بازدید 4448

تلاش دانشمندان برای جلوگیری از انقراض شکلات

کد خبر: ۷۹۴۸۳۸
تاریخ انتشار: ۱۰ ارديبهشت ۱۳۹۷ - ۱۲:۰۰ 30 April 2018

محققان دانشگاه "یوسی برکلی" و شرکت مواد غذایی "مارس" با یکدیگر همکاری دارند تا یک فناوری ویرایش ژن را برای تولید محصولات کاکائوی مقاوم‌تر به منظور تطابق با تغییرات اقلیمی توسعه دهند.

به گزارش ایسنا و به نقل از گاردین، پژوهشگران دانشگاه "یوسی برکلی"(UC Berkeley) و شرکت مواد غذایی "مارس"(Mars) قصد دارند یک فناوری اصلاح ژن را توسعه دهند تا از انقراض شکلات که به دلیل تغییرات اقلیم در خطر انقراض گرفته است، جلوگیری کنند.

فناوری اصلاح ژن "کریسپر"(CRISPR) اختصار تناوب‌های کوتاه پالیندروم فاصله‌دار منظم خوشه‌ای است. این تکرارها مشخصه یک سیستم دفاعی باکتریایی هستند و می‌توانند عملکردهای بسیار جالبی را ارائه دهند.

کریسپر اجازه می‌دهد تا تغییرات دقیقی روی DNA اعمال شود که می‌تواند برای تولید محصولات مقرون به صرفه‌تر برای کشت و مقاوم‌تر در برابر عوامل محیطی مورد استفاده قرار گیرد.

محققان امیدوار هستند که این تغییرات بتواند محصولاتی را تولید کند که به اندازه کافی پیشرفت داشته باشد و حتی در شرایط شدیدتر و سخت‌تر ناشی از تغییرات اقلیمی رشد کند.

"جنیفر دودنا"(Jennifer Doudna) ژن‌شناس و مخترع فناوری کریسپر در دانشگاه "برکلی" مسئول نظارت بر این همکاری با شرکت "مارس" است. این تحقیق در آزمایشگاه دانشگاهی وی موسوم به "موسسه ژنتیک نوآورانه" (IGI) صورت می‌گیرد.

وی مزایای کریسپر را اینگونه توضیح داد: پرورش گیاهان مدرن، متکی بر جهش‌های تصادفی برای تولید نتایج مطلوب است و سپس برای جهش‌های مطلوب انتخاب می‌شود. این روند می‌تواند کند باشد و ممکن است بسیاری از تغییرات ژنتیکی ناخواسته و ناشناخته در طول مسیر حادث شود.

وی افزود: در مقابل، ویرایش ژنوم "کریسپر-کس9"(CRISPR-Cas9) اجازه می‌دهد تا گیاهان را فقط با تغییرات ژنتیکی مورد نظر بدون افزودن مواد ژنتیکی خارجی تولید کنیم.

دانشجویان فارغ التحصیل "دودنا" در حال کار روی استفاده از کریسپر برای تولید محصولات کشاورزی که می‌توانند توسط کشاورزان خرد در کشورهای در حال توسعه کشت شوند، هستند.

"برایان استاسکاویچ" پروفسور زیست‌شناسی گیاهی و میکروبی در دانشگاه "برکلی" و مدیر علمی برنامه ژنتیک کشاورزی "IGI" می‌گوید که آنها از تکنولوژی برای محافظت از محصولات کاکائو در "شرایط ویرانگر" استفاده می‌کنند.

وی گفت: ما در حال توسعه فناوری‌های ویرایش کریسپر برای تغییر DNA در گیاهان کاکائو به منظور مقاوم‌تر شدن در برابر بیماری‌های ویروسی و قارچی هستیم.

آسیب‌پذیری محصولات کاکائو ناشی از این واقعیت است که این گیاه تنها در چند منطقه در این سیاره می‌تواند رشد کند. بیش از نیمی از شکلات در جهان تنها در ساحل عاج و غنا کشت می‌شود.

با این حال، بعضی افراد معتقدند که کمبود شکلات به سادگی می‌تواند با تغییر در جغرافیا و نه ژنتیک حل شود.

"فدریکو ماراگونی"، مدیر عامل شرکت سوئیسی برند لوکس شکلات موسوم به " Du Rhone Chocolatier "، می‌گوید همه کشورهایی که در خط استوا قرار دارند، به طور بالقوه می‌توانند کاکائو کشت کنند اما کشورهای آسیایی تمایلی به این کار نداشته‌اند.

وی می‌گوید: کشورهایی که امروزه کاکائو تولید می‌کنند، ممکن است سر حد ممکن تولید کنند، اما بسیاری از مناطق دیگر در جهان وجود دارد که می‌توانند این کار را انجام دهند و زمین‌های مناسب و آب و هوای مناسب برای انجام این کار را دارند. بنابراین حتی اگر کشت این گیاه در مناطق کنونی ناممکن شود، باز هم امید وجود دارد.

وی افزود: زندگی بدون شکلات یک مکان بسیار بسیار تاریک است.

تور تابستان ۱۴۰۳
تبلیغات تابناک
اشتراک گذاری
برچسب منتخب
# حمله به کنسولگری ایران در سوریه # جهش تولید با مشارکت مردم # اسرائیل # حمله ایران به اسرائیل