنین شاخص بازار اول با 11 واحد کاهش معادل 0.02 درصد به رقم 66 هزار و 464 واحد رسید و شاخص بازار دوم نیز با 210 واحد افزایش معادل 0.11 همراه بود و عدد 199 هزار و 529 واحد را به نمایش گذاشت. 

از «ستاره‌های کم فروغ خودرو‌های بی کیفیت داخلی» تا «واکنش توتال به تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران»

بازارهای آسیایی دچار نوسان شد

روز سه‌شنبه، به دنبال افت بخش ارتباطات و کاهش ارزش سهام آمریکا در معاملات دیشب وال‌استریت، بازارهای استرالیا و ژاپن بالا و پایین شدند. این در شرایطی بود که روز سه‌شنبه، بسیاری از بازارهای آسیایی به علت تعطیلات رسمی، بسته بودند. در معاملات روز سه شنبه شاخص ای‌اس‌اکس۲۰۰ استرالیا، ۰.۶ درصد رشد کرد و به بالاترین میزان خود از ماه مارچ تا کنون رسید. با رشد سهام نفتی، بخش انرژی ۰.۸۲ درصد رشد کرد. سهام شرکت‌های سانتوس، اویل‌سرچ و وودساید پترولیوم، به ترتیب ۰.۳۳ درصد، ۰.۸۹ درصد و ۱.۰۶ درصد، بالا آمدند. اما نیکی۲۲۵ ژاپن ۰.۱۹ درصد افت کرد. انتظار می‌رود درحالی‌ که بسیاری از بازارهای منطقه، شامل چین، هنگ‌کنگ، کره‌جنوبی و سنگاپور، به علت تعطیلات رسمی در کشورشان، بسته هستند، حجم معاملات در منطقه آسیا، اندک باشد. شاخص گسترده سهام آسیا اقیانوسیه در خارج از ژاپن ام‌اس‌سی‌آی ۰.۱ درصد افت کرد. هرچند تنها بازارهای استرالیا و نیوزلند در این شاخص فعال بودند. بسیاری از بازارهای اروپا و آمریکای لاتین هم روز سه‌شنبه تعطیل بود.

افزایش بهای نفت پس از دروغ هاي نتانیاهو

روز سه شنبه قیمت آتی نفت خام برنت نسبت به قیمت بسته شده در اواخر روز دوشنبه با افزایشی ۵۳ سنتی بشکه ای ۷۴.۷۰ دلار در بازار معامله شد. این در حالی است که معاملۀ آتی نفت وست تگزاس اینترمدیت آمریکا با ۴۷ سنت افزایش بشکه ای ۶۸.۵۹ دلار صورت گرفت. بنا بر گزارش های منتشر شده، قیمت نفت در روز گذشته در حالی افزایش یافت که روز  دوشنبه بنیامین نتانیاهو نخست وزیر رژیم صهیونیستی در سخنان خود فشارهای خود را بر آمریکا برای خروج از توافق هسته ای ایران که در سال ۲۰۱۵ منعقد شد افزایش داد. رژیم صهیونیستی فشارهای خود را بر آمریکا به دلیل آنچه نتانیاهو مدارک مربوط به فعالیت هسته ای مخفی ایران برای ساختن بمب اتم نامیده افزوده است، حال آنکه ایران همواره اذعان کرده هیچ گاه به دنبال ساخت بمب اتم نبوده است. /رویترز

ستاره‌های کم فروغ خودرو‌های داخلی

کیفیت خودروهای سواری تولیدی در فروردین‌ماه امسال به شرح زیر است؛

در گروه خودروهای سواری تولیدی در سطح قیمتی پایین‌تر از ۲۵ میلیون تومان، سه خودروی سایپا ۱۳۱ پارس خودرو، سایپا ۱۳۲ و سایپا ۱۱۱ همچنان در پایین‌ترین سطح کیفی قرار داشته و تنها یک ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. در این گروه خودرو ۱۳۱ تولیدی سایپا دارای دو ستاره کیفی است. اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۲۵ تا ۵۰ میلیون تومان، خودروهای تندر ۹۰ پلاس اتوماتیک، پژو ۲۰۷ اتوماتیک، ساندرو و پارس تندر چهار ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. همچنین خودروهای تندر ۹۰، رانا، دنا پلاس، پژو ۲۰۶ و پژو ۲۰۶ صندوقدار دارای سه ستاره کیفی هستند. باقی خودروهای قرار گرفته در این گروه قیمتی شامل نیو ام‌وی‌ام ۳۱۵، دنا، دانگ فنگ اچ سی، سورن، پژو ۴۰۵، پژو پارس، سمند و تیبا هاچ بک دو ستاره از پنج ستاره کیفی را کسب کرده‌اند. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۵۰ تا ۷۵ میلیون تومان، خودروی BC چهار ستاره کیفی را کسب کرده کرده است. آریزو ۵ نیز دارای سه ستاره و لیفان ایکس ۶۰ اتوماتیک دارای دو ستاره کیفی است. در گروه خودروهای با سطح قیمتی ۷۵ تا ۱۰۰ میلیون تومان دو خودروی سراتو و هیوندای آی ۲۰ دارای چهار ستاره کیفی هستند. دو خودروی جک اس ۵ و تیگو ۵ نیز دارای سه ستاره کیفی هستند. اما در گروه خودروهای با سطح قیمتی بالاتر از ۱۰۰ میلیون تومان تمام خودروهای قرار گرفته در این گروه شامل نیو مزدا ۳، سوزوکی گراند ویترا و پژو ۲۰۰۸ دارای چهار ستاره کیفی هستند.

