بازدید 19935
با وضعیت بحرانی حوضه‌های آبریز کشور بیشتر آشنا شوید؛ بخش سوم

سال آبی جاری از نیمه گذشت، زخم آبی خلیج فارس التیام نیافت!

مدتی است، سخن گفتن از شرایط بسیار بحرانی منابع آب و نیز کاهش چشمگیر بارش‌ها در بیشتر نقاط جغرافیایی کشور فراگیر شده و کمتر کسی را می‌توان یافت که به این خطر بزرگ واقف نباشد؛ خطری که مراجعه به آمار دقیق بارش در حوضه‌های آبریز آن را ملموس‌تر و نگرانی‌ها را از آنچه فکرش را می‌کنید بیشتر می‌کند.
کد خبر: ۷۹۵۳۱۱
تاریخ انتشار: ۱۲ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۴:۰۰ 02 May 2018

کاهش 75 درصدی بارش ها در برخی  حوضه های آبریز خلیج فارس و دریای عمان مدتی است، سخن گفتن از شرایط بسیار بحرانی منابع آب و نیز کاهش چشمگیر بارش ها در بیشتر نقاط جغرافیایی کشور فراگیر شده و کمتر کسی را می توان یافت که به این خطر بزرگ واقف نباشد؛ خطری که مراجعه به آمار دقیق بارش در حوضه های آبریز آن را ملموس تر و نگرانی ها را از آنچه فکرش را می کنید بیشتر می کند.

به گزارش «تابناک»؛ پاییز و زمستان سال 96 به عنوان دوران طلایی بارش در سال آبی جاری تمام شد و بارش های چندانی برای تأمین نیازهای حیاتی کشور در بخش های کشاورزی، صنعت و شرب رخ نداد. این مهم سبب خواهد شد که مردم و مسئولان ناگزیر به سمت بهره برداری بیشتر از منابع آبی گذشته باشند تا در صورت تکرار چنین رخدادی در آینده، مشکلات کشور در این حوزه چندین برابر شود.

هرچند شرایط بیشتر حوضه های آبریز کشور در سال آبی جاری و پاییز و زمستان گذشته همانند هم بود و بارش های ناچیز در اکثر نقاط کشور رخ داد، این مهم در مورد حوضه های آبریز موجود در خلیج فارس و دریای عمان وحشتناک تر بود و حکایت از روزهای سخت این بخش از جغرافیای ایران در آینده دارد.

مروری بر روند بارش ها در حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان در سال آبی جاری و مقایسه آن با شرایط مشابه سال گذشته و نیز بلندمدت، نشان از کاهش نزدیک به 50 درصدی بارش ها در این حوضه آبریز دارد که البته به دلیل گستردگی جغرافیایی، در برخی مناطق بیش از 50 درصد است؛ وضعیتی که البته در برخی حوضه ها شرایط به مراتب نامطوب تری را نشان می دهد.

کاهش 75 درصدی بارش ها در برخی  حوضه های آبریز خلیج فارس و دریای عمان

این حوضه آبریز اصلی که خود از چند حوضه آبریز فرعی به نام های مرزی غرب، کرخه، کارون بزرگ، جراحی، حله رود، مند، کل، بندرعباس و رودخانه های بلوچستان تشکیل می شود، در سال آبی جاری و در مقایسه با گذشته با کاهش شدید بارندگی ها رو به رو بوده و شرایط آن به قدری نگران کننده است که می تواند پیام آور بحران های فراوان اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی در آینده باشد.

حوضه آبریز مرزی غرب که بخش عمده ای از مساحت آن منطبق با استان کرمانشاه و ایلام است، تنها حوضه آبریز فرعی است که این حوضه اصلی با افزایش بارش ها رو به رو بوده و به نسبت به سال گذشته، 60 میلی متر افزایش بارش داشته است؛ افزایشی که البته نسبت به دوران بلندمدت کاهش داشته است.