رشد آرام «تسه»ها در بازار اوراق مسکن

دیروز اوراق تسهیلات مسکن اسفند95 (تسه9512) با رشد 6/ 1 درصدی به قیمت 63 هزار و 599 تومان معامله شدند. با وجود افت «تسه»ها تا کف 60 هزار تومانی از ابتدای اردیبهشت، در ادامه با رشد تقاضا، اوراق در سطح 63 هزار تومان قرار گرفتند. پیش‌تر وام یکم مسکن رقیب «تسه»ها بود. اما ارائه آن تنها به «خانه‌‌اولی»‌ها و مدت انتظار یک سال وام، باعث کاهش جذابیت آن نسبت به اوراق بود. در روزهای اخیر معاملات اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی با نماد «تملی» آغاز شد. اوراق تسهیلات مسکن بانک ملی سقف وام (110 میلیون تومان برای زوج‌ها و 70 میلیون تومان انفرادی در تهران) پایین‌تری نسبت به «تسه»ها (140 تومان برای زوج‌ها و 90 میلیون تومان انفرادی در تهران)  دارد. اما خرید و فروش این اوراق بدون وقفه زمانی (در مقابل ۴ ماه انتظار «تسه»ها) از مزیت «تملی» نسبت به «تسه» است.

تولید نفت اوپک به پایین‌ترین حد در یک‎سال اخیر رسید

نظرسنجی رویترز نشان داد، تولید نفت اوپک در ماه گذشته میلادی به پایین‌ترین حد خود در یک سال گذشته رسید که مهم‌ترین دلیل آن، کاهش عرضه نفت ونزوئلا و افت صادرات نفت کشورهای آفریقایی بود. بر اساس نظرسنجی یاد شده، اوپک در ماه آوریل سال ۲۰۱۸ میلادی روزانه ۳۲ میلیون و ۱۲۰ هزار بشکه نفت تولید کرد که ۷۰ هزار بشکه کمتر از ماه پیش از آن است. این رقم، پایین‌ترین آمار تولید اوپک از ماه آوریل سال ۲۰۱۷ میلادی تا کنون به شمار می‌آید. این نظرسنجی نشان می‌دهد پایبندی اعضای اوپک به توافق جهانی کاهش تولید نفت در ماه آوریل، به ۱۶۲ درصد رسیده است. در ماه آوریل سال جاری میلادی، بیشترین افت تولید در میان اعضای اوپک مربوط به ونزوئلا بود که تنها یک میلیون و ۵۰۰ هزار بشکه نفت در روز تولید کرد. تولید نفت در چند کشور آفریقایی عضو اوپک، یعنی لیبی، نیجریه و آنگولا نیز در دوره یاد شده با کاهش روبه‌رو شد. عربستان و عراق که بزرگ‌ترین تولیدکنندگان نفت در اوپک هستند، در ماه آوریل امسال تولید خود را اندکی افزایش دادند، اما این افزایش نتوانست افت تولید دیگر اعضای اوپک را جبران کند.

تمدید موقت معافیت‌های تعرفه‌ای دولت آمریکا

بر اساس گزارش های منتشره، رئیس جمهور آمریکا به طور موقت تا اولین روز ماه ژوئن کشورهای کانادا، مکزیک و همچنین اتحادیه اروپا را از پرداخت تعرفه های مالیاتی برای واردات فولاد و آلومینیوم معاف کرده است. همچنین، آمریکا با کشورهای آرژانتین، برزیل و استرالیا به برخی توافقات برای معافیت دائمی از پرداخت مالیات های نامبرده دست یافته است. به نقل از رویترز، معافیت کشورهای مزبور از پرداخت تعرفه در حالی تمدید شده است که این معافیت ها ساعت ۱ دقیقه ی بامداد روز سه شنبه در حال منقضی شدن بود.

گفته می شود، معافیت های تعرفه ای جدیدی که تا اول ژوئن تمدید شده بار دیگر تمدید نخواهد شد. برخی کشورها تهدید کرده اند در صورتی که آمریکا پس از انقضای مهلت یک ماهه تا اول ژوئن این تعرفه ها را اعمال کند روابط تجاری شان با آمریکا به خوبی گذشته نخواهد بود. در این رابطه، جاستین ترودو نخست وزیر کانادا اعمال تعرفه توسط دولت آمریکا را ''ایده ای بسیار بد'' خوانده و اتحادیه اروپا تهدید کرده است که در صورت اعمال تعرفه این اتحادیه نیز تعرفه های وارداتی خود از آمریکا را به ۲.۸ میلیارد دلار افرایش خواهد داد. لازم به ذکر است که در روز ۲۳ مارچ سال جاری ترامپ به ترتیب تعرفه ای ۲۵ و ۱۰ درصدی را بر روی واردات فولاد و آلومینیوم اعمال و کشورهای کانادا، مکزیک، برزیل، استرالیا و آرژانتین و اتحادیه اروپا را از پرداخت این تعرفه ها به طور موقت معاف کرده بود. همچنین، ترامپ به عنوان بخشی از بازنگری در قرارداد تجارت آزاد با کره جنوبی به این کشور معافیت دائمی برای پرداخت تعرفه در خصوص واردات فولاد اعطا کرده بود.

جهش ۶۰ هزار تومانی سکه با عبور از مرز ۱,۹۰۰,۰۰۰ تومان

در جریان معاملات بازار آزاد تهران روز سه شنبه یازدهم اردیبهشت ماه، نرخ سکه تمام طرح قدیم با رشد 30 هزار تومانی به قیمت یک میلیون و 795 هزار تومان رسیده است. همچنین هر سکه تمام طرح جدید در بازار آزاد، یک میلیون و 915 هزار تومان قیمت گذاری شده است که نسبت به آخرین نرخ روز گذشته، 60 هزار تومان گران تر می باشد. هر نیم سکه بهار آزادی نیز با افزایش 15 هزار تومان به قیمت 912 هزار و 500 تومان فروخته می شود. هر ربع سکه نیز در حال حاضر، 558 هزار و 500 تومان ارزش گذاری شده که نسبت به قیمت پایانی روز دوشنبه، 7 هزار و 500 تومان گران تر است. همچنین هر سکه یک گرمی همانند روز قبل، با 2 هزار و 500 تومان افزایش، به قیمت 357 هزار و 500 تومان رسیده است. به نظر می رسد که در شرایط کنونی با وجود ثبات دلار رسمی در سطح 4200 تومان، سیگنال افزایشی سکه از جانب رشد دلار در معاملات پشت خطی (بعضا تا 5800 تومان) وجود دارد و با توجه به همبستگی سکه به دلار، شاهد رشد قیمت سکه در بازار هستیم.

بازار طلای جهانی در مسیر نزولی حرکت می کند

بر اساس آخرین اطلاعات دریافتی از بازار جهانی فلزات گرانبها، هر اونس طلا همانند روز گذشته، با کاهش همراه شده است. به طوریکه تا لحظه انتشار این خبر، با 9 دلار و 13 سنت کاهش، به نرخ 1308 دلار و 5 سنت رسیده است. هر اونس نقره نیز در حال حاضر بدون تغییر در سطح 16 دلار و 31 سنت قرار دارد. همچنین هر اونس پلاتین در بازار امروز، 900 دلار و 70 سنت ارزشگذاری شده است که نسبت به روز قبل، 5 دلار و 80 سنت کاهش داشته است. هر اونس پالادیوم نیز با 12 دلار کاهش به نرخ 947 دلار رسیده است. به نظر می رسد در شرایط کنونی رشد 1 / 2 درصدی شاخص دلار در ماه آوریل طلا را با افت ماهانه 9/ 0 درصدی مواجه کرده است. هرچند در هفته های گذشته، رشد شاخص دلار در مقابل تداوم ریسک‌های ژئوپلیتیک، اثر کمتری بر کاهش نرخ طلای جهانی داشت ولی از روز جمعه و در ادامه روز دوشنبه، کاهش ریسک ژئوپلیتیک کره شمالی پس از دیدار رهبران کره‌شمالی و جنوبی، طلا را به کف پنج هفته رسانده است.

واکنش توتال به تحریم‌های احتمالی آمریکا علیه ایران

آرنود برویاک، معاون اکتشاف و تولید توتال، در تشریح راهبرد بالادستی این شرکت در خاورمیانه و آفریقا، از عزم این شرکت برای ادامه حضور در ایران خبر داد. وی گفت: در ایران، ما منتظر موعد ۱۲ می (۲۲ اردیبهشت‌ماه) هستیم تا ببینیم چه اتفاقی می‌افتد؛ اگر دولت آمریکا تعلیق تحریم‌ها را تمدید نکند، ما تلاش خواهیم کرد، برای فاز ۱۱ پارس جنوبی یک معافیت ویژه دریافت کنیم که همان کاری است که درباره فازهای ۲ و ۳ پارس جنوبی انجام دادیم. /پایگاه خبری آرگوس از لندن

تور تابستان ۱۴۰۳
آموزشگاه آرایشگری مردانه
خرید چیلر
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۰
در انتظار بررسی: ۴
انتشار یافته: ۴
شاخص بورس رابادستکاری در۵ دقیقه آخرساعت کاری تالاربورس ۲۵ واحد بالابردند اگرباورنداریدبه نمودارروندبورس درسایت اوراق بهادارمراجعه کنید
لطفا گزارشی در خصوص شاخص های تعریف شده برای ستاره های کیفی خودروهای داخلی تهیه و اطلاع رسانی کنید.
بدبخت ایران و ایرانی
دلار۶۲۰۰!؟
برچسب منتخب
# اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل # حماس # توماج صالحی # خیزش دانشجویان ضد صهیونیست