حوضه آبریز کرخه نیز به عنوان دیگر حوضه آبریز فرعی خلیج فارس و دریای عمان که منطبق با بخش هایی از استان لرستان، همدان و خوزستان است، در سال آبی جاری نسبت به سال گذشته نزدیک به 46 میلی متر کاهش بارندگی داشته است که این رقم نسبت به بارش بلند مدت نزدیک به 90 میلی متر کاهش را نشان می دهد.

کاهش 75 درصدی بارش ها در برخی  حوضه های آبریز خلیج فارس و دریای عمان

حوضه آبریز کارون یکی از پرحاشیه ترین حوضه های آبریز کشور است که در دهه های گذشته، محل انتقال آب های فراوان بوده و به احتمال زیاد در آینده نیز چنین بلایی بر سر آن خواهد آمد و منطبق با مرزهای جغرافیایی استان اصفهان، خوزستان، چهارمحال و بختیاری و استان خوزستان است و در سال آبی جاری، حال و روز خوبی نداشته و نسبت به سال آبی گذشته 126 میلی متر و نسبت به میانگین بلند مدت نزدیک به 300 میلی متر کاهش بارش داشته است.

حوضه آبریز جراحی و زهره به عنوان دیگر حوضه آبریز خلیج فارس و دریای عمان نیز در سال آبی جاری، تا کنون شاهد بارش 189 میلی متر بارش بوده که این رقم به نسبت سال گذشته 77 میلیمتر و نسبت به میانگین بلند مدت بیش از 200 میلی متر کاهش را نشان می دهد.

حوضه آبریز حله رود، یکی دیگر از حوضه آبریز فرعی موجود در سواحل خلیج فارس بوده و منطبق با استان بوشهر و استان فارس است که در سال آبی جاری 110 میلی متر بارندگی داشته است؛ میزان بارشی که نسبت به سال گذشته 155 میلی متر و نسبت به بلندمدت نزدیک به 200 میلی متر کاهش را نشان می دهد.

حوضه هایی که به آنها اشاره شد، همه حوضه های فرعی آبریز این منطقه جغرافیایی کشور نیست. حوضه آبریز مند، کاریان و خنج دیگر حوضه آبریز این منطقه است که تقریباً منطبق با مرزهای سیاسی استان فارس و بوشهر است و در سال آبی جاری چیزی حدود 160 میلی متر بارش داشته است. این حوضه در سال گذشته بیش از 500 میلی متر بارندگی داشته و نسبت به سال گذشته 404 میلی متر کاهش بارش داشته است.

حوضه آبریز کل ـ مهران دیگر حوضه آبریز این منطقه جغرافیایی کشور و منطبق با مرزهای سیاسی استان های فارس و هرمزگان است. در این حوضه 101 میلی متر بارش در سال آبی جاری بارید که نسبت به گذشته 298 میلی متر کاهش را نشان می دهد. در این حوضه آبریز در بلند مدت 211 میلی متر بارش وجود داشته است.

شرایط در دو حوضه آبریز این منطقه یعنی حوضه آبریز بندر عباس و رودخانه های بلوچستان نیز مطلوب نیست. در حوضه آبریز بندرعبارس ـ سدیج در سال آبی جاری، نزدیک به 28 میلی متر بارش وجود داشته است، حال آنکه بارش این حوضه در سال گذشته 300 میلی متر و در بلند مدت 224 میلی متر بوده است.

حوضه آبریز رودخانه های بلوچستان نیز در سال آبی جاری، تنها 18 میلی متر بارش را تجربه کرده است، حال آنکه در سال آبی گذشته در این حوضه 92 میلی متر بارش وجود داشت و این یعنی حوضه آبریز مذکور نزدیک به 75 درصد بارش های خود را از دست داده است.

کاهش 75 درصدی بارش ها در برخی  حوضه های آبریز خلیج فارس و دریای عمان

شرایط این حوضه به دلیل پراکندگی جغرافیایی و وسعت زیاد تا حدودی یکپارچه نیست، ولی به صورت میانگین کاهش نزدیک 50 درصدی بارش ها را نشان می دهد. این موضوع البته در مورد حوضه های آبریزی چون بلوچستان، بندرعباس، مهران و مند شرایط به مراتب اسفناک تری را نشان می هد و در این مناطق نزدیک به 75 درصد کاهش بارش داریم.

آمار و اطلاعات بالا جدا از نگرانی هایی که ایجاد می کند، ضرورت برنامه ریزی دقیق و روی آوری به سبک نوین مدیریت آب را در کشور به خوبی نشان می دهد؛ وضعیتی که بر اساس آن شاید نیاز باشد توجه اساسی تری به دریا، سواحل و بهره برداری از این مواهب شود.

 

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
مطالب مرتبط
نظرات بینندگان
غیر قابل انتشار: ۲
در انتظار بررسی: ۹
انتشار یافته: ۲۰
امیدوارم مسئولان فقط به توصیه های تکراری و همیشگی به شهروندان برای صرفه جویی اکتفا نکنند و برای ساختمانهای دردست احداث استاندارد جدید و لازم الاجرا تعریف و ابلاغ کند
اب شیرین کنهای بزرگ انتقال اب عمان به دشتها ابیاری قطره ای کشت محصولات استراتژیک و کم اب بر
با تشکر از سایت خوب تابناک و جسارت عالی اش برای بیان مشکلات.بنده ب عنوان یک دانشجوی روانشناس خواستم پیشنهادی رو برای خوبتر شدن سایتتون ارائه بدم.لطفا در بین تیترهای اصلی،روزی حتی شده یک عدد خبر خوش و یا اتفاق خوب هرچند جزئی بگذارید و مطمئن باشید نادیده گرفتن اتفاقات خوب و پیگیری مداوم نقض ها باعث پیشرفت و صلح و صفا نخواهد شد و برکت و رحمت را از ما دور خواهد کرد.مثلا برای امروز:افتتاح کافه ای در تهران به اسم کافه ی دانتیسم.این کافه توسط 10تا از بچه های مبتلا ب اوتیسم و سندرم داون ادره میشود.
حامیشون باشیم
اشکال نداره
اینهمه مشکل تو کشور داریم چسبیدیم لنگ سوریه و لبنان و فلسطین.
اخبار شما فقط حرف و سرگرمیه...
انقلاب كردند تاريخ عوض شه
ظاهرا جغرافيا تغيير كرد
خدای متعال چه نعمتی از مادریغ کرده که شاکی باشیم کشوری با آب وهوای چهارفصل در شمال دریای مازندران را به ما داده ودر جنوب خلیج فارس ودریای عمان را مسولین ما اگر اشتباه چیده شده اند وعرضه استفاده از آبهای دریای شمال وجنوب را ندارند این تقصیر خودمان است مسولین اگر در حوالی انتخابات پنجره های آزادی و وعده های خوشگل میدهند وبه مجرد اخذ رای به کار مندان دولت میگویند هرکس از کارش راضی نیست برود مشکل از خودمان است مسولین ما هرکاری دلشان میخواهد میکنند و ژنهای خوب خودرا بورسیه خارج از کشور میکنند اگر کارشان آنجا گرفت که برنمیگردند ولی اگر نگرفت بعنوان دکتر یا پروفسوری که از فلان دانشگاه آمریکا وسوربن فرانسه مدرک دارد وآقازاده هم که هست مجددا این چرخه بد مدیریت ادامه پیدامیکند آری ازماست که برماست
نياز شديد به اب شيرين كن هاي هسته اي داريم
متاسفانه کولرهای آبی فعلی با تکنولوژی بسیار قدیمی، یکی از وسایلی است که در فصول گرم در بحران منابع آبی تاثیر بسیاری دارد و کمتر کسی هم متوجه آن است. همیشه برایم جای تعجب بوده که چرا هیچ راه‌حلی برای جایگزینی آن ارایه نمی‌شود. دولت‌ با حمایت از سازنده‌های داخلی باید در کوتاه مدت کولرهای گازی را جانشین کولرهای آبی کند. با استفاده از انرژی خورشیدی نیز می‌توان برق لازم را فراهم نمود.
بیخیال .سوریه ویمن را بچسبید..
دريا سالار آرتميس گفت برادر ممكن است تنگه هرمز را با غرق كردن يك كشتي ببندم.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۱۸:۵۸ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
آرتمیس اصلا در خلیج فارس نبوده سواحل مدیترانه سواحل ایران بوده اون موقع
.
دولت باید قبول مسئولیت کند و هرچه سریعتر طرح ملی اینجانب را اجرا کند.....

.
برابر این طرح ملی از دریای عمان یک لوله کشی سرتاسری به تمام کشور انجام خواهد شد و آب این لوله ها به دریاچه بزرگی که در ضلع شمال غربی هر شهر ایجاد می شود وارد خواهد شد...
.
از مزایا و در نتیجه برکات این طرح ملی می توان به کاهش آلودگی هوا , تلطیف هوا , متعادل شدن دمای هوای کشور , تامین آب آشامیدنی و کشاورزی و شیلات , ایجاد مراکز تفریحی ورزشی فرهنگی هنری , اشتغال زایی اشاره نمود...
.
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۰:۵۶ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
باشه الان می گم انجام بدن
حتی یک دانش آموز این رو میداند که دست بردن در رودخانه و انتقال آب بی رویه به این شهر و آن شهر باعث بروز خشکسالی میشود اما مسئولین بی لیاقت و شعاری در این سال ها آب رودخانه ها را بدون توجه به عواقب آن منتقل کردند و باعث خشک شدن زاینده روز و خشکسالی عظیمی در این استان شدند . مشکل یزد و کرمان حل نشد هیچی اصفهان هم به آن اضافه شد.آفرین به این همه اقتدار که کشور رو در مقابل تهدیدات خارجی حفظ کردید ولی چند سال دیگه جنگ داخلی شروع خواهد شد
وفتی که در این کشور هیچ کس در جای خودش نیست وضع بهتر از این نمیشه.....
هی میگویند مردم را نا امید نکنید من هم قبول دارم ولی هرچه فکر می کنم هیچ جای امید وار ی نیست مشکل عمده کشور سیاست خارجی است هروقت اصلاح شد تازه اول راه است
پاسخ ها
ناشناس
| Iran (Islamic Republic of) |
۲۱:۳۳ - ۱۳۹۷/۰۲/۱۲
آخه كاهش بارندگي ربطش به سياست خارجي چيه؟
سلام باید به خاطر مشکل آب در کشور کنترل جمعیت بکنیم
برای کاهش اثرات کمبود آب بهتر است راههای گوناگون و ایده و نظرات مختلف بکار گرفته شود. در عمل و در دراز مدت در هر منطقه ای راه مناسبتر با شرایط خود را نشان خواهد داد بیشتر مورد استفاده قرار خواهد گرفت. بسیار بسیار اشتباه است اگر در ابتدا نظرات و ایده های مختلف را بکار نگیریم و توسعه ندهیم. دنبال تنها راه حل اصلی نگردیم. دنبال تنوع و کثرت راهها باشیم. تنوع از هر نظر قدرت، ثبات و امنیت بیشتری را به ارمغان خواهد آورد.
حیف که انرژی هسته ای رو دادن رفت و گرنه میشد یه آب شیرین کن هسته ای ساخت مثل نیروگاه سورک که بعد از احداثش صادرات میوه اسرایل به اروپا 3 برابر شد
بابا ول کنید این حرفها رو. مشکلات دیگه رو بچسب.
اگه بخوایم تو بخش آبی این همه هزینه کنیم برادرهای دینی منطقه رو چی کار کنیم؟
یه خورده انصاف داشته باشین خوب
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل